Skravletråd for mars

Vi har prøvd mye nå på en uke. Og altså. Det er en lang vei å gå og vi gleder oss til re-introduksjon og testing av grenser. Men snart er en uke av 2-6 uker streng fase til symptomene er under kontroll over.

Det er altså 12 åringen på lav fodmap grunnet ibs/irritabel tarm.

Vi har etter tips funnet en pizza hun likte. Goodly margerita toppet med valgfritt tilbehør, der ble skinke og litt mer ost.
Vi har funnet brød. Vi har lagd vafler til ganger.

Jeg har gått på en blemme og lagd kanelboller av Møllerens glutenfrie bollepose. Billepose er med kardemomme så der blir litt annerledes smak på de kanelbollene. Ikke er de direkte pene heller. Men hun fikk prøvesmake en og sier den var god.

Straks er Toro glutenfri brownies ferdig ,vi skal nemlig på turn-konkurranse i dag og stoler ikke på at der er noe hun kan kjøpe i kiosken. Så vi har med boller og brownies.

Mye igjen å lære. Men vi har kommet en lang vei siden jeg mandag morgen fikk bakoversveis da jeg begynte å ta innover meg hva lav fodmap betyr.

Vi har prøvd mye nå på en uke. Og altså. Det er en lang vei å gå og vi gleder oss til re-introduksjon og testing av grenser. Men snart er en uke av 2-6 uker streng fase til symptomene er under kontroll over.

Det er altså 12 åringen på lav fodmap grunnet ibs/irritabel tarm.

Vi har etter tips funnet en pizza hun likte. Goodly margerita toppet med valgfritt tilbehør, der ble skinke og litt mer ost.
Vi har funnet brød. Vi har lagd vafler til ganger.

Jeg har gått på en blemme og lagd kanelboller av Møllerens glutenfrie bollepose. Billepose er med kardemomme så der blir litt annerledes smak på de kanelbollene. Ikke er de direkte pene heller. Men hun fikk prøvesmake en og sier den var god.

Straks er Toro glutenfri brownies ferdig ,vi skal nemlig på turn-konkurranse i dag og stoler ikke på at der er noe hun kan kjøpe i kiosken. Så vi har med boller og brownies.

Mye igjen å lære. Men vi har kommet en lang vei siden jeg mandag morgen fikk bakoversveis da jeg begynte å ta innover meg hva lav fodmap betyr.
Har fulgt lav foodmap, men ikke så slavisk som dere, men tenkte å gi litt håp, tåler nå mange av tingene jeg før holdt meg unna og sitter igjen kun noen få ting jeg holder meg unna. Lykke til

Har fulgt lav foodmap, men ikke så slavisk som dere, men tenkte å gi litt håp, tåler nå mange av tingene jeg før holdt meg unna og sitter igjen kun noen få ting jeg holder meg unna. Lykke til
Vi fikk beskjed om strikt i en periode før vi skal begynne å teste så da gjør vi det.

Håper at hun på sikt kan tåle mer, ja

Så stille det er her for tiden.

Fredag og nesten helg

Jeg sitter på hjemmekontor for å redusere kjøretiden når jeg nå om en halvtime skal ut og koste av bilen og dra for å hente eldstemann og kjøre ham til kjeveortoped på kontroll

Så blir det hjem og jobbe litt til før det er helt helg.

Tidlig opp i morgen, oppmøte 8.50 på håndballturnering, men siste kamp starter 1030 så vi har jo egentlig hele lørdagen til rådighet etterpå, vi er ferdige omtrent når vi normalt hadde vørt ferdige med frokosten...

Fredag. Skal bli deilig med helg. Ingen planer men bare ikke tenkte på alt rundt.
Mine stråling i venstre rygg/skulderblad gir seg ikke og min fastlege er fortsatt sykemeld.
Kroppen brygger på et eller annet, ingen energi og mye sko blitt gjort her og der men orker verkelig ikke noe som helst.
Sånn går dagene

Ja må være veldig strengt i en lengre periode, så reintrodusere en og en ting. Forhåpentligvis tåler hu mer enn mannen min.
Usikker på hvor lenge vi skal være strikt. Det jeg fikk å lese av legen sier 2-6 uker. Det skiller en mnd på de ytterpunktene....

