Sjokkert!!

varmekablan i stua
ORIGINAL: Mialille

ORIGINAL: PhillipOgLeah

er det sant?

jeg bor i karasjok og har bare brukt 2800 kr.

da bruker dere mye strøm og ikke ved ovn.

husk å spar størm!

Bruke nesten ikke strøm vi. Og bruke vedovn.

våres husleier sa at vi skulle ikke finne på å bruke varmekablan i stua pga den er kjempe dyrt å ha på, tips skru den helt av.

Vedovn e på kjøkkenet, og det e kald trekk fra vinduan. Veldig trekk.
Så må ha dem på, for at verken vi eller Julie skal fryse.

ORIGINAL: addi

herregud! Dette er kjempemye!

Vi hadde også høy faktura nå, men som kjennt er strøm dyrt her i trøndelag. Betalte 1800 i nettleie og 2100 strøm for 2 mnd forbruk

E enda dyrere her i Nord-Norge. Fordi dem bruke strømlinja til Sverige, for dem e visst mer stabil enn de norske, her oppe i nord.
Kraft: 5742,20
Nettleie: 2399,94
A-konto: 7949,04

Ikke at æ vet ka A-konto e for nåkka.
Nån som vet??
Ringte til kraftlaget her, og sporte om å få dele den opp. Ja, kunne dele den opp i så mange bita æ ville, men ALT måtte være betalt innen 1. mars..

A-konto er hva som er innestående?! Temmlig sikker på det.

Vi har kun spare pærer vi!! Det hjelper, men vi bruker litt strøm med tanke på at vi har vannbåren varme, men fortsatt billigre enn både ved og vanlig støm fyring!![:D]

Vi har varme i både huset våres og garasjen!!

Men hva er strømprisen pr Kwh det er det dere må regne på for å se om dere har brukt veldig mye strøm.

Vi leser av og betaler strøm hver eneste mnd, vi sparer ca 800-1000 kr i året på dette pga av svigningene man har. Når man får strømregning hver tredje mnd så betaler man den dyreste kwh. Lønner seg å sjekke om man skal lese av strøm hver mnd, og betale hver mnd[:D]

Det virker for meg som dere ikke har lest av strømmåleren på en stund? Og selv om dere føler dere ikke bruker så mye strøm så er det fremdeles masse strøm som blir brukt uten at man tenker over det.
Pluss at strømmen har vært grisedyr i vinter og da hjelper det ikke på om man bruker lite strøm.

Strømmen i nord pleier generelt å være dyrere enn andre steder i landet forresten.
* A-konto er forskuddsbetaling på strømmen.
* Nettleie må man betale for å få tilgang til strøm.
* Nettkraft er samme mengde kilowatt -timer som mengden kilowatt-timer strøm man bruker. (kort og godt så betaler man for lik mengde forbruk og nettet)

* Skru ned varmekabler ett par grader og fyr heller mer med ved.
* Fyll fulle oppvaskemaskiner/vaskemaskiner før de blir satt på. Gjerne vaske opp kjøkkenting for hånd. Og skru ned tempen når dere setter på maskinene.
* Ikke bruk tørketrommelen, men la det heller lufttørke.
* Vær mer bevisst på hvor mye varmtvann man bruker. Det tar mye strøm å varme opp varmtvannstanken igjen.
* Slå av lys i rom dere ikke er i, både inne og ute. Sparepærer er en god oppfinnelse.

Det at dere bare får dele opp regningen frem til 01.mars???? Hva begrunnelse fikk dere til det`???? Det er det dummeste jeg har hørt!!!!!!

Vedovn e på kjøkkenet, og det e kald trekk fra vinduan. Veldig trekk.
Så må ha dem på, for at verken vi eller Julie skal fryse.

mhm, men ny varm vifte ovn er mye billigre i bruk enn varmekablan og man kan stille tempratur på dem vis feks 24 grader og når den kommer til 24 grader stopper den og når den kommer under 24 grader starter den igjen [;)]

ORIGINAL: LilleBolle!
A-konto er hva som er innestående?! Temmlig sikker på det.

Feil ;) A-konto er forskuddsbetaling av strømmen. Noe som er heeelt vanlig når man har ett kraftselskap som ikke er lokalt.
Da betaler man 2-3 (litt variert på hva avtaler man har) og man leser av strømmen på vanlig måte. Dersom man har brukt mer/mindre når regningen sendes ut neste gang så blir regningen justert i forhold til målervlesningen ;) ;)
Så man taper ikke på a-konto altså.

