Små barn og vedovn?

1600km nord

Glad i forumet
Dere som har vedovn og små barn, fyrer dere i ovnen? Det har begynt å bli kaldt her og det hadde vært koselig å fyre litt [emoji5] Vi har en på snart 2,5 som kan være litt vill av seg. Det er en litt gammel ovn som blir veldig varm, jeg er redd for at han brenner seg. Vi har dessverre ikke plass til å ha grind rundt.
Forrige vinter fyrte vi ikke, men da var han ennå ganske ustødig på føttene. Akkurat det er jo ikke noe stor issue lenger, og det går også an å lære han at ovnen er veldig varm og 'au au'.
Hva gjør dere? Svigermor sier at hun har alltid fyrt da barna var små og "det har jo gått bra", de kjenner at det varmt. Men et uhell skjer fort tenker jeg, kanskje det bare har vært flaks at det har gått greit.

Last edited:
Vi har vedovn. Vi har grind, og jeg er litt usikker på hvordan vi skal gjøre det enda. Enten dette den opp i 6-kant, eller gjerde inn ovnen. Vi får se. Men hadde vi ikke hatt grind så hadde vi heller ikke brukt vedovnen mens barna er våkne.

Vi har vedovn. Men ikke noen grind. Har gått helt bra. Han er 21 mnd og har skjønt at når mamma og pappa sier au au. Da er det ikke noen vits .

Så er det alltid noen i stua når han er der og passer på. For som regel fyrer vi på kvelden når han har lagt seg. slik at det ikke skal være stein kaldt i huset på morgenen.

Vi har hatt grind når de var små, nå er yngste snart to år og vi har ikke grind denne vinteren, det er rundt året det er mest skummelt. Vi fyrer ikke så mye da, har varmepumpe. Så fyrer bare når det er skikkelig vinter

Fyrer, bruker grind. Grinda skal opp i år også, selv om hun er 2,5 år til vinteren. Er så fort gjort!

Dere som har vedovn og små barn, fyrer dere i ovnen? Det har begynt å bli kaldt her og det hadde vært koselig å fyre litt [emoji5] Vi har en på snart 2,5 som kan være litt vill av seg. Det er en litt gammel ovn som blir veldig varm, jeg er redd for at han brenner seg. Vi har dessverre ikke plass til å ha grind rundt.
Forrige vinter fyrte vi ikke, men da var han ennå ganske ustødig på føttene. Akkurat det er jo ikke noe stor issue lenger, og det går også an å lære han at ovnen er veldig varm og 'au au'.
Hva gjør dere? Svigermor sier at hun har alltid fyrt da barna var små og "det har jo gått bra", de kjenner at det varmt. Men et uhell skjer fort tenker jeg, kanskje det bare har vært flaks at det har gått greit.

Er du sikker på at du ikke har plass til grind? En stor nok grin med fleksible komponenter tar ikke mer plass enn det bør være mellom ovnen og alt annet uansett. :)

Fint å høre hvordan andre tenker [emoji5] Vi kan så klart sette litt ting rundt (kan bli en liten krangel hvis han insisterer på å klatre på akkurat de stolene vi setter rundt [emoji6]) Blir nok ikke så ofte vi fyrer, vi har varmepumpe og vanlig panelovn i tillegg. Men når vi da fyrer har jeg lyst til å ha glede av det litt lenger enn de par timene på kvelden før jeg legger meg (er ganske så gravid med lillesøster, så legger meg tidlig disse dager)

Vi har grund, og ungene er 5 og 8 her [emoji6]
Tenker at selv om de er store og skjønner det er varmt, er det så fort gjort å snuble og ta for seg på varm ovn hvis de skulle være så uheldige. Særlig siden ovnen er i den delen av stua de leker.

Og så er det et genialt sted å tørke yttertøy på vinteren [emoji6]
Setter sko på toppen og henger dresser/jakker rundt [emoji6]

Synes ikke en grind tar mer plass enn feks stoler rundt, siden det uansett må være avstand til det man setter foran.
67555f77aad95ae2d36c7dcda14c76e4.jpg

Vi har grund, og ungene er 5 og 8 her [emoji6]
Tenker at selv om de er store og skjønner det er varmt, er det så fort gjort å snuble og ta for seg på varm ovn hvis de skulle være så uheldige. Særlig siden ovnen er i den delen av stua de leker.

