Skole VS arbeid, hva hadde du valgt? *HJELP*

ORIGINAL: Alvani

ORIGINAL: *Sperminator*

ORIGINAL: *Stella*

Permisjonen starter minimum 3 uker før termin. Med termin tidlig i februar er 2. august for sent, jeg har termin 26. februar og begynner da i perm 5. februar eller noe sånn.. så vidt jeg husker har du kommet lenger enn meg...

Men det er jo 6 av de siste ti mnd før permstart, hva gjør du, har du gjort de siste par mnd?

I april arbeidet jeg 10 dager, i mai arbeidet jeg 2 dager...og thats it! Har termin 17 eller 18 feb, etter ul

Det kan være at de 12 dagene redder deg faktisk!! Var det bare vikariat? Eller var du faktisk ansatt noe sted?

Var ansatt som ringevikar...skrev under på en arbeidsavtale for å si det sånn!

Hmmm, kjinkig situasjon!!![:'(]

Kan jo først fortelle litt om meg selv:

Jeg er jo selv student på mitt siste og 3 år av min bachelorgrad. Jeg vil i februar ha et semester igjen, og dette har vi gjort bevisst. Hadde vi hatt termin i mai,juni,juli+++ så hadde jeg fått 0 støtte, for da er jeg jo FERDIG!!

Jeg fikk også Eliah mens jeg var student, og for oss var det ypperlig! Jeg fortsatte på skolen en stund etter at han var født, og tok de eksamenene jeg orket å ta. Pappaen var hjemme, og fikk all permisjonen. Dvs 29 uker.

Nå skal det sies at mitt studie krever 0 oppmøte, så jeg leste bare hjemme når jeg orket, så vi var egentlig hjemme begge to[:)] PERFEKT!!!

Samme om man velger å fortsette på skolen, eller om man velger å ta permisjon, så får man fødselsstipend. Dvs lån+stipend, ALT som stipend!

I tillegg får man jo engangsstønad fra nav som er på 36 000 eller no.

DEG:

Er det videregående eller høyskole du vurderer? Det har jo litt å si på det du får utbetalt fra lånekassen, men tror ikke det er såå stor forskjell?

Dersom du kun tenker økonomisk, så ville nok jeg ha valgt å jobbe og så få perm. Men det kommer jo an på hvor stor stillingsprosent du har fått? Og om du i det hele tatt har jobbet nok til å få foreldrepenger.
Ring NAV!! :)

Når det skal sies så forstår jeg utrolig godt hvor du vil med skolen! Det er godt å ha gode papirer, og skikkelige papirer på at man er noe, og ikke minst papirer man kan være stolt av! Noe man føler speiler igjen i innsats, og som beskriver deg bedre! Forstår deg veldig godt!!!

Du må nesten gå etter magefølelse tror jeg, hva som er best for deg!

Må jo også legge trykk på at man har større frihet når man er student, utenom i eksamensperiodene da selvfølgelig, det kan bli tungt til tider!
Men sånn generelt i løpet av året, så er man mer fleksibel med tanke på barna, og man kan ligge hjemme og være kvalm uten å ha dårlig samvittighet ovenfor arbeidsgiver..[&:]

Men igjen, det er vanskelig å si hva som er rett for deg å gjøre! Du må nesten diskutere sammen med mannen din, og kjenne på det selv hva du har mest lyst til![:)]

Klem til deg snuppa!!

Permisjonen starter minimum 3 uker før termin. Med termin tidlig i februar er 2. august for sent, jeg har termin 26. februar og begynner da i perm 5. februar eller noe sånn.. så vidt jeg husker har du kommet lenger enn meg...

Men det er jo 6 av de siste ti mnd før permstart, hva gjør du, har du gjort de siste par mnd?

I april arbeidet jeg 10 dager, i mai arbeidet jeg 2 dager...og thats it! Har termin 17 eller 18 feb, etter ul

Det kan være at de 12 dagene redder deg faktisk!! Var det bare vikariat? Eller var du faktisk ansatt noe sted?

Men teller det hvor mange ganger du jobber da? Teller det ikke for hvilken periode denne arbeidsavtalen var?

Men teller det hvor mange ganger du jobber da? Teller det ikke for hvilken periode denne arbeidsavtalen var?

Tror det teller hvor mange dager en jobber, er faktisk ikke sikker i det hele tatt! Men avtalen ble skrevet under på i april...og gikk ut på at de kunne ringe meg når de hadde noe å tilby, og jeg kunne selv velge å ta arbeidet eller ikke...

