Skrå/sete?

mamsemor

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Noen som har erfaring med skråleie/seteleie? Er i uke 35+4, og nå har baby snudd seg fra hodet til skråleie... :-(

Må tilbake etter påsken, for evt vendingsforsøk. Er det vondt? Kan man gjøre dette med morkaken FORAN?
Og må man bestemme seg for fødemåte på denne kontrollen?

Ved skråleie får man vel ikke føde vaginalt? Men blir det seteleie kan man jo det, med leger og overvåkning.
Jeg har født helt naturlig før, så dette ble et lite sjokk for meg...

Noen med erfaring, som kan gi noen tips? Dele erfaringer? Og er det øvelser jeg kan gjøre for å hjelpe baby å snu seg riktig?

Hvorfor ctg før vendingsforsøk?
Og er røntgen av bekkenet farlig for babyen?

Last edited:
Har ikke erfaring med dette, men har erfaring med planlagt keisersnitt og skal ha det nå også. Så om du ender opp med det, må du bare ta kontakt. Det er ingenting å grue seg til. Masse lykke til uansett :)

Har ikke erfaring med dette, men har erfaring med planlagt keisersnitt og skal ha det nå også. Så om du ender opp med det, må du bare ta kontakt. Det er ingenting å grue seg til. Masse lykke til uansett :)
Takk for det! :-)
Prøver å lese litt om slike leier, men blir jo bare mer redd over all fakta som viser til større dødelighet og komplikasjoner....
Bedre å høre om andres erfaringer!

Blir det ks tar jeg gjerne kontakt med deg! :-)
Bruker det å være noen dager før termin?

Takk for det! :-)
Prøver å lese litt om slike leier, men blir jo bare mer redd over all fakta som viser til større dødelighet og komplikasjoner....
Bedre å høre om andres erfaringer!

Blir det ks tar jeg gjerne kontakt med deg! :-)
Bruker det å være noen dager før termin?
Ikke les for mye på nett. Dr.google er ikke nødvendigvis den beste. Man leser så mye rart. Stol på sykehuset og legene der.

Jeg skal ha KS 10 d før termin. Hadde 14 før sist gang, pga helligdager osv. Planlagt KS tas bare på hverdager, så du slipper å føde 17.mai hvertfall :)

Ingen erfaring fra før men lilletulla ligger i sete nå så her blir det keisersnitt hvis hun ikke snur seg. Skal til ny ktr over påske. Blir spennende. Lykke til:).

Mini her og bytter på sete og tverrleie... Nekter hvertfall å legge seg med hodet ned, men er ikke mer enn 32 uker da, så sjansen er fremdeles god for at han snur seg. Skal til jordmor igjen den 14 april, så får vi se da :p

Liten gutt i mai <3 Termin 27.05.15

Ikke les for mye på nett. Dr.google er ikke nødvendigvis den beste. Man leser så mye rart. Stol på sykehuset og legene der.

Jeg skal ha KS 10 d før termin. Hadde 14 før sist gang, pga helligdager osv. Planlagt KS tas bare på hverdager, så du slipper å føde 17.mai hvertfall :)

Enig i det, google er ikke bare bra. :/

Termin 4. mai (flyttet fra 28. april), så siste dag ville uansett blitt 15. mai.
Men første barnet mitt kom i uke 37, tas det hensyn til ved keisersnitt?
andre kom rett før termin da....

Nå har jordmor anbefalt meg å føde vaginalt, men styrtfødsel forrige gang, og det at jeg må legge meg ned og ringe ambulanse ved vannavgang, gjør meg usikker. Forrige fødsel startet med jo med vannavgang, rier rett etter og styrtfødsel...

Mini her og bytter på sete og tverrleie... Nekter hvertfall å legge seg med hodet ned, men er ikke mer enn 32 uker da, så sjansen er fremdeles god for at han snur seg. Skal til jordmor igjen den 14 april, så får vi se da :p

Samme dag jeg skal tilbake det jo! Hi hi! :-)
Håper vi begge da får gode nyheter! :-)

Min har ligget i hodeleie flere uker, fram til jordmor skulle kjenne om det var festet i uke 34...
Etter det, for en uke siden altså, har han tydeligvis snudd seg...

Din har jo ennå god tid da!
Er du førstegangsfødende?
Jeg er tredjegangs, og da har de jo så mye større plass, så han ligger sikkert veldig godt sånn han ligger nå...

