Skole VS arbeid, hva hadde du valgt? *HJELP*

ORIGINAL: Someeone

ORIGINAL: *Sperminator*

ORIGINAL: Someeone

Har du pratet med oppfølgingstjenesten ? De kan dekke slike
utgifter for deg. men er jo bedre med egenoppsparte permisjons
penger enn nav penger, greit du får di 35000 som engangs stønad,
og kansje hvis du er heldig 3-4000 i mnd men er det noe og satse på ?
Iforhold til hva du kan tjene opp ? Men har du hatt dagpenger mens
du har vært arbeidsledig  ? for det går også inn til vurdering om
permisjons penger[:)]

Fikk ikke dagpenger nei, hadde ikke rett på det.

Jeg tror jeg fpr mer enn 3-4000 i mnd fra lånekassen, tror det er nærmere 9000,-, sjekket på bereningskalkulatoren deres i dag (vet ikke om det er det de kaller den)...! Og om jeg ikke får permisjonspenger fra NAV har jeg barnetrygden å leve på, og mange utgifter som barnehage, SFO, telefonregning + en ting til som jeg ikke vil nevne her. Masse utgifter med andre ord (som ikke mannen min kan hjelpe meg med, fordi han har sine egne utgifter å betale) og lite inntekter. Så her må jeg ta hensyn til hver minste øre!

Har ikke hørt med oppfølgingstjenesten, hva kan de hjelpe med om jeg tørr spørre? [:)]

De kan hjelpe deg med og få gratis skolegang, også fikser de voksenopplering, kveldskurs og div !
Vet ikke om det er noe som alle komunene har, men jeg bor i en liiiiten komune og de har det jo her,
så vil tro de har det i hele norge, men skal ikke si noen ting for sikkert [:)]
Men jeg vil jo råde deg til og gjøre det som blir best for deg, nå vet jo ikke jeg hvilken jobb du har,
men er det slik at det er dagvakter så kan du jo ta kvelds kur på kveldene og så gå opp til eksamen
til jul ?

De har ikke kveldskurs som går over et halvt år, og da hadde jeg jo aldri fått sett verken mannen eller ungene mine, så tror ikke det blir aktuelt. [:)]

Men skal se om det en en oppfølgingstjeneste her også, men man bør vel innfri visse krav for å ha rett til hjelp fra dem. Føler det alltid er betingelser, eller noe man må falle innenfor for å ha rett til visse ting og tang.

Har fått jobb som helsesekretær, og kurset/skolen er også som helsesekretær...! Ironisk hele saken i grunn og bunn...men er jo mye jeg angrer på og som ødelegger for meg..!

ORIGINAL: *Emma08*

jeg hadde nok gått skole jeg.
jeg har søkt og søkt for å komme inn, men når man har tatt de 3-4 årene man har rett på, så kommer vi bakerst i køen for å komme inn på skole.
så om jeg hadde kommet inn på skole nå, hadde jeg tatt det med glede.
men det er fordi jeg vil gå skole, vil ha bedre karakterer og mindre fravær (har mye fravær og dårlig karakterer det siste året jeg også).

men gjør det du vil gjøre og det som lønner seg for dere[;)]
begynner jo på skole selv til august, og vet ikke om vi har rett på permsjonspenger fra lånekassen, men det burde vel gå akkurat? for tror ikke det er sånn 3 ukers permijson før fødsel når det er støtte fra lånekassen?? men det vet jeg ikke helt!!

er verken lett å komme inn på skole eller få jobb, så veldig vanskelig valg..

Ja, det er nettopp det jeg også tenker. Jeg er jo ikke rettighetselev, og det at jeg kom inn på førstevalget mitt samt at jeg slapp å vente i kø, vel da anser jeg meg selv som heldig. Det er vel derfor dette valget er litt vanskelig. Vet ikke om jeg får denne sjansen igjen...og jobb vil jeg nok alltid få, akkurat samme type jobb som jeg har nå, bare med bedre sjanser om å få jobben hvis du skjønner.

Tror nok vi har rett på permisjonspenger, men for å være helt sikker skal jeg ringe eller sende mail til lånekassen å spørre, det samme skal jeg gjøre med NAV [:)]

ja skjønner, har selv søkt på helsesekretær i to år, men er for langt bak i køen. så måtte ta det som nettskole nå til høsten, lei av å søke og ikke få plass hvert år.. så ja du er heldig som kom inn[;)]
men kan jo hende det lønner seg pengemessig å jobbe, får vel kanskje litt mer enn 9tusen da?
men syntes uansett 9tusen er bra jeg da[:D] hehe.

nei, du får høre med nav og lånekassen og tenke tenke tenke[;)]
huske å fortelle hva du velger nå da, nysgjerrig ja[8D]

Ja vil jo tjene mer de få mnd med jobb, enn å gå på skole og få stipend der ifra, men må nesten tenke på etterpå også.

