Sliten småbarnsmor

Da må man bare være sliten småbarnsmor fram til man får muligheten til å sove. Og så sover jeg når jeg har muligheten - det blir prioritert framfor alt annet som ikke strengt tatt er nødvendig (feks være sosial, trene ol) og tvtitting på kvelden når barna er lagt ol. Legger meg når ungene er lagt.
hehehe ja jøss :P er ikke alle det fungerer for :hilarious:

hehehe ja jøss :P er ikke alle det fungerer for :hilarious:
Nei som sagt da må man bare vente til man får muligheten.

Blir ganske oppgitt når folk sier de er såååå slitne og så orker de å dra på fest, sitte oppe å se filmer til sent, og skal være med på alt med venner ol. Da er man ikke sliten hvis man orker det! Ja altså man får jo mer energi av å trene og ikke bare sitte i sofaen å glo - men er du helt på felgen bør man heller gå å legge seg istedenfor å prioritere andre ting. Husarbeid og sånt må jo gjøres, og som alenemor vet jeg at det meste måtte gjøres etter barnas leggetid.

Da må man bare være sliten småbarnsmor fram til man får muligheten til å sove. Og så sover jeg når jeg har muligheten - det blir prioritert framfor alt annet som ikke strengt tatt er nødvendig (feks være sosial, trene ol) og tvtitting på kvelden når barna er lagt ol. Legger meg når ungene er lagt.
Her blir det mange kvelder med leggetid kl 20. Jeg er bare nødt til å sove, sånn er det! Men jeg må innrømme at jeg blir litt sliten av det og (bare for å klage litt ekstra i dag). Jeg har nok veldig behov for litt stimuli også, helst en god samtale med ei venninne eller lignende, for å få litt energi, ikke bare mer søvn. Men det er klart, dette er bare en periode. Det må jeg minne meg selv på når trynet henger nede på knærne. ;-)

Huff, kjenner følelsen, ja! Med to små gutter på ett og tre år går det rimelig kjapt i svingene enkelte dager og det hender jeg ikke kjenner meg selv igjen i speilet :p

Foruten søvn, søvn og atter søvn er det enkelte ting som virkelig gir meg energi og det er blant annet å gå meg en lang tur, gjerne med musikk jeg liker på ørene. Nå vet jeg ikke hvor aktuelt det er for deg som er såpass gravid da, men hvis du klarer å gå litt i ditt eget tempo er det i alle fall deilig å kollapse på sofaen etterpå :) Ellers er det de små tingene, som å ta meg tid til ansiktsmaske og fotbad mens jeg leser en bok, et blad eller ser noe jeg liker på tv. Å prate med venninner, enten de er på besøk eller det blir på telefon, er også en skikkelig energiboost.

Uansett er det, som flere nevner, en periode og selv om det føles tungt nå blir det bedre. Sender deg en klem og lykke til med siste innspurt av svangerskapet :)

Her blir det mange kvelder med leggetid kl 20. Jeg er bare nødt til å sove, sånn er det! Men jeg må innrømme at jeg blir litt sliten av det og (bare for å klage litt ekstra i dag). Jeg har nok veldig behov for litt stimuli også, helst en god samtale med ei venninne eller lignende, for å få litt energi, ikke bare mer søvn. Men det er klart, dette er bare en periode. Det må jeg minne meg selv på når trynet henger nede på knærne. ;-)
Ja man må finne den balansegangen. Har du venninner med barn kan du slå sammen playdate for unga og dere venninner samtidig.

Åjo, alt blir bedre når de sover, jeg lover! :) Det er bare litt slitsomt med utforskertrang, trass og daglige gjøremål og den store magen. Jeg sover dårlig pga graviditeten, og trenger sårt alenetid, men jeg gjør heller dette enn å ha baby som ikke sover! :)
Godt å høre :D Da er det bare å vente på at han begynner sove :p lykke til med graviditeten :D

Legger du deg 18-19? :o

Det trynet ser vi alle fra tid til annen ;) jeg har fast egentid hver lørdag eller søndag. Da er pappaen alenepappa i en time eller to, også har jeg spa innelåst på badet. Ansiktsmaske, hårkur, manikyr, pedikyr, hårfjerning og ikke minst ro og fred!! Anbefales :)

Åjo, alt blir bedre når de sover, jeg lover! :) Det er bare litt slitsomt med utforskertrang, trass og daglige gjøremål og den store magen. Jeg sover dårlig pga graviditeten, og trenger sårt alenetid, men jeg gjør heller dette enn å ha baby som ikke sover! :)
Har ei svært aktiv jente selv så er spent på neste permisjon ;)

Legger du deg 18-19? :o
Ungene legger seg 19 og 19:30. Da hender det jeg legger meg rett etterpå ja. Ordner meg på badet, slipper ut katter og låser og sånn så er jeg i seng før 20 ;) Ikke hver dag - men de dagene det er værst. Og det er det som hjelper! Lar oppvasken og alt stå - det går mye bedre dagen etterpå om jeg legger meg så tidlig ja. Absolutt å anbefale :)

Kjenner det igjen. Jeg legger meg senest klokken 20 på hverdager.
På fridager hvor mannen er hjemme sover jeg sammen med ettåringen på dagtid, da orker jeg litt kveld med mannen ;p

