Skravletråd September

Forslag til hvordan kake jeg kan bake? Skal bake kake til ei venninne som har bursdag :)

Fått kjøpt opp ett lite lager med bøker som frøkna kan gi i bursdagsgaver :) Roald Dahl bøker til 70 kr stk er jo genialt, og veldig populære bøker blandt de i klassen te eldste :)

Forslag til hvordan kake jeg kan bake? Skal bake kake til ei venninne som har bursdag :)

Hva med pavlova? Er jo fremdeles mange gode friske bær i butikken, den er jo søt og god, med litt chrunsh i og frisk pg av bærene .:)

Hva med pavlova? Er jo fremdeles mange gode friske bær i butikken, den er jo søt og god, med litt chrunsh i og frisk pg av bærene .:)
Det har jeg aldri laga før :o meen ja enten det eller sjokoladekake?

Det har jeg aldri laga før :eek: meen ja enten det eller sjokoladekake?

Det er faktisk veldig enkelt, eneste er at bunnen tar litt tid å lage, ellers går det meste fort. Dvs bunnen tar litt tid å steke.. :P

I denne oppskriften så pleier jeg å bytte ut hvitvinseddiken med vanlig blank eddik, og når jeg ikke har hatt maizena har jeg brukt potetmel.

Det er viktig at vanlijekremen er kald når du blander den med kremmen, viss ikke vil kremen skille seg. jeg pleier heller ikke har på revet sjokolade. :)

På denne kaken hadde jeg pynta med jordbær, blåbær og mango :)

IMG_3279.JPG

MARENGSBUNN
6 romtempererte eggehviter
2 ts hvitvinseddik
4 dl sukker
2 ts maizena
1 ts vaniljesukker

FYLL TIL PAVLOVA
3 dl TINE Kremfløte
5 dl Piano Vaniljekrem (1 pk)
2 ss sukker
3 ss sitronsaft (kan sløyfes)

PYNT TIL PAVLOVA
300 g bær f. eks. jordbær eller bringebær og blåbær
2 ss revet kokesjokolade, gjerne hvit

Slik gjør du
  1. Sett stekeovnen på 200 °C og finn fram en stekeplate dekket med bakepapir. Tegn opp en sirkel på ca. 26 cm midt på bakepapiret.
MARENGSBUNN
  1. Når du skal lage bunnen til Pavlova, starter du med å vispe eggehviter til hardt skum i en helt ren bolle. Ha i eddik mens du visper. Bland sukker, maisenna og vaniljesukker, og tilsett det litt etter litt i eggehvitene mens du fortsatt visper. Når massen er blank, smidig og fast har du den på bakepapiret og form den til en rund bunn innenfor ringen

2. Senk temperaturen i stekeovnen til 100 °C og sett inn stekeplaten nederst i ovnen. Stek bunnen i ca. 60-70 minutter.

3. Marengsen er nå sprø på yttersiden og myk inni. La den avkjøles på en rist. Ta bakepapiret forsiktig av. Slik kan marengsbunnen oppbevares i lang tid bare det er tørt.
VED SERVERING
  1. Rett før servering vispes fløten stiv med sukker og blandes forsiktig inn i vaniljekrem. Smak til med litt sitron hvis ønskelig.

Det er viktig at vaniljekremen er kald, før den blandes med stivpisket krem.

2. Ha på rikelig med ferske bær. Dryss over litt høvlet hvit sjokolade og pynt gjerne med noen blader sitronmelisse eller mynte.

Det er faktisk veldig enkelt, eneste er at bunnen tar litt tid å lage, ellers går det meste fort. Dvs bunnen tar litt tid å steke.. :P

I denne oppskriften så pleier jeg å bytte ut hvitvinseddiken med vanlig blank eddik, og når jeg ikke har hatt maizena har jeg brukt potetmel.

Det er viktig at vanlijekremen er kald når du blander den med kremmen, viss ikke vil kremen skille seg. jeg pleier heller ikke har på revet sjokolade. :)

På denne kaken hadde jeg pynta med jordbær, blåbær og mango :)

Vis vedlegget 197058

MARENGSBUNN
6 romtempererte eggehviter
2 ts hvitvinseddik
4 dl sukker
2 ts maizena
1 ts vaniljesukker

FYLL TIL PAVLOVA
3 dl TINE Kremfløte
5 dl Piano Vaniljekrem (1 pk)
2 ss sukker
3 ss sitronsaft (kan sløyfes)

PYNT TIL PAVLOVA
300 g bær f. eks. jordbær eller bringebær og blåbær
2 ss revet kokesjokolade, gjerne hvit

Slik gjør du
  1. Sett stekeovnen på 200 °C og finn fram en stekeplate dekket med bakepapir. Tegn opp en sirkel på ca. 26 cm midt på bakepapiret.
MARENGSBUNN
  1. Når du skal lage bunnen til Pavlova, starter du med å vispe eggehviter til hardt skum i en helt ren bolle. Ha i eddik mens du visper. Bland sukker, maisenna og vaniljesukker, og tilsett det litt etter litt i eggehvitene mens du fortsatt visper. Når massen er blank, smidig og fast har du den på bakepapiret og form den til en rund bunn innenfor ringen

2. Senk temperaturen i stekeovnen til 100 °C og sett inn stekeplaten nederst i ovnen. Stek bunnen i ca. 60-70 minutter.

3. Marengsen er nå sprø på yttersiden og myk inni. La den avkjøles på en rist. Ta bakepapiret forsiktig av. Slik kan marengsbunnen oppbevares i lang tid bare det er tørt.
VED SERVERING
  1. Rett før servering vispes fløten stiv med sukker og blandes forsiktig inn i vaniljekrem. Smak til med litt sitron hvis ønskelig.

Det er viktig at vaniljekremen er kald, før den blandes med stivpisket krem.

2. Ha på rikelig med ferske bær. Dryss over litt høvlet hvit sjokolade og pynt gjerne med noen blader sitronmelisse eller mynte.
Ooohh! Dette så jo ut som rene mesterverket joo :D men jeg må lage den idag, skal ikke til hu får i mårra på kvelden, er busy bee hele morgendagen :o holder en sånn kake seg så lenge?? Hvis den må stå i kjøleskapet?

Hadde det i begynnelsen med Vesla. :P
Men det gikk over :hilarious:
Gikk virkelig ikke over her, viste hvor alle smokker var til en hver tid.

Men tenker det ikke blir like lett denne gangen :p

Jeg prøver :p må bli flinkere. Mamma foreslo å slutte "kommer du å tar nattevakta her da" spurte jeg :p hun takket nei :p
Tja greit å ikke slutte for tidlig heller da, plutselig er de avhengig av tommelen istedenfor!

Back
Topp