* Skravletråd - assistert befruktning *

Familie og venner vet alle at jeg ønsker barn, men jeg har kun fortalt mine foreldre og min bestevenninne at jeg er i gang med prosessen. Er redd for at jeg skal føle mer press og stress hvis mange vet og ønsker oppdatering. Er foresten singel og prøver med ivf og donorsæd.

Har dere delt med familie og venner at dere holder på med assistert befruktning?
Ja alle vet om det at vi holder på med ivf, men jeg gjør det ikke alene men samme med partner. Syntes det er lettere og være åpent enn og ikke si noe for mye jeg ikke kan gjøre eller syk osv av hormoner, borte fra jobb pga ditt eller datt. Men ikke noe gøy og være så åpen heller spesielt når det ikke har gått enda, er det jo sårt at alle vet om det. Men hvis det går fort er nok saken en annen at det er lettere å være åpen. Lykke til du må føle selv på hva som er rett for deg :Heartbigred

Familie og venner vet alle at jeg ønsker barn, men jeg har kun fortalt mine foreldre og min bestevenninne at jeg er i gang med prosessen. Er redd for at jeg skal føle mer press og stress hvis mange vet og ønsker oppdatering. Er foresten singel og prøver med ivf og donorsæd.

Har dere delt med familie og venner at dere holder på med assistert befruktning?
Jeg er også alene :)
Da jeg bestemte meg 100% for å starte prosessen for litt over et år siden så sa jeg først ifra til hun jeg deler kontor med. Men vi har en avtale om å ikke spørre videre om ting, uten at parten det gjelder tar det opp først.
Jeg fortalte det til mine foreldre, som har vært med på prosessen. Og jeg fortalte det til to venninner kort tid etter at jeg hadde bestemt meg.

Nå som jeg var så heldig å lykkes på første forsøk med inseminasjon, var det kun mine foreldre som viste noe om at prosessen hadde startet, og de første 8-9 ukene.
Jeg laget en tosiders "hei tante" med bilde av kattene, og bilde fra UL (fra 8+3 hos Ullevål) på neste side til søsteren min.
Hun fikk det servert fra foreldrene mine ved frokostbordet i forrige uke (jeg mistenkte at det ville være litt vel mange følelser til at jeg orker det for tiden), og det er nesten umulig for meg å være nær min søster, uten at min niese er der. Hun har lovet å IKKE si noe til noe enda, inkludert sin datter. Min niese har ei venninne på SFO, som er datteren til ei kollega av meg. Så er greit at det ikke spres på jobben derfra :happy090

Jeg har noen kollegaer som jeg mistenker at har begynt å gjette det (magen min popper mer og mer, selv om kun 10+3). Men ingen har sagt noe enda :)

Jeg har TOUL først om 3 uker. Pga alder (39) vil jeg få NIPT-test med den. Så ser an om jeg klarer å skjule noenlundene frem til får bekreftet om det står bra til eller ei da :happy090

Hei. ❤️Er det noen her inne som vet hvordan fryse forsøk gjøres. Jeg fikk beskjed om totalfrys på eggutak dagen. Kun 1 overlevde og ble fryst ned. Meldte inn mensen for 3 dager siden (offentlig via Helsenorge). Dette er siste forsøket vårt brukt opp alle forsøk når vi får satt inn det siste! :wideyed: Men lurte på om noen hadde vært igjennom det samme og når fikk dere svar på Helsenorge når det ble total frys og ikke innsett? Så lite info og aner ikke når vi får satt inn. Fikk bare beskjed om totalfrys og 1 ble fryst ned og at jeg ble litt overstimulert for mange egg ut og væske i magen. 15 dager siden eggutak nå.

Jeg er også alene :)
Da jeg bestemte meg 100% for å starte prosessen for litt over et år siden så sa jeg først ifra til hun jeg deler kontor med. Men vi har en avtale om å ikke spørre videre om ting, uten at parten det gjelder tar det opp først.
Jeg fortalte det til mine foreldre, som har vært med på prosessen. Og jeg fortalte det til to venninner kort tid etter at jeg hadde bestemt meg.

