Skravletråd uke 10

Ja, jeg koniserte desember 2020, og fødte mai 23 - så ikke like rask med graviditet som du er nå.

Det gikk veldig fint hele graviditeten, fødte til termin - men det som skjedde med meg var at på grunn av arrvev, så brukte livmorhalsen lang tid på å åpne seg under fødsel, og derfor tok det lang tid før jordmødrene tok riene mine på «alvor». De sa jeg ikke var i aktiv fødsel pga veldig liten åpning, så jeg måtte pent vente på ordentlige åpningsrier uten medikamenter på eget venteværelse. Men egentlig var jeg i aktiv fødsel, det var bare livmorhalsen som ikke hang helt med på grunn av arrvevet. :dead:

Det stod jo på helsekortet mitt at jeg hadde konisert, så de burde kanskje slått sammen to og to selv - noe jeg ikke klarte selv de - men snakket med jordmor om det i ettertid.

Så ja, det jeg prøver å tipse om er: om du også får beskjed om 0cm eller liten åpning til tross for intense rier, så gi dem beskjed om at du har konisert, og at det derfor kan gå litt tregere med selve åpningen pga arrvev! :hilarious::shy:
Det samme skjedde med meg! Bare at jeg var fast på 3 cm, mega nedtur etter mange timer med grusomme rier, helt til en jordmor strippet meg hardt før hun gikk av vakt kl 15, rundt 16 var det 10 cm og full åpning. Var altså arrvevet som holdt igjen, trodde det bare var meg som var mega uheldig, så godt å høre dette er mer normalt :o

Det samme skjedde med meg! Bare at jeg var fast på 3 cm, mega nedtur etter mange timer med grusomme rier, helt til en jordmor strippet meg hardt før hun gikk av vakt kl 15, rundt 16 var det 10 cm og full åpning. Var altså arrvevet som holdt igjen, trodde det bare var meg som var mega uheldig, så godt å høre dette er mer normalt :o

Ja, jeg også ble ufattelig demotivert når jordmor sa jeg ikke var i aktiv fødsel, selv om jeg opplevde det som veldig heftige rier. Jeg kunne Ikke fatte hvordan jeg skulle klare det om det skulle bli 10x mer vondt. Jeg husker jeg tenkte «er det DETTE som er modningsrier? Og jeg holder på å krepere allerede?!» :hilarious: :dead: Men heldigvis så viste det seg at det faktisk var åpningsrier da! De tenkte ikke på å strippe meg, men den åpnet seg til slutt selv. Men så fint å høre at det gjorde susen for deg - da er det kanskje en ting som hjelper om det går tregt :D

Jordmor jeg hadde under graviditeten nevnte noe om dette med arrvev og treig åpning til meg, men skjønte ikke helt hva hun hadde ment før etter fødsel :hilarious: men ja, nå har jeg snakket med jordmor og gynekologer om det i ettertid, og det er visstnok en kjent ting som kan skje om man har konisert.

Har også spurt om det vil skje igjen - men alle har sagt at nå har arrvevet allerede blitt strukket ut, så da vil det ikke skje neste gang :smiley-angelic001:shy:

Ja, jeg koniserte desember 2020, og fødte mai 23 - så ikke like rask med graviditet som du er nå.

Det gikk veldig fint hele graviditeten, fødte til termin - men det som skjedde med meg var at på grunn av arrvev, så brukte livmorhalsen lang tid på å åpne seg under fødsel, og derfor tok det lang tid før jordmødrene tok riene mine på «alvor». De sa jeg ikke var i aktiv fødsel pga veldig liten åpning, så jeg måtte pent vente på ordentlige åpningsrier uten medikamenter på eget venteværelse. Men egentlig var jeg i aktiv fødsel, det var bare livmorhalsen som ikke hang helt med på grunn av arrvevet. :dead:

Det stod jo på helsekortet mitt at jeg hadde konisert, så de burde kanskje slått sammen to og to selv - noe jeg ikke klarte selv de - men snakket med jordmor om det i ettertid.

