Skravletråd Oktober

Jada, helt grei dag. Sov litt dårlig, så litt trøtt, men kom meg da på jobb og fant noe fornuftig å gjøre, og klarte å motstå fristelsen til å drikke kakao. (Glukosebelastning i morgen, og begynner å kjenne på tankene om... hva om den er 0,1 høyere enn med lillesøster.... jeg var nemlig 7,6 med storebror og 7,7 med henne, og fra 7,8 regnes det som svangerskapsdiabetes....)

Nå varte ikke skrekken lenger enn at jeg allerede har snoket i skapene etter at jeg kom hjem da... men først var jeg altså hos jm på kontoll (alt vel, ny time om 4 uker) og nå venter jeg på at familien kommer hjem. Burde rydda... bretta klær... satt på maskina.... sløver i sofaen jeg....
Masse lykke til i morgen.
Syns det er rart de har forskjellige grenser på forskjellige sykehus, på RH er grensen 9,0.
Hadde det med frøkna og var akkurat på grensen.

Burde ha ryddet og satt p maskin jeg også, men er sliten og har en veldig våken liten gutt

Masse lykke til i morgen.
Syns det er rart de har forskjellige grenser på forskjellige sykehus, på RH er grensen 9,0.
Hadde det med frøkna og var akkurat på grensen.

Burde ha ryddet og satt p maskin jeg også, men er sliten og har en veldig våken liten gutt

Det var rart, for grensa for svangerskapsdiabetes er alle streder jeg leser, og også praktisert både i bergen og her, 7,8

Men 9 er derimot grensa for at det er mer alvorlig

Følgende retningslinjer tar utgangspunkt i 2-timer verdien av glukosebelastning

1. < 7.8 mol/l: Ikke glukoseintoleranse. Ingen spesiell tiltak men generelle kost og mosjonsråd. Prøven gjentas etter 4-6 uke, eventuelt før hvis siste trimester, ved ny glukosuri
  2. 7,8-9 mmol/l: Grundig kost- og mosjonsråd. Prøven gjentas, eller det kan gjøres måltidsrelaterte målinger, etter noen tid som under punkt 1
  3. 2-timers verdi > 9 mmol/l: Henvises til spesialavdeling. Ofte kan de med 2-timers verdi mellom 9-11 mmol/l følges av primærlege i samarbeid med spesialist. Pasienten læres opp i blodsukkermåling. Behandlingen er også her grundig kost- og mosjonsråd.

En jeg går på bekkentrening med har forresten 7,8 og ble da sendt etter det som visstnok var rådende retningslinje i alle fall hos hennes lege, til sykehuset, hvor det var oppfølging med spesialist og måling av blodsukker flere ganger daglig, før sykehuset nå kom med nye retningslinjer hvor hun bare trenger måle det et par ganger i uka så lenge det ikke går over en viss verdi

Det var rart, for grensa for svangerskapsdiabetes er alle streder jeg leser, og også praktisert både i bergen og her, 7,8

Men 9 er derimot grensa for at det er mer alvorlig

Følgende retningslinjer tar utgangspunkt i 2-timer verdien av glukosebelastning
  1. < 7.8 mol/l: Ikke glukoseintoleranse. Ingen spesiell tiltak men generelle kost og mosjonsråd. Prøven gjentas etter 4-6 uke, eventuelt før hvis siste trimester, ved ny glukosuri
  2. 7,8-9 mmol/l: Grundig kost- og mosjonsråd. Prøven gjentas, eller det kan gjøres måltidsrelaterte målinger, etter noen tid som under punkt 1
  3. 2-timers verdi > 9 mmol/l: Henvises til spesialavdeling. Ofte kan de med 2-timers verdi mellom 9-11 mmol/l følges av primærlege i samarbeid med spesialist. Pasienten læres opp i blodsukkermåling. Behandlingen er også her grundig kost- og mosjonsråd.
Jeg vet bare at jeg hadde 9,0 etter 2 timer, og det ble kostholds regulert.
Måtte ikke måle blodsukker selv, eller ta insulin.
Var inne på sykehuset en gang i uken, eller hver andre uke (husker ikke helt) og tok blodsukker og kontroll.

Med lille U var verdien 6,2 etter 2 timer

Jeg vet bare at jeg hadde 9,0 etter 2 timer, og det ble kostholds regulert.
Måtte ikke måle blodsukker selv, eller ta insulin.
Var inne på sykehuset en gang i uken, eller hver andre uke (husker ikke helt) og tok blodsukker og kontroll.

Med lille U var verdien 6,2 etter 2 timer

Jeg håper jeg kommer ut under grensen i alle fall. Det hadde vært best

Hei på dere jenter :D hva gjør dere? :)

Og halvveis i tomatsuppa smetter mannen inn "også, forresten, det er skarlagensfeber i barnehagen, hadde ikke tid til å lese hele skrivet, så bare google det du"

Jaja, vi merker det om det skjer, tenker jeg... om ungen får feber og rødt utslett i ansiktet liksom.... det merker jeg nok.... da får vi ta en legetur.

Hei på dere.
Ser det har vært stille her i dag, bare litt over 3 sider på de timene jeg har vært borte, ikke bra i det hele tatt :p

Har dere hatt en fin dag?
Heihei:)
Ja, veldig stille.
Her har jeg vært på shopping. Fikk tak i en god del.
Ellers er jeg veldig mett etter middag:)
Mannen og guttungen gikk akkurat ut døra for å leke:)

Gubbis lager middag, fiskesuppe i dag :D

Back
Topp