Skravletråd

Hvilken uke skal dere til Lege/JM (første kontroll)? Er lang ventetid på ikle haste timer, så tenkte å bestille, men er det uke 8 ca?
Jeg vil ikke gå før jeg har fått bekreftet liv i uke 9. Den første kontrollen må vel være hos lege, må den ikke? Siden det skal tas blodprøver?

Jeg vil ikke gå før jeg har fått bekreftet liv i uke 9. Den første kontrollen må vel være hos lege, må den ikke? Siden det skal tas blodprøver?
Sniker.. jeg tok blodprøver hos jordmor i uke 9. Hun kunne gjøre det om jeg ikke hadde noe bakgrunn med å besvime når blodprøver ble tatt :happy:

Hørt at første kan være hos JM, men er usikker. Tenkte gå annenhver gang til lege og JM, lege først :)

Du trenger ikke å gå til JM du kjenner, hvis de har flere jordmødre der :) Da jeg gikk med første barnet, ble jeg tildelt en jordmor som er mor til en jeg har vokst opp med. At hun hadde vært en av mødrene i gaten der jeg vokste opp var nok til at jeg fikk spørsmål om jeg ville bytte JM.
Nei, hun jeg kjenner er ikke JM, men hva skal jeg gjøre der hvis jeg ikke er gravid? :gen113 Så da skjønner jo de jeg møter på der hvorfor jeg er der. Alt fra de jeg kjenner som er gravide til de som akkurat har født :bag:

Hvilken uke skal dere til Lege/JM (første kontroll)? Er lang ventetid på ikle haste timer, så tenkte å bestille, men er det uke 8 ca?
Jeg var på første jordmortime på tirsdag, ca 8 uker på vei :)

Hørt at første kan være hos JM, men er usikker. Tenkte gå annenhver gang til lege og JM, lege først :)
Lege bør man gå til når man skal ta alle blodprøvene (med mindre jordmor kan ta disse da) :) skal i uke 12 :)

Sniker.. jeg tok blodprøver hos jordmor i uke 9. Hun kunne gjøre det om jeg ikke hadde noe bakgrunn med å besvime når blodprøver ble tatt :happy:
Visste ikke at de kunne ta blodprøvene. Har ikke hatt tendens til å besvime, men jeg har sånne vanskelige blodårer, så må ofte stikkes flere ganger.

Nei, hun jeg kjenner er ikke JM, men hva skal jeg gjøre der hvis jeg ikke er gravid? :gen113 Så da skjønner jo de jeg møter på der hvorfor jeg er der. Alt fra de jeg kjenner som er gravide til de som akkurat har født :bag:
Skjønner! Har du barn fra før? Da kan du bruke det som unnskyldning og si at du skal snakke med helsestasjonen om barnet:D Hvis dette er første barnet, blir det litt verre, ja. Men om du tar første kontroll hos lege, vil du være forbi uke 12 første gang hos JM. Da er det kanskje ikke så mye krise hvis du treffer kjentfolk på venteværelset?

Har bestilt time hos lege 10+1
Lurer på å kontakte JM og prøve å få til et møte der uka etter. Må uansett bruke lege en del pga oppfølging av medisiner, så ikke sikkert det blir så mange turer til JM.

Skjønner! Har du barn fra før? Da kan du bruke det som unnskyldning og si at du skal snakke med helsestasjonen om barnet:D Hvis dette er første barnet, blir det litt verre, ja. Men om du tar første kontroll hos lege, vil du være forbi uke 12 første gang hos JM. Da er det kanskje ikke så mye krise hvis du treffer kjentfolk på venteværelset?
De er store (11 og 10) så vi har ingenting der å gjøre. Vi skal holde det hemmelig lenge, vil helst at de skal se det selv.. hvor lenge går man mellom hver kontroll? Sist gikk jeg kun til lege grunnet sykmeldinger, var hos JM en gang, og det var så mye mer koselig!

