Slutte med smokk og bleie

Forbred noen dager i forveien og ha nedtelling til dagen dere har bestemt. Ta med barnet på teuseshopping. Her fikk han non stop hver gang han gikk på do, premie han ønsket etter noen dager uten bleie og smokk

Vi fulgte metoden i denne boka, det gikk kjempe bra. Tok 4 dager for oss. https://www.ark.no/boker/Sofia-Berg...x9AJnksuyDND_XrpbuxoCH9QQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Angående smokk vet jeg ikke egentlig, vi skal prøve nå, men det blir jo urettferdig om lillebror får ha smokk så vi må nesten bare kutte smokk på begge. Tenkte å ta dagtid først. Så smokken blir forbehold soving. Så når det går greit så tenkte jeg at hun kunne få "plante" smokkene i hagen en morgen, så kan det "vokse" opp en bamse eller noe sånt i løpet av dagen så kan vi bruke bamsen for å snakke om at smokkene ikke er her lenger, men hun kan kose på bamsen når hun føler at hun trenger litt kos.

Spørs litt hvor gammel barnet er (eller, hvor h*n er mentalt) tenker jeg.

Eldste brukte bleier til hun var nesten fire, fordi hun hadde fullstendig doskrekk... Men forsøkte klistermerke-metode og både do og potte. Hadde ikke sånn kjempeeffekt på mi, men er en ting å prøve. Belønningssystemet funker på noen.

Nr2 var litt over to år, øvet på å bæsje på do fra 6mnd, litt sånn sporadisk. Som regel under bleieskift. Så, tidlig trening gir fort en tidlig kobling på hva tiss og bæsj er, er min erfaring.. Så det gikk egentlig ganske av seg selv etterhvert.

Nr3 er i en litt langsom prosess med slutt, men er bare 1,5 år. Kunne nok ha tatt den der "bleiefri på tre dager" - som er anbefalt mellom 15-28 mnd, men jeg vet ikke helt hvor mye jeg orker, for får antagelig tilbakefall når lillesøster blir født. Og å løpe frem og tilbake for falske 'bæsj!' alarmer er ganske slitsomt med bekkenet mitt. Men får se. Må jo løpe frem og tilbake uansett. :p men regner med det kommer seg av seg selv her også; hun har godt med kontroll på hva tiss og bæsj er i alle fall.

Uansett, den metoden kan du jo prøve om du er hjemme noen dager. Den der bleiefri på tre dager.

Med smokk.. de to yngste bare ville ikke ha. Eldste var avhengig. Men for oss hjalp metoden om å knyte fast smokken.
Liksom, du kan få ha fri tilgang på smokken, men den kan kun brukes i hjørnet på stua, langt unna alt av leker og spennende saker. Da blir det fort ikke så spennende å bruke den mer (men den er likevel tilgjengelig)..

Men av andre ideer, så kan man jo også ha en samtale om det, at man "gir vekk" smokkene til noen som trenger det mer eller noe.

Som andre sier, så har sikkert alder litt å si på hva som funker.

Når det gjelder bleieslutt så var vår litt sen ute der. Han sluttet nettopp, og nærmer seg 4 år. Men tror det var mer vår feil at det tok litt tid. Potta har vært tilgjengelig lenge, og han brukte den litt sporadisk her og der. Var vi som ikke var flinke nok til å være konsekvente. Men til slutt så bare tok vi av bleia og tok på truse, sa at nå må vi gå på potta om du må tisse/bæsje. Var 2-3 dager med en del uhell. Men han skjønte fort at det var ekkelt å tisse i buksa, og han skjønte at han måtte på potta. Etter 4-5 dager så var det nesten ikke uhell lenger, og bleiene er pakka bort :happy: Men usikker på om det funker for en som er yngre f.eks.

