Shopping med barn på kvelden

ORIGINAL: Labambie

Jeg var på nattåpent forrige tirsdag, og da så jeg nettopp det du sier. Mange små barn, kl 23-24 på kvelden. Jeg synes ingenting om det, de har ingenting der å gjøre!

Nå blir jeg vel halshugget, men jeg bet meg merke i at de fleste ungene (ikke alle, men kanskje 90% av de jeg så) ikke var etnisk norske.

Det er vel naturlig vel. Mange kommer fra land der det er vanlig med en annen døgnrytme på barna, og mange har hjemmeværende mødre og kan ha samme døgnrytme her. Jeg klarer ikke å se noe negativt hverken med at du biter deg merke i det, eller med at de gjør det slik.

Min gutt går heller ikke i barnehage, han må ikke opp om morgenen, og legger seg ikke før kl 22. Jeg har ikke vært på nattåpent kjøpesenter uansett, men kunne fint tatt ham med ut kl 21 om kvelden. Bryr meg absolutt ikke om hva andre kunne finne på å tenke, eller om når du og andre mener at barn skal være inne og ute av syne.[;)]

Jeg jobber skift annenhver uke til 19, så det hender det blir litt sent en og annen gang ja, spes nå i jula. Men det er ikkenoe vi liker å gjøre. Men må man så må man!
Men da er det bare å løpe inn å kjøpe det vi skal ha og rett hjem igjen. Og om hun blir trøtt så sover hun bare i vogna og bilsetet sitt.

Prøver å legge handlinga til helgene og ukene hvor jeg slutter 15, men det hender man må ut alikevell.

Man HAR et valg.

Ingen MÅ shoppe alt på en kveld på senteret, og bli der til over sengetid med ungene.
Ingen MÅ på senteret hver kveld, eller mange kvelder MED ungene.

Det gjelder samme om man er alenemor eller samboer eller har 14 unger.

ORIGINAL: eira

Jeg mener at unger ikke har noe vondt av en kveld eller flere en sjelden gang de de er lenger oppe og evt med på handling på kveld. Vet jo ikke noe om hvorfor fremmede har valgt som de gjør, så synes vi skal la være å bry oss med sånt. Finnes MYE verre ting å ta unger med på [;)] Og som flere sier, ikke alle som har et valg, og sikkert en grunn til at det blir sånn.

Må si jeg oxo reagerer sterkt på dette...
Mine barn er stort sett alltid i seng før kl 19....
Mari på snart 1 år legges rundt kl 18, det har Emilie oxo gjort i lang tid, men de siste ukene har vi hatt litt mer tid med henne på kveldene, men det kunne ikke falle meg inn å ta med henne på shopping...
Men jeg må si jeg respekterer at ikke alle har like kveldsrutiner som oss....

ORIGINAL: engle_mamma

ORIGINAL: tingeling1

Jeg reagerer på det. Syns ikke små barn har noe å gjøre på et kjøpesenter så sent. Og hva får foreldrene ut av det? Jeg kunne ikke hatt med mine i alle fall, da hadde jeg ikke fått kjøpt noe som helst for det hadde bare vært grining....

Hvorfor reagere på hva andre gjør med sine barn??
Fatter ikke, om andre har andre rutiner, eller om de lar ungen være oppe EN dag senere for å få gjort unna litt handling, hva er da problemet?
Kanskje barnet sovnet på dagtid og sov litt for lenge at de ikke kom seg ut før sent etter middag osv, kanskje de har et barn som meg som sliter med å vekke trollet om han først sovner på dagen, jeg kan holde på i 1.5 time før han vi våkne og da kan jeg GLEMME og legge han til normal tid på kvelden pluss at jeg ikke har mulighet til å gjør noe siden jeg er alene med han.
Når mini her var 6 mnd hadde vi ikke kommet no spess inn i no rutine enda, pga kolikk tid, så han var ikke i seng før 21.30-22.30.

