Skjønner ikke... nav utbetaling i desember

Har aldri sagt at noen ikke har peiling? O.o

I dine innlegg så kan det jo virke slik,du retter på meg fordi jeg skrev mange må få mat andre steder, du retter på meg når jeg skriver noen mister nesten 40% av inntekten sin osv.
Mulig vi er mye enige, men i dine innlegg så virker det ikke slik. :)

Jeg synes ikke noe om at man skal uttale seg slik som det blir gjort i denne tråden om en gruppe mennesker som har det tøft. Det var hele poenget mitt med mitt innlegg.
Ikke om det var sosialstønad eller aap, spiller liten rolle når begge grupper sliter litt ekstra i juletiden. Og det blir verre med nav sine regler.
Det synes jeg er trist :(

Selv har jeg vært der, og jeg vet hvor vanskelig dette er.
Som lønnsmottager har man for det første mer utbetalt i måneden enn en som går på Nav. En som går på Nav har lite fra før av, mange har problemer med å i det hele tatt få det til å gå rundt. Hva med dem som har ekstra i huselie? Hva med dem som har ekstra mange i familien å kjøpe gaver til? Hva med dem som har barn?

Det er ikke maten her som er det verste, det er julegavene. Det er de som koster før jul, slik som for alle andre. Går man på Nav får man ikke kreditt, så det er ikke å "bare trekke Mastercardet og betale tilbake etterpå". For selv om de hadde Mastercard, hva om når de ikke har noe å betale tilbake med da?

Jeg var skikkelig letta når jeg fikk penger før jul, for da hadde jeg sjans til å kjøpe julegaver. Jeg levde på First Price spaghetti og hjemmelaget tomatsaus med 50gram kjøttdeig hver dag i en uke, og så hadde jeg hjemmelagde potetbåter og en halv kjøttpølse i en uke for å få det til å gå rundt de neste to ukene. Det kostet meg den nette sum av 120 kroner for 9 år siden! Og jeg hadde kjøpt mel på tilbud tidligere i desember så jeg bakte brød og hadde smør på.

Jeg fikk heldigvis litt julegodt av foreldrene mine i "julestrømpe" selv om jeg var voksen, og storesøsteren min hadde bakt julekaker som del av julegave. Så jeg kunne "kose" meg i jula jeg også.

Jeg blir helt matt av at noen kan tenke slik som dette.

Husk også at enkelte ikke får mer enn noen tusen kr i mnd. Er man sosial klient uten noen form for tillegg så er desverre det alt dem får. Ikke like lett å leve av det. Nav betaler da selvfølgelig strøm, leie osv. Noen får mer men da regnet ut hva de betaler i regninger og sitter da igjen med det minste man kan leve på. Disse menneskene sliter nok en del på denne tiden.

Må bare legge til at jeg syns du tar alt her i tråden i verste mening.

Man dømmer ikke fordi man lurer på noe. Det handler om å være raus ja, men også å kunne vise forståelse, tålmodighet og ikke være så rask med pekefingeren. Ikke alle ser ting for hvordan det egentlig er med en gang, men det må vi ha forståelse for. Det går jo tross alt rykter om at dersom man går på NAV får man alle mulige ytelser man ønsker. Det er helt feil, men er faktisk ikke alle som er klar over det.

Og mitt første innlegg så skriver jeg hvordan noen av de kan ha det og at vi bør vise raushet og forståelse.
Har ikke vært ute med pekefingeren, men jeg synes vi alle bør forstå at staten Norge deler ikke bare ut en haug med penger. Vi hører ofte om de fattige også i media.

Jeg har vokst opp under fattigdomsgrensen og dessverre sett begge foreldre og en søster eie null forståelse for økonomi.

Man kan ikke bruke penger man ikke har. Det hjelper ikke om man får de utbetalt tidligere. Man kan ikke bruke mer på jul av den grunn. Om man kjøper ribba 3 uker før jul eller 1 uke før jul spiller ingen rolle.

Har hatt dårlig råd som student og som alenemor. I perioder oppstår det "kriser" der man trenger penger før man har de. Jeg har da brukt MasterCard MEN passet på å betalt tilbake med en gang. Da bruker jeg jo bare pengene jeg har, bare at jeg fikk litt på forskudd. Det løste problemet ved at jeg måtte kjøpe noe litt før jeg fikk penger. ALLE får innvilget 10 000 på MasterCard, uten noe kredittsjekk. Og det er ikke snakk om å bruke så mye om du bare trenger å handle mat et par dager på forskudd av lønn.
Hvis du selv virkelig har vært fattig... Da skjønner jeg ikke denne vinklingen...?

