Slutta med....

4 dager siden jeg fikk positiv test. Har klart å gå ned til 1 snus med nikotin (morgen), men når uka er over har jeg som mål å bare bruke nikotinfritt.
Kaffen har jeg og klart å kuttet ned til 1- 2 kopper om dagen. Å slutte med salami er min store sorg men må bare finne noe annet å erstatte favorittsalamien med og ellers kutta ut vin på kvelden etter en stressende dag på jobb
 
Jeg har slutte å spise salami med parmesan. Det var det eneste jeg spiste på brødskiva utenom egg da. Hjerte mitt blør når mannen spiser det. Kaffe har jeg nesten sluttet med. 1 kopp om dagen da jeg har pleid å drikke 1 liter.
Jeg er også flink til å være litt hard på gasspedalen og det går kanskje litt for fort til tider. Nå kjører jeg alltid i fartsgrensen.
 
Gått over til koffeinfri kaffe. Smaker like godt og lurer meg selv til å tro at den vekker meg Ellers alt man skal holde seg unna da som salami, brie, spekeskinke osv. Men aller størst er savnet etter lakris
 
Snus, gode oster og spekemat. Drikker ikke mye, men frister noe sinnsykt med en kald øl i varmen. Kaffedrikkinga går greit, har null lyst på og takler ikke lukta
 
Neste sluttet med snus (gått på noen blemmer), pepsi max (frister ikke!), og naturligvis alkohol. Savner en godt chablis...

kuttet ned på kaffe (frister lite).
 
Savner spekemat og salami/fårepølse og lignende :wacky:
Spiste lavkarbo før jeg ble gravid, og da koste jeg meg med spekemat, oster og pølser. Det hadde også vært helt amazing nå da jeg stort sett har lyst på noe salt og har lav matlyst.

Jeg tenker at det er en veldig liten sjanse for at noe skal skje, og jeg kjenner flere som har spist feks salami, men jeg velger å avstå.
 
oh jeg glemte helt salami! Favorittsalami :Heartred:notworthy det går bra nå men innen slutten av forrige graviditet var jeg helt gal etter det! Så rett etter at jeg fødte og ble trillet inn på barsel var det den første maten jeg spiste!! Hihi
Jeg også :hilarious: elsker salami !!
 
Gått over til koffeinfri kaffe. Smaker like godt og lurer meg selv til å tro at den vekker meg Ellers alt man skal holde seg unna da som salami, brie, spekeskinke osv. Men aller størst er savnet etter lakris
Du kan jo spise lakris, bare ikke hele tiden i alvorlige mengder :D
 
Mannens hjemmebrygget øl :( men spekeskinke og muggoster er størst savn :p
 
Jet har sluttet å våkne med et smil om morgenen :hilarious: den kvalmen altså!!
 
Det finnes kokt salmi om lysten blir for stor :) vet ikke hvordan den smaker da

Og lakris kan vi spise, bare ikke mer enn 300 gram i uka :)

jeg har naturligvis kuttet ut alkohol. Kjenner savnet etter favoritt rødvinen på lørdagskvelden og savner ost og vin. Og spekemat. Jeg elsker spekemat. Spiste kun spekemat i flere mnd etter forrige svangerskap.
kaffe klarer jeg ikke lengre, gikk fort 3 kopper om dagen før.
Det meste byr meg imot pga kvalmen, klarer ikke sjokolade en gang.... jaja, det hjelper hvertfall på vekten. Hehe.
 
Kom på at det værste jeg slutter med hvis det trengs er migrene medisin. Må bare håpe på at jeg ikke får migrene, for da blir jeg veldig syk.

Kom også til å tenke på at det ikke bare er ting jeg putter i kroppen som jeg slutta med. Men slutter med klatring(jeg som skulle ta brattekort), poledance og retinol ansiktskrem.
 
Nesten sluttet å spise lakris, det som er så godt <3 savner salami!! Rart hvor lyst man har på det som ikke er bra å spise hehe
 
Sluttet med snus, gikk over til nikotinfri, som jeg også har sluttet med! Deilig å ikke føle behovet for å stappe noe oppunder leppa hele tiden:D Sluttet med spekemat, brie :)oops:) og masse annet godt:p Kuttet ned på Pepsi Max, smaker jo ikke godt lengre, jo:p
 
Kom på at det værste jeg slutter med hvis det trengs er migrene medisin. Må bare håpe på at jeg ikke får migrene, for da blir jeg veldig syk.