Nei jeg tenker ikke no over at barn er med på senteret for å handle,  kan jo kanskje stusse litt om barnet er kjempe trøtt, men denne julen er stress i seg selv, og det er kaos fra den ene ennen til den andre for mange og da kan ting gå litt over rutiner og sånn.

Men det er min mening da..

Og dette er min mening. Jeg mener at små barn ikke har noe å gjøre oppe så sent. Man har alltid mulighet til å handle i god tid før jul, eller tidligere på dagen. Lite sannsynlig at den eneste muligheten du har til å handle før jul er etter kl 21 på kvelden....[8|] 

ORIGINAL: ~prinsesse vilikke~

ORIGINAL: StinkiStini

Man HAR et valg.

Ingen MÅ shoppe alt på en kveld på senteret, og bli der til over sengetid med ungene.

Nei, men noen må kanskje en kveld en veldig sjelden gang? Kanskje man har glemt noe viktig, som man må ha før neste dag starter? Bare ett eksempel, men er sikkert flere grunner også!

Om du har glemt noe viktig som du må ha på kvelden så sitter du ikke på McDonalds klokka hal12 på kvelden med 3 sure og grinette unger som er hvit i tryne fordi de er trøtte.

Kunne fint vært meg det. Har sånn noen lunde rytme på søvnen, men kan fint ta de med ut en dag i ny og ne litt senere. Ofte når vi er på besøk hos andre så er jo han eldste våken hele tida når vi er der. Så det hadde jo ikke blitt noe anderledes på ett kjøpesenter. Opp til enhver det der synes jeg[:)]

(å bare til opplysning så kan min eldste være i full vigør til klokka er langt over midnatt han)

De gangene vi er så sent på butikken har vi stortsett vært borte og handler på vei hjem! Og jeg er veldig imot å la barn sitte alene i bil [:)]

ORIGINAL: *Skjønningene*

ORIGINAL: lnie

ORIGINAL: *Skjønningene*

skader nok ikke om det skjer en gang, verre om det er de samma som trapper på sentra hver kveld [8|]

...Mange gjør det[8|]

ja å [8|] hva mente du med det?

Kanskje at da kan det gjøre skade....?

Man HAR et valg.

Nei, men noen må kanskje en kveld en veldig sjelden gang? Kanskje man har glemt noe viktig, som man må ha før neste dag starter? Bare ett eksempel, men er sikkert flere grunner også!

Om du har glemt noe viktig som du må ha på kvelden så sitter du ikke på McDonalds klokka hal12 på kvelden med 3 sure og grinette unger som er hvit i tryne fordi de er trøtte.

Nei, men nå var det jo ikke det som var utganspunktet i tråden heller da.

Noen shopper med barna helt til 23 på kvelden for så å gå på McD etter det.
Bare et par-tre torsdager siden jeg var vitne til det live selv... ikke et bra syn.

Det er tydeligvis ikke bare jeg som reagerer på dette da.... men samtidig er det interessant å høre bakgrunnen for at noen tar med barna ut så sent. Jeg mente ikke å kritisere dere som gjør det, jeg bare lurer på hvorfor, og hvordan dere får det til å fungere. Her hos oss hadde det endt opp med hylgrining, så det hadde ikke vært noen vits. Men unger er jo forskjellige.

ser ikke helt problemet jeg.
så lenge ungen er blid og takler det hele ok, så kan leggerutiner brytes en dag eller to uten at det skader - det står i enhver bok jeg har lest om barn og søvn ihvertfall.
jenta mi blir en drittunge med engang klokka blir 18.30, så her hadde det ikke vært aktuelt med shopping kl 20 med hu på slep[:D] 

var selv på ikea med knerten en sen kveld i våres... da var vi kommet hjem fra usa, og han lå 6 timer bak skjema i forhold til Norge... fikk mange blikk ja, men det får være deres problem og ikke mitt...

