Skravletråden

Jeg hadde tidlig ultralyd i dag og sitter igjen med flere spørsmål enn svar... Beklager lang tekst, men jeg må bare lempe av noen forvirra tanker.
Lang historie kort, jeg har ikke stor tillit til fastlegen min og han er noe beryktet i byen for å være uprofesjonell og gi en del ukorrekt informasjon. Dette hjelper lite nå når jeg plutselig er gravid.
Embryo syntes ikke på tidlig ultralyd i dag, antageligvis fordi jeg ikke er langt nok på vei. Siste menstruasjon startet 31 desember. Ifølge Babyverden sin kalkulator (hvor du også kan legge inn lengden på syklus), sier at jeg er 4+5. Det var kjempegreit, siden syklusene mine er lengre en normalen - nemlig 40 dager. Da gir det mening at embryo ikke syntes for det kan være altfor tidlig.
Fastlegen min derimot insisterte på at beregningen er feil og at mellomblødningen jeg hadde 31 januar er riktig dato. Det vil si at jeg er 2 uker på vei.
Dette henger ikke helt på grep for meg... Hvordan kan kroppen ha mens, slippe egg, bli befruktet, reise ned og feste seg i livmor, samt produsere nok HcG på 9 dager til at det slår ut på test?
Jeg tolket mellomblødningen som dagen egget muligens festet seg, ikke menstruasjon på én dag?

Jeg ønsker å stole på fastlegen min, men tidligere erfaringer med både meg selv og andre gjør meg skeptisk til hans råd. Dette svangerskapet var ikke planlagt og symptomer kom plutselig for én uke siden -dvs at jeg ikke så etter symptomer tidlig. For meg henger det ikke på greip at jeg er 2 uker på vei istedenfor 4+5. Spesielt siden Clearblue for én uke siden viste 1-2...

Jeg vet at termin kan flyttes mange ganger i løpet av svangerskapet og at dette bare er bagateller. Det er bare frustrerende å oppleve så mye mistillit til egen fastlege i en så uforutsett og sårbar tid. En god nyhet er at symptomene er tydelige og tester blir sterkere for hver dag, så jeg håper at embryo klarer seg godt til tross for min uro.

Åpen for råd og tanker :Heartred

❤️ Har du mulighet til å gå privat på ul?

Har dere fortalt om graviditeten til familie/venner enda eller venter dere? Og når tenker dere isåfall å si noe? Er så usikker her :angelic:
Ikke fortalt til noen ennå. Tenkte å vente lengst mulig. Tidligst etter TUL 10+5, men kanskje vi venter til påska hvis magen ikke synes før. Jeg forteller til ei venninne på fredag, fordi jeg kommer til å snakke med henne hvis det går galt, og kjekt å dele gleden med noen (andre enn samboeren). :love017 Jeg tenker så lenge du er åpen for å snakke om det med vedkommende om det ikke skal gå bra, si det! :Heartred

Last edited:
Jeg tror jeg må si i fra til sjefen snart, han driver med planlegging av høsten og jeg kan liksom ikke bare late som ingenting føler jeg. Selv om jeg synes det er sykt tidlig, er bare 5+2 idag!
Jeg sliter med akkurat samme dilemma! Jeg vet jeg ikke har opplysningsplikt, men får dårlig samvittighet når sjefen planlegger høsten. Kanskje gi det ut uken til å tenke på det?

Jeg sliter med akkurat samme dilemma! Jeg vet jeg ikke har opplysningsplikt, men får dårlig samvittighet når sjefen planlegger høsten. Kanskje gi det ut uken til å tenke på det?
Jeg har gitt meg selv ut mnd, da er jeg uke 7 og tenker det er litt tryggere hvertfall... men det blir sykt rart likevel :hungover:

❤️ Har du mulighet til å gå privat på ul?
Jeg vurderer å be om henvisning til jordmor. Men hvis jeg blir for rastløs så vil jeg eventuelt gå for privat UL, selv om jeg gremmes litt over å bruke tid og ressurser på dette.
Jeg vet at dette ikke er farlig og bare er bagateller, men skulle så veldig ønske jeg hadde mer tillit til den fagpersonen som skal følge meg opp gjennom noe så viktig. Ting vil ordne seg:Heartred:Heartred

