Skravletråd

Jeg skal i middagsselskap i morgen til et vennepar. Har ikke tenkt til å dele nyheten med dem enda, da vi ikke kjenner dem såå godt enda. Middagen ble avtalt før jeg fant ut av graviditeten. Alltid redd for at det er noe de bruker som jeg ikke kan spise. De skal lage kyllingspaghetti. Høres jo egentlig veldig trygt ut, men blir alltid paranoid for om det er noe jeg ikke burde få i meg. Hva gjør dere når dere skal i middagsselskap?
Jeg spiser det som blir servert med mindre det er noe helt tydelig jeg ikke burde spise som spekemat, rått kjøtt, oster (type brie, blåmuggost osv.) Kyllingspagetti høres trygt ut. Og sjansen for å bli syk av mat generelt er veldig liten i norge.

Tenk om ChatGPT har rett❤️ Synes det er et herk å ta sprøyter hver dag. Men så verdt det om disse statistikkene stemmer ❤️ har fått litt dilla på å spørre den om rare ting :hilarious: Screenshot_20250430_203127_ChatGPT.jpg

Jeg skal i middagsselskap i morgen til et vennepar. Har ikke tenkt til å dele nyheten med dem enda, da vi ikke kjenner dem såå godt enda. Middagen ble avtalt før jeg fant ut av graviditeten. Alltid redd for at det er noe de bruker som jeg ikke kan spise. De skal lage kyllingspaghetti. Høres jo egentlig veldig trygt ut, men blir alltid paranoid for om det er noe jeg ikke burde få i meg. Hva gjør dere når dere skal i middagsselskap?
Hadde ikke tatt noen sjanser, særlig etter å ha mistet. Vi sier det uansett til venner når vi skal møte dem, men hvis det hadde vært noen vi ikke kan si det til enda så hadde jeg kanskje revurdert hele middagen :laughing002 Tror alle er litt forskjellig på sånt, jeg tør ikke engang spise fra salat- eller varmdisken i kantina :)

Husk at det er veldig liten sannsynlighet for å få listeria og toksoplasmose i Norge. Nesten alle tilfellene er folk som tar med seg smitte fra utlandet. I utlandet holder jeg meg unna sushi, kjøttpålegg og myke oster og sånt, for der er smittefaren mye større pga. varmere klima og dårligere hygiene. Her hjemme passer jeg bare på å ikke spise sånt som har ligget en stund/nærmer seg utløpsdato.

Verre om man blir servert alkohol, der ligger sjansen for å bli avslørt her ihvertfall:bag:
Kos deg på middagsbesøk!

Husk at det er veldig liten sannsynlighet for å få listeria og toksoplasmose i Norge.
Ikke veldig ofte det skjer, men det skjer jo, og hvis det først skjer kan man jo faktisk miste eller skade fosteret. Er jo ikke lenge siden det ble funnet listeria i røkelaks f eks, som ble trukket fra markedet. Toxoplasma er jo grunnen til at vi ikke skal spise rått kjøtt osv., så det er jo en risiko man evt. tar.

Jeg tenker at det går fint. Det er snakk om kylling, så at den blir gjennomstekt er jeg sikker på. Hadde vært annerledes om de serverte biffpasta. Sist graviditet var jeg helt hysterisk angående dette og var superforsikitig. Det gikk jo ikke noe bra sist gang. Så derfor ikke like redd for mat denne gangen❤️

Jeg tenker at det går fint. Det er snakk om kylling, så at den blir gjennomstekt er jeg sikker på. Hadde vært annerledes om de serverte biffpasta. Sist graviditet var jeg helt hysterisk angående dette og var superforsikitig. Det gikk jo ikke noe bra sist gang. Så derfor ikke like redd for mat denne gangen❤️
Helt enig med deg ❤️ Hjelper ingen å være hysterisk. Tror det sunneste (både fysisk og psykisk) er å ta sine forhåndsregler, ha litt sunn fornuft og ikke bli helt hysterisk.
God middag ❤️

Her er litt gode råd som jeg har i bakhodet når det kommer til mat og drikke:

Så lenge siden jeg var gravid sist så jeg husker ikke, men justerer de på sykehuset termindato når man er på UL i uke 11? Får ulike termindatoer når jeg legger inn første dag i siste mens 31.03…
Er helt i tåka om dagen.. sjokket over positiv test har absolutt ikke gått over… Er også veldig bekymret ift. den økte risikoen for alt mulig… Når tar jeg kontakt med jordmor/lege tro.. er jo 43 så er redd dette skal ende i SA… Er 5 fullgåtte uker på mandag som kommer.

Så lenge siden jeg var gravid sist så jeg husker ikke, men justerer de på sykehuset termindato når man er på UL i uke 11? Får ulike termindatoer når jeg legger inn første dag i siste mens 31.03…
Er helt i tåka om dagen.. sjokket over positiv test har absolutt ikke gått over… Er også veldig bekymret ift. den økte risikoen for alt mulig… Når tar jeg kontakt med jordmor/lege tro.. er jo 43 så er redd dette skal ende i SA… Er 5 fullgåtte uker på mandag som kommer.
Da vil jeg tro helsepersonell setter 8.januar som termin frem til den tidlige ultralyden. Blir ulike datoer i ulike kalkulatorer fordi ulike land har ulik svangerskapslengde. I Norge regner de 40+3 som lengden på et svangerskap.

