Skeptisk

RedBushTea

Glad i forumet!
Babyen min er 4.5 måneder og har blitt veldig skeptisk til nye folk. Om det er barn i nærheten da blir det mye skriking. Trodde dette kommer mye senere. Vet ikke hvordan skal jeg løse problemet. Helsestasjon hadde ingen råd til meg. Har dere noen erfaring med dette? Hva skal jeg gjøre?
 
Babyen min er 4.5 måneder og har blitt veldig skeptisk til nye folk. Om det er barn i nærheten da blir det mye skriking. Trodde dette kommer mye senere. Vet ikke hvordan skal jeg løse problemet. Helsestasjon hadde ingen råd til meg. Har dere noen erfaring med dette? Hva skal jeg gjøre?
Storesøster her var helt lik. Varte kjempelenge husker jeg. Bare noen smilte til henne og sa hei begynte hun å gråte. Begynte ved 4 mnd alder her og. Måtte ha henne i bæreselen hele tiden, for da kunne hun gjemme seg mot brystet mitt. Tittet noen oppi vognen var det krise og hun var utrøstelig. Ingen gode tips, men det går over. Bæreselen ble vår redning i hvert fall. Og hvis noen skulle holde henne måtte vi passe på så hun ble avlevert med ryggen mot mottager og ansikt mot oss. Så var det om å gjøre å satse på at det gikk bra. For et styr jeg husker det var.

I dag er hun forresten en meget selvsikker jente. Husker hvor bekymret jeg var for at hun skulle være sår og tilbaketrukket. Men den bekymringen var bortkastet.
 
Godt å vite at det går over. Så langt vil hun ikke sitte bæresele så skal se om hun endrer mening. :)
 
Godt å vite at det går over. Så langt vil hun ikke sitte bæresele så skal se om hun endrer mening. :)
Har du prøvd å ta knebøy med henne i bæreselen? Vi brukte litt tid på å venne henne til bæreselen inne, men fikk tips om å ta knebøy og så gå fort ut så hun ble opptatt av det rundt. Fungerte meget godt her, men det ser jo alt annet enn særlig lurt ut :p
 
Det beste du kan gjøre for babyen din er å ha henne nær deg og skjerme henne når hun tydelig viser skepsis mot fremmede.
 
Jeg hadde et tantebarn som i en periode fra 4 mnd-1,5 år der hun var ekstremt mamma og pappadalt og hun var veldig skeptisk til oss andre. Begynte å grine hvis vi snakket til henne osv. Veldig kjedelig for oss, men det gikk heldigvis over til slutt. I dag er hun verdens skjønneste 3åring som elsker å prate, kose og le med alle i familien. Hun er trygg og tørr å besøke besteforeldre og tanter og onkler alene uten problem :) så jeg også har troen på å gi barnet den tryggheten det trenger, men selvfølgelig fortsette å omgås andre, men ikke "presse" barnet til å være hos andre hvis det er skeptisk :) det går seg nok til snart :)
 
Synes du det? Blir hun ikke isolert og usosial?
Nei, heller motsatt. Trygge og godt tilknyttede barn vil være trygge på seg selv og tørre mer når de blir større :) Viktig å respektere grensene deres og være der som en trygg havn. De viste en fin tegning som beskrev det ganske fint da vi var på gruppetreff på helsestasjonen. Fra barna er små vil de søke til foreldrene for trygghet. Etter hvert som de blir større vil de få større og større radius for hvor langt de tør å gå unna og for hvor lenge de søker utover før de går/ser tilbake til foreldrene for å få trygghet. Gjelder f.eks når de blir så store at de begynner å leke litt for seg selv. Da kan de f.eks søke trygghet bare ved å se opp og se at mor og far er der.

Dette er også litt av grunnen til at man helst ikke skal bære barna utovervendt i bæresele.. Babyen trenger mulighet til å se ansiktet ditt, og til å skjerme seg for inntrykk når det blir for mye. Når babyen er skeptisk/redd og gråter så er det viktig at du er rolig og avslappet og viser med kroppen og ansiktet at det er trygt. La barnet få nærhet til deg.
 
Nei, heller motsatt. Trygge og godt tilknyttede barn vil være trygge på seg selv og tørre mer når de blir større :) Viktig å respektere grensene deres og være der som en trygg havn. De viste en fin tegning som beskrev det ganske fint da vi var på gruppetreff på helsestasjonen. Fra barna er små vil de søke til foreldrene for trygghet. Etter hvert som de blir større vil de få større og større radius for hvor langt de tør å gå unna og for hvor lenge de søker utover før de går/ser tilbake til foreldrene for å få trygghet. Gjelder f.eks når de blir så store at de begynner å leke litt for seg selv. Da kan de f.eks søke trygghet bare ved å se opp og se at mor og far er der.

Dette er også litt av grunnen til at man helst ikke skal bære barna utovervendt i bæresele.. Babyen trenger mulighet til å se ansiktet ditt, og til å skjerme seg for inntrykk når det blir for mye. Når babyen er skeptisk/redd og gråter så er det viktig at du er rolig og avslappet og viser med kroppen og ansiktet at det er trygt. La barnet få nærhet til deg.
 

Vedlegg

  • TrygghetssirkelenOversikt.jpg
    TrygghetssirkelenOversikt.jpg
    39,4 KB · Visninger: 16
Nei, heller motsatt. Trygge og godt tilknyttede barn vil være trygge på seg selv og tørre mer når de blir større :) Viktig å respektere grensene deres og være der som en trygg havn. De viste en fin tegning som beskrev det ganske fint da vi var på gruppetreff på helsestasjonen. Fra barna er små vil de søke til foreldrene for trygghet. Etter hvert som de blir større vil de få større og større radius for hvor langt de tør å gå unna og for hvor lenge de søker utover før de går/ser tilbake til foreldrene for å få trygghet. Gjelder f.eks når de blir så store at de begynner å leke litt for seg selv. Da kan de f.eks søke trygghet bare ved å se opp og se at mor og far er der.

Dette er også litt av grunnen til at man helst ikke skal bære barna utovervendt i bæresele.. Babyen trenger mulighet til å se ansiktet ditt, og til å skjerme seg for inntrykk når det blir for mye. Når babyen er skeptisk/redd og gråter så er det viktig at du er rolig og avslappet og viser med kroppen og ansiktet at det er trygt. La barnet få nærhet til deg.
Takk for råd! Har ikke tenkt på den sånn, men da kan jeg slappe av. :)
 
Ikke la deg stresse hvis noen sier at ungen må lære seg å være vant til andre og at du skjemmer babyen bort. Følg magefølelsen og signalene til barnet ditt :) Kan være slitsomt, men prøv å nyt tiden hvor babyen din vil være hos deg. Snart løper de avgårde og gjør rampestreker ;)
 
Back
Topp