Sliter du med ammingen?

alltidundrende

Gift med forumet
Du er ikke alene!

http://www.ba.no/nyheter/helsemagasinet/article5036433.ece

Klar sammenheng mellom redusert liggetid på barsel og problemer med amming.

Og til dere som ikke har født enda: Gjør som Grete71 - forlang hjelp med ammingen helt fra starten, det er ikke bare å slenge ut puppen så strømmer melken, det trengs trening, og man må få hjelp [:)]

Uff, synes synd på alle dere som sliter med ammingen!

Her var jeg kjempeheldig på sykehuset, og fikk god hjelp når han ble lagt til første gangen! Og passet på at det var noen tilstede som så at jeg la han til riktig etter det!

De har redusert døgnene på sykehuset her også, men jeg var heldig og fikk være der helt fra jeg fødte på mandagen, til torsdag!
Før jeg fødte, var jeg missfornøyd med at de hadde innført besøksforbud på sykehuset, men nå etterpå er jeg veldig glad for det. Vi fikk god ro, og tid til å bli kjent bare jeg, pappan og babyen. Det var deilig!! Og i tillegg har de på sykehuset lagt stor vekt på at ammingen skal komme mer i fokus, pga forkortet liggetid (det er derfor besøksforbudet fremdeles er, for at man skal få ro, og få igang ammingen!)

Spør om hjelp helt fra begynnelsen, og sjekk ut ammehjelpen om det oppstår problemer!

Selv slet jeg første dagen etter vi kom hjem, med at han nektet å ta puppen, som han ALLTID har tatt uten problemer. Jeg skjønte virkelig ikke hva det var, og på et helt døgn, spiste han tilsammen 30 minutter, resten av tiden var han kjempe frurstrert stakkars! Men jeg fikk hjelp fra ammehjelpen, det viste seg at jeg produserer AAAALT for mye melk, så må håndmelke/pumpe før han klarer å ta tak!
Det var heldigvis ikke verre enn som så, men jeg følte meg så forferdelig, som ikke klarte å trøste han, eller gi han mat eller noe!
Nå har vi iallefall funnet en løsning! [:D]

Ønsker alle sammen lykke til![:D]

Det er helt vannvittig at det er sånn. Så utrolig mange som får barseltiden sin ødelagt pga ammeproblemer. [&o]
Jeg hadde masse problemer med Lukas, og tror jeg var gjennom det meste av problemer som kan oppstå. Derfor føler jeg meg mye tryggere denne gangen, og syns ammingen går veldig fint. Likevel er det stadig ting man lurer på, så her er AMMEHJELPEN.NO lagt til på favoritter i nettleseren! Og så er jeg så heldig å ha en mamma som har vært med i ammehjelpen, så jeg kan spørre henne om alt jeg måtte lure på.

ORIGINAL: vann123

Du er ikke alene!

http://www.ba.no/nyheter/helsemagasinet/article5036433.ece

Klar sammenheng mellom redusert liggetid på barsel og problemer med amming.

Og til dere som ikke har født enda: Gjør som Grete71 - forlang hjelp med ammingen helt fra starten, det er ikke bare å slenge ut puppen så strømmer melken, det trengs trening, og man må få hjelp [:)]

har ikke lest dette, men ville bare si at jeg er imponert over at du husket at jeg gjorde det! [:)]

Jeg fødte på fredag kveld, og det virket som hun sugde da hun ble lagt til brystet. På lørdag forsøkte jeg legge henne til brystet, og hun sugde litt. Jeg antok det ikke var så mye melk der, men det er tross alt vanlig at de ikke spiser så mye første dagen. Søndag var det like ille, og hun skrek MYE - omtrent sammenhengende fra 11 til 17 og fra 20 til midnatt. Vi trodde det var luftsmerter, men naturligvis var hun sulten - hun roet seg veldig fort da jeg fikk hjelp til å håndpumpe ut 10 ml.

Etter noen forsøk på håndpumping, som ikke resulterte i mer enn 5 ml når jordmor hjalp til, spurte jeg om pumpe kunne være et alternativ - og det var det. Pumpe ble trillet inn, jeg fikk spørsmål om en eller to bryst om gangen, og that's it. Ingen instruksjoner, ingen hjelp utover en kjapp intro, ingen informasjon om forventa eller ønska mengder etc.

Men pumpinga funka iallfall, jeg fikk ut 20-30 ml totalt omtrent hver 3. time, og ungen fikk det med kopp. Jeg var fornøyd, men skjønte da de spurte for andre gang om mengdene et drøyt døgn etterpå at det ikke var helt bra - rett og slett for lite melk. Etter en veiing der ungen hadde gått ned 7.7% fra fødsel (og hun var 4.2 kg) ble de plutselig veldig fokusert på millilitrene, og mente vi burde gi MME i tillegg. Jeg har ingenting prinsippielt mot det, men ble veldig paff over spørsmålet - det virker ikke som det er det samme fokuset overfor ammende kvinner, i bøker og brosjyrer er det fremstilt som at det kan ta flere daqger før produksjonen er i gang osv, og ingenting om at man SKAL gi MME (ikke til såpass store barn når de ikke har gått ned mer enn 10-12% av fødselsvekta, iallfall).

