Skal du gå til lege, jordmor eller begge deler?

Blir sikkert litt begge deler her, greit å gå gjennom lege når det hjelder "helseproblemer" men mer betryggende å gå til Jordmor vist det er noe man lurer på ang graviditeten (siden de kan mer) :)
 
Begge deler. Er rhesus minus, så må vel ta noen ekstra blodprøver nå som sist. Det må legenkontoret gjøre
 
Hadde i utgangspunktet tenkt kun jordmor, men det er visst et fast opplegg her med når man er til lege og når man er til jordmor. Så da blir det vel begge deler:) Jeg er også rhesus minus, så da er det jo uansett greit å ha kontroll hos lege de gangene jeg må ta ekstra blodprøver.
 
Begge deler. Har ekstra oppfølging, men føler bare ultralyd kan hjelpe oss. Men vil jo sjekke blodprosent og blodtrykk jevnlig.
 
Begge deler. Jeg er veldig fornøyd med legen min, og føler vi har en god relasjon. Derfor ønsker jeg at hun også følger med opp :)
 
Brukte kun lege forrige gang, mye pga liten kapasitet på helsestasjonen. Legen min er flink så det fungerte bra. Denne gang blir det kun jordmor da vi har flyttet, samt jeg har hørt så mye bra om der her ute :)
 
Jordmor. Er så heldig at hun er plassert på legekontoret jeg hører til, så får tatt blodprøver og sånt der. Hun jobber egentlig som fødselsjordmor på sykehuset, men tilbyr gratis svangerskapsoppfølging fordi hun synes det kommunale tilbudet er lite fleksibelt. I forrige svangerskap kunne jeg bare sende henne en sms, så fikk jeg komme innom og høre hjertelyd om jeg var bekymret. Hadde en SA før forrige svangerskap, så var veldig engstelig i starten. Er noe helt annet nå, deilig å slappe av og bare ta det som det kommer :)
 
Jeg skal til legen min nå på første kontroll, men etter det tror jeg nok jeg skal til jordmor. Legen min er superb til å raskt fastslå hva som plager unge og studenter, og forstår mitt behov for å få faglig begrunnelse for medisiner og slikt. Også er han en trivelig kar som jeg stoler på etter mange runder inn og ut av kontoret. Men han har også ei stor pasientliste og det er høyt tempo. Kjempekjekt når du skal ha nye p-piller, men jeg tviler på at svangerskapskontroller vil være helt det samme, også hører jeg så mye bra om jordmor.

Men, første kontroll til legen, for jeg har utsatt en større runde med blodprøver (allergitesting) fordi jeg blir så stressa og som oftest svimer av, så siden han viste vi prøvde å få barn så ble vi enige om at vi kunne vente med de testene til jeg uansett måtte ta flere blodprøver. Da er det greit å få pratet med han uansett, også er det litt stas at han får se at vi endelig traff og det ble bolle i ovnen :)
 
Tror det blir begge deler:) jeg var på første sv.skapskontroll i dag hos fastlegen og hun anbefalte meg å gå begge steder:) både til jordmor og fastlege.
 
Blir sikkert å ta alle kontroller hos fastlege. Har ei dame som er helt fantastisk. Å sist svangerskap var jeg 1 gang til jordmor å likte ho ikke noe særlig
 
Kommer til å gå kun til jordmor for selve svangerskapet, som legen jeg hadde sist gang sa, jordmor har god tid (her setter de av ca 1 time per pasient) , vet mye bedre hva det er snakk om når det kommer til svangerskap og fødsel osv, mens en lege har mindre peiling, innimellom lang ventetid og maks 20 minutter per pasient.
Men kommer selvfølgelig til å gå til legen om det blir noe helsemessige ting, i tillegg skal jeg følges opp av gynekolog så vidt jeg vet.
 
Går til gyn og jordmor... Syns det er koselig å være hos jordmor (hvertfall ho jeg har)
 
Back
Topp