Skravletråd

Du har også gått gjennom IVF ja ser jeg, har det tatt lang tid? Gratulerer så mye med graviditet, måtte det gå hele veien til mål :Heartred :Heartred

Har ett egg igjen på frys. Men kjenner jeg mister litt motet, regner med de bruker de beste embryoene først.. Jeg har så lyst på tette barn men ser når for meg at det blir nye uttak (fikk ingen på feys på første uttak sist) og nye evinnelige måneder med venting. Regner med håpet kommer seg litt når jeg får det litt på avstand men nå er det litt mørkt.

Skal ikke spamma januargruppa mer med dette. Stå på alle, og takk for klemmer!
Vi var så heldig at vi fikk til på eget forsøk. Vi skulle inn for nytt forsøk nå i mai, så tok bare en random graviditetstest fordi det måtte gjøres i forkant (og jeg hadde så PMS-symptomer). Den var positiv. Trodde ikke våre egne øyne, for overlegen sa at det kom til å bli veldig vanskelig å få til selv. Så sikkert tatt 40 tester bare for å være sikker.

Første forsøket vårt tok lang tid. Startet i august, men fikk ikke gjort innsett før i februar. Fikk bare ett egg på frys. Og den festet seg ikke. Så jeg var langt nede, også fordi det var så demotiverende tanken på å måtte starte på nytt. Skulle starte igjen mars, men det ble utsatt pga for liten tid for klinikken. Så ble vi enige om april, senest mai. Så da vi kom til april, så skifta de bare mening med at det krasjet med påsken. Enda vi hadde en avtale om at vi kunne starte da. Så jeg pusha gjennom at vi da skulle starte opp i mai uansett om det havnet på helg eller helligdag. Men det slapp vi jo :confused005

Men tenker du burde bli med inn i assistert-gruppa. Det er en fin gjeng med heiajenter som er der inne.

Velger dere første kontroll hos fastlege eller jordmor? Er 4+4 i dag, og nærmer meg vel å ringe noen snart, men usikker på hvem :hilarious:

Velger dere første kontroll hos fastlege eller jordmor? Er 4+4 i dag, og nærmer meg vel å ringe noen snart, men usikker på hvem :hilarious:
Skulle egentlig ha første hos jordmor, men ble så forkjøla så måtte utsette timen. Så første kontroll blir hos legen 9+0 (om en uke), for da får hun henvist til tidlig ultralyd og tatt de rutineblodprøvene. For min del må jeg til legen uansett for å få tatt blodprøvene (vet ikke om noen kan gjøre det hos jordmor).

Jeg skal kun gå til jordmor denne gangen. De tar alt av blodprøver og jeg har vikar for vikaren til fastlegen :dead: Med førstemann var jeg hos legen for første kontroll da helsestasjonen jeg sognet til da ikke tok blodprøver og hadde lite kapasitet

Jeg er 8+2 i dag og har kontroll hos kommunal jordmor i morgen :happy: Bestilte nesten med en gang for å få time litt tidlig og ikke risikere og vente helt til uke 12! Jeg synes det virker bedre å gå til noen som kun jobber med dette, istedenfor allmennlege (selv om legen min er veldig hyggelig og engasjert).

Skulle egentlig ha første hos jordmor, men ble så forkjøla så måtte utsette timen. Så første kontroll blir hos legen 9+0 (om en uke), for da får hun henvist til tidlig ultralyd og tatt de rutineblodprøvene. For min del må jeg til legen uansett for å få tatt blodprøvene (vet ikke om noen kan gjøre det hos jordmor).
Jeg skal kun gå til jordmor denne gangen. De tar alt av blodprøver og jeg har vikar for vikaren til fastlegen :dead: Med førstemann var jeg hos legen for første kontroll da helsestasjonen jeg sognet til da ikke tok blodprøver og hadde lite kapasitet
Jeg er 8+2 i dag og har kontroll hos kommunal jordmor i morgen :happy: Bestilte nesten med en gang for å få time litt tidlig og ikke risikere og vente helt til uke 12! Jeg synes det virker bedre å gå til noen som kun jobber med dette, istedenfor allmennlege (selv om legen min er veldig hyggelig og engasjert).
Takk for svar! Kanskje jeg skal prøve å ringe jordmor i morgen eller onsdag ❤️

Vurderer å ha all oppfølging under svangerskapet med fastlegen min, er det mulig? Er veldig fornøyd med hen, og har litt dårlig erfaring med helsepersonell fra tidligere..

Vurderer å ha all oppfølging under svangerskapet med fastlegen min, er det mulig? Er veldig fornøyd med hen, og har litt dårlig erfaring med helsepersonell fra tidligere..
Ja, det er fullt mulig. Er du som velger det :happy: Eneste jeg har erfart er at legen har det mer travelt. Kontroll hos legen ble ofte 20 minutter, mens jordmor satt av 1-1.5 time her. Så det kommer jo litt an på hva man selv har behov for.

