Shoppestopp

AnneS

Forumet er livet
VIP
Desemberlykke2017
Jeg er inne på tanken om å ha det en periode.
Noen som har hatt det? Hva slags plan la dere for det? Hvilke regler hadde dere?

Mitt klesskap er velfylt, men myyyye av det er ting jeg ikke bruker. Så jeg tenker å rydde i det for å få bedre oversikt, kvitte meg med mye og bare ha klær jeg liker og bruker :) bruke opp sminke, kremer og shampoo da jeg har endel stående :)

Ja, jeg kjøpte nettopp to kjoler, men det er kjoler jeg kan bruke til hverdags. Enkle og pene.

Så nå er det slutt! Unntak for meg er truser (kjøpte blondehipstere fra Cubus, de har sluttet med dem, og finner ikke noen jeg liker like godt), strømpebukser og evnt ting ungene trenger til skole/bhg. Men jeg mener at ungene har det de trenger per nå :)

Jeg tenker det ift klær til meg selv. Truser har jeg nok av, men strømpebukser/sokker/truser går uansett utenom tenker jeg. Det er jo uansett kjipe penger :P

Min plan er stopp frem til sommeren, så ser jeg hva jeg trenger til jobbstart igjen etter permisjon og skal ta en skikkelig opprydding (les: ut med slapt permisjonstøy).

Har også kjøpestopp ift garn, mer spent på den :P

Sjekk ut konseptet kapselgarderobe :)
Da er det mye lettere å gjennomføre shoppestopp på klær.

En ide er jo kanskje at for ting du kan bruke opp, at du bruker opp X antall før du får lov til å kjøpe nye (eller bare for å erstatte produktet når du faktisk går tom). Med klær ogsånn kan du jo donere / selge, og ikke kjøpe nytt før du har blitt kvitt dem. Mer ut enn inn, altså :D
Jeg vil også bli flinkere til å kjøpe brukt og / eller mer miljøvennlig når jeg først kjøper. Er jo så lett å kjøpe på salg, og det er jo mye lettere å bla gjennom en klesbutikk på nettet enn Finn og Tise.. :bag:

Nå under min første graviditet har jeg jo kjøpt noen mammaklær nytt, ville ikke kjøpe så altfor mye, men klesskapet mitt var veldig avhengig av den flate sixpacken jeg hadde før :hilarious: Jeg vet jo ikke ennå hvordan kroppen min blir etterpå, og jeg vil jo ha flere barn, så kanskje sånn i slutten av året eller til neste vår tar jeg en skikkelig vårrengjøring og er utrolig streng. Ikke noe sånn "jammen den kan passe en dag". Jeg kommer mest sannsynlig ikke til å savne det, har ikke gjort det med klærne som er blitt pakket vekk nå.
Så var det jo barneklær og utstyr også. Så langt har vi kjøpt litt nytt (mest unike ting fra utlandet), men også en del brukt og gaver/arv. Tenker vi prøver å fortsette med det, for det meste blir vokst utav så fort atte. Også går det videre til evt. neste barn eller andre.

Jeg kjøper så sjeldent ny sminke, nye klær eller annet slikt, at jeg har ikke sett behovet. Jeg har nettopp kjøpt noe nye klær til meg selv, fordi jeg trenger gravidtights.
Ellers har jeg ikke kjøpt meg nye klær til meg selv på... Eh, vet ikke. Fikk gubben til å kjøpe nye sokker for meg for noen uker siden, men. Husker ikke sist jeg kjøpte klær. I sommer/høst kanskje - fordi jeg trengte ridetøy..
Kjøpte meg ny maskara før jul (fordi den andre var sikkert 2,5 år gammel :hilarious: ).

Må se an klærne til ungene litt da. Tror kommende baby har mer enn nok. Tror 1åringen har det hun trenger for øyeblikket, men har ikke sett gjennom neste størrelse. 5åringen har definitivt nok klær. 13åringen også.
Men så er det eventuelt rideklær da, for der er det noe mangler. Og truser.
Også tror jeg kanskje det mangler noe sko og støvler til sommeren..

Men ja. Nei. Eneste er at jeg forbyr meg selv å kjøpe mer stoff (tekstil) nå, fordi jeg ikke har tid til å sy :bag:

Har hatt flere perioder. Den lengste på et halvt år. Kjøper ikke noe annet enn det som man kan kjøpe på en vanlig matbutikk. Ikke klær, interiør eller noe ana. Handler heller ikke til ungene. De har det de trenger og kjøpte da brukt når det var noe de måtte ha. Fungerte fint. Er igang igjen nå, og har tenkt å holde på et par måneder nå. Handler i utgangspunktet ikke så mye, så går fint og er godt å bli litt bevisst hva jeg har fra før. Sist laget jeg liste over det jeg ønsket meg i perioden og ønsket meg det til bursdag isteden.

Her kjøpes kun det vi trenger, kjøper ikke bare for å kjøpe. Hovedregelen er også at ingenting kjøpes til full pris (snakket da ikke om mat i matbutikk). Kjøper gjerne brukt. Hatt den regelen i flere år og klarer å holde den fint til meg selv, men det hender det blir litt utenom til barna hvis jeg finner noe på tilbud/salg.

Her kjøpes kun det vi trenger, kjøper ikke bare for å kjøpe. Hovedregelen er også at ingenting kjøpes til full pris (snakket da ikke om mat i matbutikk). Kjøper gjerne brukt. Hatt den regelen i flere år og klarer å holde den fint til meg selv, men det hender det blir litt utenom til barna hvis jeg finner noe på tilbud/salg.
Jeg har kjøpt mye til ungene på salg nå, bukser og gensere på januarsalget. Det er i neste str da jeg ikke trenger å tenke så mye årstid når det gjelder vanlig tøy :) men nå mener jeg på at de har tilnærmet full garderobe i neste str også (pga tilbud, arvet klær osv). Så det må jeg minne meg på :hilarious:

Har hatt flere perioder. Den lengste på et halvt år. Kjøper ikke noe annet enn det som man kan kjøpe på en vanlig matbutikk. Ikke klær, interiør eller noe ana. Handler heller ikke til ungene. De har det de trenger og kjøpte da brukt når det var noe de måtte ha. Fungerte fint. Er igang igjen nå, og har tenkt å holde på et par måneder nå. Handler i utgangspunktet ikke så mye, så går fint og er godt å bli litt bevisst hva jeg har fra før. Sist laget jeg liste over det jeg ønsket meg i perioden og ønsket meg det til bursdag isteden.
Jeg trenger ullstrømpebukser, men det skal jeg da skrive opp på ønskeliste (bursdag i februar).
Trenger å få oversikt over alt jeg har, og gjerne sortere ut ting jeg ikke bruker eller har brukt på leeenge :happy:

Back
Topp