ORIGINAL: Mollå

Jeg er jo selv student på mitt siste og 3 år av min bachelorgrad. Jeg vil i februar ha et semester igjen, og dette har vi gjort bevisst. Hadde vi hatt termin i mai,juni,juli+++ så hadde jeg fått 0 støtte, for da er jeg jo FERDIG!!

Jeg fikk også Eliah mens jeg var student, og for oss var det ypperlig! Jeg fortsatte på skolen en stund etter at han var født, og tok de eksamenene jeg orket å ta. Pappaen var hjemme, og fikk all permisjonen. Dvs 29 uker.

Nå skal det sies at mitt studie krever 0 oppmøte, så jeg leste bare hjemme når jeg orket, så vi var egentlig hjemme begge to[:)] PERFEKT!!!

Samme om man velger å fortsette på skolen, eller om man velger å ta permisjon, så får man fødselsstipend. Dvs lån+stipend, ALT som stipend!

DEG:

Er det videregående eller høyskole du vurderer? Det har jo litt å si på det du får utbetalt fra lånekassen, men tror ikke det er såå stor forskjell?

Dersom du kun tenker økonomisk, så ville nok jeg ha valgt å jobbe og så få perm. Men det kommer jo an på hvor stor stillingsprosent du har fått? Og om du i det hele tatt har jobbet nok til å få foreldrepenger.

Når det skal sies så forstår jeg utrolig godt hvor du vil med skolen! Det er godt å ha gode papirer, og skikkelige papirer på at man er noe, og ikke minst papirer man kan være stolt av! Noe man føler speiler igjen i innsats, og som beskriver deg bedre! Forstår deg veldig godt!!!

Må jo også legge trykk på at man har større frihet når man er student, utenom i eksamensperiodene da selvfølgelig, det kan bli tungt til tider!
Men sånn generelt i løpet av året, så er man mer fleksibel med tanke på barna, og man kan ligge hjemme og være kvalm uten å ha dårlig samvittighet ovenfor arbeidsgiver..[&:]

Men igjen, det er vanskelig å si hva som er rett for deg å gjøre! Du må nesten diskutere sammen med mannen din, og kjenne på det selv hva du har mest lyst til![:)]

Klem til deg snuppa!!

Takk for et godt og utfyllende svar.

Vurderer videregående, har ikke studiekompetanse, hvis jeg bare hadde hatt det hadde jeg nok tatt jordmorutdannelse, men den gang ei [8D] Det er forresten en annen historie.

Men det er videregående, sjekket det opp og det dreier seg vel om en 1000 lapp eller noe i den duren.

Når det gjelder arbeidet har jeg fått eller får 100 % vikarstilling, med mulighet for fast annsettelse, hvis de er fornøyde med meg og omvendt.

Skolen krever full oppmøte, hvis ikke fører det til fravær, og det er vel det jeg prøver å unngå.

Takk for din egen historie...du er jo super flink må jeg si! Men må ærlig talt si at skolen frister mer, pga det med papirer og det å ha noe en kan være stolt over! Jeg skjems når jeg ser på vitnemålet, og hvis jeg velger skolen har jeg mulighet til å få autorisasjonen min, som også teller en del for utdannelsen [:)]

Sender en god klem tilbake [:)]

hva ønsker du selv?
vi kan ikke si hva du skal gjøre.. :)
du må kjenne på kroppen og finne ut av hva du vil selv...
(selv gubben kan ikke si hva du skal gjøre, han kan komme med råd)

DEG:

Klem til deg snuppa!!

Vurderer videregående, har ikke studiekompetanse, hvis jeg bare hadde hatt det hadde jeg nok tatt jordmorutdannelse, men den gang ei [8D] Det er forresten en annen historie.

Men det er videregående, sjekket det opp og det dreier seg vel om en 1000 lapp eller noe i den duren.

Når det gjelder arbeidet har jeg fått eller får 100 % vikarstilling, med mulighet for fast annsettelse, hvis de er fornøyde med meg og omvendt.

Skolen krever full oppmøte, hvis ikke fører det til fravær, og det er vel det jeg prøver å unngå.

Takk for din egen historie...du er jo super flink må jeg si! Men må ærlig talt si at skolen frister mer, pga det med papirer og det å ha noe en kan være stolt over! Jeg skjems når jeg ser på vitnemålet, og hvis jeg velger skolen har jeg mulighet til å få autorisasjonen min, som også teller en del for utdannelsen [:)]

Jeg forstår deg utrolig godt!!

Men hvordan stiller skolen seg til at du feks blir sykemeldt i svangerskapet? Det er også noe å tenke på.. Hvordan har dine forrige svangerskap vært?