Selv har jeg vært der, og jeg vet hvor vanskelig dette er.
Som lønnsmottager har man for det første mer utbetalt i måneden enn en som går på Nav. En som går på Nav har lite fra før av, mange har problemer med å i det hele tatt få det til å gå rundt. Hva med dem som har ekstra i huselie? Hva med dem som har ekstra mange i familien å kjøpe gaver til? Hva med dem som har barn?

Det er ikke maten her som er det verste, det er julegavene. Det er de som koster før jul, slik som for alle andre. Går man på Nav får man ikke kreditt, så det er ikke å "bare trekke Mastercardet og betale tilbake etterpå". For selv om de hadde Mastercard, hva om når de ikke har noe å betale tilbake med da?

Jeg var skikkelig letta når jeg fikk penger før jul, for da hadde jeg sjans til å kjøpe julegaver. Jeg levde på First Price spaghetti og hjemmelaget tomatsaus med 50gram kjøttdeig hver dag i en uke, og så hadde jeg hjemmelagde potetbåter og en halv kjøttpølse i en uke for å få det til å gå rundt de neste to ukene. Det kostet meg den nette sum av 120 kroner for 9 år siden! Og jeg hadde kjøpt mel på tilbud tidligere i desember så jeg bakte brød og hadde smør på.

Jeg fikk heldigvis litt julegodt av foreldrene mine i "julestrømpe" selv om jeg var voksen, og storesøsteren min hadde bakt julekaker som del av julegave. Så jeg kunne "kose" meg i jula jeg også.

Jeg blir helt matt av at noen kan tenke slik som dette.
Da hadde jeg litt mer enn deg. Var vel ca 250kr i uka (når alt annet var betalt). Ca like lenge siden.

Jeg fikk MasterCard og hadde kun fra nav... mulig ting har endret seg de siste årene?

Men jeg spør av nysgjerrighet fordi jeg ikke får det til å stemme. For jeg tenker jeg har missa noe, som jeg har skrevet. Når du sier du at du ble letta for å få penger før jul for å kunne julegaver. Er det noe forskjell på å kjøpe julegaver for utbetalingen du fikk i november og å kjøpe julegaver for utbetalingen du fikk rett før jul? Jeg skjønner ikke tankegangen, ønsker derfor å få en forklaring. For som sagt, det er mulig det er jeg som er treig ;)

Hvis du selv virkelig har vært fattig... Da skjønner jeg ikke denne vinklingen...?

Nja.... jeg har vel vært litt vel lei av å være vitne til dårlige valg som har gjort hele fattigdommen verre for oss. Det er mulig det er der skoen trykker på meg ;)

Men når alle "forstår" dette problemet , så lurer jeg på - hva er det jeg har gått glipp av her?

Da hadde jeg litt mer enn deg. Var vel ca 250kr i uka (når alt annet var betalt). Ca like lenge siden.

Jeg fikk MasterCard og hadde kun fra nav... mulig ting har endret seg de siste årene?

Men jeg spør av nysgjerrighet fordi jeg ikke får det til å stemme. For jeg tenker jeg har missa noe, som jeg har skrevet. Når du sier du at du ble letta for å få penger før jul for å kunne julegaver. Er det noe forskjell på å kjøpe julegaver for utbetalingen du fikk i november og å kjøpe julegaver for utbetalingen du fikk rett før jul? Jeg skjønner ikke tankegangen, ønsker derfor å få en forklaring. For som sagt, det er mulig det er jeg som er treig ;)

Ja, det er en stor forskjell å vite at man har penger som kommer inn, og kanskje man også har behov for å fordele det utover, fordi det ene måneden er uforutsett regning, en annen måned er det oi shit en ekstra stor strømregning pga kulden, eller man prøver å holde ut lenge nok til å kunne handle julegaver og matvarer på salg, man vet at det faller seg bursdag der og der, kanskje har man spart opp men måtte bruke det, det er gjerne noen familieselskaper nært jul og det er gått hull i strømpebuksa eller kjole eller trenger en maskara.. Det er så mye esktra før jul, som man vanligvis ikke tenker på. Og ikke alle klarer eller ønsker å si nei, kanskje er dette eneste mulighetene de har hele året til å delta på noe, resten av året er det å takke nei fordi de faktisk ikke har råd. Men så kommer jula da og vinteren og alt som hører med da.. Det er veldig sårt.

