Sliten...

namba

Forumet er livet
Frida kom hjem fra ferie på fredag og siden har vi hatt det gående. hun har søvnvansker og våkner på nettene. På dagtid er hun så sliten at det er grining og grining, sammenbrudd og raserianfall for hver minste ting. hun takler ingenting fordi hun er så sliten. Vi legger henne tidlig, men hun er så vanskelig å legge fordi hun gjerne bryter sammen i gråt både fire og fem ganger fordi hun er så utslitt og da holder hun det gjerne gående en stund også. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre for å hjelpe henne.

Noen ganger trenger hun visst bare å få lettet på trykket og dikter opp ting som "du klep meg" som hun begynner å gråte for selv om jeg er flere meter unna. Jeg har sluttet å nekte og bare begynt å si unnskyld for det jeg ikke har gjort men som hun sier at jeg har gjort fordi hun gjerne roer seg da.

Nå har vi hatt en uke med grining hver eneste ettermiddag og når hun våkner på natten og ofte på morgenen også. Det er mange timer med gråt og det tærer sånn på oss alle. Nå har hun begynt med selvskading også. Hun dunker hodet sitt for hun er så opprørt. det er helt forferdelig å se henne sånn og ikke kunne gjøre noe for å hjelpe henne. Hun har begynt å sovne på sofaen etter barnehagen nå. Nå har vi bestemt oss for at det ikke går lenger. Hun får heller bare legge seg enda tidligere, men så kommer leggingen og griningen som bare varer og varer. Klokka går og hun blir enda mer sliten og har enda større problemer med å roe seg ned igjen. Jeg aner ikke hva vi skal gjøre for å hjelpe henne. Hun trenger søvn og det kan jeg ikke hjelpe henne med.

Vi har noe av det samme problemet her.. Julie vil ikke legge seg, sier hu har vondt over alt, at hu er redd for det meste osv. Grinig i 30 min til 1 times tid ca.. Pluss at hu gjerne våkner midt på natta, fordi det er ett eller annet som er galt.. Så tar det sin tid å få hu i seng, og så må hu på do.. Rekorden er at hu satt på do i 20 min, nekta plent å gå av..

Og så kommer vi til morran.. Da våkner hu alt fra kl.5.15 til 7.30 på det seneste, men det er unntaket.. Standar er mer rundt 6..

Men hu er heldigvis ikke så grinete på dagen da.. Ikke merkbart sliten, men så får jeg jo henta hu rundt 15. fordi jeg er hjemme, det hjelper jo på litt...

Vi har hatt 2 dager nå da det har gått greit å legge hu. Jeg bestemte meg bare for å bli skikkelig strng mot hu, istedenfor å være snill og medgjørlig. Fikk hu ikke i seng av den grunn alikevel.. Så jeg sto utafor døra hennes, og hver gang hu gikk opp av senga gikk jeg bare rett inn, la hu i senga, sa natta, og at jeg var glad i hu.. Hu roa seg litt etterhvert da.. Eneste tipset jeg har dessverre.. [&:]

Har dere snakket med lege? Ja, dere har jo sikkert det, men noe må de vel kunne hjelpe dere med..
Det høres forferdelig ut for dere, og ikke minst Frida.. [&o] Det er jo frustrerende å ikke få sove, selv for oss voksne liksom..
Sender mange klemmer til mamman og til Frida..

Jeg ville kontaktet lege/helsesøster! Kanskje hun har behov for å få uttrykt ting? Hun merker hvordan ting er rundt henne.. og det er ikke alltid like lett å forstå! Solveig våknet hele tiden hver gang Aslak grein i begynnelsen. Helt til vi sa at det ikke var hennes ansvar å ta vare på han når han gråt om natta. Da roet hun seg. Hun reagerer også på når han er mye syk. Da blir hun urolig og veldig sårbar!

Huff det må være utrolig hjerteskjærende og frustrerende å se jenta si sånn[:(]
Jeg tror jeg ville tatt kontakt med lege eller helsestasjon for hjelp og veiliedning.
Er det selve innsovingen som er det største problemet? Her hadde vi store problemer
med søvnen til minstemann fra han var baby av (kolikk i 8 mnd) og han var helt krakilsk
når han skulle legges. Måtte bysse han i søvn hver gang han skulle sove og han våknet
15-20 ganger hver natt. Endte tilslutt opp med at vi fikk Vallergan (sovemedisin) av legen
som skulle hjelpe han med innsovningen. Legen mente at noen ganger så var det ofte nok til
å snu den "dårlige vanen". Medisinen er helt ufarlig og ikke noe avhengihetsskapende.
Du kan jo evnt forhøre deg med lege om det kunne vært aktuelt å prøve ut en stund?

Uff da[:(] Skjønner godt at du og henne selv blir sliten av det.
*Kine* nevner Vallergan, og det har jeg hørt flere barn har fått. Kan kansje hjelpe det.

Sender deg en kjempestor klem

Huff, jeg får helt vondt inni meg - det er ikke en lett situasjon for noen[&o] Blir en dårlig sirkel når hun aldri sover skikkelig. Har dessverre lite råd å komme med, Amalie er også slik når hun er overtrøtt - da blir alt feil og hun blir helt oppsatt på at ting skal være slik og sånn før hun kan legge seg.

Tror jeg ville ha snakket med helsesøster om råd - ofte kan man få gode tips derfra.

Gode klemmer[:)]

Vet hvor vondt det er når storesøster reagerer på å få småsøsken i hus - vi har også slitt med søvnproblemer, sinnesutbrudd, bæsje- og tisseuhell og mer. Vår løsning har vært å holde hardt på rutinene hennes for at hun skal forstå at hennes posisjon og situasjon er uendret selv om det har kommet en lillebror. Vi har opplevd tidligere at hun har vært så sliten på dagtid at hun nesten har sovnet, men vår løsning har vært å holde henne i aktivitet frem til vanlig leggetid, og da har vi hatt ei jente som etter hvert har sovet natta igjennom (i alle fall så godt som). Vår erfaring var i alle fall at smådupper på ettermiddagen ødela nattesøvnen fullstendig og det ble en vond sirkel

Jeg var til legen i går og da prøvde jeg å snakke med han om Fridas søvnproblemer. Det var veldig tydelig at det ikke gikk inn og at han ikke forsto. Han sa f.eks at det er helt vanlig at barn er så slitne etter barnehagen at de sovner på sofaen. Han sa også at dette visste han, for han var storebror... Øh, ja. For Frida er dette ting som kun skjer når hun er syk ellers, men det gikk som sagt ikke inn. Han er turnuslege og påsto at de ikke gir sovemedisin til små barn. Jeg har jo ikke lyst til å gi Frida sovemedisin og jeg spurte han heller ikke om det, men hun kan jo ikke ha det sånn uendelig heller.

Etter tips fra dere så dro jeg på hs i dag og snakket med hs om det. Det var noe helt annet. Hun tipset meg om belønningssystem og hva vi skal si til henne om nettene i håp om å få slutt på denne onde sirkelen. Vi skal prøve det til over nyttår i allefall. Jeg håper så inderlig at det hjelper.

Det kan virke som om Frida våkner så mye for å forsikre seg om at vi er her, så hvis hun føler seg trygg på det så får hun forhåpentligvis sove.

Back
Topp