Smertelidring i forhold til fødsel

Lillehund

SMILE
Januarskatter 2015
Hva ser dere for dere på den biten ang smertelindring?
Med nr 1 hadde jeg ikke smertelindring fram til 8cm og d ente med keisersnitt. Med nr to hadde jeg en fødsel med lystgass fra 6cm og til babyen var ute!! Lystgassen var fantastisk og kunne gjerne bare hatt den ved neste evt fødel :-)

Siden det ble haste-ks sist har jeg jo ingen egen erfaring å bygge på, men tanken er foreløpig å bare se det an. Er åpen for det meste hvis jeg kjenner at det blir nødvendig, men i utgangspunktet har jeg lyst til å prøve helt uten smertelindring:)

Sent from my iPad using BV Forum

Siden dette er min første,så tenker jeg å ta d som det kommer:)
Har hørt mye positivt om badekar,så vil prøve det..aller helst vil jeg klare fødselen uten smertelindring,men blir det uutholdelig så tar jeg det gjerne;)

Første gangen fødte jeg på et sykehus der lystgass ikke ble tilbudt, ba om epidural men fødselen gikk for fort... Synes det gikk overraskende greit likevel da.
Nå skal jeg føde på sykehus som tilbyr lystgass og kommer nok til å takke ja til det, men ikke noe epidural denne gangen.

Jeg ønsker å prøve ut lystgass, ellers håper jeg at jeg slipper noe annet smertelindring! Dvs jeg skal prøve å klare meg uten :D

Du får vel ikke føde i badekar, men du får bruke det som smertelindring frem til ungen kommer ut? Noen som sa at ingen sykehus i Norge har opplæring i å føde i badekar...
Lystgass skal visst bannlyses fordi anastesi-legene blir demente av å gå i en konstant sky av lystgass.
Jeg, personlig, tenker at siden dette er min første vil jeg ikke ha smertelindrende, jeg vil kjenne all smerte så godt som mulig, så jeg vet hva jeg går til hvis jeg får flere.
En fødsel er designet for at vi skal klare det uten, ikke sant? :)

Du får vel ikke føde i badekar, men du får bruke det som smertelindring frem til ungen kommer ut? Noen som sa at ingen sykehus i Norge har opplæring i å føde i badekar...
Lystgass skal visst bannlyses fordi anastesi-legene blir demente av å gå i en konstant sky av lystgass.
Jeg, personlig, tenker at siden dette er min første vil jeg ikke ha smertelindrende, jeg vil kjenne all smerte så godt som mulig, så jeg vet hva jeg går til hvis jeg får flere.
Skal ikke føde i badekar, men bruke som smertelindring om det går:)

Jeg kommer nok til å prøve å kun holde meg til lystgass skulle behovet for smertestillende komme:-) evt badekar:-) ikkje så utrolig gira på tanken på at noen skal stikke en sprøyte i ryggen på meg når jeg selv ikke kan følge med. Er nok sykepleieren i meg som ikke liker det men er generelt ikke glad i sprøyter. Og smerter er en del av en fødsel så hvorfor ikke kjenne litt på dem?? Er førstegangsfødende og vet ikke hva jeg går til, så kan jo være jeg blir den som roper høyest etter epideral til slutt da:-P

Jeg har født i badekar på Ullevål to ganger, med opplærte jordmødre. Så det går an å føde i badekar i Norge. Kjenner andre som har gjort det andre steder også

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg fikk epidural til slutt med nr 1. Da hadde jeg prøvd ALT: Lystgass, saltvannsprøyter, badekar osv..

Om ting går sakte denne gangen så kommer jeg garantert til å ty til epidural igjen.

Jeg skulle ALDRI ta epidural. Og hadde ei venninne som fødte nylig (nr 1) som heller aaaaldri skulle ha epidural. Hun hadde jeg troa på, stabeist til 1000. Men hun krøp til korset til slutt og hun kunne heller aldri vært mer fornyød med beslutningen sin.

Man kjenner kun at dem setter bedøvelsen og det er ikke særlig vondt. Man kjenner ikke når dem setter selve epiduralen.

Jeg syns det er dumt at mange kvinner er redd for å ta epidural. Anestesi legen fortalte meg at omtrent alle førstegangsfødene som kom inn, ikke ville ha epidural. Fordi man får en følelse av å bli sett ned på, eller at man ikke er tøff nok, fordi vi er kvinner som er skapt for å føde. Flere andregangsfødere tar epidural. Hans kone hadde brukt epidural på alle sine 4 fødsler :-)

Jeg tenker å ikke planlegge denne gangen, det som skjer det skjer. Jeg tror jeg kommer til å få en mye bedre opplevelse med den holdningen, og det er JM enig i :-)

Jeg kommer til å ta det som trengs, hvis det trengs. Ser ingen grunn til å la være fordi "jeg er skapt til fødsel". Jeg er skapt til menssmerter også, men jeg tar da naproxen likevel:D Eneste jeg vet jeg vil styre unna er morfin, for det tåler jeg ikke.
Ikke det at jeg skal si noe på andres valg om å gå for null smertelindring, det får bli opp til hver enkelt. Men jeg er overhodet ikke flau for å be om epidural om behovet melder seg og det er tid til det:) Ser ikke poenget med å ha vondere enn nødvendig:p

Termin 4. januar:)

Tenker jeg tar det som det kommer. Har ingen minner fra fødsel med første pga hastesnitt, så denne gangen håper jeg på å få føde vaginalt. Har ingen ting i mot smertelindring og tenker jeg tar det jeg føler jeg trenger der og da.

Termin januar 2015

Hadde ingen smertelindring med de to første. Vil ikke ha nå heller, men må pga tvillinger vil de sette epidural med en gang i tilfelle ks

Termin 07 januar❤️❤️med tvillinger

Nå spørs det helt hvor lang fødsel man får.
Er ganske heldig der, hvis genene mine stemmer, med korteste fødsel på 15 min og lengste på 2 timer.
Hvis ikke, får vi se ;)
Min smerteterskel er ganske høy, og jeg tror en naturlig fødsel er en ganske fantastisk opplevelse og jeg nekter dop pga det, ikke fordi jeg er redd for epidural ;)
Regner med at flere er redd for naturlig fødsel enn epidural :)

Jeg tenker at jeg tar det som det kommer. Klarer jeg det uten noe, så gjør jeg det. Hvis ikke velger jeg noe sykehuset tilbyr :)

Man kan føde i badekar i Norge :) vet om flere som har gjort det. Jeg er fra et mindre sted, og det tilbys på sykehuset her :)

Back
Topp