Kom også til å tenke på at det ikke bare er ting jeg putter i kroppen som jeg slutta med. Men slutter med klatring(jeg som skulle ta brattekort), poledance og retinol ansiktskrem.

Jeg har snakket med tryggmammamedisin.no/relis, de sa at man kan ta imigran nesespray mot migrene.
Anbefaler å sjekke med trygg mamma medisin om du kan ta din migrene medisin. Jeg opplever at fastleger ofte sier nei for å helgardere seg.
 
Jeg har snakket med tryggmammamedisin.no/relis, de sa at man kan ta imigran nesespray mot migrene.
Anbefaler å sjekke med trygg mamma medisin om du kan ta din migrene medisin. Jeg opplever at fastleger ofte sier nei for å helgardere seg.
Tusen takk for tips :) Har snakket med flere leger om medisinen(Imigran tabelettetr), og de kan jeg ikke bruke. Men om den nesesprayen skulle funke mot migrene og det ikke er skadelig, så hadde jo det vært supert :)
 
Last edited:
Kom på at det værste jeg slutter med hvis det trengs er migrene medisin. Må bare håpe på at jeg ikke får migrene, for da blir jeg veldig syk.

Kom også til å tenke på at det ikke bare er ting jeg putter i kroppen som jeg slutta med. Men slutter med klatring(jeg som skulle ta brattekort), poledance og retinol ansiktskrem.


Imigran (sumatriptan) som du har brukt er førstevalget for gravide, og kan (utredet av relis) brukes slik som andre nevner her. Det er ikke noe som ligger til grunn for at du ikke skal kunne bruke tabletter, men måtte bytte nesespray. Likt virkestoff som begge tas opp raskt. Det er flott å involvere lege tidlig, men mange har dessverre lite kunnskap. Man kan ikke bruke felleskatalogen for å sjekke medisinbruk til gravide og ammende da de helgarderer seg, og vil skrive nei for sikkerhetsskyld. Greit utgangspunkt å huske at felleskatalogen er en reklametekst fra produsent, og at de bestemmer (og betaler for) hvor mye/lite som er inkludert. Migrene er generelt veldig livsinnvaderende og bør behandles for at du skal ha det best mulig! Det ikke bestandig nok med forebyggende grep for alle.

Her er en artikkel fra relis som gir et godt utgangspunkt for en god dialog med legen videre. Masse lykke til! Jeg håper du er en av de som blir bedre av migrenen i svangerskapet :Heartpink

https://relis.no/content/4872/Gravide-og-ammende-kan-bruke-triptaner
 
Imigran (sumatriptan) som du har brukt er førstevalget for gravide, og kan (utredet av relis) brukes slik som andre nevner her. Det er ikke noe som ligger til grunn for at du ikke skal kunne bruke tabletter, men måtte bytte nesespray. Likt virkestoff som begge tas opp raskt. Det er flott å involvere lege tidlig, men mange har dessverre lite kunnskap. Man kan ikke bruke felleskatalogen for å sjekke medisinbruk til gravide og ammende da de helgarderer seg, og vil skrive nei for sikkerhetsskyld. Greit utgangspunkt å huske at felleskatalogen er en reklametekst fra produsent, og at de bestemmer (og betaler for) hvor mye/lite som er inkludert. Migrene er generelt veldig livsinnvaderende og bør behandles for at du skal ha det best mulig! Det ikke bestandig nok med forebyggende grep for alle.

Her er en artikkel fra relis som gir et godt utgangspunkt for en god dialog med legen videre. Masse lykke til! Jeg håper du er en av de som blir bedre av migrenen i svangerskapet :Heartpink

https://relis.no/content/4872/Gravide-og-ammende-kan-bruke-triptaner
Tusen takk for svært nyttig svar :) Så langt har migrenen holdt seg unna :D (bank i bordet). Tenker å kontakte legen for å oppklare dette, for det står i papirene hennes at medisinen er deponert(noe som er rart), vil uansett ikke ta medisinen uten samråd med legen. Men veldig fint å ha muligheten hvis migrenen skulle dukke opp.
 
Last edited:
Back
Topp