Du kommer nok til å gjøre det rette når du har fått tenkt skikkelig over det[;)]

ORIGINAL: turteldue

hva ønsker du selv?
vi kan ikke si hva du skal gjøre.. :)
du må kjenne på kroppen og finne ut av hva du vil selv...
(selv gubben kan ikke si hva du skal gjøre, han kan komme med råd)

Hva jeg ønsker, jeg ønsker å velge det som lønner seg mest for meg, og det tror jeg er skolen. Men jeg ønsker også å velge skolen, fordi jeg har angret slik på det året som gikk til helvete, og her er sjansen min til å gjøre noe med det....

Nei han kan ikke si hva jeg skal gjøre, men han virket ganske bestemt når han sa "VELG JOBBEN" [:-]

DEG:

Klem til deg snuppa!!

Jeg forstår deg utrolig godt!!

Men hvordan stiller skolen seg til at du feks blir sykemeldt i svangerskapet? Det er også noe å tenke på.. Hvordan har dine forrige svangerskap vært?

Du kommer nok til å gjøre det rette når du har fått tenkt skikkelig over det[;)]

Mine tidligere sv.skap har vært preget av bekkenløsning, og det er det eneste, det og halsbrann og alle de andre småplagene, men ellers har det godt bra..!
Vet ikke helt hvordan skolen stiller seg til sykemelding, det må jeg evnt ta stilling til når jeg begynner der..!

Ja, jeg skal sjekke med NAV, om jeg ikke har rett til permisjonspenger velger jeg nok jobben vekk, og jeg vet jo ikke om de vil være fornøyd med meg. Tenk om de feks finner ut at jeg er gravid, og det passer de midt i rauskinken, og så sier de meg opp på grunnlag at de ikke er fornøyd med arbeidet mitt...er litt redd for det. Det kan i det minste ikke skolen si...[8|]

mmmmmmm [&o]

haddet tatt jobben.... utsatt skolen til denne babytida var ferdig.... kommer alltids nye sjanser....[:)]
også tjener du penger nå de nermeste mnd, og sparer litt så du har i perm tida, enn å gå på skole å vere fattiglus....[:D] 

hva vil du oppnå med bedre karaktere fra vidergående? om du retter på dine karaktere og fravær hva vil det si for deg videre? Skal du gå høyskole ? Om det er bare for å endre karaktere og fravær hadde jeg latt vær, det vi lærer på vidergående får DU ikke bruk for, om det er allmenne fag da. Det er kanon kjedelig og en finner mye bedre info på nettet.  Jeg ville ha tatt jobben , selv om du får "stipend" er vel det ikke så mye.

Orker du å sitte i en klasserom med 18-19 åringen som er i full fyr hele tiden.
Men uansett lykk til videre, de karaktere fra vgs trenger man jo bare om en skal inn på høyskole, men skal du gå noen linjer som er rettet mot omsorg så har du jo mye erfaring som teller......

Hvis jeg hadde vært i din situasjon, så hadde jeg tatt jobben,
og tatt opp fag på si, og gått opp til privatist[;)] Nå vet jo ikke jeg
alderen din, men om du er over 25 så har du krav til og få voksen
opplæring, og få jobb oppgaver i div fag på mail. Du får en egen
"nett" lærer som du sender inn jobb oppgavene dine til,
og du kan ta så mange fag du vil [;)] Bare et lite tips isåfall hvis du
har mulighet til og gjøre begge deler.

ORIGINAL: tigergirl

hva vil du oppnå med bedre karaktere fra vidergående? om du retter på dine karaktere og fravær hva vil det si for deg videre? Skal du gå høyskole ? Om det er bare for å endre karaktere og fravær hadde jeg latt vær, det vi lærer på vidergående får DU ikke bruk for, om det er allmenne fag da. Det er kanon kjedelig og en finner mye bedre info på nettet.  Jeg ville ha tatt jobben , selv om du får "stipend" er vel det ikke så mye.

Orker du å sitte i en klasserom med 18-19 åringen som er i full fyr hele tiden.
Men uansett lykk til videre, de karaktere fra vgs trenger man jo bare om en skal inn på høyskole, men skal du gå noen linjer som er rettet mot omsorg så har du jo mye erfaring som teller......

