Jeg er, men det er noen år siden, var før fødselen jeg hadde sist i 2024. De sier vel det ikke er noe å ta hensyn til, og hos meg tok de ikke spesielt mye heller, slik at det var tilsynelatende et normalt svangerskap. Men, de vet ikke om livmortappen min var veldig kort eller om den ble det i løpet av ukene som gikk, men innen uke 24 var den på rundt 2 cm som er lite, så truende prematur fødsel og ble satt på piller for å hindre dette. Som sagt var ikke denne målt tidlig i graviditeten, det skal jeg be om denne gangen. Ble ikke noe prematurt, fødte i uke 37 akkurat. Ellers, var det problemer med åpningsfasen under fødselen sannsynligvis pga arrvev etter koniseringen, slik at det ble ikke noe fremgang på åpningen til tross for at vannet var gått og intense rier, endte med en snartenkt jordmor som strippet litt hardt på slutten av vakten, og barnet kom ut da etter 2 timer, fordi arrvevet endelig slapp opp. De valgte å ikke sy igjen livmorhalsen som revner litt pga de ikke ønsket nytt stramt arrvev.
MEN, jeg var nok bare uheldig, de fleste har helt fine normale svangerskap og fødsler.
Det du kan hvis du har mulighet, er å be jordmor/lege om en ultralyd tidlig i graviditeten for å måle lengde på livmorhalsen, slik at du hvis noe skjer har en pekepinn på hva den var opprinnelig i størrelse. Utenom det, opplys det til lege/jordmor så har de mange kloke svar