Smake på mat

Alaskahusky

Elsker forumet
Marsmellows-15
når tenker dere å begynne å introdusere mat? Og hva?

Har noen overivrige familiemedlemmer som ønsker at Magnolia skal smake kake i dåpen sin(4måneder da) - jeg synes det høres ut som en dum idé. Vil heller begynne når hun nærmer seg 6mnd og da begynne med bana/grøt e.l. :)

4 mnd er vanlig med tynn grøt. Småsmake ting så liker de mer når de er 6 mnd. Babygrøt med morsmelk eller erstatning

Tenkte å starte med små små smaksprøver når hun nærmer seg 4 mnd. Starter med litt grøt, svisker osv.. :) Gleder meg masse til å se hun smake :)

Man kan begynne å gi smaksprøver når de er 4 mnd, men da av grøt/velling. Kake med sukker og alt mulig rart i hadde ikke jeg ville starta med. Tenker at magen deres ikke er helt klar for d.

Søtsaker er i hvert fall det siste hun skal få smake her. Skjønner ikke de som er så ivrig etter å introdusere babyer for kaker, is, godteri og andre usunne ting. Skjønner at vi ikke kan holde henne unna det bestandig, men hun har jo ikke vondt av å IKKE få det så lenge hun ikke vet hvordan det smaker, og dermed hva hun går glipp av..

Håper i hvert fall slektningene dine respekterer dine valg, for det verste jeg vet er besteforeldre eller andre slektninger som mot foreldrenes vilje gir søtsaker til babyer fordi "den også må få noe godt, stakkars"!

Tanta ga marsipankake til storebror i hans dåp , da var han 4 mnd. Grrr.

Tenkte å holde meg til bare pupp til over sommerferien (25/7) av praktiske årsaker... Da er hun 4,5 mnd gammel.... Men må lese litt mer om smaking/intro av mat før jeg bestemmer meg.
Hva tror dere?

Har planer om å fullamme til seks måneder, men begynne med smaksprøver fra fire måneder.
Sist gang begynte vi med mos av kokte svisker, potet, gulerot, banan, eple og babygrøt.
En skal vel starte med enkle ingredienser i tilfelle babyen reagerer på noe. I hvert fall ikke lurt å starte med å gi kake og is..

Har planer om å fullamme til seks måneder, men begynne med smaksprøver fra fire måneder.

En skal vel starte med enkle ingredienser i tilfelle babyen reagerer på noe. I hvert fall ikke lurt å starte med å gi kake og is..
Samme her
Som jeg skulle skrevet det selv:)

Sist gang begynte vi med mos av kokte svisker, potet, gulerot, banan, eple og babygrøt.
Jeg tenker også å fullamme til 6 mnd :) så lenge hun er fornøyd og får nok melk er det vel bare bra å få morsmelk så lenge som mulig :)

Ja blir uansett bare smaksprøver, så da kan vi kNskje starte i ferien med litt sviske, tynn grøt/mm osv. Blir jo uansett fullamming i tillegg til smaking.

Sånt gjør meg så provosert at jeg ikke skal begynne engang...

Ved 4 måneder er det grøt som gjelder, og fruktmos, og ikke dette søtsaktullet.

Har planer om å fullamme til hun er 6 mnd. Kommer til å begynne med søtpotet,sviskemos e.l og grøt da. Kaker og is holder vi oss unna til minst 1 år. Noen som ga min første is uten mitt og faren sitt samtykke når han var 4 mnd. Jeg ble kjempe irritert og personen fikk klar beskjed om at det ikke vat greit. Svaret var at det var bare litt smeltet is på en t-skje så nå var jeg veldig overhysterisk. Stakkars liten fikk veldig vondt i magen i flere dager etterpå :-(

Har planer om å fullamme til hun er 6 mnd. Kommer til å begynne med søtpotet,sviskemos e.l og grøt da. Kaker og is holder vi oss unna til minst 1 år. Noen som ga min første is uten mitt og faren sitt samtykke når han var 4 mnd. Jeg ble kjempe irritert og personen fikk klar beskjed om at det ikke vat greit. Svaret var at det var bare litt smeltet is på en t-skje så nå var jeg veldig overhysterisk. Stakkars liten fikk veldig vondt i magen i flere dager etterpå :-(

Dakar liten. :(

Blir små smaksprøver fra 4 mnd og gradvis innføring av måltider fra 6 mnd.

Tenker at vi starter med smaksprøver når han blir 4mnd, og kanskje måltider. Vanskelig å vite nå hvordan det blir. Førstemann skulle jeg fullammer i 6 mnd var planen, men stor og nysgjerrig gutt, ville kun ha pupp om natta fra 3mnd, så var en lettelse å kunne begynne med annen føde. Ammet også til 6mnd, men interessen hans var minimal. Sluttet da, men hadde pumpet masse før dette, så hadde melk i fryseren jeg kunne gi i grøt ol, så han skulle få morsmelk også. Starter sikkert med grøt og frukt. Kommer ikke til å gi barnet kake i dåpen, eller annet godt når han er liten, synes ikke det er noe poeng i å gi små barn slikt, de har det minst like bra uten.

Jeg har veldig sterke meninger om babyer/barn og søtsaker. Oppi mitt hodet blir kake til en 4 mnd gammel baby feil på så mange måter.

Her prøver vi fortsatt å holde tøylene litt på storebror. Han koser seg med eple og nøtter, selv om is selvsagt er favoritten.

De vokser og gror og utvikler seg. Jo mindre de er, jo mer har det å si.
Og en på 4 mnd har veldig sart tarmsystem. Det er derfor det kun er få ting som kan introduseres da.

Jeg er ingen ekspert, men etterhvert som det blir avdekket mer og mer hva sukker gjør med kroppene våre, så ønsker jeg ihvertfall å holde de unna for så lenge jeg klarer.
Det er IKKE synd på et barn som ikke får kake om de ikke vet hva kake er.

Tenker at vi starter med smaksprøver når han blir 4mnd, og kanskje måltider. Vanskelig å vite nå hvordan det blir. Førstemann skulle jeg fullammer i 6 mnd var planen, men stor og nysgjerrig gutt, ville kun ha pupp om natta fra 3mnd, så var en lettelse å kunne begynne med annen føde. Ammet også til 6mnd, men interessen hans var minimal. Sluttet da, men hadde pumpet masse før dette, så hadde melk i fryseren jeg kunne gi i grøt ol, så han skulle få morsmelk også. Starter sikkert med grøt og frukt. Kommer ikke til å gi barnet kake i dåpen, eller annet godt når han er liten, synes ikke det er noe poeng i å gi små barn slikt, de har det minst like bra uten.
Veldig smart å pumpe så man kan gi det i grøt, om ikke interessen for pupp er der! :) vet jo at noen barn rett og slett ikke vil ha pupp mer, selv om de er små. Hvis det skjer med frøkna skal jeg også pumpe :)

Med min første begynte så smått med smaksprøve på grøt ved 3-4 mnd.
Det er veldig lurt å prøve smaksprøver på dagtid pga evt reaksjon...
Samt har jeg hørt at barn ikke skal ha melkeprodukter (is, kumelk, rømme, krem, yoghurt etc) før de er 1 år pga ømfintlige tarmer/mage..

Back
Topp