Når det gjelder smokk så kutta vi gradvis. Først fikk han ikke ha den i barnehagen. Så kutta vi dagtid helt. Og så til slutt natta. Kan bli litt sutring og mas de første dagene når man kutter, men er bare å stå i det. Her gikk det seg til etter 1-2 dager bare.

Jeg tok bare bleia av og sa hun var ferdig ifjor sommer når jeg hadde noen dager hjemme. 2,5år da, gått stort sett fint. Men! Hun var tørr på natt fra ca 9mnd og gått på potte periodevis siden hun kunne gå. Stort sett tisset på do/potte når man satte henne dit fra 1år.

Smokken tok tante med seg like etter hun fylte 2. Vi snakket om det før tante kom på besøk og da hadde hun litt tid. Men igjen så har hun jo heller ikke vært den som var mest avhengig av smokk.

Vært heldig med denne ungen :gen045

Jeg tok bare bleia av og sa hun var ferdig ifjor sommer når jeg hadde noen dager hjemme. 2,5år da, gått stort sett fint. Men! Hun var tørr på natt fra ca 9mnd og gått på potte periodevis siden hun kunne gå. Stort sett tisset på do/potte når man satte henne dit fra 1år.

Smokken tok tante med seg like etter hun fylte 2. Vi snakket om det før tante kom på besøk og da hadde hun litt tid. Men igjen så har hun jo heller ikke vært den som var mest avhengig av smokk.

Vært heldig med denne ungen :gen045

Det var jævlig enkelt da :hilarious: tenker mest på smokkeslutt - minste her fylte akkurat 2 og har et narkotisk forhold til den smokken. Akkurat nå har hun vannkopper og vi skal flytte, men må gjøre noe med smokken til sommeren ass. I det minste regel om at den kunne brukes til soving.

Hun er nesten bleiefri da, var egentlig helt bleiefri i jula, men så har hun hatt mye mageproblemer etter jul og bhg klarer ikke helt å følge opp. Så det blir ny runde hvor jeg tar bort bleia helt etter flytting tenker jeg.

Til trådstarter: anbefaler igså den bleieslutt på 3 dager-boka. :) det er bare å forberede litt, så ta vekk bleie og stå i det en ukes tid uten å ta på bleie igjen.
Mine har jeg satt på potte/do hver dag fra de ble født så de har liksom alltid vært vandt i konseptet. Men når vi først tar vekk bleia så blir det ofte litt uhell i en periode. Også er de bleiefrie. Eldste var 18mnd og yngste har det blitt mer utsatt pga nevnte problemer over her. Men hun sier ifra når hun må bæsje stort sett og i juleferien var vi der at hun var bleiefri og sa ifra når hun måtte på do (pgså ble der dessverre litt ødelagt av sykdom og manglende oppfølging i bhg). Men jeg vet at det løser seg. Det er var vi voksne som skaø være tydelige og vise at nå skal du gå uten bleie.
Litt uhell her og der hjemme er jo faktisk ikke farlig heller. Bare å tørke opp :)

Det var jævlig enkelt da :hilarious: tenker mest på smokkeslutt - minste her fylte akkurat 2 og har et narkotisk forhold til den smokken. Akkurat nå har hun vannkopper og vi skal flytte, men må gjøre noe med smokken til sommeren ass. I det minste regel om at den kunne brukes til soving.

Hun er nesten bleiefri da, var egentlig helt bleiefri i jula, men så har hun hatt mye mageproblemer etter jul og bhg klarer ikke helt å følge opp. Så det blir ny runde hvor jeg tar bort bleia helt etter flytting tenker jeg.

