Skravletråd

Er så sinnsykt spent på hcg resultatet, håper legekontoret klarer å få sendt det til meg i morgen :-) tok på onsdag forrige uke, da var det 209. Tok så ny på fredag, så det blir spennende å se om det øker slik det skal.

Hvordan var det med kontroller og slikt? Er det fastlege som kontakter jordmor i kommunen? Er altfor lenge siden jeg har gjort dette her.
Varierer fra kommune til kommune, men fastlegen er sikkert et godt sted å starte for å få info :-)

Ååå, og når må man gjøre det? Er tidlig enda, så sikkert ikke nødvendig før om noen uker antar jeg :)
Tusen takk for svar
Om du bruker appen Nørs, står det veldig god info der om svangerskapskontrollene og svangerskapsomsorg. Husk at du ikke skal betale når du er gravid.

Jeg var på transvaginal UL på lørdag og ble mål til 6+1/6+2 da. Burde vært 6+3/6+4 i dag om det stemmer.
Fikk tatt en ny ultralyd i dag (jobber på sykehus) og ble målt til 6+6/7+0. Basert på første dag i siste mens burde jeg vært 6+6 nå. Hva er riktig tror dere?

Jeg var på transvaginal UL på lørdag og ble mål til 6+1/6+2 da. Burde vært 6+3/6+4 i dag om det stemmer.
Fikk tatt en ny ultralyd i dag (jobber på sykehus) og ble målt til 6+6/7+0. Basert på første dag i siste mens burde jeg vært 6+6 nå. Hva er riktig tror dere?
Vanskelig å si, men jeg tror jeg hadde tatt utgangspunkt i 6+6 frem til neste UL. Regner med at de får bedre mål jo lengre på vei man er, nå i begynnelsen.

Embryoet vokser i rykk og napp, det er lett å måle feil på tul. Tenk så bittelite det embryoet er, og tenk så fort gjort det er å måle bare en bitteliten millimeter feil med noe så "unøyaktig" som en håndholdt ultralydmaskin! Jeg er sikker på at det ikke er noe å bekymre seg for, hold fast på "din" dato (den du mener er rett) og vent til rutine-UL i uke 18 for å få fastsatt "ordentlig" termin. Men ut i fra det jeg leser hadde jeg gått for den siste målingen.

Ååå, og når må man gjøre det? Er tidlig enda, så sikkert ikke nødvendig før om noen uker antar jeg :)
Tusen takk for svar
Du tar selv kontakt med helsestasjonen som til hører deg for å ordne en time til jordmor :) Du må til fastlegen for å ta noen blodprøver mellom uke 6 - 12, men dette kan du snakke med dem om når du får vite hcg nivåene på den andre prøven ;)
Bestill gjerne tidlig. Jeg bestilte 5+2-4 ish, og fikk time først 11+6. Da blir det litt dårlig tid med henvisning til toul, så jeg bestilte en legetime i tillegg. Når det gjelder blodprøver må du nesten høre med helsestasjonen. I forrige svangerskap tok jeg blodprøvene hos helsestasjonen, men leser her inne at mange må til fastlegen.

God jul :Heartred

Back
Topp