Slutte med nikotin pga gravididet

Hønemor87

Gift med forumet
Januarlykke 2020
Håper ikke tråden min blir slaktet! Jeg vet at nikotin og svangerskap ikke hører sammen og har derfor valgt å slutte. Jeg har brukt nikotin sugetabletter etter å ha sluttet å røyke for to år siden. Men nå ville legen at jeg kittet all nikotin. Noe jeg har gjort. Men føler at plager fra å slutte med nikotin overskygger gravidideten. Noen andre som har erfaring med lignende? Andre her og som har kuttet nikotin pga svangerskap?

Håper ikke tråden min blir slaktet! Jeg vet at nikotin og svangerskap ikke hører sammen og har derfor valgt å slutte. Jeg har brukt nikotin sugetabletter etter å ha sluttet å røyke for to år siden. Men nå ville legen at jeg kittet all nikotin. Noe jeg har gjort. Men føler at plager fra å slutte med nikotin overskygger gravidideten. Noen andre som har erfaring med lignende? Andre her og som har kuttet nikotin pga svangerskap?

Ingen erfaring personlig, men vil bare si hold ut! Abstinensene går over etterhvert. Tenk så mange fordeler for både deg og babyen at du nå klarer å bli nikotin-uavhengig, dette skal gå bra!

Ser ingen grunn til at tråden din skulle bli slaktet! Det er et viktig tema som også desverre er blitt tabu å snakke om. Det burde være lov å være åpen om problemet uansett om man har klart å slutte eller ei og de tingene som hører med akkurat dette. Synes det er synd at besservissers som tror dem er bedre enn alle andre skal slenge med leppa, noe som desverre er alt for enkelt over nett.

Jeg snuser selv og har klart å slutte alle tre gangene jeg har blitt gravid og jeg kan fortelle deg at det ikke var lett.. Ikke for meg og ikke for de rundt meg [emoji28] men det er klart at drivkraften ihvertfall jeg fikk til å slutte når jeg fikk vite om Spira i magen, gjorde det hele mulig. Jeg synes du er kjempe flink som klarer deg såppas! Og de plagene du beskriver går over etterhvert. Bare snakk med de rundt deg slik at de også er klar over at dette er vanskelig for deg. Stå på! Dette klarer du! Det går over snart! [emoji4][emoji173]️

Tusen takk for støtten Jeg er veldig bestemt på at jeg skal klare det. Men føler likevell det er tøft. Graviditeten fører sikkert også med seg at jeg blir mer sentimental om temaet

Jeg er også x røyker.. slutta for 4 år siden. Har alltid klart å slutte tidlig i svangerskapene, men har gått tilbake til gamle vaner etterpå.
Jeg byttet ut røyken med snus da, ikke så smart. Nå har jeg gått gjennom to svangerskap som snuser og klarte enkelt å slutte første gangen, mens med den siste slet jeg litt noen uker. Endte opp med å bytte ut snusen med "falsk" snus fra Sunkost.
Det funke brat til svangerskapet var over og ca 2 mnd til så var jeg tilbake..

Nå er jeg fullgått 9 uker og har nesten klart å kutte snusen.. NESTEN. Jeg er ikke helt der altså, synes det er kjempevanskelig, også er det et tabu belagt tema så du møter ingen forståelse..
Jeg skal slutte! Datoen er helt tilfeldig 21 Desember. Da skal jeg være helt ferdig!

Det er synd at du føler så sterke abstinenser med nikotin slutt. Jeg sier som hun over, hold ut. Trapp ned og sett deg en dato for når det er nok. Babyene våre er verdt mer enn en forbanna uvane!

Jeg sluttet med røyk og begynnte med snus istedet for ca 1 1/2 år siden. Har klart å kutte ned veldig på snusen nå som jeg er gravid. Jeg blir kvalm av snus. Heldigvis. Dette hjelper veldig. Håper at jeg skal klare å kutte snusen helt snart. Men det er virkelig ikke lett.

Stå på!!! Jeg har sett nyfødte med abstinens etter snusbruk hos mor i svangerskapet...tenk på spira og hold ut, du er flink!!! [emoji1319][emoji1319][emoji1319]

Vil bare si at jeg skjønner deg utrolig godt [emoji2] Jeg ELSKER nikotin og har vært slave i mange år, både av snus og røyk. I forbindelse med at vi gikk i gang med IVF i år ble jeg pålagt å slutte, men det gikk skeis mange ganger før jeg endelig fikk det til. Tror jeg brukte 8 måneder på slutteprosessen og trappet ned med ymse ulike metoder, gikk på smell etter smell, forsøkte igjen, brukte nikotintabletter, onico, tok noen røyk igjen og sånn holdt jeg på. Faktisk var det ikke før positiv test at jeg klarte å holde meg 100 % unna nikotin. Jeg vil si at kvalmen, som for min del startet 3+5, var det som reddet meg. Under prøverørsforsøkene klarte jeg også å holde meg (NESTEN) unna, men det var veldig tøft.

