Smaksprøver

Pingo87

Betatt av forumet
Da har vi startet med smaksprøver, og så langt har ihvertfall grøt falt i smak. Og vann er tydeligvis veldig stas hehe .
Har dere begynt? Hva har dere gitt og har dere tre-dagers "prøvetid" for hver nye smak?
 
Jeg kommer nok til å kjøre 3 dagers smaker når jeg starter. Men foreløpig har jeg kun prøvd frukt og grønnsaker i feederen. Dette resulterer i magevondt. Så jeg avventer litt til før jeg prøver mer[emoji4] tenkte jeg skulle lage litt aprikos og sviske purre slik at jeg har klart til når jeg starter[emoji4]
 
Jeg kommer nok til å kjøre 3 dagers smaker når jeg starter. Men foreløpig har jeg kun prøvd frukt og grønnsaker i feederen. Dette resulterer i magevondt. Så jeg avventer litt til før jeg prøver mer[emoji4] tenkte jeg skulle lage litt aprikos og sviske purre slik at jeg har klart til når jeg starter[emoji4]


Jeg har bare prøvd grøt til nå, men har kjøpt inn søtpotet, pære og avocado. Tenkte jeg skulle prøve avocado i morgen. Synes det er så gøy, og I begynte å le når han fikk maisgrøt :) Han har ikke hatt noe magevondt til nå heldigvis, men noen interessante bleier dao_O
 
Har testet med søtpotet, sviskemos og pære så langt. Kjører tre dager for hver ting. Tror magen reagerte litt på pæren (første gang i dag), eller er det fordi hun svelgte litt klorvann på babysvømming i går [emoji85] Neste vi skal teste er avokado, banan og aprikos, før jeg tror vi begynner med grøt.
 
Her er vi godt igang med prøvingen og lillegull elsker det[emoji3]
Kjører også 3-dagers prøving før jeg introduserer en ny ting og det har gått kjempebra[emoji3] Begynte med banan, sviskermor og etterhvert grøt. Lillegull får nå grøt hver kveld m/sviskermor oppi og litt fruktmor til lunch[emoji3]
 
Da har vi startet med smaksprøver, og så langt har ihvertfall grøt falt i smak. Og vann er tydeligvis veldig stas hehe .
Har dere begynt? Hva har dere gitt og har dere tre-dagers "prøvetid" for hver nye smak?
Vi har prøvd advocado, gulrot og potet mos og pære. Veldig stas med pære! Grøt venter vi med til slutt:)
 
Vi har prøvd advocado, gulrot og potet mos og pære. Veldig stas med pære! Grøt venter vi med til slutt:)


Lagde søtpotetmos Istad og hadde litt rapsolje i. Det slo veldig godt an. Jeg må bare styre meg så ikke jeg gir for mye hehe. Gleder meg til å prøve pære. Vi får kjøre frukttema til uka:)
 
Lagde søtpotetmos Istad og hadde litt rapsolje i. Det slo veldig godt an. Jeg må bare styre meg så ikke jeg gir for mye hehe. Gleder meg til å prøve pære. Vi får kjøre frukttema til uka:)
Vi kjører mix av grønnsaker og frukt. Blir enten eplemos eller søtpotet neste nå
 
Jeg har pleid å lage eplemos av eplene fra epletrærne i hagen til oss, så antar det går fint til baby og [emoji4]. Smaker ihvertfall greit når vi tiner det igjen [emoji4]

Så bra. Da må jeg prøve det når hun har fått smake på aprikos og svisker[emoji4]
 
Nå har vi gitt lille en babyskje med avokadomos i 3 dager. Ingen reaksjon, og hun ser ut til å like det godt. Tenkte hoppe over på søtpotetmos i morgen og noen dager frem, å så kanskje prøve grøt etter det. Men når ville dere økt mengden?
 
Nå har vi gitt lille en babyskje med avokadomos i 3 dager. Ingen reaksjon, og hun ser ut til å like det godt. Tenkte hoppe over på søtpotetmos i morgen og noen dager frem, å så kanskje prøve grøt etter det. Men når ville dere økt mengden?

Jeg har gitt grøt fast nå i snart ei uke.. har da økt antall skjeer fra bare et par t skjeer til en full smaksprøveporsjon som er 2 ss. Og det har gått veldig fint. Han har i tillegg fått smake på andre ting, men har da kun gitt et par t skjeer av dette. Litt usikker på hvor fort jeg skal trappe opp porsjonene av frukt og grønt, så tar det ganske rolig.
 
Mye spørsmål her [emoji28] men hvor «finmost» er frukt/grønt dere gir? Vi har ikke stavmikser, så jeg har most avokado og kokt søtpotet så godt jeg kan med gaffel. Ser det likevel blir noen småsmå biter i.. hun har ikke reagert noe til nå, men så leste jeg på nett nå at de ikke skulle ha biter i det hele tatt..
 
Mye spørsmål her [emoji28] men hvor «finmost» er frukt/grønt dere gir? Vi har ikke stavmikser, så jeg har most avokado og kokt søtpotet så godt jeg kan med gaffel. Ser det likevel blir noen småsmå biter i.. hun har ikke reagert noe til nå, men så leste jeg på nett nå at de ikke skulle ha biter i det hele tatt..

Bruker stavmikser, men har sett at det står at man kan gi feks banan eller avokado med å skrape av litt med en skje. Så regner med bittesmå biter går fint, så lenge babyen vil ha det [emoji4]
 
Bruker stavmikser, men har sett at det står at man kan gi feks banan eller avokado med å skrape av litt med en skje. Så regner med bittesmå biter går fint, så lenge babyen vil ha det [emoji4]

Åh- Ok! Bra. Hun reagerer ikke på det nei, men fikk forståelse av en artikkel at det måtte være «silkemykt» og uten biter til de var over 6 mnd.. men vurderer uansett å kjøpe en stavmikser- blir jo mye lettere :)
 
Back
Topp