Smør vs margarin

Oktoberjenta

Elsker forumet
Hva bruker du? Hvorfor og til hva?

Her har jeg både brukt smør og margarin til baking og matlaging. Syns jo selvfølgelig smør lukter best og kanskje smaker best til begge deler. Men vi har brukt mest margarin her i huset

Smør, fordi jeg synes det er best :) Kun brukt margarin når vi har laget laktosefritt (altså laktosefri margarin), fungerer helt fint til baking og steking, men synes smør er best.

Bruker kun ekte smør til baking. :)
Får sånt ekkelt belegg i munnen av margarin.

Bruker som regel smør til baking og margarin til steking. Syns margarin fungerer best til steking.
Før brukte jeg kun det, men mannen er oppvokst med å bruke smør, så da blir det litt av hvert. Bruker heller margarin til baking enn smør til steking da:)

Bruker smør til alt, så lenge d ikke står margarin i oppskriften.

Bruker smør og/eller olje til begge deler, bortsett fra noen få oppskrifter på kjeks og formkake.

Bruker vel mest margarin. Aldri tenkt over at resultatet blir annerledes med smør.

Bruker ekte smør til steking,melange til baking og soft flora til brødskiven ;)

Brelett på brødskiva, margarin til steking og smør til baking :)

Meierismør til baking, meierismør til steking og meierismør på brødskiva ;) Det er mye mindre prosesser i meierismør enn det er i margarin. Av og til lager jeg smør selv også.

Bruker margarin til brødmat og steking, men har alltid smør liggende om jeg skal bake eller lage supper osv :)

Margarin som melange osv kommer ikke inn her i huset. Det er visst mye rart som skjer under tilvirkningen av denne, og jeg liker ikke smaken heller. Bruker kun meierismør og olje til matlaging, bremykt på skiva :)
image.jpg

Margarin. Kjøpte smør her for noen uker siden. Syntes det luktet og smakte rart i maten. Særlig rar lukt viss jeg brukte det til steking. Syns jeeeg :-)

Margarin. Kjøpte smør her for noen uker siden. Syntes det luktet og smakte rart i maten. Særlig rar lukt viss jeg brukte det til steking. Syns jeeeg :)
Meierismør tåler ikke steking på veldig høy varme (f.eks til biff, wok..), det blir lett brent. Det kan være lurt å ta bruke litt olje sammen med smøret i pannen, så tåler det høyere temperaturer :) men hvis du ikke liker smaken uansett er det jo bare å fortsette det man gjør som funker for seg!

Meierismør tåler ikke steking på veldig høy varme (f.eks til biff, wok..), det blir lett brent. Det kan være lurt å ta bruke litt olje sammen med smøret i pannen, så tåler det høyere temperaturer :) men hvis du ikke liker smaken uansett er det jo bare å fortsette det man gjør som funker for seg!

Ahhh. Kanskje derfor det var litt rart :-) for er typisk biff, wok og slikt jeg lager :-P hehe. Men er muligens det at jeg ikke liker det uansett og. For liker ikke vanligg smør på skiver og slikt heller :-)

Skal du bruke smør til steking av biff f.eks, så er det lurt å ha oppi litt olje først. Det gjør at smøret tåler høyere temp.

Back
Topp