Små barn og vedovn?

Helt greit at den ble bumpa, for jeg lurer også på hvordan vi skal gjøre det med ovnen når lillemor blir litt større. :)

Dere som har vedovn og små barn, fyrer dere i ovnen? Det har begynt å bli kaldt her og det hadde vært koselig å fyre litt [emoji5] Vi har en på snart 2,5 som kan være litt vill av seg. Det er en litt gammel ovn som blir veldig varm, jeg er redd for at han brenner seg. Vi har dessverre ikke plass til å ha grind rundt.
Forrige vinter fyrte vi ikke, men da var han ennå ganske ustødig på føttene. Akkurat det er jo ikke noe stor issue lenger, og det går også an å lære han at ovnen er veldig varm og 'au au'.
Hva gjør dere? Svigermor sier at hun har alltid fyrt da barna var små og "det har jo gått bra", de kjenner at det varmt. Men et uhell skjer fort tenker jeg, kanskje det bare har vært flaks at det har gått greit.
Vi har en som er 2 år og 3 mnd, og vi fyrer ikke med han i stua ennå. Nå føler jeg at vi nok kanskje kunne gjort det, men vi har også en 9 mnd gammel baby som åler seg omkring,så nå blir det ikke av den grunn. Min mor også sier de alltid fyrte med barn, de kjenner det er varmt og tar ikke på ovnen. Men: jeg er redd for snubling på ustø bein sånn at barnet tar seg for, faller de og tar i ovnen klarer de ikke slippe taket heller. I tillegg har mine foreldre en gammeldags vedovn som er mer som de der amerikanske ovnene,bare innebygd. Den er ikke rett på selve ovnen slik det er i dag. Da blir ikke ovnen så sinnsykt varm som den ovnen vi har i dag.

Back
Topp