Jeg har gitt meg selv ut mnd, da er jeg uke 7 og tenker det er litt tryggere hvertfall... men det blir sykt rart likevel :hungover:
Det skjønner jeg godt! Mye skjer i løpet av den tiden og SA sjansen er mye lavere. Du får holde oss oppdatert :smiley-angelic002

Jeg vurderer å be om henvisning til jordmor. Men hvis jeg blir for rastløs så vil jeg eventuelt gå for privat UL, selv om jeg gremmes litt over å bruke tid og ressurser på dette.
Jeg vet at dette ikke er farlig og bare er bagateller, men skulle så veldig ønske jeg hadde mer tillit til den fagpersonen som skal følge meg opp gjennom noe så viktig. Ting vil ordne seg:Heartred:Heartred
Men du trenger ikke henvisning til vanlig jordmor om du tenker typ helsestasjon? Kanskje du kunne oppsøkt de og fått en vurdering der? :Heartred

Men du trenger ikke henvisning til vanlig jordmor om du tenker typ helsestasjon? Kanskje du kunne oppsøkt de og fått en vurdering der? :Heartred
Det har jeg ikke tenkt på som et alternativ en gang :eek: Jeg lurer på om jeg skal ta en tlf dit i morgen.
Jeg har ikke kunnskap om så mye enda siden det er uplanlagt og har vist om graviditeten i under en uke :bag:
Takk for råd!

Ser det er flere i gruppen her som var i samme gruppe som meg sist jeg var gravid (januar 2023) som endte i ma.
Så gøy om det hadde gått bra for oss denne gangen

Nettopp dette med trygghet og tillit tenker jeg er god argumentasjon for å gå privat dersom du har mulighet. Er både slitsomt og vondt å gå rundt og være bekymret❤️

Har dere fortalt om graviditeten til familie/venner enda eller venter dere? Og når tenker dere isåfall å si noe? Er så usikker her :angelic:
Har fortalt til nærmeste familie, og noen venner. Vil gjerne ha folk rundt meg som vi kan dele både gleder og potensielle sorger med ❤️ også har jeg så dårlig pokerfjes at de nærmeste hadde forstått at noe var på gang omtrent umidelbart uansett om jeg ikke sier no :laughing002

Jeg tror jeg må si i fra til sjefen snart, han driver med planlegging av høsten og jeg kan liksom ikke bare late som ingenting føler jeg. Selv om jeg synes det er sykt tidlig, er bare 5+2 idag!
Kommer helt ann på hvilket forhold du har til sjefen. Vil du tåle og være komfortabel med å fortelle han det om det ikke går bra.
Jeg har ett veldig komplisert forhold til min sjef og kommer ikke til å si noe til han før alle andre også vet. Vi har jo tross alt ikke plikt til å gi beskjed før juli, så om vi vekter til uke 12+ så har de faktisk dobbelt så lang tid som de har «krav» på :happy:

Jeg hadde tidlig ultralyd i dag og sitter igjen med flere spørsmål enn svar... Beklager lang tekst, men jeg må bare lempe av noen forvirra tanker.
Lang historie kort, jeg har ikke stor tillit til fastlegen min og han er noe beryktet i byen for å være uprofesjonell og gi en del ukorrekt informasjon. Dette hjelper lite nå når jeg plutselig er gravid.
Embryo syntes ikke på tidlig ultralyd i dag, antageligvis fordi jeg ikke er langt nok på vei. Siste menstruasjon startet 31 desember. Ifølge Babyverden sin kalkulator (hvor du også kan legge inn lengden på syklus), sier at jeg er 4+5. Det var kjempegreit, siden syklusene mine er lengre en normalen - nemlig 40 dager. Da gir det mening at embryo ikke syntes for det kan være altfor tidlig.
Fastlegen min derimot insisterte på at beregningen er feil og at mellomblødningen jeg hadde 31 januar er riktig dato. Det vil si at jeg er 2 uker på vei.
Dette henger ikke helt på grep for meg... Hvordan kan kroppen ha mens, slippe egg, bli befruktet, reise ned og feste seg i livmor, samt produsere nok HcG på 9 dager til at det slår ut på test?
Jeg tolket mellomblødningen som dagen egget muligens festet seg, ikke menstruasjon på én dag?