Synes det er synd at man blir møtt med så mye fordommer når man sliter med å slutte med nikotin. Det er VELDIG avhengighetsskapende og man blir jo veldig uvel når man slutter.

Du har min fulle støtte i at dette er vanskelig og jeg synes du er supertøff som klarer å holde deg! Det går bedre etter hvert! Heldigvis [emoji2] Hold ut!

Takker for all god støtte og for alle gode dekninger! Setter virkelig pris på det.

Jeg er ikke her for å fordømme deg ❤️
Men vil likevel dele denne artikkelen med deg. Tenker at fakta om risikoen ved nikotin i svangerskapet kan være motivasjonen du trenger? https://forskning.no/forebyggende-h...oyking-stub/2008/02/nikotin-firedobler-risiko

Forøvrig holdt mannen min på å dø da han ble født. Pga. morens røyking fikk hun morkakesvikt, de oppdaget det og tok han ut med keisersnitt flere uker for tidlig. Det er ikke selve røyken (og det røyken gjør med lungene) som er problemet i forhold til graviditeten, men nikotinen som jo både er i røyk, nikotintyggis med mer.

Kanskje du kan trappe ned? Premiere deg selv med noe annet?

Masse lykke til i alle fall!

Stå på!!! Jeg har sett nyfødte med abstinens etter snusbruk hos mor i svangerskapet...tenk på spira og hold ut, du er flink!!! [emoji1319][emoji1319][emoji1319]
Er her og sniker litt jeg. :-) Synes dette var veldig kjekt å lese faktisk, for tenker det er en motivasjon for mor å heller ta abstinensen selv enn å la babyen ta det når han eller hun blir født.

Snuser ikke selv,men håper jo trådstarter klarer å la nikotinen være. Finn motivasjon i alt du kan. Og jeg er helt enig i at ingen fortjener å bli slaktet for sine spørsmål. Du kjenner farene med nikotin,og ingen trenger understreke det eller belære deg. Hva med å lage som en slags kalender med delmål, der du får en belønning for å nå visse milepæler?

Eg slutta å snuse den dagen eg fekk positiv test! I og med at eg har vore veldig trøtt desse vekene, var ikkje så vanskelig. Men for meg har det ikkke vore nikotinet som er vanskelig, men heller behovet for å «ha noko under leppa», sjølv om mange ikkje heilt skjønar det. Har brukt Onico når suget har vore som verst!

Når eg slutta å snuse brukte eg å ha med meg tyggis, så med en gang jeg fikk lyst på en snus så tok jeg meg en tyggis istedet. Kan godt ta en tyggis under leppa fortsatt, men har vært uten snus i 6 mnd nå.. :thumleft

Jeg har klart å holde meg helt unna nikotin i 2 dager. Og har ingen planer om å betynne igjen var likevell ett tema jeg mener fortjener oppmerksomhet.

Kjempebra!!! [emoji1319][emoji1319][emoji1319] Absolutt et viktig tema, bra du turte å ta det opp [emoji4][emoji106]

Når eg slutta å snuse brukte eg å ha med meg tyggis, så med en gang jeg fikk lyst på en snus så tok jeg meg en tyggis istedet. Kan godt ta en tyggis under leppa fortsatt, men har vært uten snus i 6 mnd nå.. :thumleft
Tyggis var kjempe lurt jeg har brukt dropsene som heter frisk til nå, men jeg tror ikke lille frø liker dem for jeg blir så vanvittig kvalm det har hjulpet meg veldig at jeg for det første fikk beskjed av legen at jeg måtte slutte og for det andre har det hjulpet veldig å lese artikler om hvor farlig det er for fosteret

Ingen grunn til at tråden din skal bli slaktet! Du er kjempeflink som er bevisst på farene, selv om det "bare" er nikotin, og ikke tobakk i tillegg. Og jeg lar meg alltid imponere over de som setter fosteret før seg selv, selv om det er vanskelig.

Syns det er utrolig bra at du tar ansvar og ønsker å slutte i svangerskapet! Håper du klarer det uten altfor mye ubehag og vansker i tiden fremover, og at du finner motivasjon og gode tips i de flotte svarene du får her på forumet! :D

Back
Topp