Sitte ved bordet

Ikke rart lærere sliter med ar barna ikke klarer å sitte stille heller. Barna er vant til at ting skjer på deres premisser, ikke måtte ta hensyn til andre. Da blir det sånn.

Nei ikke sant,lurer på hvor ille det hadde hvert på skolen om mi med konsentrasjonsvansker skulle fått gjøre som hu ville...

Det virker ikke som om alle har lært dette hjemme, for frøkna har flere venner som ikke kan oppføre seg ved matbordet eller sitte til de andre er ferdige. Nå går mi i 2 klasse, så skulle jo tru det var noe de fleste hadde lært seg men den gang ei...
Selv om de ikke gjør det, betyr ikke det at man ikke har lært dt;)

Det kan hende, men ikke alle barn som er slik.
Men om man er i større selskaper osv, får han da også gå fra bordet før alle andre er ferdig?
En ting er om man har en middag hjemme kun med familien, men hva med restauranter, konfirmasjoner, bryllup o.l.? Noen er jo slik at de bare går fra fordi de er ferdige, sier ikke at du eller kengubarnet er sånn, og da syns jeg det blir uhøflig.
Nei da sitter han til barna er ferdig, men ja han får går fra når de er ferdig. Sånn gjøres det hos ale jeg kjenner

Selv om de ikke gjør det, betyr ikke det at man ikke har lært dt;)

Neida for all del, de kan jo ha lært det men at det aldri praktiseres. Men virker ikke som om de har lært det egentlig. Og om de har lært det, så har de bare ikke respekt for andre og deres regler.

Evt så testerde ut grenser hos andre. Synes det er synd jeg hvor fort man dømmer andre nå til dags.Kunne ønske man var litt rausere i grunn.

Det handler ikke om å være dømmende, men når du ber en 2 klassing bli sittende ved bordet til alle er ferdige med å spise. Og du får sur og frekt tilbake at det er det teiteste de har hørt og det må de ikke hjemme. Så ja da reagerer jeg faktisk, og håper virkelig ikke mi oppfører seg sånn noen plass.

Det handler ikke om å være dømmende, men når du ber en 2 klassing bli sittende ved bordet til alle er ferdige med å spise. Og du får sur og frekt tilbake at det er det teiteste de har hørt og det må de ikke hjemme. Så ja da reagerer jeg faktisk, og håper virkelig ikke mi oppfører seg sånn noen plass.
Men som jeg sier, selv om de sier at de ikke må det hjemme så betyr ikke det at det stemmer..
Kengubarnet har en kompis som har noen vanvittige regler rundt bordethjemme, de følger han absoltt ikke her for å si det sånn og han sier også at han får lov til å tulle rundt bordet hjemme men det vet jeg han ikke får..

Men som jeg sier, selv om de sier at de ikke må det hjemme så betyr ikke det at det stemmer..
Kengubarnet har en kompis som har noen vanvittige regler rundt bordethjemme, de følger han absoltt ikke her for å si det sånn og han sier også at han får lov til å tulle rundt bordet hjemme men det vet jeg han ikke får..

For all del de kan ha strenge regler hjemme, men her vet jeg at det ikke er slike regler. Hvertfall ikke når de har besøk for det har frøkna mi fortalt meg.

Og selvfølgelig kan de teste ut grenser en annen plass, men jeg må si jeg reagerer litt når så store barn gjør det. Men nå er jeg vant til barn som har å følge regler og grenser uansett hvem som gir de en beskjed og så vidt jeg vet er heldigvis frøkna mi godt opplært der.

For all del de kan ha strenge regler hjemme, men her vet jeg at det ikke er slike regler. Hvertfall ikke når de har besøk for det har frøkna mi fortalt meg.

Og selvfølgelig kan de teste ut grenser en annen plass, men jeg må si jeg reagerer litt når så store barn gjør det. Men nå er jeg vant til barn som har å følge regler og grenser uansett hvem som gir de en beskjed og så vidt jeg vet er heldigvis frøkna mi godt opplært der.
Fint for deg da.Jeg ser ikke så ille på det at barn tester ut litt grenser jeg da,samme om de er borte eller hjemme.
Godt vi er forskjellige.

