Skal du gå til lege, jordmor eller begge deler?

Begge deler.Må ta 2-3 glukosebelastninger og er rhesus minus og skal vel ta noen ekstra blodprøver pga det også.JM er den som skal hjelpe meg med det praktiske og henvise meg til sykehuset mm.
 
Begge deler. Har ekstra oppfølging, men føler bare ultralyd kan hjelpe oss. Men vil jo sjekke blodprosent og blodtrykk jevnlig.
Jeg har også ekstra oppfølging, og føler liksom det blir litt mye å både gå til lege, jordmor OG sykehuset.. Får jo ikke gjort noe annet enn å springer rundt på kontroller :)
 
Jeg skal gå kun til jordmor på føden på sykehuset pga ekstra oppfølging. Der har de alt jeg måtte behøve og det blir mindre folk å forholde seg til :)
 
Første ordinære til min fastlege. Resten til jordmor i bydelen. Mye nærmere.
 
Begge deler :)
 
Jeg har vært på førstegangskontroll hos fastlegen for endel uker siden, har siden vært på en og snart to private UL, men jeg skjønner ikke helt hvem/hvor/hvordan jeg blir henvist til en eventuell jordmor isteden? Er det noe legen gjør eller må jeg melde fra noe sted selv? Legen søkte om fødeplass på ønsket sykehus og samtidig også OUL uke 18, fikk brev om innvilget plass og innkalling til OUL og en hel haug med papirer på diverse blodprøver etc. Stod ingenting om jordmor/gyn noe sted der? Blir man innkalt eller må man si ifra selv? Har foreløpig ikke noe behov for mer enn de UL som hittil er enten overstått eller bestilt for å sjekke at alt er bra ;)
 
Slik jeg har forstått det så bestiller du time til jordmor på samme måten som du bestiller time hos legen?
 
Kun fastlegen. Det er enklest og nærmest :) fikk ikke så mye utav jordmortimene sist...
 
Her blir det nok både og :) alle svangerskapskontroller hos jordmor men alt helsemessig ellers hos lege
 
1. Kontroll hos lege. Resten regner jeg med å ta hos jordmor fordi hun har bedre tid og mer kunnskap om svangerskap og fødsel.
Har ikke møtt jordmor ennå, så er veldig spent på kjemien :)
 
Slik jeg har forstått det så bestiller du time til jordmor på samme måten som du bestiller time hos legen?

Tror det... jeg ringte jordmor direkte og sa jeg ville ha oppfølging av henne. Hun registrerte meg og satt opp første time (1 time hos henne fremfor 10 min hos lege! ). Tror man avtaler neste time for hver gang man ses :)
 
Jeg har vært på førstegangskontroll hos fastlegen for endel uker siden, har siden vært på en og snart to private UL, men jeg skjønner ikke helt hvem/hvor/hvordan jeg blir henvist til en eventuell jordmor isteden? Er det noe legen gjør eller må jeg melde fra noe sted selv? Legen søkte om fødeplass på ønsket sykehus og samtidig også OUL uke 18, fikk brev om innvilget plass og innkalling til OUL og en hel haug med papirer på diverse blodprøver etc. Stod ingenting om jordmor/gyn noe sted der? Blir man innkalt eller må man si ifra selv? Har foreløpig ikke noe behov for mer enn de UL som hittil er enten overstått eller bestilt for å sjekke at alt er bra ;)
Min fastlege sa at det var lurt å gå ca annenhver gang til fastlege jordmor, eventuelt å gå regelmessig til jordmor og komme en gang i blant til han. Han henviste meg til helsestasjonen og ba meg ta kontakt der, det gjorde jeg og fikk time av en kjempehyggelig jordmor. Så ta bare kontakt med din lokale helsestasjon :)
 
Har veldig lyst til å ta annenhver gang hos jordmor å lege, men det er bare en jordmor på helsestasjonen i kommunen her, og siden jeg ikke er førstegangsfødende så er jeg ikke prioritert. Jeg skulle ringe tilbake i september så får jeg se hva dem sier.
 
Her blir det begge deler :) lege i uke 12, 24 og 32 er det vel, og ellers med helseproblemer - ellers blir det jordmor ❤️
 
[QUOTE="Sofie85, post: 19664337, member: 109013"men jeg skjønner ikke helt hvem/hvor/hvordan jeg blir henvist til en eventuell jordmor isteden? Er det noe legen gjør eller må jeg melde fra noe sted selv? [/QUOTE]

Man kontakter selv jordmor, i de fleste kommuner har de jordmor som kommer på helsestasjon eller jobber der fast, mens andre steder må man til jordmor på sykehuset. Så ta kontakt med helsestasjon og hør om de har jordmor der, hvis ikke så vet de iallefall hvor du skal ringe for å få time :)
 
Har så langt vært hos en gynekolog to ganger for UL. Skal til "fastlegen" (skriver sånn for det er nesten alltid forskjellige siden hun jeg har er delvis sykemeldt) neste uke for første svangerskapskontroll.
Også har jeg booket tid hos jordmor, og fikk først tid... Tror det var midt i oktober.

Så en salig blanding, men håper jo å kunne kutte minst en av disse etterhvert.
 
Jeg skal til kontroller på sykehuset pga ekstra oppfølging og til legen hver 3. mnd som siste 3 årene for de vanlige kontrollene ifbm diabetesen. :)
 
Back
Topp