Og så er det et genialt sted å tørke yttertøy på vinteren [emoji6]
Setter sko på toppen og henger dresser/jakker rundt [emoji6]

Synes ikke en grind tar mer plass enn feks stoler rundt, siden det uansett må være avstand til det man setter foran.
67555f77aad95ae2d36c7dcda14c76e4.jpg

Har dere festet grinda i veggen? Vi har en sånn 'sekskant' grind, så vi kunne for såvidt satt den rundt når vi fyrer og sette den bort igjen etterpå. Det er for trangt å ha den der hele tiden. (Den kan jo ikke stå så nært at grinda blir glovarmt, og har vi den lenger unna så blokkerer den et skap..)

Har dere festet grinda i veggen? Vi har en sånn 'sekskant' grind, så vi kunne for såvidt satt den rundt når vi fyrer og sette den bort igjen etterpå. Det er for trangt å ha den der hele tiden. (Den kan jo ikke stå så nært at grinda blir glovarmt, og har vi den lenger unna så blokkerer den et skap..)
Nei, nå er den ikke festa. Var det før.

Kan være en god løsning det, å flytte den når den ikke trengs [emoji4]

Er det en sånn du kan ta av en del på og få en strek istedetfor en 6-kant? Vi brukte grinda vår slik der vi bodde før, og da gikk vi bare imellom gjennom døra på grinda. Så slapp vi å ta den ned hele tiden. Litt knotete selvsagt, men det tok jo mye mindre plass enn å ha grinda som 6-kant.

Er det en sånn du kan ta av en del på og få en strek istedetfor en 6-kant? Vi brukte grinda vår slik der vi bodde før, og da gikk vi bare imellom gjennom døra på grinda. Så slapp vi å ta den ned hele tiden. Litt knotete selvsagt, men det tok jo mye mindre plass enn å ha grinda som 6-kant.

Ja, det er sånn vi har [emoji5] Så vi kan bruke tre eller fire deler av den. Vi kan sette det opp ganske likt som på bilde fra 'Klatremus'. Har tenkt tanken men vært usikker på om den står stødig nok uten å feste den i veggen. Skal teste det ut og vise dere [emoji4]

Ja, det er sånn vi har [emoji5] Så vi kan bruke tre eller fire deler av den. Vi kan sette det opp ganske likt som på bilde fra 'Klatremus'. Har tenkt tanken men vært usikker på om den står stødig nok uten å feste den i veggen. Skal teste det ut og vise dere [emoji4]

Vil tro det uansett er tryggest å feste den på en eller annen måte. Håper du finner en god løsning :)
Vi må bruke grinda som 6-kant denne gangen. Knøttliten stue og ovnen står liksom midt i rommet på en måte. Vil flytte!

Vil tro det uansett er tryggest å feste den på en eller annen måte. Håper du finner en god løsning :)
Vi må bruke grinda som 6-kant denne gangen. Knøttliten stue og ovnen står liksom midt i rommet på en måte. Vil flytte!

Forstår den [emoji53] Vi bor på en veldig fin plass så vil ikke flytte, men vil så gjerne pusse opp!
Jeg skal teste ut litt her. Må først finne grinda. Vi flyttet for ikke så lenge siden og har ennå en del ting jeg ikke vet helt av [emoji13]

Vi fyrer, ja. Førstemann var ikke så interessert i ovnen og vi var i stua med henne. Var såpass sikker at jeg kunne gå ut på kjøkkenet en liten tur uten at hun var borti ovnen. Med andremann fant vi ut at det var greit med grind fordi ha var mer borti ovnen og styra mye med veden. Nå er han 2,5 år og vi har tatt bort grinda fordi han forstår mer nå pluss at vi er tilstede.

Vi fyrer som regel ikke på stua så lenge jenta er våken. Hun er 2,5 og vet at ovnen er varm og farlig, men uhell kan skje så vi prøver å unngå det. I kjelleren der soverommene er har vi pelletsovn med grind foran, for den ovnen har av/på-knapp som hun kan finne på å trykke på om hun står opp om natta.

Se her ja, jeg ville nok ha puttet en grind foran, bare fordi jeg tror jeg ikke hadde klart å slappe av om jeg vet at det er noe så farlig som en varm ovn der barne kan være uheldig å brenne seg på. Jeg kan være hysterisk kanskje, men bedre føre var. Vi har vedovn, men en meget moderne en, og er inn glassert. Den står ganske tilgjengelig for guttungen, så jeg har en grid foran hele denne ovnen, selvom det tar opp plass. Safety first right ;?

Har vedovn, har ikke grind. Alle i familien har vedovn, blir vanskelig å skulle ta med grind på besøk til folk hele tiden. Her lærer de tidlig at den må de holde seg unna :)

Har vedovn, har ikke grind. Alle i familien har vedovn, blir vanskelig å skulle ta med grind på besøk til folk hele tiden. Her lærer de tidlig at den må de holde seg unna :)

gammel tråd fra 2017 det her:-)

Back
Topp