Skjule graviditet i bryllup

Unnskyld meg, men det er sinnsykt stor forskjell på å være avhengig av alkohol(les: alkoholiker) og å nyte alkohol i feiringer som bryllup og lignende eller å ta seg et glass vin i ny og ned! At man ikke setter hele livet på vent og avstår helt fra alkohol når man prøver betyr ikke at alkohol er viktigere enn barna! Det må være lov og leve normalt for oss som prøver også. Trenger selvfølgelig ikke å dra på fylla i dpo-land, men gjør nok ingen av oss heller. Man kan ikke slutte å leve fordi om man prøver å bli gravid! Og det å avstå helt fra alkohol allerede 3 måneder før man begynner og prøve er for meg bare bullshit. Takk for meg!
Så "å leve" betyr å nyte alkohol?

Må man drikke for å feire?

Selvsagt ikke. Jeg drikker ca aldri. Men noen synes FAKTISK det er gøy å kose seg med noen drinker inni mellom.. Noen liker smaken av vin, og ønsker ta et glass av og til..

Så lenge man ikke ER gravid, så synes jeg det er drøyt å si at man velger alkohol foran barn av den grunn..

Hvis du har bil og førerkort har du en veldig god unnskyldning. En annen sak er jo at det forventes at man drikker alkohol. Er ikke det sånn at enhver skal være herre over sin egen kropp lenger? Synes i såfall det er veldig trist. Om jeg var gravid i bryllup, tror jeg kanskje jeg ville vært ærlig med mine nærmeste venner, de vil støtte meg uansett hva som skjer, og resten av bryllupsfølget, har ingenting med hvorfor jeg ikke drikker :P

Så "å leve" betyr å nyte alkohol?
Nei, er ikke det jeg mener. Men tenker at man må få lov til å nyte alkohol om man ønsker det. Man kan ikke ta hensyn til et "hypotetisk" foster i alle ting i hverdagen. Et glass vin innimellom skader ikke er foster som ikke er der enda ;) noen blir gravide på null og niks, mens noen bruker flere år. Og da går det hardt utover psyken om man skal leve som gravid over så lang tid uten å lykkes.. Så da kan det fort bli at man setter livet og hverdagsgleden litt på vent. Og det synes jeg ikke man skal være nødt til ;)

For noen så gjør det helt sikkert det!
Hvorfor i alle dager kan man ikke bare respektere at folk er forskjellige å har forskjellige syn på ting..blant annet alkohol!
Dersom noen mener at alkohol er livet, så har de faktisk et problem! I mine øyne burde barna komme først.
Sorry, men jeg synes ikke det er greit å mixe barn og alkohol, ikke engang under selve unnfangelsen. Hva dere andre gjør får være deres valg, men jeg håper virkelig barna kommer foran alkohol.

Synes foressten det er utrolig bra at NRK har valgt å sette fokus på temaet, slik at man kan øke bevisstheten rundt dette.

Dersom noen mener at alkohol er livet, så har de faktisk et problem! I mine øyne burde barna komme først.
Sorry, men jeg synes ikke det er greit å mixe barn og alkohol, ikke engang under selve unnfangelsen. Hva dere andre gjør får være deres valg, men jeg håper virkelig barna kommer foran alkohol.

Synes foressten det er utrolig bra at NRK har valgt å sette fokus på temaet, slik at man kan øke bevisstheten rundt dette.
Selvfølgelig burde ingen drikke seg synlig beruset med barn i nærheten eller som gravid..men det går ikke ann å aldri unne seg et glass vin når man prøver i tilfelle man blir det..hva med de som har prøvd i 4 år?
Alkohol er ikke livet men jeg vil veldig gjerne nyte en iskald breezer til maten om sommeren osv!

