Skravletråd uke 15

Kjenner jeg er glad jeg er veggis så jeg slipper spekepølse-cravings:p Men hvor ofte blir man matforgiftet av norsk nyåpnet salami tenker jeg da. Tenker at man får gjøre som man selv føler for. Sist svangerskap spiste jeg en del raw-food på ferie i Frankrike (hvor det er MYE toxoplasmose ute og går). På det ene stedet var det til og med en katt som gikk ut og inn av lokalet:oops: men jeg tenkte ikke lenger, og det gikk jo bra det:) så ja, det er en forhøyet risiko, men nei, fosteret tar ikke automatisk skade av at man spiser ei salamiskive.

Enig i det, og det er jo slik at mtp spekemat er det listeria man er mest bekymret for (noe. Ed at miljøet i spekemat ikke er så egnet for toxoplasmose fordi det er dor salt). Listeriabakterien er mye mer sannsynlig at forekommer i oppskåret kjøttpålegg, salatkjøtt... osv. Produkter med mange produksjonsteknikk hvor oppskjæring eller videre behandling skjer etter at kjøttet er varme behandlet.. i tillegg benytter norske produsenter kjøtt som har vært fryst i sin salami :)
Men jeg har veldig forståelse for at folk følger rådene som nå er ute til punkt og prikke. Det gir jo en viss trygghet å føle at man «gjør alt riktig» :)

Jeg har ikke hang til salami, men serranoskinke og andre milde spekeskinke er jeg såååå svak for! Men disse er jo ikke norskprodusert :sad010

Er så spent på TUL i morgen! Og gleder meg uendelig mye til ferie om noen timer. Som jeg skal sove..... :D

Føler meg så sykt lite fresh for tiden. Så oppblåst at det ikke er gøy. Og fordi livmoren er bakovervendt så presser den jo ikke på blæra, som den ville gjort, om den sto forovervendt. Men derimot på endetarmen.
Som igjen fører til at luften hoper seg opp :bored: og jeg føler jeg ser ut som en elefant
Sniker fra desember forumet. Det gikk et lys opp for meg når jeg leste dette, jeg har bakovervendt livmor og har vel ikke skjønt greia med at et symptom er hyppig vannlating. Jeg tisser overhode ikke oftere enn vanlig. Men nå vet jeg hvorfor:joyful:

Spydde galle idag morges på jobb, det er seriøst en erfaring jeg kunne vært uten for det smaker virkelig ikke digg.
Men etter imorgen kl 17 er det herlig ferie med hyttekos så holder på tanken om det:happy:

Spydde galle idag morges på jobb, det er seriøst en erfaring jeg kunne vært uten for det smaker virkelig ikke digg.
Men etter imorgen kl 17 er det herlig ferie med hyttekos så holder på tanken om det:happy:
Åå, det gjorde jeg igår, fy søren!! :yuck::yuck::yuck: Deilig med ferie da! Nyt :Heartred

Føler meg nesten litt slem som har sluppet unna oppkast når dere plages sånn.
Sist måtte jeg ta sytenøytraliserende hver dag for å stoppe det før jeg spydde, men denne gangen har det fungert med mat og varm/kald drikke alt etter formen.

Skal ekstremt mye til for at jeg spyr ellers, så det kan jo være det. Jeg er en sånn som må stikke fingeren i halsen for å bli kvitt det når jeg har omgangssyken eller har drukket for mye. Eneste gangen jeg spyr helt av meg selv er ved menssmerter, så det blir spennende å se hvordan jeg takler fødsel.

Itillegg til denne kvalmen og gallen etc så har jeg den siste uken blitt ordentlig plaget av det som føles ut som en klump i halsen. Fint. Flott. Takk for den liksom. Leste at det er lukkemuskelen i halsen som blir slappere under graviditet. Men det hjelper jo ikke å vite årsaken når det ikke blir borte. Føler jeg går fra et plagsomt symptom til det neste, håper det gir seg om en uke eller to når første trimester er ferdig. Slitsomt.

I kveld blir det potetgull, smågodt å vann med isbiter :hello2 Vi skal se Mord på Orient ekspressen :happy

Noen her som bruker afipran? Og som blir skikkelig trøtt av det?
Jeg eeeeer så trøtt! Sovnet nesten av nåe jeg kjørte bil tidligere i dag, livsfarlig jo! Sovnet under legging med lillingen også, våknet nå 4 timer senere :sleep011:sleep011:sleep011

Føler meg nesten litt slem som har sluppet unna oppkast når dere plages sånn.
Sist måtte jeg ta sytenøytraliserende hver dag for å stoppe det før jeg spydde, men denne gangen har det fungert med mat og varm/kald drikke alt etter formen.

Skal ekstremt mye til for at jeg spyr ellers, så det kan jo være det. Jeg er en sånn som må stikke fingeren i halsen for å bli kvitt det når jeg har omgangssyken eller har drukket for mye. Eneste gangen jeg spyr helt av meg selv er ved menssmerter, så det blir spennende å se hvordan jeg takler fødsel.
Samme her. Er litt uggen og kvalm men det er alt...

Grugleder meg til siste sesong GoT. Vi så hele sesong 7 i går og er på en måte klar for avslutningen. Jeg tror Arya ligger tynt an og det blir sjokkerende og rart når lille psykomorderen biter i gresset.

Når det gjelder TV har jeg fremmet forslag om å prøve å unngå barne-tv så langt det lar seg gjøre. Jeg ble helt sprø av mikke mus klubbhus og Drømmehagen med nr.1...

Æsj! Det smaker dritt!!

I dag skal vi på familiemiddag til samboerens side. Det er litt gøy siden vi planlegger å holde det skjult pinlig lenge.. knis knis :hilarious: de har vært så på oss i forhold til barn, så de fortjener å begynne å lure ettervern! Haha

I dag har pelsen våre fått påskevasken slik at de skal lukte godt og være rene og freshe til selskap :)

Her er Gildes egne råd til gravide vedrørende kjøttpålegg. Ikke spis roastbeef, ellers er det bare å kjøre på, så lenge du spiser opp innen fem dager.

http://www.gilde.no/graviditet-og-kjott/

Jeg har spist salami et par ganger, når ingenting annet har fristet. Hvilket er litt rart, for jeg er ikke så glad i salami til vanlig - så har faktisk spist det mer enn normalt de siste ukene.

Back
Topp