Hvordan er det med nettstudier? Er ikke det litt anderledes. Er jo mye praktisk du må lære som helsesekretær, sette sprøyter, skrive etter diktafon, ta blodprøver, måle bt osv...hvordan løser de det problemet gjennom nettet? [:)]

Men fint at du i det minste tar det over nettet, selv om det sikkert hadde vært kjekkere for deg å komme inn på vanlig skole, men som du selv sier, er ikke så lett. Men det kommer kanskje an på hvor du søker henne, virker ikke som det er så mange som søker på kurset eller linjen i Stavanger.

Har ingen råd å komme med, men håper du finner ut av det snuppa! [:)]

jeg har søkt og søkt for å komme inn, men når man har tatt de 3-4 årene man har rett på, så kommer vi bakerst i køen for å komme inn på skole.
men det er fordi jeg vil gå skole, vil ha bedre karakterer og mindre fravær (har mye fravær og dårlig karakterer det siste året jeg også).

begynner jo på skole selv til august, og vet ikke om vi har rett på permsjonspenger fra lånekassen, men det burde vel gå akkurat? for tror ikke det er sånn 3 ukers permijson før fødsel når det er støtte fra lånekassen?? men det vet jeg ikke helt!!

Ja, det er nettopp det jeg også tenker. Jeg er jo ikke rettighetselev, og det at jeg kom inn på førstevalget mitt samt at jeg slapp å vente i kø, vel da anser jeg meg selv som heldig. Det er vel derfor dette valget er litt vanskelig. Vet ikke om jeg får denne sjansen igjen...og jobb vil jeg nok alltid få, akkurat samme type jobb som jeg har nå, bare med bedre sjanser om å få jobben hvis du skjønner.

Tror nok vi har rett på permisjonspenger, men for å være helt sikker skal jeg ringe eller sende mail til lånekassen å spørre, det samme skal jeg gjøre med NAV [:)]

ja skjønner, har selv søkt på helsesekretær i to år, men er for langt bak i køen. så måtte ta det som nettskole nå til høsten, lei av å søke og ikke få plass hvert år.. så ja du er heldig som kom inn[;)]
men kan jo hende det lønner seg pengemessig å jobbe, får vel kanskje litt mer enn 9tusen da?

Ja vil jo tjene mer de få mnd med jobb, enn å gå på skole og få stipend der ifra, men må nesten tenke på etterpå også.

Hvordan er det med nettstudier? Er ikke det litt anderledes. Er jo mye praktisk du må lære som helsesekretær, sette sprøyter, skrive etter diktafon, ta blodprøver, måle bt osv...hvordan løser de det problemet gjennom nettet? [:)]

Men fint at du i det minste tar det over nettet, selv om det sikkert hadde vært kjekkere for deg å komme inn på vanlig skole, men som du selv sier, er ikke så lett. Men det kommer kanskje an på hvor du søker henne, virker ikke som det er så mange som søker på kurset eller linjen i Stavanger.

har nettopp begynt på nettskole, så vet ikke så mye enda. men får jo godkjent autorisasjon(heter det sant[8D]) fra nettskole.
men tror jeg må på skolen og gjennomføre dette som ett kurs tror jeg. for står at jeg må ut i praksis på skole for å ta blodprøve ol. men begynner sånn ordentlig i august, så får vel vite mer da. kostet 30tusen, så burde jo være ganske så bra syntes jeg..

har nettopp begynt på nettskole, så vet ikke så mye enda. men får jo godkjent autorisasjon(heter det sant[8D]) fra nettskole.
men tror jeg må på skolen og gjennomføre dette som ett kurs tror jeg. for står at jeg må ut i praksis på skole for å ta blodprøve ol. men begynner sånn ordentlig i august, så får vel vite mer da. kostet 30tusen, så burde jo være ganske så bra syntes jeg..

Ja, da bør de ha en god plan, hvor du skal gå på skole? [:D]

30 000,-, er vel det nettstudier eller privat studier ligger på. Syns det er dyrt, men du får jo pengene igjen på en måte, ved å få en grei jobb i ettertid [:D]

ORIGINAL: HøstVinterMamma

Tusen takk vennen, håper vi kommer fram til en løsning som funker både i dag og i morgen [:)]

Tusen takk vennen, håper vi kommer fram til en løsning som funker både i dag og i morgen [:)]

Ja, må jo være noe dere kan leve med både nå og senere [:)]
Kjipt å stå i et sånn dilemma plutselig [8|]

Du kan ikke høre med skolen om det er mulig å få utsatt plassen til neste høst da?

