Skrå/sete?

Jeg hadde styrtfødsel sist.
Skal også tilbake for kontroll (tror de tenker vendingsforsøk) etterpå påsken, uke 37.
Siden første barnet kom i uke 37 er jeg litt nervøs for det. Men heldigvis kom nummer to ved termin. Likevel, avvikende leie kommer jo ofte før termin. Kunne også ønske meg samtale før vendingsforsøk, så jeg får mer info, men det spørs vel om jeg kan få.

Tror jeg heller mot ks, men samtidig ikke.
Vil at baby skal fødes og styrkes gjennom fødselskanalen. Men styrtfødselen kom baby med navlestreng rundt halsen, og blå, så redd for alle skrekkhistorier om navlestreng i klem ved setefødsel. Og min ligger jo på skrå i tillegg! Hvordan opplevde du ks og tiden etterpå?

Sikkert godt å få en dato da, jeg er nervøs for nok en styrtfødsel, og at baby nå ligger på skrå roer jo ikke nervene akkurat. Og typisk rett før påske, så hverken lege eller jordmor er tilgjengelig, så en kunne fått mer info.

Det går vel bra. Håper jo at baby snur seg riktig også, der hadde vært det beste! :)
Skjønner ikke hvorfor han brått skulle snu seg, bare fordi jordmor skulle kjenne om hodet var festet der nede... :/

Beklager litt sen til å svare. Lykke til med evt vendingsforsøk. Tror forresten det også er noe du kan velge selv om du ønsker å forsøke. Jeg blei ikke spurt om det engang så det er tydelig at det er litt ulik praksis fra sykehus til sykehus. Dersom du ønsker keisersnitt om barnet fortsatt ligger i sete så får du nok det og ligger babyen i tverrleie er jo det eneste alternativ. Håper iallefall du får snakke med noen når du skal på neste kontroll. Skjønner at du gruer ekstra siden du har en styrtfødsel fra før. Ville snakket med de om det. Jeg hadde selv en samtale med jordmor på poliklinikken som skrev det jeg ønsket opp i journalen min:).

Keisersnitt gikk veldig fint for min del sist gang. Selv om det var hastekeisersnitt ble det bestemt før det blei kjempe hast så ble gjort i rolige og ordna former så følte meg veldig trygg og ivaretatt. Samboeren min fikk bli med ned også så det var veldig bra. Det ble bestemt at jeg skulle ned i løpet av en time pga lite fremgang og baby som begynte å bli urolig. Jeg fikk informasjon om hva som skulle skje også satte de i gang med forberedelser og etter ca 1t var jeg nede og da blei jeg tatt i mot av oprteam nede på opravd. Jordmora fulgte meg hele veien så det var jo veldig bra. Jeg hadde en del smerter første tiden etterpå men det var rett og slett fordi veneflonen i hånda mi hadde gått ut i vevet i stedet for i blodårene sånn den skal. Når jeg fikk ordentlig smertestillende så ble ting bedre. Man er selvfølgelig øm en stund etterpå. Det er vanskelig å ligge på sida første uka og det kan være litt ubehagelig med amming i starten men jeg syns det gikk seg fort til. Jeg var på beina samme dag som jeg hadde tatt keisersnittet og dro vel hjem etter fire netter mener jeg.

Planlagt keisersnitt foregår nok i enda mer ordnede former og man er mer uthvilt enn ved hastesnitt så tror det går veldig bra om du ender opp med det. Lykke til uansett:).

Det er ei inne på april som har skrevet om vendingsforsøk. Kanskje du kan bli litt klokere der :) lykke til :)

Håper de får til vending :) her ligger mini i forskjellige posisjoner forskjellig hver dag kjennes det ut som. Regner med JM sjekker dette på kontroll i uke 36 og håper h*n har lagt seg med hode ned til da :)

Back
Topp