ORIGINAL: tigergirl
hva vil du oppnå med bedre karaktere fra vidergående? om du retter på dine karaktere og fravær hva vil det si for deg videre? Skal du gå høyskole ? Om det er bare for å endre karaktere og fravær hadde jeg latt vær, det vi lærer på vidergående får DU ikke bruk for, om det er allmenne fag da. Det er kanon kjedelig og en finner mye bedre info på nettet. Jeg ville ha tatt jobben , selv om du får "stipend" er vel det ikke så mye.
Orker du å sitte i en klasserom med 18-19 åringen som er i full fyr hele tiden.
Men uansett lykk til videre, de karaktere fra vgs trenger man jo bare om en skal inn på høyskole, men skal du gå noen linjer som er rettet mot omsorg så har du jo mye erfaring som teller......
Jeg har tatt helsesekretær linje fra før av, det året jeg tok det gikk alt til helvete, masse fravær (og da mener jeg MASSE), + karakterene var på bånn. Va dette vil si for meg, masse. Når jeg søker på stillinger som helsesekretær har jeg verken autorisasjon fordi jeg mangler et fag, jeg har ikke gode karakterer og jeg har ikke lite fravær. Dette har nok mye å si om jeg får den jobben jeg vil ha, eller ikke. Hadde jeg vært en arbeidsgiver og sett det vitnemålet hadde jeg ikke ansatt meg selv. I frykt for masse fravær, og i frykt for at jeg ikke kunne det jeg skal kunne.
Så jeg tar ikke skolen igjen, bare for å rette opp i noen feil. Føler jeg gikk glipp av masse, og grunnen til at jeg har fått jobb som helsesekretær nå er ganske enkel, de spurte ikke etter vitnemål. Hadde de gjort det, tror jeg det hadde vært vanskeligere å få jobb. Forklarte dem situasjonen, og de likte førsteinntrykket. Ærlighet varer lengst. Men om jeg vil arbeide på et legekontor feks (har fått jobb på sykehuset nå) så tror jeg nok jeg ikke ville ha fått jobben.
De karakterene jeg har nå viser hvor mye jeg kan om de enkelte fagene, feks kan jeg ta blodprøver, kan jeg nok om sykdommer osv. Tror det har noe å si for videre jobbsøking.
Og hvis jeg ikke har rett til foreldrepenger fra NAV, så sitter jeg virkelig i det. Mannen har hus, og nok utgifter, og det hjelper lite at jeg ikke kan bidra noe økonomisk. Tar jeg skole får jeg i det minste ca 9000,- i mnd fra lånekassen, og det er bedre enn ingenting. Og jeg er ikke sikker om jeg får flere sjanser, er ikke rettighetselev, og har heller ingen rett til voksenopplæring. Eneste grunnen jeg kom inn til høsten nå er mest sannsynlig fordi det har vært lite søkere. Ergo, skal jeg ta noe videre utdanning i årene framover, blir det nok som privatist, og det er svindyrt. Nå er det i det minste "gratis".
Ble langt dette, sorry! [&o]