Skal du samsove med baby?

• Trådstarter Trådstarter EJ
  • Opprettet Opprettet
Babyen er tryggest i egen seng synes jeg. Jeg ligger alltid tett inntil sengen og dermed sover både jeg og babyen mye bedre. Da babyen var blitt litt større, over 8 uker, kunne jeg lett flyttet den til min seng men sov dårligere enn om den var i sin egen. Behovet for ekstra nærhet og kos er til tider uimotståelig<3

Babyen er tryggest i egen seng synes jeg. Jeg ligger alltid tett inntil sengen og dermed sover både jeg og babyen mye bedre. Da babyen var blitt litt større, over 8 uker, kunne jeg lett flyttet den til min seng men sov dårligere enn om den var i sin egen. Behovet for ekstra nærhet og kos er til tider uimotståelig<3

Samme her. Tok lang tid før eg turde å ha A ved sia av meg i senga. Var ein gong før han vart 6 veker der eg hadde han ved sia av meg, da bruke eg ammepute og alt som var for å passe på at ikkje noko skulle skje.
Etter det hadde eg konstant mareritt om at eg ikkje fant han. Trudde han nærmast drukna i dyna mi... Var veldig ekkelt og tok lang tid før dei gjekk over.

Samme her. Tok lang tid før eg turde å ha A ved sia av meg i senga. Var ein gong før han vart 6 veker der eg hadde han ved sia av meg, da bruke eg ammepute og alt som var for å passe på at ikkje noko skulle skje.
Etter det hadde eg konstant mareritt om at eg ikkje fant han. Trudde han nærmast drukna i dyna mi... Var veldig ekkelt og tok lang tid før dei gjekk over.
Jepp, akkurat det er så skummelt. De er jo så bittesmå. Tenker alltid det verste.. Huff!

Vi skal ikke samsove med babyen. Vi trenger all den søvn vi kan få, og det vil på sikt være best for babyen å ikke måtte venne seg av vårt nærvær når han skal legge seg. Kos og nærhet får de vel mer enn nok av mens man er våken? :)

Vi har kjøpt Chicco next 2 me, så han blir liggende ved siden av meg (og far når jeg skal hvile). Etter det blir det sprinkelseng :)

Ingen samsoving her. Jeg får rett og slett ikke sove da. Redd for å vekke, eller at en av oss skulle ha lagt seg oppå babyen. Så hun skal få ligge i vugge ved siden av meg :)

Nei, sliter egentlig med å sove med baby i samme rom (puster hun?? Også alle de lydene da) og våkner fortsatt i panikk hvis 4åringen sover i sengen vår i frykt for kvelning. Så jeg skal ha sengen inntil, men ikke noe mer. Også må jeg bare forberede meg på dårlig søvn de neste månedene. :)

Nei samsoving er slitsomt da man gjerne blir mer anspent, og som nevnt over: vi trenger den søvnen vi kan få. Har heller ikke den største senga (160cm), og det litt med vilje for at den bare skal være vår ;) lånte en stokke daybed sist, passer perfekt ved siden av vår seng som er litt høy, så det var enkelt å ta knøttet ut for natteamming. Gjør nok det samme denne gangen også.

Ja! Kaster nok mannen ut av dobbeltsengen slik at babyen for hans plass. Da kan jeg bare flytte babyen mot meg ved amming. Når vi sover så blir det alikevel litt avstand da jeg ikke får sove ellers.

Har også springelsengen som blir omgjort som en bedside crib og vil ligge der etterhvert…
Kommer til å sove i samme rom så lenge jeg ammer om natten.
Trygt og godt for oss begge :) Er jo bare for en liten periode.

Har barn fra før og vil gjøre det samme som sist da det ga gode nattrutiner fors oss og har et barn som sov på sitt eget rom fra 10 mnd uten problem med legging osv. Kommer aldri opp i vår seng osv da vi har vært strenge på det!
Men en liten baby trenger mye nærhet, natt og dag mener jeg.

Tror ikke jeg hadde klart å sove da, så nei :) Bekymrer meg allerede for å sovne under amming om natten.. o_O

Fant ut at det var det beste for å få sove godt, ammet ganske lenge om gangen så jeg sovna alltid av det pga hormonene som gjør deg søvnig, hadde sprinkelsenga inntil vår seng og lot han ligge inntil meg frem til morgenen når jeg tok han opp for å amme om natta. Gikk veldig fint, la dyna hans inntil sprinkelsenga og lot han sove ytterst så ikke pappa som sov tyngre enn meg skulle rulle over.
Var godt å ha han ved siden av meg, og han fant fort frem pupp selv så våkna bare for å rape og skifte bleie frem til 10 tiden :)
Nå blir sikkert den luksusen borte med neste pga storebror, men får prøve å få mest mulig søvn før han våkner i 6-tida :p

Nei, det tør jeg ikke! Senga vår er kun passelig til oss to, og får ikke sove uten samboeren min :)

Det vet jeg ikke, sa alltid at vi ikje skulle gjøre det med storebror, men ble til at vi samsov mye. Da han var mye urolig på kveld/natt med mye magevondt! Tok ett år så fant vi ut at han reagerte på melk! Men kommeer nok til å være strengere på egen seng denne gangen, kontra forrige gang. Her kommer storebror oppi til oss i løpet av natta fortsatt...

Tenker å kjøpe en sånn seng å sette helt inntil vår de første månedene :) Men er jo første barnet, så vet jo aldri hvordan ting blir når han faktisk er her :P Men tror ikke jeg kommer til å tørre å han i senga med oss da samboeren sover veldig urolig :P

Kommer nokk til å ha h*n ofte i er sengen med oss før "stengetid" men når vi skal sove, kommer vi til å bruke Bredside/ next to me lignende seng som mannen skal lage :-) så er h*n inærheten <3

Vi vet ikke helt. Vurderer next to me...

Her blir det ikke samsoving.

Var sammen med en for noen år siden som hadde barn fra før. Der hadde de praktisert samsoving, og det var så ekstremt at minstejenta på 4 overhodet ikke kunne sove i egen seng. Hun måtte sovne i senga vår, også måtte vi bære henne inn i hennes egen seng etter at hun hadde sovnet. Våknet hun på natta så kom hun rett inn og la seg hos oss. Ingen sov godt, og den lille søvnen vi fikk var kjempedårlig, så vi hadde en sur og trøtt unge hver eneste dag. Der ønsker jeg ikke å havne med egne barn!

Back
Topp