Smøre underlivet

Nordlys

Forumet er livet
Oktoberfruene 2018
Noen som har erfaringer med dette, og om det faktisk kan forebygge rifter? :hilarious: Noen som har tenkt å gjøre, eller gjør det?
 
Smøre med hva? Det som i alle fall er veldig viktig er at man ikke har sopp.
 
Siden det ikke har noen dokumentert effekt så gidder jeg rett og slett ikke :p Men det gir jo i alle fall ikke STØRRE sjans for rifter da :)
 
Jeg har prøvd å smøre mellomkjøttet med mandelolje en gang, men det føltes bare veldig rart ut, så har ikke gjort det til en vane :bag:

Tenker det får gå som det gå. Og håper jeg ikke har sopp.

Kan man ha sopp uten noe særlig symptomer?
 
Jeg gjorde det med første. Revnet ikke, men tror det handlet mye om en kontrollert fødsel (jeg kjente ikke trykketrang og presset derfor bare når jordmor sa fra) og flink jordmor.

Har gjort det litt denne gang og, men mener å ha lest at dette kun har en effekt på førstegangsfødende, så har ikke gjort det så ofte [emoji85]
 
Jeg smurte ikke med første og revnet ikke utvendig.
Fikk en liten rift innvendig men der var siden jenten vår kom i supermannstil med hånden ved siden av hodet.
All verdens smøring hadde ikke hjulpet da. [emoji5]
 
Jeg gjorde det med første. Revnet ikke, men tror det handlet mye om en kontrollert fødsel (jeg kjente ikke trykketrang og presset derfor bare når jordmor sa fra) og flink jordmor.

Har gjort det litt denne gang og, men mener å ha lest at dette kun har en effekt på førstegangsfødende, så har ikke gjort det så ofte [emoji85]
Hva brukte du? :hilarious:
 
Jeg har prøvd å smøre mellomkjøttet med mandelolje en gang, men det føltes bare veldig rart ut, så har ikke gjort det til en vane :bag:

Tenker det får gå som det gå. Og håper jeg ikke har sopp.

Kan man ha sopp uten noe særlig symptomer?
Vet ikke? Men hva skjer om man har sopp når man skal føde? Hilsen uvitende førstegangs :p
 
Vet ikke? Men hva skjer om man har sopp når man skal føde? Hilsen uvitende førstegangs :p
Friskt og sunt vev er mer elastisk, så hvis man har soppinfeksjon kan det tenkes man får rifter lettere, siden underlivet allerede har den påkjenningen, sånn jeg forsto det!
 
Jeg vuderte dette i starten, og gjorde en del undersøkelser på nett om det fra mange forskjellige kilder og etter å ha lest meg opp på det så har jeg kommet frem til at utallige fageksperter sier det har liten eller ingen effekt.

Det jeg har funnet flere steder som skal fungere for å unngå rifter er at ikke fødsel går for fort i sluttfasen, derfor vil gjerne jordmor be deg slutte presse/vente på neste pressrie når babyen står i «spenn» i åpningen, det skal vist gjøre at huden rekker å «tøye» seg fremmfor å rivne. (Og slik jeg forstår skal det være ganske «vanlig teknikk» hos jordmødrene)

Så med tanke på det og at det er mye styr å holde på med smøringen + økt risiko for sopp så har jeg bestemt meg for å droppe det:)
 
Jeg vurderte det en periode, men forsøkte å undersøke litt kilder på om det faktisk har noe effekt. Leste boka «Nytt liv» av fødselslege Thorbjørn Brook Steen (som forøvrig kan anbefales!), og ble overbevist om at det ikke er noe å styre med fordi det ikke har noe hensikt. Så da gidder jeg ikke å styre med det :p Satser på at jordmor eller barnelege er gode på det såkalte «finskegrepet» som skal forhindre rifter.
 
Har fundert litt på dette selv! Tenker å spørre jordmor på neste kontrolltime! Førstegangsfødende, så jeg aner ikke! Men har jo snakka litt med jordmor om fødsel allerede, og tenker at dersom dette er en fordel og noe som anbefales så hadde vel jordmor informert om det??
 
Jeg har kjøpt den perineumsoljen fra Weleda, men har ikke prøvd den og vet ikke om jeg kommer til å gidde det heller :wtf: Ser for meg at det blir veldig vanskelig og slitsomt, det skal jo ikke bare smøres på, men tøyes og strekkes i tillegg. Og når det har så liten/ingen dokumentert effekt i tillegg, så mister jeg motivasjonen litt.
 
Jeg brukte først økologisk mandelolje og deretter perineumsoljen fra Weleda. Begge ga soppinfeksjon dessverre. Nå bruker jeg hvetekimsolje og den fungerer fint. Det får ha den effekten det har. Taper ingenting annet enn prisen oljen koster og noen min på "jobben". Tar også denne oljen med til Rikshospitalet når den tid kommer.

Har ellers smurt kroppen med økologisk mandelolje for å forebygge. Tenker som så at fukt og mykgjøring av huden uansett er positivt. Den klør mindre og blir mer elastisk. Ingen strekkmerker foreløpig. Bikker uke 38 på mandag.
 
Jeg kjøpte en mandelolje som jeg skulle bruke. Men så...orket jeg aldri :hilarious:
 
Kanskje du kan spørre på nettmøtet til Komplett apotek? De har kanskje info om sånt! :)
 
Jeg hadde tenkt å gjøre det, for hørte det kanskje skulle ha en effekt. Har flere venninner som har smurt og «tøyd» der nede, uten at det har hjulpet. Så jeg har droppa det [emoji28]
 
Back
Topp