Snakket med venninen min. Skulle på jobb imorgen men hun sa at det kunne gå akkurat. 5 mndr og 26 dager mener jeg var grensen....

ORIGINAL: Alvani

Snakket med venninen min. Skulle på jobb imorgen men hun sa at det kunne gå akkurat. 5 mndr og 26 dager mener jeg var grensen....

Takk for rådet [:D]

Ja, må jo være noe dere kan leve med både nå og senere [:)]
Kjipt å stå i et sånn dilemma plutselig [8|]

Du kan ikke høre med skolen om det er mulig å få utsatt plassen til neste høst da?

Men neste høst er den lille 6 mnd, er så tidlig å ikke kunne være med han/henne....tror ikke jeg hadde klart det...da vil jeg heller ta høst semesteret i år, og vente et år til vårsemesteret [:)]

ORIGINAL: Mollå

ORIGINAL: Mollå

Hmmm, kjinkig situasjon!!![:'(]

Kan jo først fortelle litt om meg selv:

Jeg er jo selv student på mitt siste og 3 år av min bachelorgrad. Jeg vil i februar ha et semester igjen, og dette har vi gjort bevisst. Hadde vi hatt termin i mai,juni,juli+++ så hadde jeg fått 0 støtte, for da er jeg jo FERDIG!!

Jeg fikk også Eliah mens jeg var student, og for oss var det ypperlig! Jeg fortsatte på skolen en stund etter at han var født, og tok de eksamenene jeg orket å ta. Pappaen var hjemme, og fikk all permisjonen. Dvs 29 uker.

Nå skal det sies at mitt studie krever 0 oppmøte, så jeg leste bare hjemme når jeg orket, så vi var egentlig hjemme begge to[:)] PERFEKT!!!

Samme om man velger å fortsette på skolen, eller om man velger å ta permisjon, så får man fødselsstipend. Dvs lån+stipend, ALT som stipend!

I tillegg får man jo engangsstønad fra nav som er på 36 000 eller no.

DEG:

Er det videregående eller høyskole du vurderer? Det har jo litt å si på det du får utbetalt fra lånekassen, men tror ikke det er såå stor forskjell?

Dersom du kun tenker økonomisk, så ville nok jeg ha valgt å jobbe og så få perm. Men det kommer jo an på hvor stor stillingsprosent du har fått? Og om du i det hele tatt har jobbet nok til å få foreldrepenger.
Ring NAV!! :)

Når det skal sies så forstår jeg utrolig godt hvor du vil med skolen! Det er godt å ha gode papirer, og skikkelige papirer på at man er noe, og ikke minst papirer man kan være stolt av! Noe man føler speiler igjen i innsats, og som beskriver deg bedre! Forstår deg veldig godt!!!

Du må nesten gå etter magefølelse tror jeg, hva som er best for deg!

Må jo også legge trykk på at man har større frihet når man er student, utenom i eksamensperiodene da selvfølgelig, det kan bli tungt til tider!
Men sånn generelt i løpet av året, så er man mer fleksibel med tanke på barna, og man kan ligge hjemme og være kvalm uten å ha dårlig samvittighet ovenfor arbeidsgiver..[&:]

Men igjen, det er vanskelig å si hva som er rett for deg å gjøre! Du må nesten diskutere sammen med mannen din, og kjenne på det selv hva du har mest lyst til![:)]

Klem til deg snuppa!!

Takk for et godt og utfyllende svar.

Vurderer videregående, har ikke studiekompetanse, hvis jeg bare hadde hatt det hadde jeg nok tatt jordmorutdannelse, men den gang ei [8D] Det er forresten en annen historie.

Men det er videregående, sjekket det opp og det dreier seg vel om en 1000 lapp eller noe i den duren.

Når det gjelder arbeidet har jeg fått eller får 100 % vikarstilling, med mulighet for fast annsettelse, hvis de er fornøyde med meg og omvendt.

Skolen krever full oppmøte, hvis ikke fører det til fravær, og det er vel det jeg prøver å unngå.

Takk for din egen historie...du er jo super flink må jeg si! Men må ærlig talt si at skolen frister mer, pga det med papirer og det å ha noe en kan være stolt over! Jeg skjems når jeg ser på vitnemålet, og hvis jeg velger skolen har jeg mulighet til å få autorisasjonen min, som også teller en del for utdannelsen [:)]

Sender en god klem tilbake [:)]

Jeg forstår deg utrolig godt!!

