Skal de endre permisjonsregelverk nok engang??

Aicelain

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
Samboeren min sa han hadde hørt at stortinget snakket om å endre på permisjonsregelverk nok engang :eek:

det han hadde hørt var at forslaget var at for de som velger den lengste permisjon (80%), skal fedrekvoten endres til 19 uker.

Er det noe som vet om dette stemmer :eek:?
Kan ikke familiene få bestemme fordelingen selv? Hvorfor skal de øremerker så mange uker?
Med de gamle reglene kunne familiene nesten fritt som de ville. Hva var galt med det?
 
Er allerede vedtatt og trer i kraft fra 01.01.19 les mer inne på Nav foreldrepenger på facebook
 
  • Liker
Reactions: B
Jeg håper virkelig ikke det trer i kraft! Jeg tenker muligens på nr 3, men dette teller negativt for min del om vi skal eller ikke.
Så jeg kan ikke skjønne at de vil gjennomføre det, med tanke på at de ønsker at folk skal få flere barn :facepalm:
 
Istedenfor å bestemme hvordan familiene foredler fordi ditten og datten ut høres så mye bedre ut, kan de heller kjempe for at far sin rettighet til permisjon ikke er avhengig av mors arbeidsforhold. Det er jo heller det som er diskriminerende enn om mor er litt lengre hjemme en far.

Leste en artikkel om dette der en politiker sa at med de de nye reglene får mor komme tilbake raskere på jobb og at det var viktig for likestilling at ikke mødrene taper på å være hjemme med barn.

Er de dum eller? Kanskje ikke mødrene ønsker å komme raskest tilbake til jobb? Slik det virker i artikkelen mente de mødrene lengta tilbake til karrieren sin, men at menn i liten grad ville ta større permisjon. Denne øremerkelingen skulle tvinge far til å ta mer, slik at mor fikk mer frihet.
Tullprat
 
Jeg håper virkelig ikke det trer i kraft! Jeg tenker muligens på nr 3, men dette teller negativt for min del om vi skal eller ikke.
Så jeg kan ikke skjønne at de vil gjennomføre det, med tanke på at de ønsker at folk skal få flere barn :facepalm:

Det blir nok gjennomført. De gjennomførte tredelingen tross voldsomme protester fra psykologer, fagfolk, jordmødre og familiene selv.

Min er nå 7 mnd og har seprasjonsangst. Med de nye reglene måtte vi egentlig ha blirt skilt nå. Det er vist typsik med seprasjonsangst ved 7 mnd. Så lurer virkelig på om politikerene har satt seg i babypsykologi før de går rundt å synser om ting
 
Dette er jo ren logikk. 80% er jo lenger med mindre lønn, da er det jo logisk at kvotene til mor og far utvides like mye som 100% permen og litt til....
 
Gleder meg ikke til nr.2 kommer ifht permisjonen nei..
 
Gleder meg ikke til nr.2 kommer ifht permisjonen nei..

Samme her. Blir garantert ulønna permisjon etter mammaperm iallefall i 2 måneder til en hypotetisk nestemann. Likestilling du liksom...

Hvorfor hater de at mor og baby har tid sammen? Om far overtar i 9-10 måneders alderen er både baby og utviklingen bedre rustet for å bli skilt
 
Du er frekk...

Jeg trodde de var ferdig å snu ting på hodet med å endre den til 15 uker. Og nå skal de altså nermest doble papppermen, fra 10 til 19 uker. Hva tenker de med

De endret jo den vanlige 100%permen, trodde du &0% som hadde samme reglene skulle få være i fred?[emoji23][emoji85] og du, både mamman og pappan får mer[emoji6]
 
De endret jo den vanlige 100%permen, trodde du &0% som hadde samme reglene skulle få være i fred?[emoji23][emoji85] og du, både mamman og pappan får mer[emoji6]
Hvordan får mammaen mer når permisjonen ikke blir lengre? Det blir bare flyttet fra felles til pappaen :) mammaen får ikke noe mer enn de allerede har fast, de bare mister mulighet til å ta felles slik mange til nå har valgt.
 
Hvordan får mammaen mer når permisjonen ikke blir lengre? Det blir bare flyttet fra felles til pappaen :) mammaen får ikke noe mer enn de allerede har fast, de bare mister mulighet til å ta felles slik mange til nå har valgt.

Både mødre og fedrekviten blir jo forlenget, så blir fellersperioden mindre[emoji5]
 
Både mødre og fedrekviten blir jo forlenget, så blir fellersperioden mindre[emoji5]
Åja, trodde det kun var fedrekvoten som ble forlenget, men da har jeg nok misforstått :)
For øyeblikket er mødrekvoten på 15uker, det samme er fedrekvoten (på 100%?). Blir da begge økt til 19uker for så at fellesperioden "mister" 8uker?
 
Samme her. Blir garantert ulønna permisjon etter mammaperm iallefall i 2 måneder til en hypotetisk nestemann. Likestilling du liksom...

Hvorfor hater de at mor og baby har tid sammen? Om far overtar i 9-10 måneders alderen er både baby og utviklingen bedre rustet for å bli skilt
Ja, helt på trynet.. har lyst å gå hjemme 2 år med neste, så da får skatt+feriepenger gå til det..
 
Åja, trodde det kun var fedrekvoten som ble forlenget, men da har jeg nok misforstått :)
For øyeblikket er mødrekvoten på 15uker, det samme er fedrekvoten (på 100%?). Blir da begge økt til 19uker for så at fellesperioden "mister" 8uker?

Slik jeg har skjønt det så er det planen ja[emoji5]
 
Slik jeg har skjønt det så er det planen ja[emoji5]
Hvor lang er mødrekvoten nå når fedrekvoten er på 15uker, er den lik? (ikke satt meg inn i det, for jeg kom inn forbi de gamle reglene og hadde hele felles :p)
 
Hvor lang er mødrekvoten nå når fedrekvoten er på 15uker, er den lik? (ikke satt meg inn i det, for jeg kom inn forbi de gamle reglene og hadde hele felles :p)

På 100% løsningen er det 15 til mor og 15 til far[emoji5]
 
Back
Topp