2 uker er på mandag.

Stort sett merket vi jo bedring allerede første uka. En og annen reaksjon vi ikke helt vet hvorfor, som kvalm jente på torsdag.

Hun har på eget initiativ kuttet omeprazol også, det var ikke planen å gjøre enda. Men det funker jo sånn sett så....

Håpet er at hun tåler noe, men det blir en spennende vår. Vi skal tilbake til legen i slutten av mai og er jo henvist til ernæringsfysiolog også for veiledning. (men det tar jo tid så vi har bare begynt og det går jo greit på sitt vis)

Snø snø snø. Jeg som på en måte var ferdig med snø og vinter. Snør masse akurrat nå og mer skal de snø seinare og imorgen. Så kommer vel regn på mandag.

Det snør og snør og snør her også. Og neste uke skal det vippe til plussgrader så da kommer det som regn eller sludd alt ettersom.

I morgen skal det være bedre så da planlegger vi en liten skitur sammen med min bror og ungene og alle ungenes bestefar (min mor kan ikke gå på ski lenger grunnet helsa, men pappa kan. Eldstemann her i huset har overtatt mamma sine ski og skisko, inntil han vokser ut av dem også (han er 14 og lenger enn henne men skoene passer og skiene er rimelig lange så det går nok greit et år eller to)

Jeg liker å gå på ski.

Men det kan godt bli snøfritt her i lavlandet, ja. Det er guffent med så mye snø nå, dårlige kjøreforhold på den litt for lange og smale veien fra hovedveien og opp til oss, vi bor helt i enden av en blindvei og jeg føler på meg at neste bil får firhjulstrekk ... Til nå denne vinteren har jeg vært godt fornøyd med dekkene og vinteregenskapene til bilen men i dag er det rett og slett guffent. (Men nå vi sto fast i avkjørsla og ikke kom opp og naboen kjørte ett forbi med firhjulstrkkeren sin......)

God morgen.

Da er jet godt i gang denne søndag morgen.
Mannen har vært ute og måket snø, jeg har laget en liten deig til å surre rundt noen pølser og en mindre glutenfri deig til samme plan.

Snart blir det frokost, ungene sendes gjennom badet med et utvalg ullundertøy en etter en.

Sola skinner faktisk og vi gjør oss klare til en forhåpentligvis fin tur, tilsammen 9 i turfølget. Fra min far som fyller 70 senere i år til min datter som nylig ble 7.

Vi skal kle møtes før kl 10, hos min bror for å fordele folk og ski i et par biler, men det tar sin tid å få folkene klare, it av sengene ,inn i ulltøyet og få en god frokost i magen.

Vel hjemme.

Skitur med denne flokken er egentlig kjekkere i teorien enn i praksis. Eller. Pausen var ikke kjekk for tærene ble så kalde. Tur ned igjen så ble alt bra. De hadde nok blitt det av å leke og renne også men ungene ville bare hjem så vi tok med oss de fire som ville hjem så ble den ene som ville være der lenger igjen sammen med sin far og bestefar.

Men på turen ned tinte frossne tær og humøret steg så flokken var blid i bilen.

Nå er det litt mat for mannen som ikke spiste på tur før fotballtrening for minstemor. Vi andre slapper av etter turen. Mellomste i dusjen og jeg drikker kakaoen jeg ikke rakk nyte på fjellet siden ungene ikke orket sitte stille.

Altså, vi har ikke 4 unger, den ene var vår niese. Unger på 14, 12, 11 og 7 ville vært litt mye, det er etblnspt svangerskap mellom vår på 12 født i februar og vår niese på 11 født i oktober. De går i samme klasse.

Men vi har 7 seter så derfor kunme vi ta med oss henne som også var kald mens broren var igjen med faren og alle ungenes bestefar.

Men dersom det blir ny tur så skal vi gjøre det annerledes og heller gå mer tur med dem.

