"Smaksprøver" i butikk

tamlin77

Glad i forumet
Jobber som salgsfremmer og har da blant annet smågodt som jeg fyller opp i butikk.. Hver eneste dag så er det et eller flere barn som kommer løpende bort til smågodtstativet og tar godteri, mens foreldrene bare står å ser på. Jeg sier pent til barna at man ikke bare kan ta godteri, og mange av foreldrene blir da sure. For meg er det både stjeling og ikke særlig hygenisk at barnet skal ta godteri med fingrene.
Jeg lærer mitt barn at man alltid skal betale først.
Ser at mange tar godteri, druer osv i butikken.
Hva er ditt synspunkt? Får barnet lov til å ta godteri eller frukt?

Smaksprøver skal stå fremme og tydelig være smaksprøve.
Å prøvesmake en drue eller ett smågodt syns jeg hverken stor eller liten skal gjøre utenom ting som er satt frem for prøvesmaking ;)

Jeg har også sett dette uttallige ganger. Synes det er både frekt, uhygenisk og ekkelt. Skitne barnefingre oppi smågodtet som andre kjøper er en dårlig kombinasjon. Og ja, i mine øyne er det å stjele. Det samme gjelder folk som tar et jordbær fra en kurv eller noen druer (skitne er de også, druene). Ok, kanskje druene ikke var så gode som de så ut, men den sjansen får jeg bare ta. Heller kjøpe litt mindre mengde av gangen ;). Selvsagt betaler jeg før jeg spiser varene og det vet også barnet mitt godt.

Smaksprøver skal stå fremme og tydelig være smaksprøve.
Å prøvesmake en drue eller ett smågodt syns jeg hverken stor eller liten skal gjøre utenom ting som er satt frem for prøvesmaking ;)
Signerer!!!

♡Tobias 20.11.10 & Simon 31.03.13♡

Ungene mine får selvfølgelig ikke spise smågodt eller nøtter uten å betale for det. Kan ta smaksprøver av frukt eller annet når det står framme. Men (og her går jeg mot strømmen ser jeg av tidligere svar) jeg kan finne på å smake på ei drue i butikken for å se om de er gode og om jeg da vil kjøpe en pose.

Nei, det er ikke greit, det er ikke lov, og det er det viktig å lære barna. En gang gjorde datteren min det, jeg så at hun putta en bit i munnen. Løp til, ba henne spytte det ut, putta biten i en pose og tok med til kassa for å betale. De klarte ikke slå den inn, var for lett, men datteren trodde da vi hadde betalt. Posen med biten i gikk i søpla, men hun lærte at det ikke er lov å ta noe i butikkene.

Nei, det er så absolutt IKKE greit! Har aldri sett andre forsyne seg av smågodt på butikken igrunn, og nå fikk jeg veldig lite lyst til å kjøpe det i nærmeste fremtid... Æsj!

Jenta mi får ikke lov å ta noe, nei.. Men, ho er jo snart 2. år så det er ikke alltid så lett å forklare ho det :P Ho pleier aldri å ta noe godteri i butikken, og det går som regel greit med alt annet :) Eneste som kan være et problem, og som ho har tatt 2-3 ganger er jordbær..

Nei, det får de ikke lov til, og jeg hadde absolutt snakket til barnet mitt om han hadde gjort noe slikt!

Meeen...når det er sagt, så kan jeg jo forstå at små barn (under 4 år) synes det er fristende med smågodt rett i deres høyde.....og prøver seg ;) ....om smågodthyllene hadde startet fra ca 1,20 meters høye og oppover, så hadde kanskje problemet vært unngått?

Nei, absolutt ikke greit! Jeg anser det som å stjele, også å "smake" på druer! Ser egentlig ikke helt hvorfor man absolutt skal smake på druene? Er jo ikke som om man smaker på eplene, bananene eller cherrytomatene?!!! Opplever heller ikke at druene smaker dårlig når jeg kommer hjem med de, så ser ikke behovet for å smake på de i butikken heller.

Sånt er ikke greit.

Lillegutt får av og til skalken på brødet viss jeg har skjært det opp, men brød er det fastpris på så da synes jeg det er greit.

Eneste jeg gir "smaksprøve" på er brød. Men det er fordi det er enhetspris, ikke kilopris. Jeg må uansett betale 30 kroner for brødet, uansett om det er lite eller stort. Jeg skjærer det i tillegg opp i butikken.

Jeg må innrømme at det har hendt mer enn en gang at vesla mi har forsynt seg i smågodtet, samboeren min jobber på bygdebutikken og der er kafé også, så det har vært noen ubevoktede øyeblikk hvor hun har tatt sjansen. Når jeg har sett det har jeg bestandig blitt streng og sagt ifra at det var ikke lov, og hvis hun enda hadde noe i munnen så har jeg fått henne til å spytte det ut, evt har jeg tatt det ut med fingrene hvis hun ikke ville. Så har godteriet gått i søpla. Det er lenge siden hun har gjort det nå, så jeg tror hun har lært. Men hun pleier å beundre smågodtet hver gang vi er på butikken, for colaflaskene er noe av det beste hun vet av godteri. :p

Sånt er ikke greit.

Lillegutt får av og til skalken på brødet viss jeg har skjært det opp, men brød er det fastpris på så da synes jeg det er greit.
Enig :)

Sent from my LG-E610 using BV Forum mobile app

Nei.. slikt er ikke greit!
Jeg har smakt en gang selv.. i Sverige :P
Fordi jeg er godtemoms som elsker skikkelig salt godis.. og det var mye kø, så jeg orket ikke kjøpe en ting for å gå ut og smake om den var salt nok :P smakte, og den var supersalt, så det ble en full pose med den tingen.. hehe..

Men altså, nei.. hadde dattera mi gjort det, ville jeg og bedt henne spyttet ut og så betalt den.

-talatuten-

Dere som synes det er greit å smake på druer, hva er forskjellen på det og godteri? En vare er jo en vare. Hvorfor da ikke smake på godteri først for å se om det smaker godt og om man vil kjøpe mere eller banan, appelsin osv? Er ganske sikker på at butikkene har ganske mye svinn fordi noen bare skal sjekke om et smaker godt.

Og det er grunne til at jeg ikke spiser eller kjøper smågodt! Da betaler jeg heller ekstra for godteri som er pakket på fabrikk. Du aner jo ikke hvor folk har vært med hendene før de stapper de oppi smågodt eller nøtteboksen! ÆSJ...

Nei, de får ikke lov til det.. Da sier jeg at vaktene kommer..
De får heller ikke lov å smake på noe før det er betalt..

Back
Topp