Slitsomt med lang sommerferie med barn?

Jeg skal på jobb på mandag etter 4 uker fri. Ungene har hatt 5 uker og yngste begynner derfor i bhg igjen på mandag. Siden den planlagte barnevakten vår de neste par ukene er syk så blir det bhg på henne og delvis hjemmekontor med et øye på de store ungene så de får mat i ny og ne på meg og mannen litt sånn vekselsvis. For skoleungene har fri til skolen starter 19.8
 
Har gått fint med ferie for vår del. Har gjort alt og ingenting. Begrenset hva vi får gjort med en liten en :)
 
Helt ærlig så syns jeg det er slitsomt ja. Med en frøken på 4 hvor skravla går i hundre fra 6 på morran til hun sovner (bokstavelig talt og gjerne litt i søvne og) og en 1 åring som skal klatre på meg hele tiden så blir jeg veldig sliten. Lite alenetid annet enn en tur på kvelden med hunden.

Har hatt en fin ferie, men tror begge ungene gleder seg til barnehage. Yngste begynner i august, og han et mer enn klar. Og helt ærlig så er jeg det og :p Kanskje jeg faktisk får tid til å finne meg en jobb ;)
 
Vanlighvis er jeg glad i ferie med mine barn og samboer. Men i år må jeg innrømme at det har vært litt i overkant. Er gravid i 3 trimester og hatt barna på 3 og 2 år alene i 3 uker mens samboer fullfører oppussing av huset. Skulle gjerne ha hatt tid til å slappe av litt...
 
Elsker ferie! <3 Barna er blidere og leker bedre sammen i ferier, for da er de mindre slitne :) Vi roer ned, får mye tid sammen, får gjort noe annet enn det vanlige, kommet seg litt bort fra hverdagens mas og rutiner! :) Det er godt å få et par timer for seg selv innimellom også, så det passer jeg og samboeren min på å gi til hverandre.
Jeg synes hverdagen er stressende og at det er altfor få timer i døgnet, så det er så godt å slippe hverdagens kjas og mas! :)
Jeg begynner å jobbe nå, men synes også denne perioden er fin, før skole, lekser og aktiviteter..:) En gradvis overgang;)
 
Men ferien er jo ikke som den en gang var; man kommer jo ikke helt uthvilte og oppladet tilbake fra ferie, og det er jo mer som må gjøres nå, selv om det er ferie! Syns ferien går så fort etter at jeg fikk barn:p
 
Enig! Det er godt når hverdagen er tilbake.. i ca 2 minutter...

Ja! Vi har ikke hatt vanlig hverdag på nesten 2 år nå (sykemeldt i graviditet og videre i permisjon og ulønnet) så det blir veldig rart når hverdagen treffer igjen!
 
Jeg liker veldig godt lange ferier, har og tatt mellomste mye fri fra barnehagen før han begynte på ferie, selvom han har lang ferie

Minste på 2 år går ikke i bhg enda.

Nå har jeg reist på ferie alene da, etter en dag vekke, så vil jeg egentlig hjem igjen, savner ungene. Men reiste fordi jeg har vært mye syk i svangerskapet, og tenkte det skulle gjøre godt for kropp og sjel, men var ikke så veldig godt for mamma hjertet! Så blir ikke gjentagelse på en del år!

Jeg er nok i overkant familiekjær, er vel en av grunnene til at vi velger å få nr 4 :p
 
Siste uka av tre uker nå, og kjenner det skal bli deilig å komme tilbake til hverdagen. Er ikke mye avslapping med en 2,5-åring i hus :p Merker det er slitsomt når han er i sånn humør at han hele tiden må aktiviseres sammen med meg. Hadde vært dritdigg om han kunne lekt i hagen på egenhånd mens jeg satt på verandaen og slappet av ;)
 
Siste uka av tre uker nå, og kjenner det skal bli deilig å komme tilbake til hverdagen. Er ikke mye avslapping med en 2,5-åring i hus :p Merker det er slitsomt når han er i sånn humør at han hele tiden må aktiviseres sammen med meg. Hadde vært dritdigg om han kunne lekt i hagen på egenhånd mens jeg satt på verandaen og slappet av ;)

Det hjelper å få flere og større barn. Det er selvsagt en overgang her hvor de "flere" også må bli "større" men nå er min yngste 3,5 og har søsken på 8,5 og straks 11 og i sommer kan jeg sitte å slappe av og se på i stor grad.
 