Og mitt første innlegg så skriver jeg hvordan noen av de kan ha det og at vi bør vise raushet og forståelse.
Har ikke vært ute med pekefingeren, men jeg synes vi alle bør forstå at staten Norge deler ikke bare ut en haug med penger. Vi hører ofte om de fattige også i media.
Synes du skriver kloke innlegg i denne tråden

I dine innlegg så kan det jo virke slik,du retter på meg fordi jeg skrev mange må få mat andre steder, du retter på meg når jeg skriver noen mister nesten 40% av inntekten sin osv.
Mulig vi er mye enige, men i dine innlegg så virker det ikke slik. :)

Jeg synes ikke noe om at man skal uttale seg slik som det blir gjort i denne tråden om en gruppe mennesker som har det tøft. Det var hele poenget mitt med mitt innlegg.
Ikke om det var sosialstønad eller aap, spiller liten rolle når begge grupper sliter litt ekstra i juletiden. Og det blir verre med nav sine regler.
Det synes jeg er trist :(
Ok, skjønner. Er ikke meningen å rette på deg, men du skriver ut ifra din erfaring med bekjente og jeg skriver ut ifra min erfaring som ansatt. Det er vel rom for at man kan tilføye informasjon? Du skrev at noen mister 40% av inntekten, og for noen kan det virke som du mener at utbetalingen da er 60%, som blir misledene. Derfor jeg skrev det du mener var å rette på deg. Det er jo allmennkunnskap at NAV ikke dekker tapt inntekt over 6G, enten det er AAP, sykepenger eller foreldrepenger. Det er veldig kjipt å miste så mye av inntekten sin, men det er jo enda verre for de som har tjent mye mindre og må over på NAV. Det er jo stor forskjell på å få AAP på 6G, enn å ha vært på 1,5G.

Hadde jeg hatt 6G fra NAV så kunne jeg ha solgt huset og bodd billigere. De som ligger på/under fattiggrensen er de som sliter mest. Og de er det veldig synd på.

Ja, men ikke alle har forståelse for hvordan det er å skulle feire jul med to barn og en inntekt på 10.000kr. Noen tror faktisk at man lever godt på NAV. De som vet bedre kan jo opplyse på en grei måte.

Ts skriver hvorfor ikke planlegge å sette av penger før.

Altså jeg skjønner ikke forskjellen på å kjøpe julemat og julegaver 1 uke før jul eller 3 uker før jul. Man kan jo ikke bruke mer penger enn man har uansett.

Feks når du skal kjøpe julegaver da. Om du betaler de fra oktoberlønna di eller desemberlønna di spiller jo ingen rolle.

Jeg tenker at dette er ikke en unik problemstilling for de som får utbetaling fra nav. Det gjelder vel alle?

Jeg skjønner at de med dårlig råd har det vanskelig når det blir ekstra utgifter. Men man har jo ikke penger til noe ekstra uansett hvilke dato man får utbetalt. Man har like liten sum å bruke på julegaver, uansett om man handler de i november eller desember.

Så jeg skjønner ikke logikken...?

Tenker det er så lett å klage på nav :p

Det handler om at man må vise litt raushet, la være å dømme og prøve å sette seg inn i andres situasjon uten å kritisere de det gjelder.
Nå har jeg vært i slik situasjon, ihvertfall lignende. Det er derfor jeg setter spørsmålstegn ved det. Ikke for å dømme, men fordi jeg rett og slett lurer. Jeg forstår ikke tankegangen. Og det betyr ikke at det nødvendigvis er dem det er noe feil med ;)

Ja, det er en stor forskjell å vite at man har penger som kommer inn, og kanskje man også har behov for å fordele det utover, fordi det ene måneden er uforutsett regning, en annen måned er det oi shit en ekstra stor strømregning pga kulden, eller man prøver å holde ut lenge nok til å kunne handle julegaver og matvarer på salg, man vet at det faller seg bursdag der og der, kanskje har man spart opp men måtte bruke det, det er gjerne noen familieselskaper nært jul og det er gått hull i strømpebuksa eller kjole eller trenger en maskara.. Det er så mye esktra før jul, som man vanligvis ikke tenker på. Og ikke alle klarer eller ønsker å si nei, kanskje er dette eneste mulighetene de har hele året til å delta på noe, resten av året er det å takke nei fordi de faktisk ikke har råd. Men så kommer jula da og vinteren og alt som hører med da.. Det er veldig sårt.

Takk for svar! :)

Men hva skjer når det er lenge til neste utbetaling. Forskyver man ikke bare problemene?

Hvis jeg ikke tar helt feil så er det kanskje tanken på å være uten mat/ha lite mat en helt vanlig hverdag bedre enn å ha lite mat på selveste julaften? Da forskyver man heller de trange tidene uten mat til etter jul?

Altså jeg skjønner ikke forskjellen på å kjøpe julemat og julegaver 1 uke før jul eller 3 uker før jul. Man kan jo ikke bruke mer penger enn man har uansett.

