Sidan vi nærmar oss veldig no... Julemiddag?

Ranveig!

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Eg er vokst opp med laks til julemiddag. Då eg var lita var det kokt laks, etter kvart avanserte vi til ovnsbakt. Med salt og sitronpepper. Agurksalat, hollandaise og kokte poteter til. Og heimelaga is til dessert.

Eg åt ikkje kjøt frå 18 til 28 år, så i denne perioden fortsette vi med laks. Men droppa den heimelaga isen til mamma så snart vi hadde sjansen.. Fantastisk med riskrem til dessert! Elskar riskrem!

I fjor fekk eg så lyst på bacon at eg droppa "veggistingen" min, og dermed hadde vi og dobbel julemiddag; ovnsbakt laks med tilbehør OG pinnekjøt med tilbehør. Mulig det blir berre pinnekjøt i år, men då vil eg ha laks på nyttårsafta.

Kva et dåke på julafta? Og kva åt du i oppveksten?

Er oppvokst med ribbe, og spiser fortsatt det når jeg er hjemme på østlandet...
Er jeg her på vestlandet blir det ofte pinnekjøtt og ribbe...
I år blir det nok en grandi på meg...

Vokst opp med ribbe. Spiser selv bare poteter i brunsaus. Vi skal ha vår første julemiddag her, og det blir ribbe.
men ikke riskremblabla-dessert. Nå skal jeg for en gangs skyld ha en dessert jeg liker!!:P Må bare finne noe..

Vi har ribbe, medisterkaker, julepølser, poteter, gulrøtter, surkål, rødkål, rosenkål, sjy/brun saus + pinnekjøtt og kolerabistappe til middag
. Til dessert er det riskrem
Jeg er oppvokst med ribbe :)

Ribbe, julepølse, medisterkaker, poteter, sjysaus, ertestuing og riskrem med rød saus til dessert :) mmmmmmm, gleder meg :)

Pinnekjøtt. Har vel alltid hatt det, men siden mamma ikke liker det så har hun som regel laget noe ant også, ribbe, kalkun eller (når veggisene i familien er her) breiflabb eller annen god fisk, så før jeg begynte å like pinnekjøtt spiste jeg det hun laget ekstra, men nå er det pinnekjøtt for alle penga :)

Til dessert er det riskrem og rød saus,  med mandel i :D Digger riskrem, julaften var ikke det samme når vi fikk servert multekrem hos besteforeldrene mine et år.

ALLTID RIBBE MED SPRØSTEKT SVOR, medisterkaker, julepølser, poteter, gulrøtter, rosenkål, blomkål, erter, surkål, rødkål og brunsaus (som er laget fra bunns av).

Multekrem etter julegaver, men jeg pleide å overspise julemiddag at jeg ikke orket å spise dessert etterpå.

emoticon 

Her blir det ribbe, medisterkaker og julepølse med div, grønnsaker og rødbeter og sjysaus.
Til dessert er det riskrem, is og annet snadder..

Det er det samme som jeg er oppvokst med..

Når jeg var midre husker jeg at vi hadde fisk på julaften, ofte helstekt aure. Så hadde jeg en periode hvor jeg spiste ribbe sammen med mamma og bestemor. Før det nå har endt opp med at vi spiser kalkun med rødkål, fløtesaus med appelsin og poteter. Til dessert har vi multer med krem og riskrem med deilig saus Verdens beste mat! 

Pinnekjøtt, poteter, kålrabistapp og pinnekjøttsaus! Med riskrem og jordbærsaus/rød saus til dessert. Er så altfor lenge til jul, jeg vil ha pinnekjøtt NÅ :p

Påskeharen skrev:
ALLTID RIBBE MED SPRØSTEKT SVOR, medisterkaker, julepølser, poteter, gulrøtter, rosenkål, blomkål, erter, surkål, rødkål og brunsaus (som er laget fra bunns av).

Multekrem etter julegaver, men jeg pleide å overspise julemiddag at jeg ikke orket å spise dessert etterpå.

emoticon 

Signerer. Bortsett fra at vi har kaffe og kaker sammen med multekremen. Og det er det samme som jeg vokste opp med

Pinnekjøtt, poteter, kålrabistappe! NAAAAMMM :D tillegg har vi enten ribbe eller kalkun med div tilbehør, siden samboer er vokst opp med det og ikke liker pinnekjøtt uansett :p Og riskrem til dessert ;)

Jeg har vokst opp med pinnekjøtt på julaften, med skamgoe poteter fra en gård i Rogaland, og selvsagt kålrabistappe etter en oppskrift som har vært i familien siden tipptippoldemor sin tid.

Min fetter og kusine likte ikke pinnkjøtt før de var voksne, så det har også alltid vært medisterpølser til. Men har aldri spist av dem :P

De julene jeg har feiret med min far og min onkel, så har det blitt Ribbe, da min onkel ikke klarer å være i hus når det er pinnekjøtt i gryta.

2. juledag har det vært ribbe hvis vi har vært hos Mormor og Morfar, og ribbe eller elgsteik hvis vi har vært hos tante og onkel.

Og kalkunen har vi hatt 3. dag.

Og så har det blitt rester og bursdagskake på dagen min den 4. dagen....

Nyttårsaften har det vært pinnekjøtt med min far.   Feira som oftest jul med min mor, og nyttårsaften med min far.

I år feirer jeg med svigers, forrige gang ble det ribbe, blir spennende hva det blir i år.

Siden vi alltid må feire hos svigers blir det ribbe.. Jeg er ikke glad i ribbe i det hele tatt og iallefall ikke når den er "kokt" og det kun er sky til potetene.... Etterhvert når/hvis vi kan feire jul her hjemme så vil jeg lage pinnekjøtt og medisterkaker med SAUS til potetene og sånn stappeting <3 ååååhh, nå fikk jeg lyst på det!!! 

Bor på Østlandet og er vokst opp med ribbe med tilbehør. I år blir det julemiddag hjemme og da blir det servert ribbe mm....

Jeg er oppvokst me ribbe,og de klarte aldri å lage sprøstekt svor
Sambo er oppvokst med rype i viltsaus, noe jeg ikke er så fan av.

4Vi skal ha vår første julefeiring hjemme hos oss selv i år og da blir det pinnekjøtt med kålrabistappe og poteter. NAMNAMNAM!

Jeg er vokst opp med okse indrefilet, og de siste årene har jeg ikke spist svinekjøtt i det hele tatt. Men siden mannen min vil ha ribbe med alt styret som hører til lager jeg begge deler. Så blir det ekstra mye god mat på julefrokosten også ;)

Vi spiste ribbe, pølse OG kalkun da mamma ikke spiser kjøtt. Jeg hater ribbe så jeg har satt veldig stor pris på kalkunen. Kalkun med poteter, soppstuing og deilig hjemmelaget saus. Det er julemiddag for meg.. Derfor er det ganske stusselig å feire hos svigers nå. Da blir det pølse og potet for min del...

Vi er ikke fornøyd før vi har litt av alt på bordet!
Pinnekjøtt dampet og så blir noe av det frest i stekepanna
Ribbe, dampet i biter sammen med pinnekjøttet
Svinemør (en lokal delikatesse)
Julepølse
Helstekt ribbe med sprø svor
Potet
kålrotstappe
surkål
rødkål
Tyttebærsyltetøy

Riskrem og julekaker til dessert.
Lager dobbel porsjon grøt til desserten sånn at vi har grøt med mandel i på formiddagen :-)

Er det rart vi blir mette denne dagen?

Back
Topp