Skurv

• Trådstarter Trådstarter Millli
  • Opprettet Opprettet
masse olje før leggetid i håret (bader henne i masse olje så kommer naturlig i håret) og så bruke en babybørste dagen etter. Mini elsker å bli børstet med den babybørsten så da får jeg tatt bort en del mens hun koser seg

masse olje før leggetid i håret (bader henne i masse olje så kommer naturlig i håret) og så bruke en babybørste dagen etter. Mini elsker å bli børstet med den babybørsten så da får jeg tatt bort en del mens hun koser seg
Hvor får jeg kjøpt babybørste? Finner det ikke på noen av butikkene rundt her

Bare la det være. Ikke gni, ikke plukk, og ikke bruk børster eller klin på det ene eller det andre.
Det går bort av seg selv. ;)

Masse olje tetter for huden, børsting kan rive med seg frisk hud og lage sår, og det er jo bare estetisk at det er "merkbart."...

Gode oljer er bare bra for huden og tetter bare det øverste hudlaget slik at huden holder på fuktigheten. En myk babybørste vil ikke rive med seg noe som ikke allerede er løst :)

Vår helsesøster har bilder av skrekkeksempler på det motsatte.
Babyhud trenger ikke oljer eller børsting. ;)

Skrekkbilder av hva foresten? Skurv eller generelt olje på baby?

Av resultater av bruk av olje og børsting/pilling.
Hodebunner med sår og arr, betennelser og desto større opphopninger av død hud. :/
Hun var veldig nøye på å ta opp det med skurv på den første timen man hadde etter hjemkomst.

Og hva skal man da bade ungen i om ikke olje?
Vann.
Et par dråper kan brukes i vannet hvis babyen er veldig skitten og/eller tørr, men det er forskjell på det og å smøre hodebunnen med olje.
Skurv er død hud og talg, og det vil (i de aller fleste tilfeller) falle av av seg selv, og slites bort.

Vår sønn er 15 mnd gammel, og han har fremdeles bittelitt skurv her og der i hodebunnen, men det synes ikke, fordi han har så langt mørkt hår.
Han har atopisk eksem, og hvis vi hadde klint på olje f.eks, kunne det blitt mye verre, fordi eksemet ville reagert under den døde huden, og det ville tettet seg helt.
Skurv er stort sett bare "plagsomt" for foreldrene som synes det ikke er estetisk tiltalende.

Vann.
Et par dråper kan brukes i vannet hvis babyen er veldig skitten og/eller tørr, men det er forskjell på det og å smøre hodebunnen med olje.
Skurv er død hud og talg, og det vil (i de aller fleste tilfeller) falle av av seg selv, og slites bort.

Vår sønn er 15 mnd gammel, og han har fremdeles bittelitt skurv her og der i hodebunnen, men det synes ikke, fordi han har så langt mørkt hår.
Han har atopisk eksem, og hvis vi hadde klint på olje f.eks, kunne det blitt mye verre, fordi eksemet ville reagert under den døde huden, og det ville tettet seg helt.
Skurv er stort sett bare "plagsomt" for foreldrene som synes det ikke er estetisk tiltalende.
Vi deltar i en studie via Ullevål og bader i en halv desiliter olje per 8 liter vann så ikke i nærheten av noen dråper en gang :)
Regner med at hudleger vet hva de snakker om når de sier at olje forebygger eksem hos spedbarn ;-)
Skurv forsvinner av seg selv av all oljen, og først når vi ikke bader på noen dager kommer det tilbake, børsten brukes mest for å børste det ut av håret hennes.
Babyen her er alltid full av olje fra topp til tå og er super fornøyd uten noe eksem (annet enn litt sår i valkene som vi nå har fikset med litt potetmel) :)

Last edited:
Sa hun noe om hva man skulle gjøre om det blir ganske tykt?
Smøre olivenolje på hodet på kvelden sa hun. Dagen etter gre av med kam og børste.

Jeg har tatt og tar litt og litt over tid. Er veldig forsiktig med kam, har aldri blitt sår. Huden er helt fin under. Koster med baby børsten hver dag.

Har kjøpt kam og børste på apotek, som er beregnet for baby og skurv.

Jeg har faktisk brukt lusekam helt forsiktig også.

Back
Topp