Så ja, det jeg prøver å tipse om er: om du også får beskjed om 0cm eller liten åpning til tross for intense rier, så gi dem beskjed om at du har konisert, og at det derfor kan gå litt tregere med selve åpningen pga arrvev! :hilarious::shy:
Jeg er, men det er noen år siden, var før fødselen jeg hadde sist i 2024. De sier vel det ikke er noe å ta hensyn til, og hos meg tok de ikke spesielt mye heller, slik at det var tilsynelatende et normalt svangerskap. Men, de vet ikke om livmortappen min var veldig kort eller om den ble det i løpet av ukene som gikk, men innen uke 24 var den på rundt 2 cm som er lite, så truende prematur fødsel og ble satt på piller for å hindre dette. Som sagt var ikke denne målt tidlig i graviditeten, det skal jeg be om denne gangen. Ble ikke noe prematurt, fødte i uke 37 akkurat. Ellers, var det problemer med åpningsfasen under fødselen sannsynligvis pga arrvev etter koniseringen, slik at det ble ikke noe fremgang på åpningen til tross for at vannet var gått og intense rier, endte med en snartenkt jordmor som strippet litt hardt på slutten av vakten, og barnet kom ut da etter 2 timer, fordi arrvevet endelig slapp opp. De valgte å ikke sy igjen livmorhalsen som revner litt pga de ikke ønsket nytt stramt arrvev.

MEN, jeg var nok bare uheldig, de fleste har helt fine normale svangerskap og fødsler.
Det du kan hvis du har mulighet, er å be jordmor/lege om en ultralyd tidlig i graviditeten for å måle lengde på livmorhalsen, slik at du hvis noe skjer har en pekepinn på hva den var opprinnelig i størrelse. Utenom det, opplys det til lege/jordmor så har de mange kloke svar ❤️
Takk for svar :Heartpink skal huske på det til fødsel!

Når kontakter dere lege/jordmor ang oppfølging osv? :) opplevde kjemisk for noen måneder siden og er fortsatt litt bekymra om det skjer igjen. Er ca 4 + 4 nå og tenker å vente litt til, men vet ikke hvor lenge

Når kontakter dere lege/jordmor ang oppfølging osv? :) opplevde kjemisk for noen måneder siden og er fortsatt litt bekymra om det skjer igjen. Er ca 4 + 4 nå og tenker å vente litt til, men vet ikke hvor lenge
Satt å tenkte på det jeg også. Tenker å kontakte de snart for å få time en dag jeg har fri så jeg ikke trenger å dra fra jobb, tenker kontroll uke 7-8 mtp å få henvisning til TOUL. Jeg er 5+5 i dag

Får vel ringe å bestille i dag? Er 5+1, men har bare ikke fått somlet meg til det enda :bag: Synes det er så kleint :hilarious: «hei jeg er gravid (jeg har hatt sex), trenger time med jordmor».

Jeg tok kontakt ved 5+0. Da er man jo over grensa for kjemisk, og det stod på hjemmesida her til kommunen st man skulle ta kontakt med en gang man visste man var gravid :-)

Dere som tar Cyclogest, går dere med rester og gris hele dagen? :bag: eller hvordan fungerer hverdagen med det innabords to ganger om dagen?

Får vel ringe å bestille i dag? Er 5+1, men har bare ikke fått somlet meg til det enda :bag: Synes det er så kleint :hilarious: «hei jeg er gravid (jeg har hatt sex), trenger time med jordmor».
Haha, du har ikke nummeret rett til jordmor da?

Startet dagen med bilhavari, hjalp ikke helt på humøret etter den fantastiske fine dagen jeg hadde i går der jeg var skikkelig hespetre :bookworm: :bag: :knegg: ble ikke noe mindre muggen nå :laughing002

Dere som tar Cyclogest, går dere med rester og gris hele dagen? :bag: eller hvordan fungerer hverdagen med det innabords to ganger om dagen?
Jeg tar kun på kvelden så slipper jo unna på dagtid, men er vel umulig at det ikke blir rester hele tiden ser jeg for meg? Gleder meg til å slutte :dead:

Jeg tar kun på kvelden så slipper jo unna på dagtid, men er vel umulig at det ikke blir rester hele tiden ser jeg for meg? Gleder meg til å slutte :dead:
Okei, gubben lurte litt på det og sex :knegg: jeg har ingen erfaring, så jeg vet ikke..

Det blir rester, men det går helt fint. Har et lite truseinnlegg som tar det unna. Enklest er den om kvelden når man legger seg, men det blir ikke masse gris av den på dagen. Litt som man har litt ekstra ivrig utflod :hilarious:

Gratulerer med dagen, @Vifårse :smiley-bounce022 hvordan har dagen gått for seg ?
Tusen takk! ❤️

Har vært «halvveis» hjemme med sykt barn. Dvs: prøvd å ha hjemmekontor, samtidig som en liten rakker er litt for febersyk for barnehage, men litt for frisk til å bare kunne ta det rolig hjemme :hilarious:

Ellers blir det en rolig dag :shy: ingen familie på besøk i dag - noen ligger sjuke med influensa, og noen er i Trondheim på ski-VM, og noen er opptatt med treninger og kamper med sine barn :hilarious:

Men samboer er og henter takeaway fra favorittstedet som hadde økt prisene så grasalt mye :angelic::hilarious:

Back
Topp