Nå som jeg var så heldig å lykkes på første forsøk med inseminasjon, var det kun mine foreldre som viste noe om at prosessen hadde startet, og de første 8-9 ukene.
Jeg laget en tosiders "hei tante" med bilde av kattene, og bilde fra UL (fra 8+3 hos Ullevål) på neste side til søsteren min.
Hun fikk det servert fra foreldrene mine ved frokostbordet i forrige uke (jeg mistenkte at det ville være litt vel mange følelser til at jeg orker det for tiden), og det er nesten umulig for meg å være nær min søster, uten at min niese er der. Hun har lovet å IKKE si noe til noe enda, inkludert sin datter. Min niese har ei venninne på SFO, som er datteren til ei kollega av meg. Så er greit at det ikke spres på jobben derfra :happy090

Jeg har noen kollegaer som jeg mistenker at har begynt å gjette det (magen min popper mer og mer, selv om kun 10+3). Men ingen har sagt noe enda :)

Jeg har TOUL først om 3 uker. Pga alder (39) vil jeg få NIPT-test med den. Så ser an om jeg klarer å skjule noenlundene frem til får bekreftet om det står bra til eller ei da :happy090
Gratulerer❤️
Hvis jeg blir gravid nå på første forsøk så er planen å fortelle mine søsken det i julen. Skal møte dem da og vil være rundt 7 uker på vei.

Det forstår jeg veldig godt! Jeg angrer på at jeg fortalte min kollega som jeg jobber veldig tett med. Nå i venteperioden før beta test er hun mer ivrig enn meg. Når man først har åpnet opp vil folk som oftest bry seg, noe jeg syntes ble litt tungt.
Har ikke fortalt noen venner derimot! Det holdt med hu ene kollegaen

Vi er åpne om at barna er unnfanget med IVF og at vi kanskje vil ha en til, men jeg har vært ganske tilbakeholden med å dele akkurat når vi skal ha innsett og sånt. Denne gangen er det ingen som vet noe. Jeg føler som deg, at det blir stress og press og jeg har bare veldig behov for å ha akkurat dette for meg selv. Føler på en måte at jeg jinxer det hvis jeg forteller om det. Jeg hadde ikke ringt rundt til alle venner og kjente og fortalt om prøveprosessen hvis vi hadde gjort det på «gamlemåten» heller liksom.

Morsomt hvor forskjellige man er på akkurat det å fortelle folk. Jeg har vært veldig åpen om prosessen, når innsettet ikke har vært vellykket eller når jeg gikk gjennom MA var det så utrolig fint å ha støtte og forståelse fra både venner, familie og jobbvenner/sjef. For min del hadde det vært veldig slitsomt å skjule det siden dette er en så stor stor del av livet.

Morsomt hvor forskjellige man er på akkurat det å fortelle folk. Jeg har vært veldig åpen om prosessen, når innsettet ikke har vært vellykket eller når jeg gikk gjennom MA var det så utrolig fint å ha støtte og forståelse fra både venner, familie og jobbvenner/sjef. For min del hadde det vært veldig slitsomt å skjule det siden dette er en så stor stor del av livet.
Tror det handler om at man er ulike som personer og dermed har ulike behov Jeg er en introvert person som er selektiv med hva jeg deler og med hvem jeg deler det med.
For meg så har det til nå holdt at min bestevenninne og foreldrene mine vet. Venninnen min har selv gått gjennom ivf og vet dermed hva det går ut på, og er dermed en utrolig god støtte
Så fort jeg får positiv test vil familie og de nærmeste vennene mine få vite det. For meg er det mest perioden frem til positiv test som er sårbar. Og jeg opplevde jo f.eks. at innsett ble utsatt, og da slapp jeg å måtte forklare alt rundt det til hele familien

Nå kjenner jeg at jeg blir veldig stressa og trenger å høre om noen har vært i lignende situasjon. Vi skal ha egguttak i morgen og PESA (ICSI). Nå er det sånn at samboeren min begynte å hoste masse i går og nå kom feberen på toppen av det. Jeg begynte å hoste også sånn smått. Veldig redd for at egguttaket blir utsatt og jeg må gjennom hele stimuleringen på nytt :crybaby2Vi hører til OUS

Nå kjenner jeg at jeg blir veldig stressa og trenger å høre om noen har vært i lignende situasjon. Vi skal ha egguttak i morgen og PESA (ICSI). Nå er det sånn at samboeren min begynte å hoste masse i går og nå kom feberen på toppen av det. Jeg begynte å hoste også sånn smått. Veldig redd for at egguttaket blir utsatt og jeg må gjennom hele stimuleringen på nytt :crybaby2Vi hører til OUS
Uttaket kan nok gjennomføres, men det er aldri bra med feber og sperm.. Ta febernedsettende asap

Hei! Sniker meg inn i tråden her med litt første IVF forsøk (og ny på forum)
Noen andre som har opplevd blødninger 6-7 dager etter tilbakeføring, og igjen 2 uker etterpå?

Litt fortvilet, fikk falsk positiv på testdag, deretter bare negative tester

Back
Topp