Til trådstarter: anbefaler igså den bleieslutt på 3 dager-boka. :) det er bare å forberede litt, så ta vekk bleie og stå i det en ukes tid uten å ta på bleie igjen.
Mine har jeg satt på potte/do hver dag fra de ble født så de har liksom alltid vært vandt i konseptet. Men når vi først tar vekk bleia så blir det ofte litt uhell i en periode. Også er de bleiefrie. Eldste var 18mnd og yngste har det blitt mer utsatt pga nevnte problemer over her. Men hun sier ifra når hun må bæsje stort sett og i juleferien var vi der at hun var bleiefri og sa ifra når hun måtte på do (pgså ble der dessverre litt ødelagt av sykdom og manglende oppfølging i bhg). Men jeg vet at det løser seg. Det er var vi voksne som skaø være tydelige og vise at nå skal du gå uten bleie.
Litt uhell her og der hjemme er jo faktisk ikke farlig heller. Bare å tørke opp :)
Ja, kan ikke skjønne at ikke alle bare gjør det sånn :gen045 :knegg:

Til gjengjeld så er hun helt bananas på andre ting da, så er ikke bare fryd og gammen! Her om dagen så smalt hun så hardt med døra på rommet sitt at den gikk i lås. 3år. Gleder oss til om 10år.
Og vi har snakket med bhg i dag og gitt dem tillatelse til å bare løfte henne med seg på do når det trengs. Hun og en til har litt dårlig innflytelse på hverandre så de støtter hverandre i nektingen.

Kan garantere at nr 2 blir et sirkus i forhold.

Ja, kan ikke skjønne at ikke alle bare gjør det sånn :gen045 :knegg:

Til gjengjeld så er hun helt bananas på andre ting da, så er ikke bare fryd og gammen! Her om dagen så smalt hun så hardt med døra på rommet sitt at den gikk i lås. 3år. Gleder oss til om 10år.
Og vi har snakket med bhg i dag og gitt dem tillatelse til å bare løfte henne med seg på do når det trengs. Hun og en til har litt dårlig innflytelse på hverandre så de støtter hverandre i nektingen.

Kan garantere at nr 2 blir et sirkus i forhold.

Haha ja, hadde det bare vært så lett med alle unger :hilarious:
Og ja, de fleste får jo noe styr på ett eller annet område. Kan skrive under på det med sirkus. Eldste her var en rolig sjel. Vi fikk mildt sagt sjokk da nummer 2 dukka opp. Tar ikke sjansen på å prøve å få en tredje sånn foreløpig etter dette :hilarious:

Smokken gav vi til julenissen når hun var 2,5 år. Snakket om det noen uker i forkant, men tror ikke hun skjønte helt hva det innebar. Hadde også vendt henne til å sove med en bamse sånn at når smokken ble borte hadde hun fremdeles bamsen. De første nettene uten smokk var vanskelige. Gikk ganske greit å sovne, men hun hadde vanskelig med å finne roen de gangene hun våknet på natten. Etter en uke som hun like godt som før.

Bleieslutt synes jeg kommer veldig ann på barnet. Har tre barn. Den mellomste sluttet tidlig med bleie uten at jeg måtte gjøre så mye for det enn å ta av bleien og følge ofte på do, hun ville selv ta den av. De to andre har hatt fullstendig doskrekk og da fungerer verken press, overtalelse eller det å bare ta av bleia (det gjør det ti ganger verre). Måtte bare vente til de vare klare og da gikk det omtrent over natten med minimalt med uhell.

For vår jente som var veldig glad i smokken sin så snakket vi om å slutte i flere uker. På slutten var det bare på natt.vi sluttet når hun var 2,5 år. Jeg vil anbefale å slutte med smokken før bleien . Har flere barn i barnehagen som har store problemer med å slutte med smokken.. selv om de er blitt ganske store.. bleieslutt et greit på sommeren med mindre klær på.. frem til det så kan dere regelmessig øve på å gå på potte eller do. Om barnet er lite så er det fint å bare ta bleien så de øver på å være uten og da kjenner de at de blir våt. Ha potte tilgjengelig. Har også erfaring fra at det er lettere å slutte ca samtidig på natt som på dag . For når vi ikke gjorde det så har vi hatt store problemer med å slutte med natt bleien.. men barn er såklart forskjellige.

Back
Topp