Ingen erfaring fra før men lilletulla ligger i sete nå så her blir det keisersnitt hvis hun ikke snur seg. Skal til ny ktr over påske. Blir spennende. Lykke til:).
Valgte du selv keisersnitt?
Hvorfor? Bare lurer, ikke noe negativt med det altså! :-)

Jeg er anbefalt å prøve vaginalt, dersom han legger seg i sete, men ved skråleie, som det er nå, blir det oftes ks.
Jordmor sier at de kan gå fra skråleie til seteleie ved rier, men tør jeg se det an til riene da...? Skummelt det... Vil ikke ha hastesnitt iallfall..

Har du fått noe info om mulige komplikasjoner?

Hvorfor? Bare lurer, ikke noe negativt med det altså! :-)

Jeg er anbefalt å prøve vaginalt, dersom han legger seg i sete, men ved skråleie, som det er nå, blir det oftes ks.
Jordmor sier at de kan gå fra skråleie til seteleie ved rier, men tør jeg se det an til riene da...? Skummelt det... Vil ikke ha hastesnitt iallfall..

Komplikasjoner er evt knyttet til såret og/eller blødninger. Annet er veldig sjeldent. Ikke nervøs for det.
Jeg har ikke valgt det selv. Ingen får velge det uten videre, det er legen(e) som avgjør på bakgrunn av sykdomshistorie, babyens leie/helse eller tidligere fødsler m/komplikasjoner. Hos meg er årsaken patologisk, og knyttet til en medfødt bekken/ledd-defekt.

Last edited:
Enig i det, google er ikke bare bra. :/

Termin 4. mai (flyttet fra 28. april), så siste dag ville uansett blitt 15. mai.
Men første barnet mitt kom i uke 37, tas det hensyn til ved keisersnitt?
andre kom rett før termin da....

Nå har jordmor anbefalt meg å føde vaginalt, men styrtfødsel forrige gang, og det at jeg må legge meg ned og ringe ambulanse ved vannavgang, gjør meg usikker. Forrige fødsel startet med jo med vannavgang, rier rett etter og styrtfødsel...
De tok 10 dager før termin på meg denne gang fordi min første "bare" veide 2700/47cm lang da hun ble "tatt" med KS nesten to uker før termin.

Samme dag jeg skal tilbake det jo! Hi hi! :-)
Håper vi begge da får gode nyheter! :-)

Min har ligget i hodeleie flere uker, fram til jordmor skulle kjenne om det var festet i uke 34...
Etter det, for en uke siden altså, har han tydeligvis snudd seg...

Din har jo ennå god tid da!
Er du førstegangsfødende?
Jeg er tredjegangs, og da har de jo så mye større plass, så han ligger sikkert veldig godt sånn han ligger nå...
Jepp, er førstegangs og pga at jeg har tatt konisering (fjernet celleforandringer) og har veldig mye kynnere har de lyst til å ha det under kontroll :-) var på 3d ultralyd i uke 30, og jeg har visst masse fostervann så lillegutt hadde kjempe god plass :p Får håpe han finner rette veien selv.

Jepp, er førstegangs og pga at jeg har tatt konisering (fjernet celleforandringer) og har veldig mye kynnere har de lyst til å ha det under kontroll :) var på 3d ultralyd i uke 30, og jeg har visst masse fostervann så lillegutt hadde kjempe god plass :p Får håpe han finner rette veien selv.

Vi har akkuratt samme termin. Så hyggelig! Du har hatt mye kynnere. Var de regelmessige?

Vi har akkuratt samme termin. Så hyggelig! Du har hatt mye kynnere. Var de regelmessige?
Har hatt masse kynnere siden uke 28 ca. Ja, spesielt når jeg er aktiv er de veldig regelmessige, og siden uke 30 har de vært vonde. Hvis jeg gjør for mye om dagene hjelper det ikke å sette/legge seg ned heller. Fikk beskjed av jordmor om å vente med mye fysisk aktivitet til fulgåtte 34, da gjorde det ingenting om han kom sa hun :p men satser på jeg føder til termin altså :-)

Hvorfor? Bare lurer, ikke noe negativt med det altså! :)

Nei ikke valgt det selv. Ble anbefalt det av flere grunner tror jeg. Har hatt et keisersnitt fra før, hastekeisersnitt så tror terskelen er lavere da. + at sønnen min var stor da han ble født og det bare er 18mnd siden han kom til så de vil nok ikke ta noen sjans. I tillegg er jeg kronisk syk så usikkert om kroppen min tåler en veldig tøff fødsel etter å ha gått dårlig hele svangerskapet.