Jeg gjør også det siden min fastlege er veldig hyggelig og sa at hun gjerne ville ha meg inn til svangerskapskontroller. Men drar til jordmor i uke 28 (så bytter litt på)

Ja, det er fullt mulig. Er du som velger det :happy: Eneste jeg har erfart er at legen har det mer travelt. Kontroll hos legen ble ofte 20 minutter, mens jordmor satt av 1-1.5 time her. Så det kommer jo litt an på hva man selv har behov for.
Okei! Da må jeg kanskje revurdere etterhvert- men kanskje jeg kan kombinere etterhvert ‍♀:)

Okei! Da må jeg kanskje revurdere etterhvert- men kanskje jeg kan kombinere etterhvert ‍♀
Jeg gjør også det siden min fastlege er veldig hyggelig og sa at hun gjerne ville ha meg inn til svangerskapskontroller. Men drar til jordmor i uke 28 (så bytter litt på)
Takk for svar! Kanskje jeg også skal kombinere etterhvert :)

Okei! Da må jeg kanskje revurdere etterhvert- men kanskje jeg kan kombinere etterhvert ‍♀:)
Det er fullt mulig. Jeg har et veldig godt forhold til legen min og vil gå mest til henne. Men er koseligere å gå til jordmor da det er mer fokus på selve svangerskapet... ikke bare det medisinske. Så en kombinasjon så får man det beste fra begge.

I følge jordmorpodden er det helt opp til deg selv. Jeg velger jordmor fordi fastlegen min har først vært ute i ett år pga svangerskap og permisjon, og nå ett år til fra høsten av fordi hun skal være sykehjemslege. Så vil stadig skifte vikar, og da føler jeg det som at jeg blir å bytte lege fra gang til gang.

Jeg er bare 8+4 og magen gjør at jeg ser skikkelig gravid ut:rolleyes: Sånn som førstegangsfødende ofte ser ut midt i andre trimester. Flere? Er det bare sånn det er med 3. barn? Klarer ikke holde magen inne heller, blir så kvalm av alt som strammer så har nå begynt å bruke gravidbukser. Kjenner livmora nede ved KS-arret, og det over er vel en kombinasjon av oppblåst og treg mage + pouchen med flesk jeg aldri ble kvitt etter de to første. Spiser omtrent like mye eller litt mindre enn før jeg ble gravid, men aktivitetsnivået er betydelig lavere siden jeg er så kvalm om dagen. Slitsomt å prøve å skjule det til uke 12! Begynner å lure på tvillinger

Last edited:
Jeg er bare 8+4 og magen gjør at jeg ser skikkelig gravid ut:rolleyes: Sånn som førstegangsfødende ofte ser ut midt i andre trimester. Flere? Er det bare sånn det er med 3. barn? Klarer ikke holde magen inne heller, blir så kvalm av alt som strammer så har nå begynt å bruke gravidbukser. Kjenner livmora nede ved KS-arret, og det over er vel en kombinasjon av oppblåst og treg mage + pouchen med flesk jeg aldri ble kvitt etter de to første. Spiser omtrent like mye eller litt mindre enn før jeg ble gravid, men aktivitetsnivået er betydelig lavere siden jeg er så kvalm om dagen. Slitsomt å prøve å skjule det til uke 12! Begynner å lure på tvillinger
Tydelig mage her og. Kunne lurt folk til å tro at jeg var 6 måneder på vei uten problemer. Skikkelig oppblåst. Er liksom synlig når jeg ligger på rygg og. Og da kan jeg ikke skylde så mye på mammaflesket. Og jeg vet at jeg ikke har tvillinger.. isåfall hadde den ene gjemt seg godt på UL :hilarious:

Ja, kjenner selv på stor mage. Måler jo mage og vekt hver uke, har gjort det lenge, så er blitt en rutine. Ser jeg har gått opp 1,7 kg siden jeg ble gravid, 1,1 av de den siste uken… så her må det passes på! +3cm over magen. Laktulosen hjelper, spes. på magesmerter forbundet med forstoppelse. Men er veldig oppblåst, sånn trykk og fyldefølelse i magen, evt. ballongfølelse :) Har jo sluttet med Mounjaro også, så det hjelper ikke på appetitten akkurat…. Noen som vil dele hva de har økt, evt. gått ned?
Har et mål om MAX vektoppgang ca.11 kg, som er anbefalt ved bmi 25-30, helst mindre selvfølgelig.

Føler meg så vimsete fortiden! Pleier egentlig å ha styr på det meste, men nå gjør jeg så mye rart. Skulle betale på butikken igår og fikk avist på kortet. Skjønte ikke hvorfor. Sjekket konto og der var det penger. Gikk å tenkte på dette i hele går, før jeg på kvelden kom på at jeg har byttet konto for klarte å miste visa kortet mitt tidligere og har enda ikke fått nytt. Sånn er det hele tiden føler jeg. Små ting som hjernen bare ikke fungerer på:banghead:

Føler meg så vimsete fortiden! Pleier egentlig å ha styr på det meste, men nå gjør jeg så mye rart. Skulle betale på butikken igår og fikk avist på kortet. Skjønte ikke hvorfor. Sjekket konto og der var det penger. Gikk å tenkte på dette i hele går, før jeg på kvelden kom på at jeg har byttet konto for klarte å miste visa kortet mitt tidligere og har enda ikke fått nytt. Sånn er det hele tiden føler jeg. Små ting som hjernen bare ikke fungerer på:banghead:
Mye sånt her også. Glemmer til og med navnet på nære venner og bekjente i samtaler med andre :smiley-ashamed004

Jeg skal til første svangerskapskontroll hos lege denne uka. Da er jeg 8+0. Er det noe spesielt jeg bør være forberedt på eller huske å spørre om?

Back
Topp