God kveld .
Føles som alt begynner ryke her hjemme. Toastjern vaffeljern og oppvask maskinen som har streike til tider og ikke vil starte. Prøvde slå den på gang på gang fredag kveld gav opp og prøvde lørdags morgen nei da:( da begynte jeg gråte av frustrasjon og irritasjon.
Fikk vel mannen til at ta tak i den og prøve ordne den idag. Gikk noen timar ja og fikk til slutt starte den og feil er vel funnet. Kanskje vi kan bestille en del og få den til at virke en stund til istenden for at kjøpe en ny. Er så lei av gammel hus og ting som begynner ryke hele tiden.
Eller så har jeg rydde litt i leker og pakket vekk en del i håp om at vi kan gi det til noen som vil ha det.
Få se om min brors gutt får noe av det.

Ny uke imorgen og den blir ikke så lett.
Trenging på eldste imorgen og torsdag.
Drama tirsdag.
Onsdag er det time på sykehuset for jenta skall møte lege som har operert hun og fjerne vekk all bandasje som er i øre. Og endelig så får hun dusje/vaske håret ordentlig. Så hjem og ha vennegruppe til minste hjemme hos oss.
Og torsdag er det foreldremøte på eldste. Gleder meg til torsdag er komme og vi er ferdige med den uken.

Ohh ja blir vel enda lengre vente tid for operasjon når man leser i avisa at de stenger operasjonsstuer pga personal mangel. Jippi vi går mot vanskligere tider både for legetimer og operasjonstimer

Ohh ja blir vel enda lengre vente tid for operasjon når man leser i avisa at de stenger operasjonsstuer pga personal mangel. Jippi vi går mot vanskligere tider både for legetimer og operasjonstimer

Det var da kjedelig.. har du hørt noe mer angående operasjonen din?

Det var da kjedelig.. har du hørt noe mer angående operasjonen din?
Nei jeg har ikke fått time enda. Var i kontakt med sykehuset i januar og da beklaget de og sa pga redusert bemanning så er vi forsinket med timer til operasjoner. Nesten sånn jeg lurer på om jeg kan ha rett til privat operasjon og få dekke det fra en eller annen plats. Syns det er så dårlig pga det har tatt så lang tid med timer her og der og vurdering til Sarkomgruppen som har var i kontakt med sykehuset her og Sarkomgruppen blir enige at de lokale sykehuset kan operere den her og videre sende kul in. Så står man her og venter fortsatt på time til operasjon.

Nei jeg har ikke fått time enda. Var i kontakt med sykehuset i januar og da beklaget de og sa pga redusert bemanning så er vi forsinket med timer til operasjoner. Nesten sånn jeg lurer på om jeg kan ha rett til privat operasjon og få dekke det fra en eller annen plats. Syns det er så dårlig pga det har tatt så lang tid med timer her og der og vurdering til Sarkomgruppen som har var i kontakt med sykehuset her og Sarkomgruppen blir enige at de lokale sykehuset kan operere den her og videre sende kul in. Så står man her og venter fortsatt på time til operasjon.

Det var da innmari kjedelig.. ja kanskje det er mulig å få stå i kø et annet sted. Det er jo noe led å få operasjon ferdig og endelig avklaring på hva det er. Har de sagt noe om størrelse på kulen du har?

Det var da innmari kjedelig.. ja kanskje det er mulig å få stå i kø et annet sted. Det er jo noe led å få operasjon ferdig og endelig avklaring på hva det er. Har de sagt noe om størrelse på kulen du har?
14x8 mm, måtte in og se på helsenorge nå. Ikke alltid lett at huske på alt.
Ja når man har vente siden slutten av august på operasjon da blir man jammen lei av at vente. Vil få den vekk og vite hva det er. Nå skal jenta in på onsdag på etterkontroll pp sykehuset. Kanskje jeg skal mase litt når jeg er der så bli de vel lei av meg. Var ju i telefon kontakt med de i januar så syns ikke jeg kan ringe nå igjen

Back
Topp