Okkesom, jeg ble et døgn ekstra på barselhotellet, fortsatte å pumpe, nå hver 3. time (men fikk ikke hente ekstra flasker og bokser til å ha melka i gjennom natta - det var jo åpent på vaktrommet hele natta, så det var bare å komme å hente. Veldig lyst til det, ja.), og mengden var fremdeles altfor liten. Etterhvert klarte vi å fravriste jordmor et tall på hvor mye barnet burde ha til hvert måltid og gjennom døgnet, og det gjorde det jo litt enklere å forholde seg til.

Så var det utskriving. Amme kunne jeg fremdeles ikke - ungen drar tunga for langt bak og har dårlig sugetak, sannnsynligvis kombinert med lite melk - så vi var enige om at jeg skulle kontakte ammepoliklinikken for hjelp.

Ingen informasjon om mengder mat fremover, ingen informasjon om at sykehuset faktisk leier ut pumper (Trondheim: kontakt "kundesenteret" på St Olav, de holder til på Forsyningssenteret. Koster 23 kr døgnet pluss 300-380 for selve pumpeflaskene, det er samme type pumpe som de har på barsel.), ingen informasjon om teknikk for å tømme brystet og/eller unngå brystbetennelse etc. (All informasjonen man får om pumping I(i infomappa på rommet) er at det er en mulighet dersom man ikke kan amme.)

Jeg kom hjem, og satte meg ned med min manuelle Avent-pumpe. Ikke en eneste dråpe. Nedtur.

Etter en del diskusjon med ei venninne og noen telefoner fant jeg ut at sykehuset faktisk leide ut pumper, så Mannen ble sendt ned dit for å leie ei. Ammepoliklinikken ble kontaktet for å høre om Syntocinon kunne ha noe for seg, men de mente det var for tidlig.

Fastlegen min mente derimot det var greit å prøve, og sendte respet til mitt lokale apotek. Sprayen skal testes nå, kanskje den lille frøkna slipper Hipp i kveld (den stinker!!).

Kjenner at jeg blir skikkelig frustret og sint over den lemfeldige behandlinga pumping får på barsel, og kommer garantert til å lire av meg mer om det i andre fora. Det er greitt at bryst er best og alt det der, men pumping gir tross alt også brystmelk, og selv om det er masse jobb og helt sikkert minsker sannsynligheten for full ernæring på brystmelk frem til 6 mnd så fortjener tross alt de som vil eller må pumpe også informasjon og kunnskap. Det ER ikke bare å sette pumpa på brystet og så har du en mett unge foran deg 10 minutter etterpå.

ORIGINAL: vannmann_81

Perfekt timing!

Jeg har slitt med ammingen etter at Thomas ble født. Jeg fikk hjelp til å legge ham til de første gangene, og både jeg og småen fikk kontroll på sugegrep veldig kjapt. Men jeg ammet og ammet og ammet og ammet, og han ble aldri fornøyd, og sov nesten ikke. Etter et par netter på KK ba jeg de desperat om å gi ham litt tillegg på natten, fordi jeg trodde at han ikke fikk nok av meg. Men damen bare leverte ham tilbake etter 15 min og sa at han ikke ville ha.. tror jeg ingenting på, gutten var jo sulten!

Neste dag tok jeg kontakt med en av de andre barnepleierne, og krevde at noe ble gjort. Da veiet vi ham, ammet i 1 time, og veiet igjen. Vektendringen tilsa at han kun hadde fått i seg 5 ml melk. På 1 time. DA var hun snar med å finne frem tillegg, som han fikk fra et lite "shot-glass". Jeg fortsatte og amme og amme, og så fikk han tillegg 2 ganger til på klinikken.

Da jeg skulle reise hjem ba jeg om å få med resept på den nesesprayen som setter i gang tingene og som også hjelper mot tette melkeganger dersom det skulle skjer, Syntocinon. Men det ville de ikke gi, det var gammeldags og man måtte bare vente og ha tillit til at det kom i gang i løpet av noen dager.

Vi reiste hjem, og småen bare gren og gren, ingen av oss sov, og vi begynte å miste motet på hele ammingen, men ville så gjerne få det til. Vi ga litt tillegg fra shot-glass vi også, og da sov han 1 time, men ikke mer.

Så kom heldigvis Vann123 til unnsetning og langet nesespray til meg i går, den tok jeg noen ganger i går, og i går kveld kom melken for fullt! Gutten sov for første gang 3 timer i strekk, og i natt har han bare våknet 3 ganger for å få melk, deretter sovnet igjen. Og han sov fra kl 6-10 - og da kom den aller første skikkelige skittbleien også (og flere har det vært etterpå). Nå sover han, våkner, får ny bleie, og sover igjen. Og alle er fornøyde :) Har ikke engang hatt behov for nesesprayen i dag.

TUSEN TAKK VANN123

Har dessverre mange av de samme opplevelsene fra barsel på kk da jeg var der i forrige uke. Ammeproblemene og det at jeg ba om hjelp ble liksom bare bortforklart med at det ordner seg etterhvert.. Utrolig frustrerende! Man føler at man ikke blir tatt alvorlig og føler seg rimelig hjelpeløs!

Bra at det går bedre med ammingen for deg nå!

Back
Topp