Feks når du skal kjøpe julegaver da. Om du betaler de fra oktoberlønna di eller desemberlønna di spiller jo ingen rolle.

Jeg tenker at dette er ikke en unik problemstilling for de som får utbetaling fra nav. Det gjelder vel alle?

Jeg skjønner at de med dårlig råd har det vanskelig når det blir ekstra utgifter. Men man har jo ikke penger til noe ekstra uansett hvilke dato man får utbetalt. Man har like liten sum å bruke på julegaver, uansett om man handler de i november eller desember.

Jeg fostår godt hva du mener.

Skjønner veldig godt hva du mener og prøver å få frem... synd at noen vinkler det til kritikk og nedsnakking av de som desverre lever på nav :( slik tolket ikke jeg det.

Jeg tenker som deg, man har en sum, denne blir fordelt på 2 utbetalinger. Om da den andre utbetalingen kommer før jul blir det fryktelig lenge til neste så jeg tenker det blir litt uklokt å tenke slik, ser mange her ser store problemer med kredittkort, men blir det ikke samme greia da? Å få utbetalingen før, da "låner" man jo fremtidige penger av seg selv. som du sier, om man kjøper ribba for første utbetaling eller andre spiller liten rolle.

Når jeg gikk på aap så var jeg flinkere enn nå til å planlegge julegavene og ha et lite lager med bursdagsgaver som alt var kjøpt så billig at hadde folk vist prisen hadde jeg neppe turt å gi det bort.
Fordelte da utgiftene utover hele året, kunne begynne å kjøpe julegaver på januarsalget og kjøpte bare til de nærmeste.

Vanligvis syntes jeg det var langt mellom utbetalingene fra siste i desember og første i januar så håpte alltid på penger til jul eller bursdagen min i romjula.

Syns set er rart at om man har så liten inntekt at man ikke planlegger bedre fremover.

Levde forøvrig på minstesats så vet godt hvordan det er. Skjønner at ts lurer på dette.

Takk for svar! :)

Men hva skjer når det er lenge til neste utbetaling. Forskyver man ikke bare problemene?

Hvis jeg ikke tar helt feil så er det kanskje tanken på å være uten mat/ha lite mat en helt vanlig hverdag bedre enn å ha lite mat på selveste julaften? Da forskyver man heller de trange tidene uten mat til etter jul?

For noen blir det å forskyve problemene, enten fordi de gjerne vet at de får flere middager iløpet av jula og kanskje rester med seg hjem, for andre kan det være at det blir ufrivillig forskjøvet.
Hvis man får middag 2-3 dager i jula og får med seg rester hjem kan jula være reddet økonomisk for noen, men ikke alle har den luksusen heller.

Jeg lurer på det samme som deg, og det helt uten å være dømmende, arrogant, nedlatende eller kritisk til de det gjelder. :)

ALLE får innvilget 10 000 på MasterCard, uten noe kredittsjekk. Og det er ikke snakk om å bruke så mye om du bare trenger å handle mat et par dager på forskudd av lønn.

Må bare si at det ikke stemmer da, jeg fikk ikke mer enn 5000. Ikke at jeg egentlig ønsker mer heller, men i forbindelse med at vi skulle kjøpe ny seng på avbetaling (som jeg trodde var konto i butikken, men viste seg å være via banken), så det er eneste grunn til at jeg vet det. Syns det holder da, de gangene jeg bruker kortet vet jeg at jeg bare bruker av neste mnds lønn, for jeg er også nøye med at kortet skal nedbetales hver mnd.

Når jeg gikk på aap så var jeg flinkere enn nå til å planlegge julegavene og ha et lite lager med bursdagsgaver som alt var kjøpt så billig at hadde folk vist prisen hadde jeg neppe turt å gi det bort.
Fordelte da utgiftene utover hele året, kunne begynne å kjøpe julegaver på januarsalget og kjøpte bare til de nærmeste.

Vanligvis syntes jeg det var langt mellom utbetalingene fra siste i desember og første i januar så håpte alltid på penger til jul eller bursdagen min i romjula.

Syns set er rart at om man har så liten inntekt at man ikke planlegger bedre fremover.

Levde forøvrig på minstesats så vet godt hvordan det er. Skjønner at ts lurer på dette.
Om jeg hadde vært alene nå hadde jeg aldri klqrt å lagt opp en krone til sparig for jeg har 8000 i mnd på dagpenger.
Jeg tenkr at da hadde jeg kjøpt julegaver og mat med siste utbetaling før jul å så hadde jrh levd på noe billig mat fram til neste utbetaling å det vwt jeg flere gjør også

Back
Topp