Jeg ønsker å stole på fastlegen min, men tidligere erfaringer med både meg selv og andre gjør meg skeptisk til hans råd. Dette svangerskapet var ikke planlagt og symptomer kom plutselig for én uke siden -dvs at jeg ikke så etter symptomer tidlig. For meg henger det ikke på greip at jeg er 2 uker på vei istedenfor 4+5. Spesielt siden Clearblue for én uke siden viste 1-2...

Jeg vet at termin kan flyttes mange ganger i løpet av svangerskapet og at dette bare er bagateller. Det er bare frustrerende å oppleve så mye mistillit til egen fastlege i en så uforutsett og sårbar tid. En god nyhet er at symptomene er tydelige og tester blir sterkere for hver dag, så jeg håper at embryo klarer seg godt til tross for min uro.

Åpen for råd og tanker :Heartred
Jeg er helt enig med deg. Tenker feste eller gjennombruddsblødning 31.01.
Om du fikk 1-2 for en uke siden stemmer jo det bra. Du hadde ikke fått det om du var en uke på vei.
Det som kan være konsekvensen nå er at du evt får TUL 2 uker for sent, det er neppe noen krise om du ikke skal ta NIPT. Om du vil ha det endret er det nok best å ta privat UL om noen uker. Kanskje fastlegen justerer selv da.

Takk for svar dere! Vi tenkte først å vente til rundt uke 12, er kun et par venninner som vet da jeg trengte litt støtte :p
Men nå er formen min såpass uggen at det er vanskelig å holde det hemmelig da jeg stadig må avlyse avtaler, og ikle kom meg til jobb ene dagen osv på grunn av oppkast og kvalme. Så lurer litt på å ta en tidlig ultralyd neste uke når jeg er i uke 8 og bare fortelle det da :smiley-ashamed004
Det må du kjenne litt på selv. Prøv å tenke om du ønsker at de samme skal vite om det evt går galt. For der er vi alle forskjellige.
Først gang var vi på ul i uke 8 og fortalte det til alle i familien da (det var jul og alle var samlet så det var veldig koselig å gjøre det da) men ventet til uke 12 med resten.
Andre gang jeg var gravid så fortalte jeg det bare til en venninne og samboer, å så gikk det galt i uke 6. har fortalt det til noen etterpå, men angret litt på at det ikke var flere som visste for det ble en del komplikasjoner og det ble litt tøft at f.eks mamma ikke visste det. Samtidig så var det litt fordi de ikke visste at vi prøvde og det det er/var helt greit at de ikke visste.
Nå har jeg fortalt det til de som fikk vite om SAen pluss mamma. De jeg tenker at jeg trenger om det går galt igjen.:happy:

Jeg er helt enig med deg. Tenker feste eller gjennombruddsblødning 31.01.
Om du fikk 1-2 for en uke siden stemmer jo det bra. Du hadde ikke fått det om du var en uke på vei.
Det som kan være konsekvensen nå er at du evt får TUL 2 uker for sent, det er neppe noen krise om du ikke skal ta NIPT. Om du vil ha det endret er det nok best å ta privat UL om noen uker. Kanskje fastlegen justerer selv da.
Det er så godt å høre at andre tenker likt som meg! Jeg fikk ikke argumentasjonen til fastlegen til å stemme... Jeg er helt enig, om feste var 31.1, gir det mening at testen viste 1-2 uker 10.2.
Jeg må bare stole litt på egen kropp og vurdering på akkurat dette.
Takk for tanker og støtte :Heartred

Lurer på om terminlisten må oppdateres nå som så mange E-281629 navn har blitt ordentlige navn

De har skikkelig godt tilbud på en bedside crib på barnas hus. Tenker jeg kjøper den. Synes sprinkelsengen er så stor i starten. Får denne til 700 kr nå. Nesten samme pris som folk legger de ut brukt for.

Vedlegg

• Screenshot_20230209-105459_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20230209-105459_Samsung Internet.jpg
    334,8 KB · Visninger: 29
Back
Topp