Dagens oppklaring, hehe!!

Det er fullt lovlig å ringe å få utsettelse....evnt dele opp fakturaen ;-) Jeg kjenner ei som jobba i et strømleveringsfirma, og folk ringte både titt og ofte. Bedre det enn purringer og inkasso...........

ORIGINAL: LilleBolle!
Vi har kun spare pærer vi!! Det hjelper, men vi bruker litt strøm med tanke på at vi har vannbåren varme, men fortsatt billigre enn både ved og vanlig støm fyring!![:D]

vi har vannbaren varme som er kobblet til en luft-vann varmepumpe og mannen min har kobblet en strømforbruksmåler på den. Og vi var veldig overrasket hvor lite strøm vi egentlig bruke til oppvarming av hele huset.
Men må nok si at vi har pusset opp de siste 2 år og har da etterisolert veldig godt og derfor trenger vi ikke mye strøm for å varme opp huset.
Vi hat vedovn i tillegg, men bruke den ikke så ofte. Bare nå det er veldig kalt ute for å avlaste varmepumpen

En ting til. Hvor stort er huset dere bor i og hva er byggeåret? Bor dere i kjeller/sokkel/høyere etasjer?
Slike ting kan være med å påvirke veldig på strømforbruket altså :S

Snickers: Jeg jobbet også i kraftselskap og vi delte også opp så mye vi kunne for å hjelpe kundene. Men mia og de får jo strømmen fra Sverige og det kan jo hende det er egne teite regler for de...[>:][>:]
Skulle ikke være lov å kreve inn det beløpet på første utsending av faktura[&:]

ORIGINAL: Trone

Det virker for meg som dere ikke har lest av strømmåleren på en stund? Og selv om dere føler dere ikke bruker så mye strøm så er det fremdeles masse strøm som blir brukt uten at man tenker over det.
Pluss at strømmen har vært grisedyr i vinter og da hjelper det ikke på om man bruker lite strøm.

Strømmen i nord pleier generelt å være dyrere enn andre steder i landet forresten.
* A-konto er forskuddsbetaling på strømmen.
* Nettleie må man betale for å få tilgang til strøm.
* Nettkraft er samme mengde kilowatt -timer som mengden kilowatt-timer strøm man bruker. (kort og godt så betaler man for lik mengde forbruk og nettet)

* Skru ned varmekabler ett par grader og fyr heller mer med ved.
* Fyll fulle oppvaskemaskiner/vaskemaskiner før de blir satt på. Gjerne vaske opp kjøkkenting for hånd. Og skru ned tempen når dere setter på maskinene.
* Ikke bruk tørketrommelen, men la det heller lufttørke.
* Vær mer bevisst på hvor mye varmtvann man bruker. Det tar mye strøm å varme opp varmtvannstanken igjen.
* Slå av lys i rom dere ikke er i, både inne og ute. Sparepærer er en god oppfinnelse.

Det at dere bare får dele opp regningen frem til 01.mars???? Hva begrunnelse fikk dere til det`???? Det er det dummeste jeg har hørt!!!!!!

Vi har bare bodd her siden 5. november. Og det her e på nesten to mnd. November og desember.

Har skudd ned varmekabla nu. :)
Vaske ALDRI med halvfulle/nesten fulle oppvaskmaksin/vaskemaskin. Stappe dem neste heller. For å vaske minst mulig maskina.
Har ikke tørketrommel, så lufttørke dem da.
Æ dusje rask, 7-10 minutta, sambo 15 minutta, Arna hver dag, hver tredje dag, alt etter ka man har gjort og om det e nødvendig. Julie bade 2 ganga i uka, med vann til magen når ho sitt. Lite vann med andre ord.
Slår ALLTID av lys i rom vi ikke e i. Og sparepære (og dusj) har vi. :)

Det va ikke vanlig hos dem (Alta Kraftlag) å få utsettelse mer enn en måned.

En ting til. Hvor stort er huset dere bor i og hva er byggeåret? Bor dere i kjeller/sokkel/høyere etasjer?

