Skal du amme?

Ammet de to største til 8 og 9 mnd og mini fremdeles og hun er 8,5mnd.
Ammer så lenge jeg kan og hvis den som kommer også vil ha pupp er det bare kos, elsker å amme !

Ja, har ikke planer om noe annet.

Fullammet første barnet til hun var 5 mnd, og ammet til 8 mnd etter MYE kamp for å få det til. Har et inderlig ønske om å amme enda lenger denne gangen ❤️ Vi sluttet pga. brystvegring sist.

Ja det er planen :rolleyes: Var utrulig praktisk å bare kunne slenge ut puppen kvar gang babyen ville ha mat/trøst/kos. Og eg syns det var utrulig koselig :angelic: Amma til ho var 9 mnd, då mysta ho interessen. Pumpa deretter i 2 mnd, så gav eg meg på det og. Men syns dei første 5 vekene var ganske vonde, så om noken veit om det er mulig å «herde» brysta på førehand, tar eg gjerne imot tips :D
:anyone

Første var prematur og vi fikk det ikke til. Pumpet meg i 3 mnd.
Med nr 2 var jeg så redd for ny fødseldepresjon at når jeg ikke fikk det ordentlig til etter 6 uker og helsesøster sa jeg kunne bare la være for fikk jeg det ikke til med første funka det ikke denne gang heller. Så med den støtten så slutta jeg da jeg ikke fikk noe hjelp.
Jeg har også hatt en brystreduksjon som kan gjøre det vanskelig, men har skjønt i etterkant jeg hadde nok melk og det var litt tungebånd og grep og veiledning det manglet på så har veldig lyst å få det til denne gangen. og vet de har en veldig god privat ammeklinikk jeg har tenkt å søke hjelp hos

Ja det er planen :rolleyes: Var utrulig praktisk å bare kunne slenge ut puppen kvar gang babyen ville ha mat/trøst/kos. Og eg syns det var utrulig koselig :angelic: Amma til ho var 9 mnd, då mysta ho interessen. Pumpa deretter i 2 mnd, så gav eg meg på det og. Men syns dei første 5 vekene var ganske vonde, så om noken veit om det er mulig å «herde» brysta på førehand, tar eg gjerne imot tips :D

Eg fekk tips med mi første å ikkje legge barnet til hele tiden, men berre bittelitt innimellom for stimuli fram til melka kom. Håndpumpet meg i slike små kopper eg fekk av pleiere, og helte inn i munnen til baby. Om baby ligger å suger og suger før melka kommer (på dag 3) er stort sett løpet kjørt allerede for dei fleste. Dette gjorde eg med begge to og var aldri sår :)
Heldigvis syns pleierne det var ein god ide, og pusha meg ikkje til å legge barnet til heile veien :) beste tipset eg kunne fått!

Jeg har planer om å amme denne gangen også og håper det går fint :)

Føler jeg lærte mye med forrige, så tror det skal bli lettere denne gangen. Hadde smerter ved hver eneste amming i 4 måneder, ble ikke tatt seriøst noen plasser, alt så jo bra ut, helt til jeg fant ut om ammehjelpen. De fant raskt ut at han hadde stramt tungebånd. Han ble vurdert og klippet av spesialist, og deretter var ammingen en drøm! Neste unge blir sjekka med en gang altså. Fikk unnskyldning fra div helsepersonell i ettertid for lange måneder med unødig smerte. Ammet mini i 14 måneder, før han ble syk og ikke klarte å amme, da forsvant melka fort. Håper på lengre amming denne gangen.