Håper sjokket legger seg❤️ velkommen til oss ❤️ Vi er flere godt voksne her inne ❤️ Jeg selv er 41 år. Ta kontakt med lege/jordmor når du er klar, så sier de når de vil ha deg inn. Her vil de har kontroll første gang i uke 8-10 for å henvise til ultralyd osv.

Velkommen, gøy med flere på 40+ :) Jeg er 41, blir 42 i november.
Legen min har allerede sendt inn henvisning til OTUL på sykehuset og fødeplass. Han sier det er greit og sende inn så fort så mulig pga alderen. Svangerskaps kontroll med Blodprøver osv venter jeg med til uke 9-10. skal sende melding til Jordmor når jeg har vært på UL å sett at alt er bra med den lille. Skal på UL 19 mai :)

Da vil jeg tro helsepersonell setter 8.januar som termin frem til den tidlige ultralyden. Blir ulike datoer i ulike kalkulatorer fordi ulike land har ulik svangerskapslengde. I Norge regner de 40+3 som lengden på et svangerskap.

Håper sjokket legger seg❤️ velkommen til oss ❤️ Vi er flere godt voksne her inne ❤️ Jeg selv er 41 år. Ta kontakt med lege/jordmor når du er klar, så sier de når de vil ha deg inn. Her vil de har kontroll første gang i uke 8-10 for å henvise til ultralyd osv.
Takk for det ❤️ Godt å høre at vi er flere godt voksne. Jeg er veldig bekymret akkurat nå, skikkelig hjertebank. Litt krisetanker pga. alderen min… Prøver å roe meg, men sliter med å få kontroll på følelsene. Håper det blir bedre. Vurderer å kontakte samme jordmor som jeg hadde sist (i 2017) neste uke. Når var første dag i siste mens hos deg? ❤️

Velkommen, gøy med flere på 40+ :) Jeg er 41, blir 42 i november.
Legen min har allerede sendt inn henvisning til OTUL på sykehuset og fødeplass. Han sier det er greit og sende inn så fort så mulig pga alderen. Svangerskaps kontroll med Blodprøver osv venter jeg med til uke 9-10. skal sende melding til Jordmor når jeg har vært på UL å sett at alt er bra med den lille. Skal på UL 19 mai :)
Takk for hyggelig svar og varm velkomst❤️ UL 19.mai, det er ikke lenge til..! Når var din første dag i siste mens? Lurer på om vi som er over 40 (og vel så det) får tilbud om UL i uke 6/7? Vet du? Må man be om det og evt. betale selv?

Takk for det ❤️ Godt å høre at vi er flere godt voksne. Jeg er veldig bekymret akkurat nå, skikkelig hjertebank. Litt krisetanker pga. alderen min… Prøver å roe meg, men sliter med å få kontroll på følelsene. Håper det blir bedre. Vurderer å kontakte samme jordmor som jeg hadde sist (i 2017) neste uke. Når var første dag i siste mens hos deg? ❤️
29.Mars var min første dag i siste mens. Så jeg er to dager før deg :happy:
Kanskje lurt å ta kontakt med jordmor sånn at du har noen som kan hjelpe deg å sortere tankene?
Er jo dessverre litt større risk når man bikker 40 år. Men er veldig mange det går helt fint med ❤️ Jeg har litt tilleggsutfordringer i tillegg til alderen så risken her er enda større. Men ting er utenfor min kontroll så jeg kan ikke drive å bekymre meg for mye heller. Det er en dag av gangen og så håpe at jeg sitter med en levende baby i armene til jul❤️ (Jeg blir satt igang i god tid før termin, så om det går bra blir det før jul)

Takk for hyggelig svar og varm velkomst❤️ UL 19.mai, det er ikke lenge til..! Når var din første dag i siste mens? Lurer på om vi som er over 40 (og vel så det) får tilbud om UL i uke 6/7? Vet du? Må man be om det og evt. betale selv?
Jeg er 4+1 i dag, siste mens var 3 april. Termin bli 11/1. UL når jeg er 6+4. Jeg har får støtte medisiner av gynekologen(cylogest og Albyl E) mistet i uke 8 Juni 2024. Har også prøvd Letrozol under prøvingen. Sendte Mail til Gynekologen min og spurte om jeg kunne få en UL og det fikk jeg. Du kan evt be legen din henvise deg :) Min Mamma var 43 år når hun ble gravid med min lillesøster, og mormor fikk siste barn når hun var 47. Hun fikk vel neste alle barna sine fra hun var 39 til 47. Har 6 barn, kunne hatt 8 men, mistet dessverre tvillingene. Det går som oftest bra når du er over 40 :Heartred

Blir så imponert av folk som trener når de er gravide.. Syntes det å legge nye tepper på sofaen og gå en liten tur med hunden er hard trening i seg selv jeg :hilarious: Man blir svett og sliten av den minste ting!

Last edited:
Blir så imponert av folk som trener når de er gravide.. Syntes det å legge ny nye tepper på sofaen og gå en liten tur med hunden er hard trening i seg selv jeg :hilarious: Man blir svett og sliten av den minste ting!

Alle har jo både ulikt utgangspunkt fra før og ulike svangerskap Selv trener jeg stort sett hver dag, og helt uendret fra tidligere, men merker at det er «noe» med kroppen da det kjennes tyngre Jeg har lite plager, så sånn sett ikke noe å bli imponert over her i alle fall… Eneste jeg merker, er at jeg er veldig trøtt / omtrent utmattet, så jeg legger meg med barna hver kveld!

Back
Topp