Smaksprøver

razika

Februar 14
Februar 2014 - Skjult forum
Nå er jo febbisene rundt 4 mnd. og det er snart tid for andre ting enn melk. Hva tenker dere begynne med, annet enn grøt? :)
 
Sviskemos og søtpotetmos tenker jeg vi starter med.
 
Last edited:
Åh,jeg er så ambivalent... Klarer ikke å bestenme meg for om jeg skal begynne med noe som helst før hun er 5/6 mnd... Blir dratt litt i begge retninger ift nasjonale retningslinjer og diverse annen forskning...

Noen her som velger å fullamme lengre enn 4 mnd? Hvorfor/hvorfor ikke?
 
Vi begynte med smaksprøver for to uker sida. Men vi er med i en studie som undersøker bl.a. tidlig matvareintroduksjon. Så lillemann får nå bittesmå porsjoner av peanøttsmør og kumelk nesten hver dag. I går begynte vi med hvete dvs. grøt. Og han storkoser seg. Fikk også smake på melon i helga. Men det er jo snakk om virkelig bare små smaksprøver. Grøten kommer vi nok til å øke litt.
 
Vi begynte for noen uker siden... Har gitt mais og banangrøt fra hipp hver dag før kveldsflaska, har da økt gradvis og nå er hu oppe i en miniposjon :p

Ellers har vi prøvd sviskemos og potet og gulrotmos :)
 
Åh,jeg er så ambivalent... Klarer ikke å bestenme meg for om jeg skal begynne med noe som helst før hun er 5/6 mnd... Blir dratt litt i begge retninger ift nasjonale retningslinjer og diverse annen forskning...

Noen her som velger å fullamme lengre enn 4 mnd? Hvorfor/hvorfor ikke?
Jeg har ikke noe hast egentlig. 4 mnd og en uke. Og født 3 uker for tidlig, så tenker kanskje oppmot 5 mnd før jeg begynner med mat. Smaksprøver på fingeren kan man jo fint begynne med da. Hun er så glad i puppen også. ;) Første var veldig klar for noe mer ved 4 mnd, så var kjapt oppe i et måltid med grøt der. :)
 
Skal starte med risgrøt fra hipp tror jeg. Og deretter fruktmos. Begynner veeeldig forsiktig om noen uker. Type en kvart skje eller noe siden magen har vært ei luftutfordring :p hååååper det blir bedre med grøt og ikke om omvendt :p
Tåler hun det kjører vi på med mer. Sviskemos, annen grøt, avokado, søtpotet, banan....
 
Åh,jeg er så ambivalent... Klarer ikke å bestenme meg for om jeg skal begynne med noe som helst før hun er 5/6 mnd... Blir dratt litt i begge retninger ift nasjonale retningslinjer og diverse annen forskning...

Noen her som velger å fullamme lengre enn 4 mnd? Hvorfor/hvorfor ikke?
Jeg fullammer videre, fordi lille legger så sykt godt på seg av bare melka mi. Når han nærmer seg 5 mnd kommer jeg til å gi litt frukt (vannmelon) i babyfeederen, så fortsetter jeg å la han smake diverse frukter. Grøt starter vi ikke med før 6 mnd med mindre han plutselig skulle gi tegn på mistrivsel og sult..
 
Jeg fullammer og har tenkt til å fortsette med det et par mnd til (er 4mnd og 1 uke) men vi begynte med smaksprøver helgen som var. Most avokado med litt mm (ca 50/50). Tar litt på fingeren og så får hun sutte det i seg. :) Om en uke eller så prøver vi banan, så kokt gulrotmos.
Har en mann som gleeeeder seg til å kunne kokkelere babymat, og som helst ser at vi lager den selv, så da får han den jobben etterhvert. ;)
 
Benjamin har fått smoothie med gulrot, potet og pastinakk (den fra Ellas). Den er så god at han begynner å gråte når han ikke får mer. Har også hatt bittebitte litt Holle grøtpulver av hirse (tåler ikke melk) i mme, men det har han fått litt vondt i magen av. Så drøyer det hvertfall 2 uker til neste gang.
 
Jeg fullammer og har tenkt til å fortsette med det et par mnd til (er 4mnd og 1 uke) men vi begynte med smaksprøver helgen som var. Most avokado med litt mm (ca 50/50). Tar litt på fingeren og så får hun sutte det i seg. :) Om en uke eller så prøver vi banan, så kokt gulrotmos.
Har en mann som gleeeeder seg til å kunne kokkelere babymat, og som helst ser at vi lager den selv, så da får han den jobben etterhvert. ;)
Avokado er som regel favoritt hos mange! Eldste her elsker det fortsatt. Godt du sa det, for hadde glemt at man kan gi det til baby også. Kanskje fint før kvelden etterkvart, for å bli mer mett :)
 
Avokado er som regel favoritt hos mange! Eldste her elsker det fortsatt. Godt du sa det, for hadde glemt at man kan gi det til baby også. Kanskje fint før kvelden etterkvart, for å bli mer mett :)
Ja, det er jo veldig mild smak, så kan tenke meg mange barn liker det. :) Her gled det rett ned fra første smak, og sånn fin klynking etter mer. Hehe, hun høres ut som en tiggende valp. :p
 
Åh,jeg er så ambivalent... Klarer ikke å bestenme meg for om jeg skal begynne med noe som helst før hun er 5/6 mnd... Blir dratt litt i begge retninger ift nasjonale retningslinjer og diverse annen forskning...

Noen her som velger å fullamme lengre enn 4 mnd? Hvorfor/hvorfor ikke?

Jeg har lyst til å amme til hun nærmer seg 6 mnd. Starter med smaksprøver da tenker jeg:happy:
 
Her blir det grøt om to uker (nøyaktig fire mnd) og litt smatting på det vi spiser av frukt og grønt fram til da hvis interessen er der ;)
Så langt har vi prøvd vannmelon og agurk. Vannmelon var stor suksess!
 
Her blir det grøt om to uker (nøyaktig fire mnd) og litt smatting på det vi spiser av frukt og grønt fram til da hvis interessen er der ;)
Så langt har vi prøvd vannmelon og agurk. Vannmelon var stor suksess!
Hva slags melon prøver dere? Vannmelon? Moser du den med stavmikser eller med gaffel?)
 
Back
Topp