Smalt bekken?

Ponyta

Elsker forumet
Noen her som vet at dere har for smalt/trangt bekken eller er bekymret for at dere har det?

Jeg er litt bekymret for det... :-/ min mor og min tante har ikkje født normalt pga bekkenet er for smalt..mamma fikk beskjed om at hun ikke kunne føde et barn som er større en 3200 g.

har tatt dette opp med lege, men han sa vi bare skal ta det som det kommer..om minsten ikke klarer å komme seg ut på den naturlige måten blir det keisersnitt :-)

Jeg vet ikke, jeg har ingen anelse, men siden jeg ikke er undersøkt for det så vet jeg jo at det kan være at det er slik.
Men min mor hadde ikke det.

Jeg har ikke det..har født to ganger før, på den naturlige måten. MEN, vil da bare si til dere som bekymrer dere for det, eller veit dere har det, så bør dere sjekke det opp med lege/jordmor. For jeg kjenner jeg som trudde hu hadde det, pga mor og søster hennes har det, og ikke kunne føde normalt. Men hu fikk det ikke sjekket, eller da satt opp til planlagt keisersnitt. Så når hu skulle føde, så fant dem ut det da når pressriene kom, at hu ikke fikk føde normalt så det ble hastekeisersnitt. Og det var visst ikke noe særlig i det hele tatt visst nok. Så ikke for skremme, men et lite tips om at det kan være greit å få det undersøkt ordentlig. Tror ikke det hadde vært dumt :)

Jeg har ikke det..har født to ganger før, på den naturlige måten. MEN, vil da bare si til dere som bekymrer dere for det, eller veit dere har det, så bør dere sjekke det opp med lege/jordmor. For jeg kjenner jeg som trudde hu hadde det, pga mor og søster hennes har det, og ikke kunne føde normalt. Men hu fikk det ikke sjekket, eller da satt opp til planlagt keisersnitt. Så når hu skulle føde, så fant dem ut det da når pressriene kom, at hu ikke fikk føde normalt så det ble hastekeisersnitt. Og det var visst ikke noe særlig i det hele tatt visst nok. Så ikke for skremme, men et lite tips om at det kan være greit å få det undersøkt ordentlig. Tror ikke det hadde vært dumt :)

Akkurat det det skjedde med meg.. Nå venter jeg på joutnalen min fra fødselen slik at jeg kan få et svar på hvorfor frøkna ikke kom seg ut den riktige veien. JM og lege sier jeg må belage meg på å føde normalt, noe jeg også veldig gjerne vil,en gruer meg for om det samme skjer igjen. Hadde fryktelig vondt etter hasteKS.

Akkurat det det skjedde med meg.. Nå venter jeg på joutnalen min fra fødselen slik at jeg kan få et svar på hvorfor frøkna ikke kom seg ut den riktige veien. JM og lege sier jeg må belage meg på å føde normalt, noe jeg også veldig gjerne vil,en gruer meg for om det samme skjer igjen. Hadde fryktelig vondt etter hasteKS.
Huff...unner ingen en slik opplevelse. Har ikke opplevd det før sjøl, men når jeg hørte om hu venninna, så fikk jeg nesten panikk sjøl. Hu hadde pressrier, men fikk jo ikke lov til å presse da. Må jo være inni helvetes vondt. Så ja, hadde jeg visst at jeg hadde en smalt bekken el mistenkte det, så hadde jeg fått sjekket det ja, og ikke gitt meg på det.

Uff, det er og jo disse "skrekkhistoriene" som gjør at man blir bekymret. Ingen ønsker HKS og jeg vet jo at det skjer hele tiden pga for smalt bekken. Jeg tror at grunnen til at legene på sykehusene ikke vil sjekke dette opp er fordi da må den gravide ta røntgen av bekkenet, som de helst vil unngå. Også sier de vel bare "sjansen er så liten og de fleste norske jenter har ikke for smalt bekken" også skriver de det ned i journalen at den gravide er bekymret..så kommer fødsel og du skal presse...så ja går det ikke... Da er det litt for sent. Da blir det jo hks :/

Jeg fikk beskjed om at selv om min mor og tante har det, så ville dei sjekke det :-/ det blir skrevet opp i min journal så skulle vi ta det når fødselen kommer :-/

Jeg fikk beskjed om at selv om min mor og tante har det, så ville dei sjekke det :-/ det blir skrevet opp i min journal så skulle vi ta det når fødselen kommer :-/

så de venter og ser hvordan fødselen går? Og hvis ikke så blir det ks? Da er man jo like langt... Spør du meg:/ de ville jo ha gjort det samme selvom det ikke sto i journalen?

Ja, helt enig Polarbear...man er like langt :-/ legen sa vi skulle se an om babyen kommer seg ned når fødselen er i gang..det var dette så skjedde med min mor med sitt første, at hun fikk aldri mer en 5 cm opning, og da sjekket de med røntgen, og såg at hun var for smal. Men legen på Haukeland ville ikke bruke røntgen på meg for det var ikke en god metode, og det utsatte og barnet for unødvendig stråling..så vil de unngå så mye så mulig å ta keisersnitt, for det var bevist at det var negativt for barnets utvikling. Så det blir spennende, og må innrømme..gruer meg litt :-/

Ja vi får bare krysse fingrene og høre på legene tenker jeg. naturlig å være bekymret. spennende blir det uansett! På både godt og vondt...

Jeg fikk haste ks sist pga han ikke kom langt nok ned,men ikke snakk om noe ks denne gangen. Har spurt om jeg muligens er for smal,men fikk beskjed om at om ikke vet hva som var årsaken så det kunne like godt gå bra denne gangen. Satser på det.

Noen her som vet at dere har for smalt/trangt bekken eller er bekymret for at dere har det?

Da jeg gikk gravid med førstemann fikk jeg mål bekkenet siden hun lå i seteleie. Da fikk jeg målt det til "på grensen" og legen mente at det mest sansynlig skulle gå bra under fødselen.
Jenta mi snudde seg til hodeleie, veide bare 2890 gr 9 dager på overtid men likevel endte det med hastesnitt etter 27 timers fødsel fordi hun bare lå å stanget!
Denne gangen skal jeg ha samtale med lege, jeg nekter samme fødselen igjen nå når de faktisk vet årsaken til at det ble ks. Jeg vil heller ha planlags ks enn at det samme skal skje igjen!

Du får be de måle deg! :)

Hvordan måler de bekkenet? Er det kun ved røntgen, eller fins det andre metoder? :)

Back
Topp