Her hadde senteret senåpent en torsdagskveld, åpent til 23. Og McDondals tror jeg var til 24.
Det var SINNSYKT med overtrøtte unger overalt på senteret og McDonalds etter klokka 23.
( Jaa...jeg og vennindene mine spiste der før vi dro hjem[:-] )

Vi fatta ikke hva folk tenkte med, masse sure, trøtte og slitne unger på senteret så sent på kvelden.
Det hører ikke hjemme noe sted etter min mening.

Vi hadde ikke med oss ungene nei.

Jeg fatter dere som er alenemødre som kan være ute med ungene klokka 20-21.
Men jeg fatter ingen som er ute med ungene på sentreret klokka 21-23 +.

BUSTEEED!!!!!!!!!!!!!!!!!![8D]

ORIGINAL: Regan

Her hadde senteret senåpent en torsdagskveld, åpent til 23. Og McDondals tror jeg var til 24.
Det var SINNSYKT med overtrøtte unger overalt på senteret og McDonalds etter klokka 23.
( Jaa...jeg og vennindene mine spiste der før vi dro hjem[:-] )

Vi fatta ikke hva folk tenkte med, masse sure, trøtte og slitne unger på senteret så sent på kvelden.
Det hører ikke hjemme noe sted etter min mening.

Vi hadde ikke med oss ungene nei.

Jeg fatter dere som er alenemødre som kan være ute med ungene klokka 20-21.
Men jeg fatter ingen som er ute med ungene på sentreret klokka 21-23 +.

BUSTEEED!!!!!!!!!!!!!!!!!![8D]

Hahaha, sier DU!
Du, jeg har MMS bevis på famileutflukten til Mr McD [8D][:D][:D][:D][:D]

hadde en veldig vridd døgnrytme på ungen helt til hun ble 1 år.. så.. joda, det er mulig.. men hadde ikke orka å ha med meg unge på kjøpesenter klokka 21-22 på kvelden, nei takk.. høres slitsomt ut både for mor og barn [8D]

ORIGINAL: AB

Kunne fint vært meg det. Har sånn noen lunde rytme på søvnen, men kan fint ta de med ut en dag i ny og ne litt senere. Ofte når vi er på besøk hos andre så er jo han eldste våken hele tida når vi er der. Så det hadde jo ikke blitt noe anderledes på ett kjøpesenter. Opp til enhver det der synes jeg[:)]

(å bare til opplysning så kan min eldste være i full vigør til klokka er langt over midnatt han)

Signerer denne jeg. Min eldste kan holde det gående lenge hun...Og hun blir ikke grinete.Minste sovner i vognen uten problemer vist hun er trøtt. Som oftest har hun sovet seint den dagen vi er ute seint med de
Noen som tenker over att ikke alle har den rutinen på ungene sine att de er i seng til klokken 19
Vi har forskjøvet rutinene nå i julen. Ikke skal de i bhg og de sover lenge på morgningen så da er de lengre oppe om kvelden. Minste sover til vanlig rundt 12 på dagen nå sover hun ikke før 14-15.30

De tar nok neppe skade av at det skjer en sjelden gang når det er nødvendig!

Jeg hadde aldri gjort det, jeg er leggetid nazi [8D] Pluss at jeg ikkee r i en situasjon der det hadde vært nødvendig heller.

Helt ærlig? Det driter jeg faktisk i. Folk får gjøre hva de vil og det der tar barna neppe skade av. Finnes verre ting å henge seg oppi:)
Når vi var i Hellas så var Sander våken og ute til rundt 22-22.30 hver eneste dag. Tror neppe han har tatt noen skade av det akkurat. Han sov alltid 1 time på dagen, så det gikk kjempe fint. Da var vi ute å spiste middag med familie og venner rundt kl 20.00, så da ble det sent.
Synes ikke jeg er noen dårlig mor av den grunn, selvom sikkert flere her inne mener at jeg er det.

Back
Topp