Jeg har tatt helsesekretær linje fra før av, det året jeg tok det gikk alt til helvete, masse fravær (og da mener jeg MASSE), + karakterene var på bånn. Va dette vil si for meg, masse. Når jeg søker på stillinger som helsesekretær har jeg verken autorisasjon fordi jeg mangler et fag, jeg har ikke gode karakterer og jeg har ikke lite fravær. Dette har nok mye å si om jeg får den jobben jeg vil ha, eller ikke. Hadde jeg vært en arbeidsgiver og sett det vitnemålet hadde jeg ikke ansatt meg selv. I frykt for masse fravær, og i frykt for at jeg ikke kunne det jeg skal kunne.

Så jeg tar ikke skolen igjen, bare for å rette opp i noen feil. Føler jeg gikk glipp av masse, og grunnen til at jeg har fått jobb som helsesekretær nå er ganske enkel, de spurte ikke etter vitnemål. Hadde de gjort det, tror jeg det hadde vært vanskeligere å få jobb. Forklarte dem situasjonen, og de likte førsteinntrykket. Ærlighet varer lengst. Men om jeg vil arbeide på et legekontor feks (har fått jobb på sykehuset nå) så tror jeg nok jeg ikke ville ha fått jobben.

De karakterene jeg har nå viser hvor mye jeg kan om de enkelte fagene, feks kan jeg ta blodprøver, kan jeg nok om sykdommer osv. Tror det har noe å si for videre jobbsøking.

Og hvis jeg ikke har rett til foreldrepenger fra NAV, så sitter jeg virkelig i det. Mannen har hus, og nok utgifter, og det hjelper lite at jeg ikke kan bidra noe økonomisk. Tar jeg skole får jeg i det minste ca 9000,- i mnd fra lånekassen, og det er bedre enn ingenting. Og jeg er ikke sikker om jeg får flere sjanser, er ikke rettighetselev, og har heller ingen rett til voksenopplæring. Eneste grunnen jeg kom inn til høsten nå er mest sannsynlig fordi det har vært lite søkere. Ergo, skal jeg ta noe videre utdanning i årene framover, blir det nok som privatist, og det er svindyrt. Nå er det i det minste "gratis".

Ble langt dette, sorry! [&o]

ORIGINAL: Someeone

Hvis jeg hadde vært i din situasjon, så hadde jeg tatt jobben,
og tatt opp fag på si, og gått opp til privatist[;)] Nå vet jo ikke jeg
alderen din, men om du er over 25 så har du krav til og få voksen
opplæring, og få jobb oppgaver i div fag på mail. Du får en egen
"nett" lærer som du sender inn jobb oppgavene dine til,
og du kan ta så mange fag du vil [;)] Bare et lite tips isåfall hvis du
har mulighet til og gjøre begge deler.

Jeg har ikke rett til voksenopplæring fordi jeg har vitnemål og tre års videregående opplæring. Jeg er 25 år...har sjekket mine muligheter når det kommer til det, og det vil koste meg en hel del penger, penger jeg dessverre ikke har [:'(]

Så jeg aner virkelig ikke...tenker bare på om jeg har rett til permisjonspenger fra NAV eller ikke. Har jeg rett til det beholder jeg jobben, hvis ikke velger jeg nok skolen. Det er i hvertfall slik jeg tenker per dags dato...[8|]

Har du pratet med oppfølgingstjenesten ? De kan dekke slike
utgifter for deg. men er jo bedre med egenoppsparte permisjons
penger enn nav penger, greit du får di 35000 som engangs stønad,
og kansje hvis du er heldig 3-4000 i mnd men er det noe og satse på ?
Iforhold til hva du kan tjene opp ? Men har du hatt dagpenger mens
du har vært arbeidsledig  ? for det går også inn til vurdering om
permisjons penger[:)]

jeg hadde nok gått skole jeg.
jeg har søkt og søkt for å komme inn, men når man har tatt de 3-4 årene man har rett på, så kommer vi bakerst i køen for å komme inn på skole.
så om jeg hadde kommet inn på skole nå, hadde jeg tatt det med glede.
men det er fordi jeg vil gå skole, vil ha bedre karakterer og mindre fravær (har mye fravær og dårlig karakterer det siste året jeg også).

men gjør det du vil gjøre og det som lønner seg for dere[;)]
begynner jo på skole selv til august, og vet ikke om vi har rett på permsjonspenger fra lånekassen, men det burde vel gå akkurat? for tror ikke det er sånn 3 ukers permijson før fødsel når det er støtte fra lånekassen?? men det vet jeg ikke helt!!

er verken lett å komme inn på skole eller få jobb, så veldig vanskelig valg..

Fikk ikke dagpenger nei, hadde ikke rett på det.