Fint for deg da.Jeg ser ikke så ille på det at barn tester ut litt grenser jeg da,samme om de er borte eller hjemme.
Godt vi er forskjellige.

Ja og det er helt greit det :) og bare så det er sagt så har jeg full forståelse for at mindre barn tester ut grenser, det er sånn de lærer. Men skolebarn ja de forventer jeg at hører når de blir snakket til :)

Nei da sitter han til barna er ferdig, men ja han får går fra når de er ferdig. Sånn gjøres det hos ale jeg kjenner

Så lenge det er noe som praktiseres, så er jo det en ting.
Poenget mitt er vel egentlig at de bør gjøre som de voksne gir beskjed om, ikke at de bare løper fra bordet når de er ferdige. At man respekterer et nei, om man spør om man kan gå ifra osv :)

Ja og det er helt greit det :) og bare så det er sagt så har jeg full forståelse for at mindre barn tester ut grenser, det er sånn de lærer. Men skolebarn ja de forventer jeg at hører når de blir snakket til :)

De er da fortsatt barn. Barn tester grenser uansett om de er 2 eller 14.

De er da fortsatt barn. Barn tester grenser uansett om de er 2 eller 14.

Ja de er barn, men barn kan og følge regler og gjøre som de blir bedt om? Kanskje bare jeg og de jeg omgåes med som er rare, men vi forventer faktisk at våre barn hører og spesielt om de blir snakket til av andre.

Så lenge det er noe som praktiseres, så er jo det en ting.
Poenget mitt er vel egentlig at de bør gjøre som de voksne gir beskjed om, ikke at de bare løper fra bordet når de er ferdige. At man respekterer et nei, om man spør om man kan gå ifra osv :)
Det kan hende du får deg noen overraskelser når du får barn, er altså ikke alltid at barn gjør det som voksne sier..

Ja de er barn, men barn kan og følge regler og gjøre som de blir bedt om? Kanskje bare jeg og de jeg omgåes med som er rare, men vi forventer faktisk at våre barn hører og spesielt om de blir snakket til av andre.

Ja, om du omgås barn som hele tiden følger det voksene sier så må jeg si det er noen spesielle barn..
Barn skal og vil teste grenser, de er barn og det er sunt å "trasse" litt ;) Rart å høre om barn på syv år som aldri tester grenser, er egentlig litt bekymringsfullt synes jeg.

Det kan hende du får deg noen overraskelser når du får barn, er altså ikke alltid at barn gjør det som voksne sier..

Er fullt klar over det, og tror faktisk ikke overraskelsen blir så stor. Alt i livet må læres ;)
Har jobbet med barn i noen år tilsammen. Også da jeg jobbet på besøksgård med vanskeligstilte barn satt alle pent ved bordet til alle var ferdig spist. Dette var da barn med atferdsproblemer, angst, adhd og autisme. Selvfølgelig noen som prøver seg, men er man konsekvente så lærer de seg fort hvor grensene går.
Problemer oppstod om sjefen var der, fordi hun rett og slett ble sint og skrek til både barn og voksne om de ikke gjorde akkurat som hun ville.

Er fullt klar over det, og tror faktisk ikke overraskelsen blir så stor. Har jobbet med barn i noen år tilsammen. Også da jeg jobbet på besøksgård med vanskeligstilte barn satt alle pent ved bordet til alle var ferdig spist. Dette var da barn med atferdsproblemer, angst, adhd og autisme. Selvfølgelig noen som prøver seg, men er man konsekvente så lærer de seg fort hvor grensene går.
Problemer oppstod om sjefen var der, fordi hun rett og slett ble sint og skrek til både barn og voksne om de ikke gjorde akkurat som hun ville.
Da var du nok heldig.. Jeg har jobbet med noen av de barna jeg også, selv om man er konsekvent så sitter de ikke ved bordet nei.

Back
Topp