Si opp bhg plass. Kontantstøtte.

Vi har også to bleiebarn og det er inkludert.. Og alt som er av husholdningsartikler, alt som handles på matbutikker, europris etc er i den summen. Handler max en gang i uken og følger med på tilbud, er vel det som er trikset mitt tror jeg.

Det er veldig flott synes jeg :) vi har en med spisevegring, så det blir mye svinn på det han får og han får mye av akkurat det han vil ha. Jeg må jo og innrømme at jeg ikke ser på pris i særs stor grad. Så kunne nok spart mye der, men det har jeg ikke prioritert så langt. Nå har jeg i første runde tatt grep om å handle etter lister, middagsplaner og ikke handle ørten ganger per uke. Ble mye unødig handling og mye svinn før jeg tok grep og handlet fast etter satt ukeplan. Utrolig hva som kan spares på bare det. Men jeg ser jeg har en lang vei å gå enda tydeligvis :rolleyes::p
 
Vi foretrekker å storhandle 1-2 i mnd. Fremfor x antall. ganger i uken. Mye å spare der. Blir fort dobbelt så dyrt om man handler flere ganger i uken. Også vurderer vi å flytte på landet å kjøpe hus, og selge leiliegheta midt i byen. For samme pris som leiligheta koster, får du ett helt hus i distriktene.
 
Det er veldig flott synes jeg :) vi har en med spisevegring, så det blir mye svinn på det han får og han får mye av akkurat det han vil ha. Jeg må jo og innrømme at jeg ikke ser på pris i særs stor grad. Så kunne nok spart mye der, men det har jeg ikke prioritert så langt. Nå har jeg i første runde tatt grep om å handle etter lister, middagsplaner og ikke handle ørten ganger per uke. Ble mye unødig handling og mye svinn før jeg tok grep og handlet fast etter satt ukeplan. Utrolig hva som kan spares på bare det. Men jeg ser jeg har en lang vei å gå enda tydeligvis :rolleyes::p
En med spisevegring, hjelpes, ja da går det mye mer!! Er imponert over deg jeg da, med middagsplaner og greier!! Dit har jeg aldri kommet, selv om jeg stadig drømmer om det.. Hver kveld er det jo å vri hodet for å tenke på hva jeg bør ta opp av fryseren, og ofte blir det glemt så jeg må ta noe lett-tinelig eller supper etc.. :banghead:
 
Vi foretrekker å storhandle 1-2 i mnd. Fremfor x antall. ganger i uken. Mye å spare der. Blir fort dobbelt så dyrt om man handler flere ganger i uken. Også vurderer vi å flytte på landet å kjøpe hus, og selge leiliegheta midt i byen. For samme pris som leiligheta koster, får du ett helt hus i distriktene.
Nettopp, vi bor på landet og sparer mye på det(i det lange løp, har jo lån å betale da). Og herlig for ungene!! I disse Corona-tider merker vi knapt forskjell, for her kan de jo være ute hele tiden uansett, og springe dit de vil..
 
Vi har 4 barn, og ingen av dem har vært eller skal i bhg er planen. Mange maser!/maste, men vi mener bestemt det er best for barna våre å være hjemme. Eldste har begynt på skolen, og er lengst fremme i sin klasse i så og si alle fag.. Og HS har hele veien sagt at dette er et trygt, sikkert og godt utviklet barn. Og frem til de er 2,5-3 år, er de mer enn nok stimulert av det vi foreldre klarer å finne på, de savner ikke noe annet(videre også hvis man vil selvsagt, og har noen barn de kan leke med)! Så 2,5 år er uvanlig, ja, men det er noe du aldri vil angre! Min søster, som har jobbet lenge i forskjellige bhg, sa at hun aldri ville sendt barn under den alderen i bhg.. De små bare sitter for seg selv mye av tiden, og en stor studie viste at de i gjennomsnitt satt 40 min ved matbordet, og kun fikk oppmerksomhet ca 2 ganger på den tiden.. Kan ikke finne artikkelen om det igjen da, og det er sikkert forskjeller mellom bhg der da, men var gjennomsnitt fra bhg med i studiet.. Staten vil ha folk i jobb, og har laget en illusjon de fleste tror på, om at barnet har det best i bhg, man klarer ikke stimulere nok selv osv, som er så feil, så feil.. Og mange har lagt seg til en livsstil som gjør at man hele tiden må ha 2 fulle inntekter også, selvsagt. Vi har med 4 små, kun en inntekt, og den er lav. Men vi velger det slik fordi dette er så verdt det!! Og regnestykket mitt ble enkelt også; 7500 i mnd+jobbe 1 kveld i uken=samme inntekt omtrent som en som jobber 80% i mitt yrke, som da har utgifter til bhg og kjøring til og fra jobb.. Jeg anbefaler deg virkelig å ha barnet hjemme lengre, dere vil ikke angre!

Men av nysgjerrighet, hvordan får du det til å gå rundt når yngstemann er over 2 år og du ikke får kontantstøtte?
Her fikk vi også fint til å ha vår hjemme lenger enn ett år. En kombinasjon av lavt forbruk og lite lån i utgangspunktet, og prioritere bort feks ferie. Vi har bestemt oss for at vi ønsker å holde forbruket og evt boliglån i fremtida sånn at vi ikke må sende i bhg etter 12 mnd av hensyn til økonomi. Men skulle det gå rundt etter 2 år måtte jo inntekten til den i jobb ha økt betraktelig.
 
Men av nysgjerrighet, hvordan får du det til å gå rundt når yngstemann er over 2 år og du ikke får kontantstøtte?
Her fikk vi også fint til å ha vår hjemme lenger enn ett år. En kombinasjon av lavt forbruk og lite lån i utgangspunktet, og prioritere bort feks ferie. Vi har bestemt oss for at vi ønsker å holde forbruket og evt boliglån i fremtida sånn at vi ikke må sende i bhg etter 12 mnd av hensyn til økonomi. Men skulle det gå rundt etter 2 år måtte jo inntekten til den i jobb ha økt betraktelig.
Vi har mulighet til å øke inntekten bittelitt (jobbe noe mer) uten å måtte sende barna i bhg, så da skal det gå rundt. Kontantstøtten har som nevnt, gått til sparing for en del. Har jo ca 4000 i barnetrygd også i mnd, og det sammen med det vi jobber, er da nok.
 
Back
Topp