Største komplikasjonen med keisersnitt er vel faren for infeksjoner også tar det jo litt lenger tid å komme seg, men gikk veldig fint sist med hastekeisersnitt så gruer egentlig ikke noe særlig for det. Følte meg veldig godt ivaretatt sist:).

Nei ikke valgt det selv. Ble anbefalt det av flere grunner tror jeg. Har hatt et keisersnitt fra før, hastekeisersnitt så tror terskelen er lavere da. + at sønnen min var stor da han ble født og det bare er 18mnd siden han kom til så de vil nok ikke ta noen sjans. I tillegg er jeg kronisk syk så usikkert om kroppen min tåler en veldig tøff fødsel etter å ha gått dårlig hele svangerskapet.

Største komplikasjonen med keisersnitt er vel faren for infeksjoner også tar det jo litt lenger tid å komme seg, men gikk veldig fint sist med hastekeisersnitt så gruer egentlig ikke noe særlig for det. Følte meg veldig godt ivaretatt sist:).
Takk for svar! :-)

Min minste er 19 mnd!
Har det betydning for hva kroppen tåler, eller er det mer pga din forhistorie?

Håper det går bra da! :-)
Når skulle du ha ks?

Takk for svar! :)

Min minste er 19 mnd!
Har det betydning for hva kroppen tåler, eller er det mer pga din forhistorie?

Håper det går bra da! :)
Når skulle du ha ks?

Hvis du hadde vanlig fødsel sist har det sikkert ikke noe å si, men er jo ikke så lenge siden jeg blei skjært i så selv om det skal ha grodd så følger de nok hvertfall mer med i fht revning da som visstnok kan skje, men det er sikkert ikke ofte det skjer da. Det er nok mer pga forhistorie tenker jeg. Tror også noen sykehus praktiserer annerledes enn andre i fht hva som er rutiner ved seteleie. Jeg skal på ny kontroll etter påske så blir det vel forhåpentligvis bestemt da hvis hun ikke har snudd seg:).

Du da?Lykke til:).

Hvis du hadde vanlig fødsel sist har det sikkert ikke noe å si, men er jo ikke så lenge siden jeg blei skjært i så selv om det skal ha grodd så følger de nok hvertfall mer med i fht revning da som visstnok kan skje, men det er sikkert ikke ofte det skjer da. Det er nok mer pga forhistorie tenker jeg. Tror også noen sykehus praktiserer annerledes enn andre i fht hva som er rutiner ved seteleie. Jeg skal på ny kontroll etter påske så blir det vel forhåpentligvis bestemt da hvis hun ikke har snudd seg:).

Du da?Lykke til:).
Jeg hadde styrtfødsel sist.
Skal også tilbake for kontroll (tror de tenker vendingsforsøk) etterpå påsken, uke 37.
Siden første barnet kom i uke 37 er jeg litt nervøs for det. Men heldigvis kom nummer to ved termin. Likevel, avvikende leie kommer jo ofte før termin. Kunne også ønske meg samtale før vendingsforsøk, så jeg får mer info, men det spørs vel om jeg kan få.

Tror jeg heller mot ks, men samtidig ikke.
Vil at baby skal fødes og styrkes gjennom fødselskanalen. Men styrtfødselen kom baby med navlestreng rundt halsen, og blå, så redd for alle skrekkhistorier om navlestreng i klem ved setefødsel. Og min ligger jo på skrå i tillegg! Hvordan opplevde du ks og tiden etterpå?

Sikkert godt å få en dato da, jeg er nervøs for nok en styrtfødsel, og at baby nå ligger på skrå roer jo ikke nervene akkurat. Og typisk rett før påske, så hverken lege eller jordmor er tilgjengelig, så en kunne fått mer info.

Det går vel bra. Håper jo at baby snur seg riktig også, der hadde vært det beste! :-)
Skjønner ikke hvorfor han brått skulle snu seg, bare fordi jordmor skulle kjenne om hodet var festet der nede... :/

Back
Topp