Vi koser oss! ingen alarm er nok noe av det beste i verden :) har aldrig likt å sende barna på bhg og sfo i ferier. Men vi bor langt unna familie og har benyttet oss av ferier til å reise på besøk eller ta i mot besøk. Jo av og til blir det litt mye og det er godt med noen timer alene hjemme til litt praktiske ting (eller tv) :p
 
Ja, er ganske så sliten. Ungene er lenge oppe, men står opp tidligere, jeg kjenner jeg mangler søvn for jeg legger meg også senere igjen pga må ha litt tid alene i løpet av dagen. Ungene er hjemme selv om vi har begynt å jobbe igjen, det betyr ikke noe søvn etter man har jobbet natt og ikke noe søvn først skal jobbe natt. Vår minste skal ha 1 uke ferie til da ble det fem uker på minste, men de to største har 8 uker.
Så barna får lang ferie selv om vi ikke har mer enn 3 uker heldigvis, så får jeg heller lade når barna er tilbake på skolen og barnehagen :)
 
Det hjelper å få flere og større barn. Det er selvsagt en overgang her hvor de "flere" også må bli "større" men nå er min yngste 3,5 og har søsken på 8,5 og straks 11 og i sommer kan jeg sitte å slappe av og se på i stor grad.
Det stemmer nok godt det! Jeg er i hvertfall rimelig lei av å dra på tråtraktoren langs grusveien dag ut og dag inn nå :hilarious::rolleyes:
 
Jeg ser frem til hverdag og rutiner igjen, småen på 4 er dårlig på dette med å bryte rutiner slik, samt at at jeg har jo like mye å gjøre om ikke mer nå enn når jeg er på jobb. Men jeg er alene med ungen, eldste skal ha to uker med faren mens småen er hos meg hele sommeren. Så jeg har ingen støtte hverken fysisk eller psykisk gjennom diskusjoner, daglige gjøremål, medisinering, aktivisering eller noe og ja jeg er super sliten og ser nå frem til jobb på mandag hvor jeg kan få gå på do alene og snakke med voksne mennesker uten barn som har slått seg, er utolmodige, sultne, må bæsje, har grisa, er tørst, er sultne, har lyst på en is eller bare er trøtte. Følte meg skikkelig negativ nå, men er utrolig glad i barna mine og ville ikke bytta de bort selv om det kan virke slik nå :p
 
Jeg ser frem til hverdag og rutiner igjen, småen på 4 er dårlig på dette med å bryte rutiner slik, samt at at jeg har jo like mye å gjøre om ikke mer nå enn når jeg er på jobb. Men jeg er alene med ungen, eldste skal ha to uker med faren mens småen er hos meg hele sommeren. Så jeg har ingen støtte hverken fysisk eller psykisk gjennom diskusjoner, daglige gjøremål, medisinering, aktivisering eller noe og ja jeg er super sliten og ser nå frem til jobb på mandag hvor jeg kan få gå på do alene og snakke med voksne mennesker uten barn som har slått seg, er utolmodige, sultne, må bæsje, har grisa, er tørst, er sultne, har lyst på en is eller bare er trøtte. Følte meg skikkelig negativ nå, men er utrolig glad i barna mine og ville ikke bytta de bort selv om det kan virke slik nå :p
En har vel alle slike dager :p ungene mine kan være en pest og en plage til tider, men er veldig glad i dem fordi om :hilarious:
 
Er veldig koselig med ferie, men var litt slitsomt å ha begge alene hos mine foreldre i ti dager. Men det er mest fordi minstemann har begynt med 5-6 oppvåkninger pr natt istedet for 1-2, og når da eldste også våkner en gang eller to, ja da blir mammaen trøtt.. :dead:
Ellers har ferien vært helt fantastisk synes jeg, men tid til meg selv blir det svært lite av. Det får bli senere når ungene blir eldre :p
 
Siste uka av tre uker nå, og kjenner det skal bli deilig å komme tilbake til hverdagen. Er ikke mye avslapping med en 2,5-åring i hus :p Merker det er slitsomt når han er i sånn humør at han hele tiden må aktiviseres sammen med meg. Hadde vært dritdigg om han kunne lekt i hagen på egenhånd mens jeg satt på verandaen og slappet av ;)

Det hjelper å få flere og større barn. Det er selvsagt en overgang her hvor de "flere" også må bli "større" men nå er min yngste 3,5 og har søsken på 8,5 og straks 11 og i sommer kan jeg sitte å slappe av og se på i stor grad.

Helt enig der. Har to små barn på 3 og 2 som jeg har vært alene med i 3 uker + gravid i uke 32. Er sjeleglad for at de kan leke sammen mens jeg kan sitte ned. Kan jo ikke slippe de helt av synet, men slipper å aktivisere de.
 
Mine må ikke aktiviseres særlig og eneste grunn til at jeg ser på er at de bader mye. Og det synes jeg en voksen bør ha et øye på. Minst et øre. Så jeg sitter og slapper av innen rekkevidde. Deilig.
 
Back
Topp