Skrelle egg

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Er det noen her som kan fortelle meg hvordan man skreller egg?
Hos meg så ser egget mishandlet ut når jeg er ferdig med det :-o
Masse egg som sitter fast på selve skallet.
Hva i alle dager gjør jeg feil?
:-S :-)

Viktig at egget ligger litt i kaldt vann rett etter koking, da "løsner" skallet fra egget :)

Her har vi erfart at det setter seg fortere fast om de ligger i vannet fra før det koker. Kok opp vannet først og legg så eggene nedi, så pleier det å gå fint her ihvertfall :)

Avkjøl, knus egget først, skrell, skyll :rolleyes:

Ja selvfølgelig la egget ligge en god stund i kaldt vann, først rennende vann da :)

Synes da jeg gjør alt dette jeg :-o Kanskje jeg ikke lar dem ligge lenge nok.

Jeg tror at hvis eggene er veldig ferske så er de vanskeligere å skrelle. For noen ganger går det helt fint, og noen ganger får jeg ikke til i det hele tatt. Og jeg gjør det samme hver gang, i kaldt vannen stund og knus dem litt..

Jeg tror at hvis eggene er veldig ferske så er de vanskeligere å skrelle. For noen ganger går det helt fint, og noen ganger får jeg ikke til i det hele tatt. Og jeg gjør det samme hver gang, i kaldt vannen stund og knus dem litt..

Har lest en plass at ferske egg er vanskeligere å skrelle ja :-)

Men hadde nå problem her om dagen å di eggene var gått ut på dato.... Men la di kanskje for tidlig i om det har noe å si :-)

Gjør det samme hver gang. Noen egg er lette å skrelle, andre er vanskelige :P

Jeg tror det handler om meg!
Min mann kokte egg i dag, han fikk av skallet helt perfekt :O
Jeg giiiir opp :eek::D

Jeg tror det handler om meg!
Min mann kokte egg i dag, han fikk av skallet helt perfekt :O
Jeg giiiir opp :eek::D
Ferskere egg er iallefall vanskeligere å skrelle. Da blir det masse små biter istedet for litt større flak.
Kanskje du bare ikke er skapt for å skrelle egg :p

Har oppi kaldt vann i kjelen. Knuser egget på kjøkkenbenken (syns det er gøy :p) også skreller jeg og skylder av restene :)

Det hjelper også å rulle egget etter at det er knust. Legg det på kjøkkenbenken, press ned og rull forsiktig frem og tilbake. Funker som bare det :D

Må som regel bare skylle de lenge nok i iskald vann. Da skapes det kondens inni egget og det løsner lettere.. Ellers så har det også noe å si hvor ferske de er.. Løsner lettere på egg som ikke er helt ferske:)

Back
Topp