Slanking under graviditet??!!

Enig. Men er man veldig overvektig før svangerskapet så skader det ikke om man går ned i vekt under svangerskapet om det gjøres på en sunn måte. Dvs kutte ut sukker, spise det kroppen trenger og ikke mer.

Ja her må man veie opp fordelene mot ulempene. Overvektige har større risiko for spontanabort, for tidlig fødsel og komplikasjoner under fødsel bla. Det er viktig å være obs på slikt. Så jeg er enig med deg, overvektige stiller i en egen klasse under svangerskap mtp vekt :)

Enig. Og jeg syns uansett man skal gå opp litt i et svangerskap. Selv om man er overvektig. Hvis ikke går man i praksis ned, og det skal man vel ikke? Jeg prøver å ikke gå opp like mye som sist, men jeg slanker meg ikke.

Creds til de som klarer å slanke seg når de er gravide as, jeg er seriøst så sulten hele forbanna tia at jeg kan ikke skjønne hvordan det er fysisk mulig engang :p

Enig med Bokstavkjeks over!! Sulten konstant:p

For normalvektige bør slanking være et ikke-tema under graviditet. Jeg mener at hvis en ikke er klar for å gå opp de kiloene babyen trenger for å utvikle seg og trives best mulig i magen, er en ikke klar for å bli mamma med alt en må ofre til fordel for den lille <3 kropp er kropp!
For overvektige mener jeg at det må sees an ift hvor overvektig vedkommende er. Og selvfølgelig hvordan en har regnet seg ut til at en er overvektig. En person med tungt skjelett/mye muskler kan fint bli overvektig ut fra BMI. Og vektnedgang i en slik situasjon er selvfølgelig bak mål. Men er en overvektig pga usunt kosthold, lite trening og mye fettreserver på kroppen, ser jeg ikke noe negativt på det å gå ned under graviditet. Dette foruttsetter selvfølgelig at det gjøres på en sunn måte, under nøye oppfølging av helsepersonell. Men uten at vektnedgang er et mål i seg heller, heller ha som mål å skape sunne "boforhold" for baby ;)
Her har jeg lagt på meg 20kg+ under første graviditet, trente gjennom hele svangerskapet og var sunn, alle kiloene forsvant. Med nr to nå har jeg vært mindre sunn(spist mer), trent mindre og lagt på meg mindre. Så hva som er riktig kan variere fra svangerskap til svangerskap :) Jeg spiser med god samvittighet nå, og prøver å sette kropp og trivsel foran alt :)

Er overvektig sjølv, og fått beskjed av både lege og jordmor at slanking er fy fy :) I staden for skal ein prøve å begrense vektoppgang med å ete sunt og holde seg i aktivitet, men sjå an aktivitetsnivå i forhold til ka ein klarer sidan alle får ulike plager av svangerskap ;) Alt e bedre enn ingen ting :)

Jeg tror nok at vi alle bidrar til dette. Det er helt vanlig med tråder om hvor mye man har gått opp i svangerskapet o.l. Jeg vet at jeg kjenner på et press når jeg leser slike tråder. Jeg er overvektig, men den frykten for å gå opp mye i vekt gjør at jeg spiser mer.
Jeg har bedt om hjelp fra fastlegen, ingen hjelp å få der. Jeg vil ikke gå opp mye i vekt fordi ryggen min ikke tåler det så godt. I tillegg er jeg redd for komplikasjoner.

Jeg er også enig i at sosiale medier bidrar, mtp alle kjendiser som viser seg fram så godt som nakne. Men skal vi nekte dem det? Skal vi ikke få være stolte over den gravide kroppen, uansett hvordan den ser ut? Bør vi alle sammen vise oss fram?

Jeg tror vi må gi mer informasjon om farene ved lav fødselsvekt. Og også vise at alle ikke må ligge på + 12 kg max. Noen går opp mer, andre mindre.

Man kan kontrollere vektoppgangen ved å spise sunt. Dette fikk ikke jeg til da jeg var gravid. Her var det burgere for alle penga de første tre-fire månedene *sukk*

For normalvektige bør slanking være et ikke-tema under graviditet. Jeg mener at hvis en ikke er klar for å gå opp de kiloene babyen trenger for å utvikle seg og trives best mulig i magen, er en ikke klar for å bli mamma med alt en må ofre til fordel for den lille <3 kropp er kropp!
For overvektige mener jeg at det må sees an ift hvor overvektig vedkommende er. Og selvfølgelig hvordan en har regnet seg ut til at en er overvektig. En person med tungt skjelett/mye muskler kan fint bli overvektig ut fra BMI. Og vektnedgang i en slik situasjon er selvfølgelig bak mål. Men er en overvektig pga usunt kosthold, lite trening og mye fettreserver på kroppen, ser jeg ikke noe negativt på det å gå ned under graviditet. Dette foruttsetter selvfølgelig at det gjøres på en sunn måte, under nøye oppfølging av helsepersonell. Men uten at vektnedgang er et mål i seg heller, heller ha som mål å skape sunne "boforhold" for baby ;)
Her har jeg lagt på meg 20kg+ under første graviditet, trente gjennom hele svangerskapet og var sunn, alle kiloene forsvant. Med nr to nå har jeg vært mindre sunn(spist mer), trent mindre og lagt på meg mindre. Så hva som er riktig kan variere fra svangerskap til svangerskap :) Jeg spiser med god samvittighet nå, og prøver å sette kropp og trivsel foran alt :)
En utrolig reflektert og bra kommentar :)

Leser fra august 2016.

Jeg gikk opp 30kg under graviditet. Tåler ikke sukker så det spiser jeg aldri, spiser sunn og god mat stort sett hele tiden.
Totalt gjennom graviditeten spiste jeg 5 burgere som er min store elsk! Har alltid vert relativt slank. 55kg før graviditet.

Som dere ser gikk jeg opp 30kg selv om jeg spiste den beste maten for barnet. Jeg vil tolke dette som at kroppen min hadde behov for disse ekstra kiloene for å bære frem mitt barn. ( For min egen del var dette selvfølgelig utrolig kjedelig og jeg har fortsatt en god vei for å komme tilbake der jeg var. Dette er ikke viktig i den store sammenheng.)
Slanking under graviditet tror jeg rett og slett ikke er lurt. Dersom man spiser masse usunn mat +mye sukker til vanlig vil man naturligvis gå ned i vekt dersom man brått slutter under en graviditet. Er dette slanking? etter min mening, nei.
Dersom man går på en diett for aktivt å gå ned i kg er det slanking.
Jeg vil tro det beste man kan gjøre er og følge helsedirektoratets veiledning for gravide. Dette er sunn og god mat enten man er overvektig eller ikke. Det viktigste her er helsen til baby!

Man må selvfølgelig alltid høre med en lege dersom man har hatt vektproblemer tidligere eller under graviditet for å få den beste hjelpen angående mat/vekt under en graviditet!

For folk flest bør spise variert og sunt. Hold dere i relativt bra aktivitet. Man trenger ikke plutselig bli ekspert på trening. Gå min 30 min hver dag. Dropp bilen, gå. Ta trappen ikke heis. Når du vil ligge på sofaen på kvelden, gå en liten tur. Alt er bedre en ingenting :)

Lykke til :)

Back
Topp