Men hvordan stiller skolen seg til at du feks blir sykemeldt i svangerskapet? Det er også noe å tenke på.. Hvordan har dine forrige svangerskap vært?

Du kommer nok til å gjøre det rette når du har fått tenkt skikkelig over det[;)]

Mine tidligere sv.skap har vært preget av bekkenløsning, og det er det eneste, det og halsbrann og alle de andre småplagene, men ellers har det godt bra..!
Vet ikke helt hvordan skolen stiller seg til sykemelding, det må jeg evnt ta stilling til når jeg begynner der..!

Ja, jeg skal sjekke med NAV, om jeg ikke har rett til permisjonspenger velger jeg nok jobben vekk, og jeg vet jo ikke om de vil være fornøyd med meg. Tenk om de feks finner ut at jeg er gravid, og det passer de midt i rauskinken, og så sier de meg opp på grunnlag at de ikke er fornøyd med arbeidet mitt...er litt redd for det. Det kan i det minste ikke skolen si...[8|]

mmmmmmm [&o]

Ja, det er jo også en ting å ta stilling til. Huff, forstår at det er vanskelig! Men det er jo i bunn og grunn ikke lov å sparke deg pga graviditet da!

Meen, man vet aldri hvilke tullinger man treffer på!

Men du, tror du at du hadde klart å sitte på skolebenken med bekkenløsning? Det er vell egentlig det viktigste å ta stilling til nå, siden det du ønsker er å få ned fraværet.

(Jeg hadde ikke bekkenløsning sist, så vet ikke hvordan det føles)

Håper du finner den løsningen som er best for deg!!

Når må du svare på skolen?

Oppdatert melding:

"Ser ut som det går bra, men har ikke særlig mer enn 2 uker å gå på i forhold til korrigert termin eller for tidlig fødsel. Må også vite om disse 12 dagene i apr/mai var sammenehengende eller hvordan hun jobbet.. "

Var jo i grunn et vanskelig valg dette her...

Dum som jeg er så leste jeg ikke alt[:-] Menmen så går det når man ikke gidder, men ikke bli sur på meg da..

Men jeg trodde man måtte ha gått omtrent det samme på skolen som når man må jobbe...Altså 6 av 10 mnd?? For å ha krav på fødselsstipend...

Og så lurer jeg litt på hvorfor du ikke har søkt om dagpenger for 50% for det går jo... ? (unnskyld hvis du har sagt hvorfor)

Vet selv ikke hva jeg hadde gjort...Men hvis det gikk ann kunne du ikke høre med arbeidsgiver om du kan starte 2 uker før da? For hvis h*n gikk med på det så hadde jeg faktisk valgt jobben og tatt studiene om 2 (?) år... Altså du skal jo ta opp igjen, men ville nok ha ventet med at lille hadde kommet inn i bhg...

Skal selv (og håper) jeg kommer inn på sykepleien om to år...Men om Nav vil la meg gjøre dette pga sykdommen min det er noe annet...[:-]

Håper du finner ut av det da og at du blir fornøyd med valget...

Lykke til....[:)]

Oppdatert melding:

"Ser ut som det går bra, men har ikke særlig mer enn 2 uker å gå på i forhold til korrigert termin eller for tidlig fødsel. Må også vite om disse 12 dagene i apr/mai var sammenehengende eller hvordan hun jobbet.. "

Jobbet 10 dager i april, og 2 dager i mai....og det var det...!

Betyr det at jeg ikke har rett....[&o] (hvisker ut et rolig faen)

Ja, det er jo også en ting å ta stilling til. Huff, forstår at det er vanskelig! Men det er jo i bunn og grunn ikke lov å sparke deg pga graviditet da!

Meen, man vet aldri hvilke tullinger man treffer på!

Men du, tror du at du hadde klart å sitte på skolebenken med bekkenløsning? Det er vell egentlig det viktigste å ta stilling til nå, siden det du ønsker er å få ned fraværet.

(Jeg hadde ikke bekkenløsning sist, så vet ikke hvordan det føles)

Håper du finner den løsningen som er best for deg!!

Når må du svare på skolen?

Jeg må svare skolen innen den 16 juli...så har ikke all verdens tid på meg..! Men vet ikke om jeg har rett på støtte fra lånekassen...må nesten ringe dem å hørre...åååå for et SLIT og MAS...! Virker jo ikke som jeg har rett på permisjonspenger heller..

