Skravletråd uke 10

Mindel

❤️ Storfamilien ❤️
Tilgangsansvarlig
Junilykke 2022
♡Novemberhjerter 2025♡
Og svisj var det en ny uke! Har dere noen store planer ved siden av livet og jobb?

Prøvde du noe annet sist? Eller, det var kanskje du som skrev du brukte Afipran når du var ute av huset sist svangerskap?
Det var meg ja :) Den funket mot oppkast, men ikke så mye mot kvalme, så legen bare hoppet over den denne gangen

Vel… det har vært…tøft :hilarious: :bag:
Huff, ja, det må vært et sjokk! Hadde du fått mensen tilbake? Jeg fikk ikke syklus før barna var over ett år etter fødslene, vi ønsket oss tette barn, men tetteste vi fikk var to år pga jeg ikke fikk mensen :knegg:

Det var meg ja :) Den funket mot oppkast, men ikke så mye mot kvalme, så legen bare hoppet over den denne gangen
Ja, det var jo lurt! Har forstått den Xonvea er "ok" å bruke som gravid og, de andre kvalmestillende er jo ikke egentlig laget til det (altså, de kan brukes, men unngå om man kan).

Huff, ja, det må vært et sjokk! Hadde du fått mensen tilbake? Jeg fikk ikke syklus før barna var over ett år etter fødslene, vi ønsket oss tette barn, men tetteste vi fikk var to år pga jeg ikke fikk mensen :knegg:
Ja, jeg fikk tilbake mensen ganske tidlig etter fødsel faktisk.. :angelic: fikk det med begge. Oi, så lenge. Må ha vær sykt deilig å gå så lenge uten mensen!!

Er det flere her inne med store barn? Mine går i 4. og 6. liksom, den lille blir jo nesten enebarn :hilarious::bag:

Så spennende med de som skal på ultralyd om 2 og 4 dager! Hvor langt på vei er dere da?

Veldig lite planer denne uken. Jeg skal klippe samboer og svoger en eller annen dag. Det er det eneste jeg vet :)

Er det flere her inne med store barn? Mine går i 4. og 6. liksom, den lille blir jo nesten enebarn :hilarious::bag:
Eldste vår går i 3 klasse, og minste er 13 mnd, trodde og minste ville bli mye alene å leke men storebroren er verdens beste, han leker med han hele dagen, kommer løpende hjem og sier han savner minste, de har SÅ mye glede av hverandre til tross for alderen, eldste viser så mye omsorg og minste ser så mye opp til han, så han lærer mye og fort av han. Deilig at han kan sitte på fanget til storebror som kan lese bok f.eks., nei den aldersforskjellen var overraskende fin ❤️

Ja, vi har samme opplevelse som det som nevnes over :Heartred vår minste er nå verdens heldigste og mest bortskjemte :knegg: Vil ikke den ene leke, så får han til den andre og den tredje. Har ulike leker med hver, største tar han med i stallen, nest største bærer han rundt på skuldrene, spiller nerf med han, tredje største (7.klasse) spiller fotball med han og er ute med han, de to under der igjen har også sine samspill med han (men han anser ikke dem som store nok til at "de bestemmer" :dance018:laughing002). Veldig fint med store søsken og :shy:

Noen her som er konisert? Lurer litt på om det er noen jeg bør ta hensyn til. Gjennomgikk konisering i desember

Noen her som er konisert? Lurer litt på om det er noen jeg bør ta hensyn til. Gjennomgikk konisering i desember

Ja, jeg koniserte desember 2020, og fødte mai 23 - så ikke like rask med graviditet som du er nå.

Det gikk veldig fint hele graviditeten, fødte til termin - men det som skjedde med meg var at på grunn av arrvev, så brukte livmorhalsen lang tid på å åpne seg under fødsel, og derfor tok det lang tid før jordmødrene tok riene mine på «alvor». De sa jeg ikke var i aktiv fødsel pga veldig liten åpning, så jeg måtte pent vente på ordentlige åpningsrier uten medikamenter på eget venteværelse. Men egentlig var jeg i aktiv fødsel, det var bare livmorhalsen som ikke hang helt med på grunn av arrvevet. :dead:

Det stod jo på helsekortet mitt at jeg hadde konisert, så de burde kanskje slått sammen to og to selv - noe jeg ikke klarte selv de - men snakket med jordmor om det i ettertid.

Så ja, det jeg prøver å tipse om er: om du også får beskjed om 0cm eller liten åpning til tross for intense rier, så gi dem beskjed om at du har konisert, og at det derfor kan gå litt tregere med selve åpningen pga arrvev! :hilarious::shy:

Jeg er, men det er noen år siden, var før fødselen jeg hadde sist i 2024. De sier vel det ikke er noe å ta hensyn til, og hos meg tok de ikke spesielt mye heller, slik at det var tilsynelatende et normalt svangerskap. Men, de vet ikke om livmortappen min var veldig kort eller om den ble det i løpet av ukene som gikk, men innen uke 24 var den på rundt 2 cm som er lite, så truende prematur fødsel og ble satt på piller for å hindre dette. Som sagt var ikke denne målt tidlig i graviditeten, det skal jeg be om denne gangen. Ble ikke noe prematurt, fødte i uke 37 akkurat. Ellers, var det problemer med åpningsfasen under fødselen sannsynligvis pga arrvev etter koniseringen, slik at det ble ikke noe fremgang på åpningen til tross for at vannet var gått og intense rier, endte med en snartenkt jordmor som strippet litt hardt på slutten av vakten, og barnet kom ut da etter 2 timer, fordi arrvevet endelig slapp opp. De valgte å ikke sy igjen livmorhalsen som revner litt pga de ikke ønsket nytt stramt arrvev.

MEN, jeg var nok bare uheldig, de fleste har helt fine normale svangerskap og fødsler.
Det du kan hvis du har mulighet, er å be jordmor/lege om en ultralyd tidlig i graviditeten for å måle lengde på livmorhalsen, slik at du hvis noe skjer har en pekepinn på hva den var opprinnelig i størrelse. Utenom det, opplys det til lege/jordmor så har de mange kloke svar ❤️

Back
Topp