Vel, nå kommer jeg til å måtte gjøre som jeg sa i august når jeg skal i bryllup, for fant ut i dag at dette faktisk blir tilfelle mest sannsynlig får høre på mitt eget råd^^

Tror du har misforstått kraftig hva som Lillafrosk og Elise95 har prøvd å få frem her. Enten dét eller så prøver du å lage en diskusjon med vilje. Hvis du skal være trangsynt at du ikke kan respektere eller prøve å forstå andres situasjoner, tror jeg kanskje du burde ta en pause fra dette forumet... Her inne er vi alle i hver våre sårbare situasjoner, og tråder blir dannet for å få råd - ikke en lære-regle om hvorvidt det er lurt å drikke alkohol under et svangerskap eller ikke. Tror absolutt alle som er her inne vil det beste for sine fremtidige barn/barna sine og dermed er veldig klar over dette! Hovedspørsmålet her var hvordan man kan skjule en graviditet i en situasjon hvor det er forventet at flertallet kommer til å drikke alkohol - ikke hvordan man kan drikke alkohol uten å røpe at man er gravid! Hun hadde ikke laget tråden og spurt om råd dersom hun har planer om å drikke denne kvelden. Hun spør om tips på hvordan hun kan unngå alkohol uten å vekke mistanke. Om man har mistet tidligere eller har en generell frykt for å miste, så har man ikke alltid lyst til å fortelle alle den store nyheten med èn gang.

Jeg tror det viktigste i prøvetiden er å leve så normalt som mulig (innenfor rimelighetens grenser såklart)! Er man vant til å kose seg med et glass vin i helgene eller fremdeles røyker/snuser, så javel! Jeg kommer ikke til å være en som dømmer. For det er helt opp til hver enkelt! Tror det viktigste man kan gjøre er å fokusere mindre på hva alle andre gjør "galt" og heller konsentrere seg mer om hvordan man kan gjøre forbedringer selv :) Det er ikke mitt ansvar å endre andres meninger, valg eller væremåte. Det er personen det gjelder selv sitt ansvar, med eventuelt hjelp fra andre :)

Last edited:
Tror du har misforstått kraftig hva som Lillafrosk og Elise95 har prøvd å få frem her. Enten dét eller så prøver du å lage en diskusjon med vilje. Hvis du skal være trangsynt at du ikke kan respektere eller prøve å forstå andres situasjoner, tror jeg kanskje du burde ta en pause fra dette forumet... Her inne er vi alle i hver våre sårbare situasjoner, og tråder blir dannet for å få råd - ikke en læreregle om hvorvidt det er lurt å drikke alkohol under et svangerskap eller ikke. Tror absolutt alle som er her inne vil det beste for sine fremtidige barn/barna sine og dermed er veldig klar over dette! Hovedspørsmålet her var hvordan man kan skjule en graviditet i en situasjon hvor det er forventet at flertallet kommer til å drikke alkohol - ikke hvordan man kan drikke alkohol uten å røpe at man er gravid! Hun hadde ikke laget tråden og spurt om råd dersom hun har planer om å drikke denne kvelden. Hun spør om tips på hvordan hun kan unngå alkohol uten å vekke mistanke. Om man har mistet tidligere eller har en generell frykt for å miste, så har man ikke alltid lyst til å fortelle alle den store nyheten med èn gang.

Jeg tror det viktigste i prøvetiden er å leve så normalt så mulig (innenfor rimelighetens grenser såklart)! Er man vant til å kose seg med ett glass vin i helgene eller fremdeles røyker/snuser, så javel! Jeg kommer ikke til å være en som dømmer. For det er helt opp til hver enkelt! Tror det viktigste man kan gjøre er å fokusere mindre på hva alle andre gjør "galt" og heller konsentrere seg mer om hvordan man kan gjøre forbedringer selv :) Det er ikke mitt ansvar å endre andres meninger, valg eller væremåte. Det er personen det gjelder selv sitt ansvar, med eventuelt hjelp fra andre :)
Amen!

Mange gode tips her. Det som alltid fungerer, og som ingen stiller oppfølgingsspørsmål om, er viss du seier du har diaré, og derfor ikkje tar sjansen på å drikke alkohol:D
Haha, denne lo jeg godt av! Kan se for meg at den funker som bare det ja:D

Man velger jo ikke bort barna bare for at man drikker alkohol før man blir gravid, det vil jeg si var et ganske så drøyt utsagn! Jeg er lidenskapelig opptatt av mat og vin og drikker vin når det lages veldig god mat, avstår etter EL men ser ikke noe galt i å drikke vin til maten og sier meg sterkt uenig i at jeg velger alkohol framfor barn bare for det! Mitt ønske etter barn blir ikke mindre sterkt bare for at jeg drikker vin i ny og ne. Det kalles livs nyting!

Back
Topp