Har ei svært aktiv jente selv så er spent på neste permisjon ;)
Jeg og! Lurer på hvordan det blir når jeg skal sitte der med en nyfødt på puppen. Her om dagen fikk jeg litt vondt i magen og måtte løpe på do, og der satt jeg og ropte på toåringen i håp om at hun ville ta turen inn på badet mens jeg hørte at hun var og hentet ting i kjøleskapet. Da jeg endelig kom meg av toalettet (tok max tre minutter, men føltes som en evighet) fant jeg henne på teppet i stua. Der hadde hun sjenket opp melk til katten i en liten kopp. En liter melk i en bitteliten kopp. På teppet. Katten var i himmelen, og jenta mi strålte mot meg og sa at hun hadde vært snill med pus. Sint går det jo ikke an å bli da, men det viste meg hvor fort det blir kaos hvis jeg ikke har mulighet til å løpe etter og passe på. Ja, så dette blir spennende! ;)

Jeg og! Lurer på hvordan det blir når jeg skal sitte der med en nyfødt på puppen. Her om dagen fikk jeg litt vondt i magen og måtte løpe på do, og der satt jeg og ropte på toåringen i håp om at hun ville ta turen inn på badet mens jeg hørte at hun var og hentet ting i kjøleskapet. Da jeg endelig kom meg av toalettet (tok max tre minutter, men føltes som en evighet) fant jeg henne på teppet i stua. Der hadde hun sjenket opp melk til katten i en liten kopp. En liter melk i en bitteliten kopp. På teppet. Katten var i himmelen, og jenta mi strålte mot meg og sa at hun hadde vært snill med pus. Sint går det jo ikke an å bli da, men det viste meg hvor fort det blir kaos hvis jeg ikke har mulighet til å løpe etter og passe på. Ja, så dette blir spennende! ;)
Ja det kan bli spennende. Barnesikre alt og amme i bæresjal?

Ungene legger seg 19 og 19:30. Da hender det jeg legger meg rett etterpå ja. Ordner meg på badet, slipper ut katter og låser og sånn så er jeg i seng før 20 ;) Ikke hver dag - men de dagene det er værst. Og det er det som hjelper! Lar oppvasken og alt stå - det går mye bedre dagen etterpå om jeg legger meg så tidlig ja. Absolutt å anbefale :)

Men da må du være ett A menneske for å sovne så tidlig?
Jeg har ikke sjans til å sovne så tidlig, ligger da bare våken eller så blir det som en lur på ett par timer og enda en natt med ødelagt nattesøvn.
Er mulig at det er fordi jeg jobber turnus og har ødelagt rytmen av den grunn.. Men jeg kan døgne både to og tre netter, være døden nær hele dagen og våkne opp på kvelden..
Så legge seg tidlig fungerer ikke for meg, kun det å få sovenatten gjennom :)
Dere er heldige dere som får til å sovne da :D

Ja. Klokken 20 har jeg lagt meg mange ganger :p Lille våkner i gjennomsnitt 10-14 ganger her.. Så må liksom :p. Men får ikke lagt meg før etter noen timer pga han våkner etter 30 minutter de første timene. Min legger seg 18-19 :D

Men da må du være ett A menneske for å sovne så tidlig?
Jeg har ikke sjans til å sovne så tidlig, ligger da bare våken eller så blir det som en lur på ett par timer og enda en natt med ødelagt nattesøvn.
Er mulig at det er fordi jeg jobber turnus og har ødelagt rytmen av den grunn.. Men jeg kan døgne både to og tre netter, være døden nær hele dagen og våkne opp på kvelden..
Så legge seg tidlig fungerer ikke for meg, kun det å få sovenatten gjennom :)
Dere er heldige dere som får til å sovne da :D
Er man trøtt nok sovner man til alle døgnets tider. Jeg sovner ikke så tidlig om jeg ikke er trøtt, da blir jeg også liggende.

Er man trøtt nok sovner man til alle døgnets tider. Jeg sovner ikke så tidlig om jeg ikke er trøtt, da blir jeg også liggende.

Nei, det gjør man ikke. Har brukt innsovningstabletter i mange år pga vanskeligheter med innsovning.
Og tror ikke vi hadde hatt så mange med søvnplager i samfunnet vært om det var bare å lukke øynene ;)
Jeg kan være så trøtt at omtrent svimer av uten å sovne, slik har det vært i mange år:)
Men som sagt heldige de som får til dette, for søvn er utrolig viktig for å fungere :)

Nei, det gjør man ikke. Har brukt innsovningstabletter i mange år pga vanskeligheter med innsovning.
Og tror ikke vi hadde hatt så mange med søvnplager i samfunnet vært om det var bare å lukke øynene ;)
Jeg kan være så trøtt at omtrent svimer av uten å sovne, slik har det vært i mange år:)
Men som sagt heldige de som får til dette, for søvn er utrolig viktig for å fungere :)
Jeg hadde også innsovningsproblemer en periode (maaaange år siden), og det var til å bli gal av, så føler med deg! Nå husker jeg ofte ikke at jeg har lagt meg engang. Har alltid vært b-menneske, men nå er jeg bare trøtt. :p Hvis jeg har kvelder jeg ikke får sove, så hviler jeg. Enten med lyset på og en bok eller med lyset av og øynene lukket mens jeg lar tankene flyte. Det hjelper det og, så lenge man ikke stresser med at man burde sove. :-) Håper du får litt søvn snart! :-)

Back
Topp