De er store (11 og 10) så vi har ingenting der å gjøre. Vi skal holde det hemmelig lenge, vil helst at de skal se det selv.. hvor lenge går man mellom hver kontroll? Sist gikk jeg kun til lege grunnet sykmeldinger, var hos JM en gang, og det var så mye mer koselig!
Måtte lese inne på Helse-Norge sine sider, og der står det at det er vanlig med første besøk hos JM mellom uke 12 og 16. Du får prøve å drøye det så lenge som mulig :joyful:

Visste ikke at de kunne ta blodprøvene. Har ikke hatt tendens til å besvime, men jeg har sånne vanskelige blodårer, så må ofte stikkes flere ganger.
Kan selvfølgelig være forskjell fra sted til sted, og jordmor til jordmor :happy: Jeg sa ihvertfall bare ifra at jeg ønsket oppfølging med jordmor hele veien, og da sa hun at eneste hun ikke kunne gjøre var ultralyd og sykmelding :D

Jeg tenkte egentlig å dra til lege først, men det var så lang ventetid (fikk ikke time før en måned etter at jeg ringte :meh:), så jeg ringte jordmor i tillegg. Der fikk jeg time neste uke (når jeg er 7+4), så da blir det jordmor først og lege etterpå. Jeg har ingen problemer med å ta blodprøver, så det går antakeligvis greit.

Måtte lese inne på Helse-Norge sine sider, og der står det at det er vanlig med første besøk hos JM mellom uke 12 og 16. Du får prøve å drøye det så lenge som mulig :joyful:
Ja, så kanskje ta det så tidlig på morgonen at verken gravid eller nye foreldre er våkne :laughing002 så får hun som jobber der bare holde tett:smiley-ashamed005

Jeg tenkte egentlig å dra til lege først, men det var så lang ventetid (fikk ikke time før en måned etter at jeg ringte :meh:), så jeg ringte jordmor i tillegg. Der fikk jeg time neste uke (når jeg er 7+4), så da blir det jordmor først og lege etterpå. Jeg har ingen problemer med å ta blodprøver, så det går antakeligvis greit.
Ikke sant, er jo så sinnsykt lang ventetid når det ikke haster. Så bestilte time hos legen nå om 4 uker (7+2).

Kan selvfølgelig være forskjell fra sted til sted, og jordmor til jordmor :happy: Jeg sa ihvertfall bare ifra at jeg ønsket oppfølging med jordmor hele veien, og da sa hun at eneste hun ikke kunne gjøre var ultralyd og sykmelding :D
Jeg kommer også til å ta kontrollene hos JM, men blodprøven tar jeg hos fastlegen. Er jeg ekstra heldig henviser han meg til en ekstra TUL.

Tenker å ringe jordmor imorgen for å bestille første time til uke 10-11 :) Forrige svangerskap dro jeg ikke før i uke 17, da var jeg mye mer chill. Men denne gang føler jeg at jeg må ha mer kontroll.. er tredje svangerskap, men synes det blir bare verre og verre, jeg :dead::angelic:

Blir nok noe sånt på meg å, 7+3 :) kan man høre hjertelyd da? :shy: Herregud, helt glemt sånne ting!!

har lyst til å gå til JM annenhver gang, men vil ikke møte på noen jeg kjenner:bag: og jeg kjenner til og med noen som jobber der.. typisk..
Tror ikke man hører hjertelyd nei :( leste i en av appene eller noe slik at livmora må komme opp fra bekkenet.. var kanskje uke 14 eller noe slik? Men ikke sikker altså :)

skjønner du ikke vil møte noen du kjenner, men jobber de innen helse har de taushetsplikt så de skal vite de ikke skal fortelle andre. Men samtidig prøver jeg også å unngå å møte på folk jeg kjenner i slike situasjoner :p

Jeg ringte til helsestasjonen der jeg bor og sa jeg nettopp var blitt gravid og ville bestille time, så fikk jeg time om tre uker, når jeg er rundt 7 uker :D

Jeg kjøpte denne pakken her, tenkte det var greit å ha flere vitaminer. Men hvilken tablett er folat?

upload_2021-9-20_12-6-56.jpeg

Back
Topp