Snickers: Jeg jobbet også i kraftselskap og vi delte også opp så mye vi kunne for å hjelpe kundene. Men mia og de får jo strømmen fra Sverige og det kan jo hende det er egne teite regler for de...[>:][>:]

138 kvm, huset e 21 år.
Vi bor i enebolig, med stue, kjøkken, 2 soverom og et bad i 2 etasje.
Vaskerom gang og ett soverom i 1 etasje.

hvis jeg leser dette, så må det være noe gærnt! Det er da ikke logisk at dere skulle ha en så kjempehøy strømregning. Dere bør gjøre dette som jeg har anbefalt, undersøk med et strømforbruksmåler hvor dere bruker mest strøm. 

ORIGINAL: Snickers

Det er fullt lovlig å ringe å få utsettelse....evnt dele opp fakturaen ;-) Jeg kjenner ei som jobba i et strømleveringsfirma, og folk ringte både titt og ofte. Bedre det enn purringer og inkasso...........

Har ringt, fikk bare til 1. mars. Og siden vi nu har bestemt oss for å lese av strømmen hver måned, så har vi jo en regning da også som skal betales. Og fikk dele den opp i så mange bita æ ville, men ALT skulle være betalt innen 1. mars.

138 kvm, huset e 21 år.

eier eller leier?
tror det dokk treng er en god etterisolering av huset. Vi har gjort det og forskjellen er veldig stor! Nå trenger vi veldig lite energi få å varme opp huset og når det er mer en 8 plussgrader kan vi slå varmen helt av

ORIGINAL: addi

138 kvm, huset e 21 år.

eier eller leier?
tror det dokk treng er en god etterisolering av huset. Vi har gjort det og forskjellen er veldig stor! Nå trenger vi veldig lite energi få å varme opp huset og når det er mer en 8 plussgrader kan vi slå varmen helt av

Vi leie huset. Flytta inn i november.

Hmmm, det var jo sykt rart da. Jeg regner med dere leste av strømmen når dere flyttet inn? Hørtes veldig rart ut..

Kraftleverandøren har lov å nekte noen å dele opp regningene sine, men det høres veldig veldig rart ut, syntes både mannen og jeg. Mannen min jobber enda i kraftselskapet.

Jeg ville bedt om spesifisert oversikt over forbruket. Og så ville jeg tenkt gjennom hvorvidt dere skulle fått ut en montør til å sjekke anlegget deres.
Det som er litt småkjipt med å få ut montør er er dersom det ikke er noe feil på anlegget så må dere betale det det kostet å få ut montøren.. Men det er ikke sånn superdyrt da.

Og noe annet dere også kan gjøre er å si til kraftlev at dere vil ha en oversikt over tidligere års årsforbruk. REELT forbruk, IKKE forventet årsforbruk.

syns det hva veldig veldig mye strøm regning.

hva beltalte dere på det forige huset støm regning på?

kanskje det lønns ikke bo der når det er så kalt hus..

Hmmm, det var jo sykt rart da. Jeg regner med dere leste av strømmen når dere flyttet inn? Hørtes veldig rart ut..

Kraftleverandøren har lov å nekte noen å dele opp regningene sine, men det høres veldig veldig rart ut, syntes både mannen og jeg. Mannen min jobber enda i kraftselskapet.

Jeg ville bedt om spesifisert oversikt over forbruket. Og så ville jeg tenkt gjennom hvorvidt dere skulle fått ut en montør til å sjekke anlegget deres.
Det som er litt småkjipt med å få ut montør er er dersom det ikke er noe feil på anlegget så må dere betale det det kostet å få ut montøren.. Men det er ikke sånn superdyrt da.

Og noe annet dere også kan gjøre er å si til kraftlev at dere vil ha en oversikt over tidligere års årsforbruk. REELT forbruk, IKKE forventet årsforbruk.

Ja, leste av strømmen da. 11008 kw/h har vi brukt siden da, til avleser-dato.
I regninga, så e det spesifisert. Og strøm-prisen har gådd opp hver femte dag i hele desember.

ORIGINAL: PhillipOgLeah

syns det hva veldig veldig mye strøm regning.

hva beltalte dere på det forige huset støm regning på?

kanskje det lønns ikke bo der når det er så kalt hus..

Gamle huset vi bodde i, som va 3 år gammelt brukte vi ca 2000 på tre mnd, inkludert nettleia. Men det va på sommeren da.

Hva er totaltforbruket som står på regningen da?
Dere har vel lest av etter mnd har dere ikke det?

*er ikke sinnaspørsmål, er bare spørsmål for å prøve å finne ut hva det kn være heheh*

Back
Topp