Jeg tror jeg fpr mer enn 3-4000 i mnd fra lånekassen, tror det er nærmere 9000,-, sjekket på bereningskalkulatoren deres i dag (vet ikke om det er det de kaller den)...! Og om jeg ikke får permisjonspenger fra NAV har jeg barnetrygden å leve på, og mange utgifter som barnehage, SFO, telefonregning + en ting til som jeg ikke vil nevne her. Masse utgifter med andre ord (som ikke mannen min kan hjelpe meg med, fordi han har sine egne utgifter å betale) og lite inntekter. Så her må jeg ta hensyn til hver minste øre!

Har ikke hørt med oppfølgingstjenesten, hva kan de hjelpe med om jeg tørr spørre? [:)]

ORIGINAL: *Emma08*

jeg har søkt og søkt for å komme inn, men når man har tatt de 3-4 årene man har rett på, så kommer vi bakerst i køen for å komme inn på skole.
men det er fordi jeg vil gå skole, vil ha bedre karakterer og mindre fravær (har mye fravær og dårlig karakterer det siste året jeg også).

begynner jo på skole selv til august, og vet ikke om vi har rett på permsjonspenger fra lånekassen, men det burde vel gå akkurat? for tror ikke det er sånn 3 ukers permijson før fødsel når det er støtte fra lånekassen?? men det vet jeg ikke helt!!

Ja, det er nettopp det jeg også tenker. Jeg er jo ikke rettighetselev, og det at jeg kom inn på førstevalget mitt samt at jeg slapp å vente i kø, vel da anser jeg meg selv som heldig. Det er vel derfor dette valget er litt vanskelig. Vet ikke om jeg får denne sjansen igjen...og jobb vil jeg nok alltid få, akkurat samme type jobb som jeg har nå, bare med bedre sjanser om å få jobben hvis du skjønner.

Tror nok vi har rett på permisjonspenger, men for å være helt sikker skal jeg ringe eller sende mail til lånekassen å spørre, det samme skal jeg gjøre med NAV [:)]

Fikk ikke dagpenger nei, hadde ikke rett på det.

Jeg tror jeg fpr mer enn 3-4000 i mnd fra lånekassen, tror det er nærmere 9000,-, sjekket på bereningskalkulatoren deres i dag (vet ikke om det er det de kaller den)...! Og om jeg ikke får permisjonspenger fra NAV har jeg barnetrygden å leve på, og mange utgifter som barnehage, SFO, telefonregning + en ting til som jeg ikke vil nevne her. Masse utgifter med andre ord (som ikke mannen min kan hjelpe meg med, fordi han har sine egne utgifter å betale) og lite inntekter. Så her må jeg ta hensyn til hver minste øre!

Har ikke hørt med oppfølgingstjenesten, hva kan de hjelpe med om jeg tørr spørre? [:)]

De kan hjelpe deg med og få gratis skolegang, også fikser de voksenopplering, kveldskurs og div !
Vet ikke om det er noe som alle komunene har, men jeg bor i en liiiiten komune og de har det jo her,
så vil tro de har det i hele norge, men skal ikke si noen ting for sikkert [:)]
Men jeg vil jo råde deg til og gjøre det som blir best for deg, nå vet jo ikke jeg hvilken jobb du har,
men er det slik at det er dagvakter så kan du jo ta kvelds kur på kveldene og så gå opp til eksamen
til jul ?

ORIGINAL: *Emma08*

Ja, det er nettopp det jeg også tenker. Jeg er jo ikke rettighetselev, og det at jeg kom inn på førstevalget mitt samt at jeg slapp å vente i kø, vel da anser jeg meg selv som heldig. Det er vel derfor dette valget er litt vanskelig. Vet ikke om jeg får denne sjansen igjen...og jobb vil jeg nok alltid få, akkurat samme type jobb som jeg har nå, bare med bedre sjanser om å få jobben hvis du skjønner.

Tror nok vi har rett på permisjonspenger, men for å være helt sikker skal jeg ringe eller sende mail til lånekassen å spørre, det samme skal jeg gjøre med NAV [:)]

ja skjønner, har selv søkt på helsesekretær i to år, men er for langt bak i køen. så måtte ta det som nettskole nå til høsten, lei av å søke og ikke få plass hvert år.. så ja du er heldig som kom inn[;)]
men kan jo hende det lønner seg pengemessig å jobbe, får vel kanskje litt mer enn 9tusen da?
men syntes uansett 9tusen er bra jeg da[:D] hehe.

nei, du får høre med nav og lånekassen og tenke tenke tenke[;)]
huske å fortelle hva du velger nå da, nysgjerrig ja[8D]

Back
Topp