Så kort oppsummert: ammehjelpen er gull! Lik siden deres og ikke nøl med å ta kontakt om dere plages, flottere damer skal man lete lenge etter!:joyful:

Ja, jeg er så overbevist over gullmelkens fine egenskaper. Ammer fortsatt gutten min som er over 2 år enda på kveldene. Men det er et slit i begynnelsen. Skulle ønske noen fortalte meg det når jeg fikk førstemann, for man tror jo at amming går av seg selv. Men det er vondt, trøblete og til tider blodig for mange. Og for noen går det rett og slett ikke, til tross for mye prøving. Men utrolig fint og praktisk når man får det til, all ære til de som må stå opp om natten og styre med flaske:happy:

Første var prematur, så fikk til delamming i 8 uker, andremann ble fullammet i de første 2 ukene, deretter delammet til ca 10 uker. Hun ble illsint når melken ikke kom fort nok. Denne gangen skal jeg prøve å gå for fullamming, det er jo det jeg ønsker selv. Men går det ikke så går det ikke. Nå vet jeg hvertfall hvor tøft det kan være/ er i starten for å få ammingen godt i gang, og er villig til å legge inn full innsats for å klare det :)

Viktigste er at babyen får rett tak. Er taket feil blir det feil belastning på knoppen og man blir sår med en gang. Det er forskjellig meninger om at man skal lufte brystet etter hver amming. Har gjort begge deler og begge var like greit.
Bytte av ammestillng var også gull for meg og jeg skyllet brystene med lunkent vann , klapptørket med rent håndkle + lufttørket før jeg tok på purelan og rene ammeinnlegg. Jeg var helt ekstremt sår men dette hjalp heldigvis !
Herding av bryst vet jeg ikke, men det er greit å prøve å gjøre det man kan for å unngå at man blir sår i begynnelsen.

Jeg håper jeg klarer å amme, men er også innstilt på å ha en max varighet i hvor lenge jeg prøver. En kollega slet i 6 mnd og deretter ble det mindre amming fordi de begynte med fast føde. Hun sa det var kjipt at store deler av permisjonen gikk ut på mye strev, smerter og tårer over amming. Da kona fødte tvillingene var de premature og ble dermed flaskebarn, så jeg har et avslappet forhold i tilfelle det blir flaskebarn nå også. Da kan vi begge bidra like mye og dele natten 50/50 :)

Jeg håper det! Min første hadde stramt tungebånd som ikke ble oppdaget før etter 2 måneder; da hadde jeg ammet med skjold + pumpet døgnet rundt for å få opp produksjonen. Etter klippet ble det til slutt enkelt å amme rundt 5 mnd, og vi holdt det gående til hun var ca 16 mnd. Er veldig nervøs for nestemann, men føler jeg har lært mye så satser på at vi får det til igjen. Syntes det var utrolig fint å kunne amme, og ikke minst praktisk!

Men jeg forsøker å ikke ha for store forhåpninger, det var et ordentlig mas å få det til sist gang og med en 2-åring hjemme ser jeg for meg at det blir mindre tid til å styre med pumping osv..

Ammet storejenta som er 7 år, gikk lett og uproblematisk.
Håper det skal gå fint denne gangen også å få til ammingen :)

men går det ikke er det ingen skam heller å ty til MME :) :)

Jepp, det er ihvertfall planen så får vi se hvordan det går. Puppene vokser enormt så jeg tenker de bør brukes :hilarious:

Jeg har så lyst til å fullamme i mer enn 3 mnd. Ammet storebror i 3 mnd ca med litt supplering av hipp. Storesøstrene ammet jeg bare såvidt, og denne siste gangen håper jeg virkelig jeg klarer å få til skikkelig melkeproduksjon Så jeg kan amme lenge ❤️

Ammet de to første så vil gjerne amme denne gangen også. Men har tatt silikon siden sist ammeperiode, så er spent på om det går. Skulle jo ikke ha flere barn :rolleyes:

Ammet de to første så vil gjerne amme denne gangen også. Men har tatt silikon siden sist ammeperiode, så er spent på om det går. Skulle jo ikke ha flere barn :rolleyes:
Det skal ikke påvirke melkegangene å ta silikon nå til dags :)

Back
Topp