Men når man for foreldrestipend, eller hva nå det heter, får man hele beløpet med engang, eller er beløpet delt inn i mindre beløp hver mnd? Takk for at du orker å svare hele tiden [:)] Setter pris på det!

ORIGINAL: *MaCa*

Dum som jeg er så leste jeg ikke alt[:-] Menmen så går det når man ikke gidder, men ikke bli sur på meg da..

Men jeg trodde man måtte ha gått omtrent det samme på skolen som når man må jobbe...Altså 6 av 10 mnd?? For å ha krav på fødselsstipend...

Og så lurer jeg litt på hvorfor du ikke har søkt om dagpenger for 50% for det går jo... ? (unnskyld hvis du har sagt hvorfor)

Vet selv ikke hva jeg hadde gjort...Men hvis det gikk ann kunne du ikke høre med arbeidsgiver om du kan starte 2 uker før da? For hvis h*n gikk med på det så hadde jeg faktisk valgt jobben og tatt studiene om 2 (?) år... Altså du skal jo ta opp igjen, men ville nok ha ventet med at lille hadde kommet inn i bhg...

Skal selv (og håper) jeg kommer inn på sykepleien om to år...Men om Nav vil la meg gjøre dette pga sykdommen min det er noe annet...[:-]

Blir ikke sur på deg snuppa, håper du ikke har fått det inntrykket. Unnskyld om du har fått det.

Jeg hadde ikke rett på dagpenger, fordi jeg ikke har tjent opp nok i løp av de siste årene...dessverre.

Hun som skal ha meg i opplæring er i ferie, er derfor jeg ikke kan begynne før [&o]

Nei, tror jeg får ta meg en tlf til lånekassen, det virker i grunnen mørkt, samme hva jeg velger...! [:(] Får jo tydeligvis aldri oppleve hvordan det er å ha penger til overs under permisjonen...fattiglus [:'(] Men har jo kun meg selv å takke, så hjelper egentlig ikke å syns synd på seg selv...

Kjenner en mørk sky komme over hodet mitt...[:(]

Blir ikke sur på deg snuppa, håper du ikke har fått det inntrykket. Unnskyld om du har fått det.

Jeg hadde ikke rett på dagpenger, fordi jeg ikke har tjent opp nok i løp av de siste årene...dessverre.

Hun som skal ha meg i opplæring er i ferie, er derfor jeg ikke kan begynne før [&o]

Nei, tror jeg får ta meg en tlf til lånekassen, det virker i grunnen mørkt, samme hva jeg velger...! [:(] Får jo tydeligvis aldri oppleve hvordan det er å ha penger til overs under permisjonen...fattiglus [:'(] Men har jo kun meg selv å takke, så hjelper egentlig ikke å syns synd på seg selv...

Hehehe...det har jeg da ikke. Men virker for mange at man kan bli litt så irritert, så måtte lage et lite unnskyld selv...[8D]

Ja, da skjønner jeg jo det...Er helt drittalt...Vet hvordan det er ...Men ta nå en tlf til lånekassen, kan hende du får det, man vet jo aldri...Og hvis du har mulighet så går det kanskje ann å lese litt i permtiden om det går...

Ikke lett dette her...MEn ring Nav og få avtalt et møte med noen fort...Og så det samme med lånekassen...Er noen ganger det er lettere også...

Må ikke bli lei deg... Det ordner seg nok...Gjør det for snille jenter skal du se...[;)]

Hehehe...det har jeg da ikke. Men virker for mange at man kan bli litt så irritert, så måtte lage et lite unnskyld selv...[8D]

Ja, da skjønner jeg jo det...Er helt drittalt...Vet hvordan det er ...Men ta nå en tlf til lånekassen, kan hende du får det, man vet jo aldri...Og hvis du har mulighet så går det kanskje ann å lese litt i permtiden om det går...

Ikke lett dette her...MEn ring Nav og få avtalt et møte med noen fort...Og så det samme med lånekassen...Er noen ganger det er lettere også...

Må ikke bli lei deg... Det ordner seg nok...Gjør det for snille jenter skal du se...[;)]

Takk for trøstende ord, its not over, until its over [:)]

Oppdatert melding:

Jobbet 10 dager i april, og 2 dager i mai....og det var det...!

Betyr det at jeg ikke har rett....[&o] (hvisker ut et rolig faen)

Nei, det betyr at du HAR rett på foreldrepenger!! Men du er akkurat på grensa! Men helt riktig svar får du først ved innsending av søknad.. du må nok også sende med papirer på arbeidet i april og mai ved søknad [:)]

Back
Topp